Документ втратив чиннiсть!

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Головне управління національного банку
України по м. Києву і Київській області
Управління готівкового обігу та касових
операцій відділ готівкового обігу

ЛИСТ
N 07-115/18710 від 01.11.2001

Керівникам комерційних банків
м.Києва і Київської області

(Лист визнано таким, що втратив актуальність на підставі Листа
Національного банку України
N 50-0007/15458 від 20.03.
2018)

Про роз'яснення окремих положень постанов
НБУ з питань готівкового обігу

Доводимо до Вашого відома роз'яснення, надані Департаментом готівково-грошового обігу Національного банку України на запит Головного управління НБУ по м. Київу і Київській області з окремих питань, що виникли у зв'язку з введенням в дію змін до Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України (далі - Інструкція) та Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (далі Положення).

1. Стосовно змін до Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України.

Згідно з пунктом 4.6 у деяких випадках, згідно з особливостями діяльності підприємств та на підставі наданих ними обгрунтувань, за рішенням керівників установ банків таким підприємствам можливе встановлення ліміту каси в розмірах більших за середньоденні надходження (виручку) або середньоденну видачу готівки. Зазначені вище обгрунтування в письмовій формі разом із заявкою-розрахунком є додатком до договору (додаткової угоди) на розрахунково-касове обслуговування.

Заявка-розрахунок на встановлення ліміту каси підприємству, яка є додатком до договору (додаткової угоди) на розрахунково-касове обслуговування, зберігається разом з договором (додатковою угодою) на розрахунково-касове обслуговування у юридичній справі установи банку.

У разі створення підприємством нового структурного підрозділу, підприємство-юридична особа подає до установи банку заявку-розрахунок на перегляд діючого ліміту каси з урахуванням прогнозів касових оборотів нового структурного підрозділу, яка є додатком до договору на розрахунково-касове обслуговування. При такому перегляді ліміту каси дані про касові обороти підприємством надаються за будь-які три місяці ( із останніх дванадцяти, що передують перегляду ліміту каси, в яких був найбільший обсяг касових операцій, а для новоствореного підрозділу - виходячи із прогнозних розрахунків касових операцій за перші три місяці роботи).

При затвердженні розміру ліміту, установа банку може вимагати від підприємств будь-які документи, що обгрунтовують достовірність даних, наведених у заявці-розрахунку.

Стосовно Додатку N 6 Інструкції, то відповідно до наданих роз'яснень, ліміт каси встановлюється підприємству не на рік, а на період дії договору (додаткової угоди) на розрахунково-касове обслуговування (до моменту перегляду ліміту за ініціативою обох сторін або припинення дії вказаного договору (додаткової угоди), з урахуванням положення пункту 4.4 Інструкції.

Згідно з вимогами статті 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), комерційні банки з метою попередження злочинів зобов'язані надавати інформацію щодо ідентифікації осіб. Механізм такого інформування розроблений Департаментом платіжних систем і підготовлений до затвердження постановою Правління. До введення в дію цього документа, вказана інформація надається відповідним органам у довільній формі.

2. Стосовно змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні.

Обмеження готівкових розрахунків, зазначених в пункті 2.3. Положення, не поширюються на добровільні пожертвування, благодійну допомогу, які надаються відповідно до Закону України "Про благодійництво та благодійні організації" ( 531/97-ВР ) підприємствами (підприємцями) незалежно від організаційно-правових форм і форм власності.

У пункті 2.15 передбачений порядок звітування за витрачені кошти на закупівлю сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки, перелік якої визначений Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-97, затвердженим наказом Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 30.12.97 N 822 (коди 01.11-01.42 та 05.00.1-05.00.42). Посилання на Державний класифікатор зроблено у пункті 2.3 Положення.

Щодо проведення установами банків готівкових розрахунків, пов'язаних з їх господарською діяльністю, то на такі розрахунки мають поширюватися діючі на сьогодні обмеження.

Розрахунки, пов'язані з отриманням готівки під звіт матеріально відповідальними особами установ банку, не відносяться до банківської діяльності, а вирішують суто внутрішні питання задоволення господарських потреб банку (подібно до суб'єктів господарювання), видача готівки під звіт вищезазначеним особам на закупівлю сільськогосподарської продукції і на господарські потреби, може регулюватися пунктом 2.15 Положення, яким, зокрема, передбачено обов'язкове звітування підзвітних осіб на наступний робочий день після видачі готівки (крім коштів на відрядження та закупівлю сільськогосподарської продукції, максимальний термін звітування за використання яких складає відповідно 3 і 10 днів).

Заступник начальника Головного управління П.I.Іванець