Податок на землю

ПИТАННЯ: Загальноосвіня середня школа утримується за рахунок бюджетних коштів і має пільгу із земельного податку. Згідно з розпорядженням Київської міськдержадміністрації школа здає в оренду приміщення медичному об'єднанню для розміщення стоматологічного кабінету. Функціональна діяльність медичного об'єднання і оплата праці забезпечуються як за рахунок бюджетних коштів, так і коштів, отриманих від надання платних послуг населенню, а також інших коштів, отриманих від господарської та іншої діяльності, не забороненої чинним законодавством.

Чи потрібно школі за таких обставин сплачувати податок на землю?

ВІДПОВІДЬ: Статтею 2 розділу 1 Закону України від 03.07.92 р. N2535-XII "Про плату за землю" (із змінами і доповненнями) встановлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) і землекористувачі, крім орендарів та інвесторів - учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок.

За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Пунктом 3 ст. 12 розділу 5 наведеного вище Закону передбачено пільги щодо плати за землю для установ і організацій, які повністю утримуються за рахунок бюджету.

Статтею 12 цього Закону передбачено, якщо підприємства, установи та організації, котрі користуються пільгами щодо земельного податку, мають у підпорядкуванні госпрозрахункові підприємства або здають у тимчасове користування (оренду) земельні ділянки, окремі будівлі або їх частини, податок за земельні ділянки, зайняті цими госпрозрахунковими підприємствами або будівлями (їх частинами), переданими в тимчасове користування, сплачується у встановлених розмірах на загальних підставах.

Відповідно до роз'яснення Секретаріату Верховної Ради України від 02.06.97 р. N07-8/239, якщо підприємства, установи та організації, котрі є орендодавцями і користуються пільгами щодо плати за землю та надають земельні ділянки, будівлі, споруди (їх частини) в оренду іншим юридичним особам, які є бюджетними установами і в установленому порядку звільняються від сплати земельного податку, то в такому разі відповідно до Закону України від 19.09.96 р. N378/96-ВР "Про плату за землю" орендодавці й орендарі приміщень звільняються від сплати земельного податку.

Як зазначено в запитанні, медичне об'єднання фінансується не лише за рахунок бюджетних коштів, а й коштів, отриманих від комерційної діяльності (надання платних послуг населенню), тому й пільг з плати за землю не має.

Ураховуючи наведене вище, за площі, надані в оренду медичному об'єднанню, школа зобов'язана сплачувати податок на землю на загальних підставах, а медичне об'єднання має сплачувати орендну плату (на підставі договору оренди).

Статтею 19 Закону України "Про плату за землю" та ст. 19 Закону України від 06.10.98 р. N161-XIV "Про оренду землі" (із змінами і доповненнями) передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником)і орендарем.

Рішенням Київської міськради від 10.07.97 р. N216 "Про плату за землю в м.Києві" довідково надано коефіцієнти, що враховують відносну прибутковість різних категорій забудованих земель. Однією з категорій цього переліку є землі комерційного використання.

До складу такої категорії належать: землі автотехобслуговування; землі оптової торгівлі та складського господарства; землі роздрібної торгівлі та комерційних послуг; землі ринкової інфраструктури; землі досліджень і розробок; землі іншої комерційної діяльності.

До земель комерційного використання застосовується коефіцієнт 2,50.

На виконання ст.З постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 р. N783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель" Державний комітет України по земельних ресурсах листом від 15.01.2001 р. N 14-22-7/132 повідомив Раду міністрів АР Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, Республіканський комітет АР Крим по земельних ресурсах, обласні, Київське та Севастопольське міські управління земельних ресурсів про те, що грошову оцінку земель (як сільськогосподарського призначення, так і населених пунктів) за станом на 1 січня 2001 р. потрібно індексувати на коефіцієнт 1,182 за 2000 р., розрахованого відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого наведеною вище постановою.

Через те, що в листі не повідомляється, чи є школа платником податку на додану вартість, потрібно зважати, що листом ДПА України 12.07.2000 р. N3910/6/16-1220-26 було надано роз'яснення стосовно деяких питань обкладення податком на додану вартість. Зокрема, якщо між суб'єктами підприємницької діяльності в складі вартості послуги за договором оперативної оренди передбачено компенсацію розміру "земельного податку", платником якого є орендодавець, то така компенсація відповідно до пп.3.1.1 ст.З і п.4.1 ст.4 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97 "Про додаток на додану вартість" у складі вартості послуг оперативної оренди є об'єктом обкладення податком на додану вартість.

"Праця і зарплата" N 37 (281), жовтень 2001 р.
Підписний індекс 30214