КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 13 травня 1993 р. N 348
м.Київ
( Постанову відмінено згідно Постанови КМ
N 841 від 20.10.95 )
Питання Міністерства культури
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 768 від 11.11.94 )
Кабінет Міністрів України постановляє :
1. Затвердити Положення про Міністерство культури України, що додається.
2. Установити граничну чисельність працівників центрального апарату Міністерства культури у кількості 230 одиниць.
3. Дозволити Міністерству культури мати п'ятьох заступників Міністра, в тому числі одного першого, і колегію в кількості 15 чоловік.
4. Міністерству фінансів визначити асигнування на утримання центрального апарату Міністерства культури у 1993 році.
5. Міністерству культури під час призначення керівників підвідомчих закладів і організацій передбачити укладання трудових договорів на контрактній основі відповідно до чинного законодавства. ( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 768 від 11.11.94 )
6. Визнати такими, що втратили чинність, постанову Кабінету Міністрів УРСР від 21 серпня 1991 р. N 161 "Про утворення Державного фонду української кінематографії при Кабінеті Міністрів УРСР" і постанову Кабінету Міністрів України від 1 червня 1992 р. N 301 "Питання Міністерства культури України" (ЗП України, 1992 р., N 6, ст.141).
Прем'єр-міністр України Л.КУЧМА
Міністр Кабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Затверджене
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 травня 1993 р. N 348
Положення
про Міністерство культури України
1. Міністерство культури України (Мінкультури) є центральним органом державної виконавчої влади, підвідомчим Кабінетові Міністрів України.
Міністерство забезпечує проведення в життя політики держави у сфері культури.
2. Мінкультури у своїй діяльності керується Конституцією ( 888-09 ) і законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням. У межах своїх повноважень Міністерство організує виконання актів законодавства України і здійснює систематичний контроль за їх реалізацією.
Міністерство узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції про його вдосконалення та вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів України.
3. Головними завданнями Мінкультури є: здійснення гуманістичної політики у сфері культури як необхідної умови гармонійного розвитку українського народу та національних меншин в Україні, розбудови громадянського суспільства і демократичної правової держави;
збереження культурного надбання, захист української культури та української мови;
розроблення пропозицій про стратегічні напрями розвитку національної культури, стимулювання культурного процесу;
розвиток соціальної та ринкової інфраструктури культури, забезпечення ефективного управління галуззю, зміцнення матеріально-технічної бази культури;
розширення міжнародного культурного співробітництва, розвиток культурних зв'язків з україномовним світом.
4. Мінкультури відповідно до покладених на нього завдань:
1) у сфері культурної політики: бере участь у формуванні політики держави, керуючись принципами і пріоритетами, визначеними в Основах законодавства України про культуру;
розробляє проекти цільових державних програм розвитку культури, пропозиції про правове регулювання та податкову політику у сфері культури;
прогнозує розвиток культури та її складових частин;
забезпечує реалізацію відповідно до законодавчих та інших нормативно-правових актів політики держави у сфері культури;
готує і вносить в установленому порядку пропозиції про надання закладам культури, що відіграють визначну роль в духовному житті народу, статусу національних, академічних, а також про присвоєння митцям і працівникам культури почесних звань, відзначення їх державними преміями і нагородами, встановлює премії та застосовує інші форми морального заохочення;
інформує органи законодавчої і виконавчої влади, громадськість, засоби масової інформації про здійснення політики держави у сфері культури;
2) у сфері стимулювання культурного процесу: сприяє відкритості національної культури, матеріально заохочує і підтримує розповсюдження творів літератури і мистецтва;
забезпечує свободу творчості, створює умови для вільного виявлення індивідуальності митця;
гарантує однакові можливості для різних художніх шкіл і стильових напрямів, створює атмосферу плюралізму і загальності;
заохочує новаторські шукання в мистецтві;
створює умови для розвитку всіх видів мистецтв, самодіяльної народної творчості через систему державних, творчо-соціальних замовлень, конкурсів тощо;
визначає порядок і здійснює придбання творів літератури і мистецтва за рахунок бюджетних коштів;
організує проектування пам'ятників, монументів, у тому числі на конкурсній основі, та здійснює контроль за їх спорудженням;
пропагує надбання національної культури в Україні та за її межами;
здійснює інформаційно-пропагандистську та видавничу діяльність (у встановленому порядку засновує друковані та інші засоби масової інформації, створює видавництва, культурно-освітні програми радіо і телебачення, організує запис і тиражування на різні типи носіїв аудіовізуальної інформації творів національного мистецтва і літератури з метою їх популяризації в Українї та за її межами);
3) у сфері збереження культурного надбання:
забезпечує збереження і розвиток культурних традицій українського народу, охорону пам'яток історії та культури, захист історико-культурного середовища, схоронність музейного та бібліотечного фондів;
формує Державний реєстр національного культурного надбання та Державний фільмофонд;
керує справою обліку, охорони, реставрації, використання і популяризації пам'яток історії та культури;
забезпечує з участю відповідних органів державної виконавчої влади контроль за переміщенням творів мистецтва, предметів та інструментів, що становлять історико-культурну цінність;
сприяє відродженню осередків традиційної народної творчості, художніх промислів і ремесел;
4) у сфері соціальної інфраструктури культури:
сприяє соціальному і правовому захисту працівників культури; дбає про
захист інтелектуальної власності та реалізацію авторських прав;
надає працівникам культури і діячам мистецтв підтримку в реалізації художніх задумів і проектів, пов'язаних із виконанням державного замовлення;
визначає перспективи і напрями розвитку спеціальної освіти у галузі культури;
організує підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації творчих працівників та інших фахівців галузі;
визначає пріоритетні напрями розвитку галузевої науки у сфері культури, сприяє підвищенню ефективності наукових досліджень з актуальних проблем культури і мистецтва;
залучає науковий потенціал галузі до реалізації міжнародних і державних культурологічних програм і проектів;
сприяє розробці та впровадженню у сфері культури нової техніки і сучасних технологій;
5) у сфері управління: організує і контролює виконання підвідомчими закладами, установами, підприємствами й організаціями законодавчих та інших нормативно-правових актів;
співпрацює з міністерствами, відомствами, творчими спілками та іншими об'єднаннями громадян і координує їхню діяльність з питань культури;
укладає в межах своїх повноважень угоди, в тому числі міжнародні, згідно з чинним законодавством;
проводить науково обгрунтовану кадрову політику;
впроваджує нові форми і методи роботи органів управління культури, підтримує їхню творчу ініціативу;
розробляє і забезпечує впровадження науково обгрунтованих, суспільно необхідних нормативів культурного обслуговування населення, здійснює інформаційне й методологічне забезпечення закладів, установ, підприємств та організацій культури;
координує концертно-гастрольну, виставочну, фестивальну, конкурсну діяльність тощо;
залучає громадськість до роботи органів управління культури;
6) у сфері фінансово-господарської діяльності та матеріально-технічного забезпечення:
здійснює управління майном, що є у загальнодержавній власності закладів, установ, підприємств та організацій, які входять до сфери управління Міністерства;
приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію закладів, установ, підприємств та організацій, заснованих на загальнодержавній власності, затверджує їхні статути (положення), контролює їх дотримання та приймає рішення у зв'язку з порушенням статутів (положень);
укладає і розриває контракти з керівниками закладів, установ, підприємств та організацій;
здійснює контроль за ефективністю використання і зберігання закріпленого за закладами, установами, підприємствами та організаціями державного майна;
здійснює інші функції щодо управління майном, передбачені законодавством;
розробляє пропозиції про обсяги фінансування з державного бюджету розвитку культури;
бере участь у розробленні нормативів матеріального й фінансового забезпечення закладів, установ, організацій та підприємств культури, проводить організаційно-методичну роботу, спрямовану на реалізацію політики держави в галузі праці, заробітної плати, соціального захисту;
сприяє розвиткові матеріально-технічної бази культури, її технічному переоснащенню, забезпечує ефективність використання капітальних вкладень, що виділяються Міністерству, організує контроль за експлуатацією і технічним станом споруд;
організує бухгалтерський облік і звітність, а також контрольно-ревізійну роботу;
впроваджує прогресивні форми господарювання в галузі культури, у межах своїх повноважень розробляє і вносить пропозиції про формування державного контракту та державного замовлення;
бере участь у розробленні вимог до проектів будівель і споруд закладів культури;
контролює дотримання правил охорони праці та техніки безпеки у закладах, установах, підприємствах та організаціях культури;
стимулює художній ринок та експорт національної культурної продукції;
заохочує доброчинну діяльність, спрямовану на розвиток культури в Україні та за її межами;
7) у сфері міжнародного культурного співробітництва: сприяє широкій інтеграції культури України у світовий культурний процес, забезпечує співробітництво між закладами, установами, підприємствами та організаціями культури України і зарубіжних країн та міжнародними організаціями;
забезпечує пропаганду надбань культури українського народу за межами України і світової культури в Україні;
сприяє задоволенню культурних потреб українців та шанувальників української культури за межами України;
залучає українську діаспору до культурних процесів в Україні;
забезпечує реалізацію міжнародних і міжурядових договорів та угод у сфері культури, зміцнює міжнародні культурні зв'язки.
5. Мінкультури має право:
1) одержувати в установленому порядку від центральних і місцевих органів державної виконавчої влади статистичну, аналітичну та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Міністерство завдань;
2) аналізувати роботу закладів, установ, організацій та підприємств культури незалежно від відомчого підпорядкування з питань, що належать до компетенції Міністерства;
3) виступати засновником цільових, благодійних та інших фондів, організовувати і проводити аукціони, лотереї, виставки-продажі тощо;
4) залучати на договірній основі висококваліфікованих фахівців для розроблення актуальних проблем розвитку культури, консультацій, проводити експертизу проектів і пропозицій з питань розвитку культури і мистецтва.
6. Мінкультури під час виконання покладених на нього функцій взаємодіє з іншими центральними органами державної виконавчої влади, органами Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого та регіонального самоврядування, а також з відповідними органами інших держав.
7. Мінкультури у межах своїх повноважень на основі й на виконання чинного законодавства видає накази, організує та контролює їх виконання.
Міністерство у разі необхідності видає разом з іншими центральними та місцевими органами державної виконавчої влади, органами місцевого і регіонального самоврядування та об'єднаннями громадян спільні акти.
Рішення Міністерства з питань культури, видані у межах його повноважень, є обов'язковими для центральних і місцевих органів державної виконавчої влади, органів місцевого і регіонального самоврядування, а також закладів, установ, підприємств і організацій.
8. Мінкультури очолює Міністр, який призначається відповідно до Конституції України ( 888-09 ).
Міністр має заступників, яких за його поданням призначає Кабінет Міністрів України, розподіляє обов'язки між заступниками та визначає повноваження структурних підрозділів Міністерства.
Міністр культури несе персональну відповідальність за виконання покладених на Міністерство завдань і здійснення ним своїх функцій, встановлює ступінь відповідальності заступників Міністра, керівників підрозділів Міністерства.
9. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції Мінкультури, обговорення найважливіших напрямів його діяльності та розвитку культури у Міністерстві утворюється колегія в складі Міністра (голова колегії), заступників Міністра за посадою, а також інших керівних працівників Міністерства.
До складу колегії можуть входити керівники інших центральних органів державної виконавчої влади та представники відповідних об'єднань громадян, окремі діячі культури і мистецтва.
Члени колегії Міністерства затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Рішення колегії проводяться в життя, як правило, наказами Міністерства.
10. Для аналізу проблем культури і мистецтва, координації програм досліджень у сфері культури, вироблення наукових рекомендацій та пропозицій з основних питань розвитку мистецтва, культурно-освітньої роботи і масової художньої творчості, мистецької освіти можуть створюватися штатні та позаштатні консультативні, художні, науково-методичні, технічні та експертні колегії, ради і комісії з числа висококваліфікованих фахівців, провідних учених і представників творчої громадськості.
Склад вказаних колегій, рад і комісій, положення, що регламентують їх діяльність, затверджуються Міністром.
11. Гранична чисельність і фонд оплати праці працівників центрального апарату Мінкультури затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Структура центрального апарату Міністерства затверджується Віце-прем'єр-міністром України.
Штатний розпис центрального апарату і положення про його структурні підрозділи затверджуються Міністром. ( Абзац четвертий пункту 11 втратив чинність на підставі Постанови КМ N 768 від 11.11.94 ) Центральний апарат Міністерства формується на контрактній основі відповідно до чинного законодавства.
12. Мінкультури є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.