Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
20.08.2001 N 5
42

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
10 вересня 2001 р. за N 795/5986

Правила
перевезення вантажів навалом і насипом
(ст. 37 Статуту)

1. Загальні положення

1.1. Вантажі, які не потребують упакування, в залежності від фракційного складу перевозяться навалом або насипом, без підрахунку місць. У перевізних документах на ці вантажі у графі "Кількість місць" проставляється: "Навалом" чи "Насипом". Вантажі, які можуть перевозитись навалом і насипом, зазначені в додатку 1.

1.2. Вантажі, які потребують захисту від атмосферних опадів і розпилення (цемент, вапно, мінеральні добрива тощо), перевозяться у критих або спеціалізованих вагонах (хоперах-цементовозах, мінераловозах тощо).

Вантажі, які не потребують захисту від атмосферних опадів (руда, вугілля, щебінка тощо), перевозяться у відкритому рухомому складі та у спеціальних вагонах.

У разі перевезення вантажів навалом або насипом у критих вагонах застосовуються дверні загородження: дошки, обаполи, щити, крафт-папір, а також затарені вантажі.

1.3. Промивання вагонів після вивантаження забруднювальних вантажів здійснюється одержувачами у спеціально обладнаних місцях. Перелік таких вантажів зазначено в додатку 2. Не промиваються вагони після перевезення цих вантажів у тарі (упаковці), якщо не було розсипання вантажу у вагоні.

У разі відсутності в одержувача умов та можливостей для промивання вагонів залізниця може виконувати ці роботи з оплатою за договором, виходячи із ставок зборів за промивання вагонів, затверджених відповідною залізницею.

1.4. На порожні цистерни після вивантаження цементу, вапна або інших вантажів, що перевозились насипом, хопери-цементовози, мінераловози, зерновози та інші спеціалізовані вагони парку залізниць одержувач складає пересильні накладні форми ГУ-27-СП (додаток 3).

Порожні власні та орендовані спеціалізовані вагони підприємств, установ та організацій перевозяться за перевізними документами.

1.5. Одночасно з пересильною накладною одержувач заповнює корінець пересильної накладної, яка залишається на станції відправлення порожнього вагона.

1.6. Зворотний бік пересильної накладної заповнюється на станції нового навантаження вагона.

У разі виявлення на станції нового навантаження у вагоні залишків вантажу, неочищення кузова працівником станції оформляється акт загальної форми, який разом із пересильною накладною надсилається залізниці вивантаження для стягнення з одержувача штрафу за здавання неочищеного рухомого складу і плати за користування вагоном згідно зі статтями 35 і 123 Статуту ( 457-98 ) тільки за час його затримки під очищенням.

2. Перевезення хлібних та інших вантажів насипом

2.1. Хлібні вантажі, насіння олійних та бобових культур пред'являються до перевезення із сертифікатами про відповідність, виданими відповідними органами сертифікації, або з посвідченнями про якість.

2.2. Жито, пшениця, овес, ячмінь, гречка, просо, кукурудза в зерні, насіння олійних та бобових культур, рис нерушений, зернові відходи та відходи переробки зерна, висівки, комбікорми перевозяться насипом у спеціалізованих вагонах для зерна (далі - вагони-зерновози), а також у критих вагонах з дверними загородженнями (щитами).

Перед завантаженням проса, насіння льняного та гірчичного, сорго, чумизи відправник повинен обклеїти стіни критих вагонів та щити папером або іншими матеріалами.

Інші зернові вантажі, крупа та насіння каліброваної кукурудзи перевозяться у тарі.

Борошно перевозиться у тарі або у спеціалізованих вагонах-борошновозах (власних чи орендованих).

2.3. Під навантаження хлібних вантажів подаються справні та очищені, а в разі потреби промиті вагони.

Відправник зобов'язаний перед навантаженням переконатися, що вагони справні та придатні для перевезення (очищені, не заражені шкідниками, не мають отворів та щілин, через які можливе просипання вантажу).

2.4. Для перевезення хлібних вантажів насипом у критих вагонах хлібні щити надаються і встановлюються у вагоні відправником, а вивантажуються із вагона одержувачем.

2.5. Щити прибиваються до дверних стійок через отвори у металевих рамках щитів з кожного боку двома цвяхами довжиною 100-110 мм.

Люкові засуви хлібних щитів прибивати забороняється.

2.6. Поверхня зерна у міждверному просторі критого вагона має бути на 10 см нижче верхньої кромки щита. Збільшення висоти навантаження зерна у бік торцевих стін вагона допускається на відстані не менше 150 см від краю щита.

Просо та насіння льону завантажуються на 10 см нижче верхнього краю щита без підйому до торцевих стін вагона.

У разі завантаження вантажів насипом вище рівня бокових люків критого вагона відправник повинен щільно зачинити ці люки і з внутрішнього боку закрити їх тканиною або цупким папером у декілька шарів.

2.7. Перед завантаженням вагона-зерновоза необхідно перевірити щільність закриття розвантажувальних люків. Перевірку слід провадити обертанням штурвала за годинниковою стрілкою, при цьому важільна система механізму розвантаження повинна перейти через "мертву точку".

Штурвал приводу механізму закріплюється фіксатором.

У разі завантаження вагона через один завантажувальний люк необхідно відкрити кришку другого люка для виходу повітря з вагона.

2.8. Вивантаження із вагона-зерновоза провадиться у такій послідовності. Перед вивантаженням необхідно відкрити одну кришку завантажувального люка, щоб запобігти розрідженню повітря у кузові вагона, потім звільнити штурвал розвантажувального механізма від фіксації, обертаючи його проти годинникової стрілки, відкрити кришку розвантажувального люка.

Вантаж, який завис на стінах вагона, необхідно видалити за допомогою вібратора або спеціальними лопатами з подовженою ручкою.

Встановлення вібраторів на вагоні-зерновозі провадиться на спеціально обладнаних місцях. Включення вібраторів провадиться періодично на 2-3 секунди до повного вивантаження.

Після вивантаження необхідно видалити залишки вантажу з розвантажувальних кришок та гумового ущільнювача, закрити кришки люків обертанням штурвалів до переходу важільної системи за "мертву точку" та зафіксувати штурвали.

Момент переходу важелів за "мертву точку" характеризується своєрідним полегшенням обертання штурвала наприкінці закривання.

Для справного та правильно відрегульованого механізму зусилля на штурвалі при відкриванні та закриванні кришок люків має бути у межах до 25 кг.

2.9. Після виконання вантажних операцій завантажувальні та розвантажувальні люки закриваються. Вагони-зерновози з відкритими люками від одержувача (відправника) залізницею не приймаються.

У разі необхідності допускається промивання вагонів-зерновозів з обов'язковим сушінням їх та за умови збереження при цьому гумових ущільнювачів.

2.10. Перевезення зерна вологістю до 16%, а проса - до 15% включно провадиться на загальних підставах як у прямому залізничному, так і в прямому змішаному сполученнях.

Зерно вологістю понад 16% і просо вологістю понад 15% можуть перевозитися на особливих умовах, погоджених відправником, одержувачем і Укрзалізницею у порядку, встановленому статтею 63 Статуту залізниць України ( 457-98 ).

2.11. Зерно, заражене шкідниками, рослинними хворобами або бур'янами, може перевозитися на підприємства, призначені для переробки такого зерна. Дезінсекція вагонів і хлібних щитів після перевезення зараженого зерна провадиться засобами і за рахунок одержувачів.

Після проведення дезінсекції одержувач зобов'язаний надати станції довідку про те, що вагони знезаражені.

Начальник Департаменту транспортної політики Г.М.Легенький

Додаток 1
до пункту 1.1 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом

Перелік
вантажів, які допускаються до перевезення навалом (насипом),
із зазначенням номерів номенклатурних груп згідно з Єдиною
тарифно-статистичною номенклатурою вантажів

01
Зернові та зернобобові
культури

04
Овочі, картопля, баштанні
культури, буряки свіжі 
25, 26
Матеріали та вироби
будівельні промислового
виробництва

28
Цемент 
07
Добрива органічні 
29
Флюси 
08
Лісоматерали круглі 
30
Вогнетриви, азбест, слюда 
09
Продукція лісопильного та
фанерного виробництва

10
Дрова, деревина паливна для
технологічних потреб,
подрібнена

11
Інша продукція лісової
промисловості

12
Вироби та деталі з деревини

14
Руда залізна та марганцева

15
Сировина кольорових металів,
сировина сірчана

16
Вугілля кам'яне 
31, 32
Метали чорні, прокат чорних
металів (дрібних фракцій,
з яких неможливо зформувати
пакети, зв'язки)

33
Метали кольорові (дрібних
фракцій, з яких неможливо
зформувати пакети, зв'язки)

41
Вироби металеві
(позицій 1, 4)

43
Добрива мінеральні, сировина
гірничо-хімічна для
виробництва мінеральних
добрив

45
Каучук, гума, вироби
гумово-технічні, вуглець
технічний (сажа) 
17
Кокс

18
Торф та торфова продукція
 
47
Продукція коксохімічної та
лісохімічної промисловості

53
Сіль, крім кухонної 
19
Сланці горючі

22
Бітум і парафін тверді,
церезин

23, 27, 34
Матеріали мінерально
будівельні природні. Попіл.
Шлаки 
54
Продукція комбікормової
промисловості

56
Вантажі позиції 4 (кістка
харчова, ратиці, роги тощо)

68
Вантажі позиції 5,
крім меблів 
24
Сировина мінеральна
промислова. Матеріали
формувальні, абразивні 
69
Вантажі позиції 2

 

Додаток 2
до пункту 1.3 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом

Перелік
вантажів, після вивантаження яких
провадиться промивання вагонів

Алебастр молотий
Азбест
Асфальт природний
Барит (шпат важкий)
Бій графітовий та цегляний
Бітум кам'яновугільний
Борошно вапнякове
Борошно деревне
Борошно доломітове
Борошно кормове різне
Борошно хвойно-вітамінне
Брикети кам'яновугільні,
буровугільні, торф'яні
Вапно, вапняки
Вата мінеральна
Відходи азбестові,
кольорових металів
та вапняних порід
Вугілля деревне
Вуглець технічний (сажа)
Гажа (гіпсовий мергель)
Гіпс
Глина різна
Глинозем
Графіт
Доломіт
Дріжджі кормові (гідролізні,
суль-фатні)
Жмих картопляний та буряковий
Жужелиця різна
Засоби мийні порошкові
Земля різна
Каолін (глина фарфорова)
Картон азбестовий
Клінкер цементний
Коагулянти різні
Комбікорми різні
Концентрат апатитовий
Концентрат кварцевий 
Концентрат нефеліновий
Крейда
Крон
Купорос мідний
Магнезит
Макулатура різна
Мергель (порошок
вогнетривкий)
Металовироби змащені
Пегматит
Попіл різний
Пил інертний
Пил торф'яний
Порошок асфальтовий
Порошок магнезитовий
Порошок скляний
Порошок шамотовий
Речовини землеудобрювальні
Руберойд
Сировина тютюнова та махорка
Сіль
Сірка різна
Смоли різні
Сода кальцинована (натрій
вуглекислий)
Сода кристалічна
Солідол жировий та
синтетичний
Стружка кольорових металів
та їх сплавів
Сульфати різні
Сульфовугілля
Тальк молотий та в кусках
Тара скляна різна
Толь різний
Торф різний
Фарби сухі різні
Цегла різна
Шрот 

Додаток 3
до пункту 1.4 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом

Форма ГУ-27-сп

    -----------          ||      ПЕРЕСИЛЬНА НАКЛАДНА             -----------
| УЗ | 22 | || ПЕРЕСЫЛОЧНАЯ НАКЛАДНАЯ | УЗ | 22 |
----------- || АА 000000 -----------
КОРІНЕЦЬ ПЕРЕСИЛЬНОЇ ||
НАКЛАДНОЇ || На порожні цистерни для цементу, вапнякових
КОРЕШОК ПЕРЕСЫЛОЧНОЙ ||та інших матеріалів, що перевозяться насипом,
НАКЛАДНОЙ ||хопери-цементовози, мінераловози, зерновози,
АА 000000 ||борошновози, апатитовози, котуновози, двоярусні
||платформи для перевезення легкових автомашин,
На порожні цистерни||суцільнометалеві вантажні вагони (СМВВ),
для цементу, вапнякових||транспортери.
та інших матеріалів, що|| На порожние цистерны для цемента, известковых
перевозяться насипом,||и других материалов, перевозимых насыпью,
хопери-цементовози, ||хопперы-цементовозы, минераловозы, зерновозы,
мінераловози, зерновози,||муковозы, апатитовозы, окатышевозы, двухкярусные
борошновози, апатитовози,||платформы для перевозки легковых автомобилей,
котуновози, двоярусні||цельнометаллические грузовые вагоны (ЦМГВ),
платформи для перевезення||транспортеры.
легкових автомашин,||--------------------------------------------------
суцільнометалеві вантажні||| Номер вагона | Рід вагона | Код власника |
вагони (СМВВ),||| Номер вагона | Род вагона | Код собственника|
транспортери. |||--------------+---------------+-----------------|
На порожние цистерны|||------------------------------------------------|
для цемента, извесковых и|||Станція і залізниця Коди |
других материалов,|||відправлення порожнього Коды |
перевозимых насыпью,|||вагона -----------------|
хопперы-цементовозы, |||Станция и дорога -----------------|
минераловозы, зерновозы,|||отправления порожнего |
муковозы, апатитовозы,|||вагона |
окатышевозы, двухкярусные|||------------------------------------------------|
платформы для перевозки|||Станція і залізниця Коди |
легковых автомобилей,|||призначення порожнього Коды |
цельнометаллические |||вагона -----------------|
грузовые вагоны (ЦМГВ),|||Станция и дорога -----------------|
транспортери. |||назначения порожнего |
|||вагона |
Форма ГУ-27-сп |||------------------------------------------------|
|||Відправник (повне |
N вагона ________________|||найменування організації, |
N вагона |||яка вивантажувала вантаж) |
|||Отправитель (полное |
Рід вагона ______________|||наименование организации, |
Род вагона |||которая выгружала груз) --------|
|||------------------------------------------------|
Після вивантаження ______|||Назва вивантаженого вантажу _________________|
После выгрузки |||Наименование выгруженного груза |
_________________________|||_____________________________________ прибував |
(вказати найменування ||| прибывшего|
вивантаженого вантажу) |||____________________________________ р. |
(указать наименование ||| г. |
выгруженого груза) |||Вагон вивантажено повністю. Внутрішню і зовнішню|
|||поверхні очищено від залишків вантажу Люки|
Дата заповнення |||закрито. Розвантажувальні пристрої працюють|
пересильної накладної ___|||нормально. |
Дата заполнения |||Вагон выгружен полностью. Внутренняя и наружная|
пересылочной накладной |||поверхности очищены от остатков груза.|
|||Погрузочно-разгрузочные люки закрыты.|
Представник одержувача |||Выгрузочные устройства работают нормально. |
вантажу _________________||| |
Представитель получателя ||| Представник одержувача вантажу: |
груза ||| Представитель получателя груза: |
||| Посада _________________________ |
---------------------||| Должность |
|Штемпель одержувача|||| Підпис _________________________ |
|Штемпель получателя|||| Подпись |
---------------------||| Число __________міс.____________ р.|
||| Число мес. г.|
|||---------------------- |
|||Печатка або штемпель| |
|||одержувача вантажу | |
|||Печать или штемпель | |
|||грузополучателя | |
|||---------------------+--------------------------|
|||Календарний штемпель | |
|||станції відправлення | |
|||порожнього вагона | |
|||Календарный штемпель | |
|||станции отправления | |
|||порожнего вагона | |
|||------------------------------------------------|
||| Накладні заповнюються на друкарській|
|||машинці або з використанням ПЕОМ, штемпелями чи|
|||чорнилом; накладні з підчистками, виправленнями,|
|||а також заповнені олівцем не приймаються. |
||| Накладные заполняются на пишущей машинке|
|||или с использованием ПЭВМ, штемпелями или|
|||чернилами; накладные с подчистками, помарками,|
|||исправлениями, а также заполненные карандашом,|
|||не принимаются. |

Продовження додатка 3

      Зворотний бік     пересильної     накладної|     |
заповнюється працівником станції навантаження| |
Оборотная сторона пересылочной накладной| |
заполняется работником станции погрузки. | |
| |
Порожня цистерна для перевезення цементу,| |
вапнякових і інших матеріалів, хопер-цементовоз,| |
зерновоз, мінераловоз, борошновоз, апатитовоз,| |
котуновози, двоярусна платформа для перевезення| |
легкових автомашин, суцільнометалевий вантажний| |
вагон (СМВВ), транспортер (потрібне підкреслити)| |
Порожняя цистерна для перевозки цемента,| |
известковых и других материалов,| |
хоппер-цементовоз, зерновоз, минераловоз,| |
муковоз, апатитовоз, окатышевоз, двухкярусная| |
платформа для перевозки легковых автомобилей,| |
цельнометалический грузовой вагон (ЦМГВ),| |
транспортер (необходимое подчеркнуть) | |
| |
N _________ прибув (ла) на станцію __________ | |
прибыл (ла) на станцию | |
_____________________________________ залізниці | |
ж.д. | |
___________ число _______ міс. ____________ р. | |
число мес. г. | |
| |
Оглядом вагона встановлено: | |
При осмотре вагона установлено: | |
_______________________________________________ | |
_______________________________________________ | |
_______________________________________________ | |
_______________________________________________ | |
_______________________________________________ | |
| |
(повнота вивантаження, стан очищення кузова| |
вагона, навантажувальних і вивантажувальних| |
пристроїв, їх транспортний стан та придатність| |
вагона під навантаження) | |
(полнота выгрузки, состояние очистки кузова| |
вагона, загрузочных и выгрузочных устройств, их| |
траспортное положение и пригодность вагона под| |
погрузку) | |
| |
Вагон простояв під очищенням _____________ годин| |
Вагон простоял под очисткой (літерами) часов| |
(прописью) | |
| |
Представник станції ___________________| |
Представитель станции | |
| |
Представник вагонної служби __________________| |
Представитель вагонной службы | |
| |
Представник відправника __________________| |
Представитель отправителя | |
| |
| |
Примітка. У разі виявлення неочищеного| |
вагона, наявності залишків вантажу ця накладна| |
разом з актом загальної форми надсилається| |
станцією навантаження начальнику комерційної| |
служби залізниці вивантаження для стягнення з| |
одержувача штрафу за неочищення вагона і плати| |
за користування вагоном згідно із статтями 35 і| |
123 Статуту залізниць України ( 457-98). | |
Примечание. При обнаружении неочищенного| |
вагона, наличии остатков груза эта накладная| |
вместе с актом общей формы направляется станцией| |
погрузки начальнику коммерческой службы железной| |
дороги выгрузки для взыскания с грузополучателя| |
штрафа за неочистку вагона и платы за| |
пользование вагоном согласно со статьями 35 и| |
123 Устава железных дорог Украины ( 457-98). | |