МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 426 від 29.05.2001
(Наказ скасовано на підставі Наказу
Міністерства освіти і науки
N 269 від 05.05.2003)
Про Положення про Всеукраїнський конкурс навчальних
програм та підручників відповідно до Державного
стандарту початкової загальної освіти
З метою поліпшення якості навчальних програм та підручників, їх відповідності вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Всеукраїнський конкурс навчальних програм та підручників відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти (1717-2000) (додається).
2. Департаменту розвитку дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти (Романенко В.П.), Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.I.), Методично-видавничому центру організації випуску та доставки освітянської літератури (Харламова Т.Б.):
2.1. Здійснити заходи щодо проведення Всеукраїнського конкурсу навчальних програм та підручників.
2.2. У місячний термін оголосити Всеукраїнський конкурс навчальних програм та підручників.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра Огнев'юка В.О.
Міністр В.Г.Кремень
Положення
про Всеукраїнський конкурс навчальних програм та
підручників відповідно до Державного стандарту
початкової загальної освіти
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає систему організаційної та науково-методичної роботи Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, Академії педагогічних наук України, інших наукових установ та організацій щодо конкурсного відбору навчальних програм, підручників для загальноосвітніх навчальних закладів I ступеня.
1.2. Конкурсний відбір навчальних програм, підручників здійснюється з метою якісного навчально-методичного забезпечення, поетапного запровадження Державного стандарту початкової загальної освіти в Україні ( 1717-2000 ).
1.3. Конкурс є відкритим. Організація проведення конкурсу здійснюється Міністерством освіти і науки України, Науково-методичним центром середньої освіти. Методично-видавничим центром організації випуску та доставки освітянської літератури Міністерства освіти і науки України.
Умови, терміни, хід та результати проведення конкурсу широко висвітлюються засобами масової інформації України.
2. Організація конкурсу
2.1. Оголошення про конкурс навчальних програм, підручників відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти та Базового навчального плану початкової школи ( 1717-2000 ) публікується в газетах "Освіта України", "Педагогічна газета", фахових журналах, Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, оперативно доводиться до відома місцевих органів управління освітою, інститутів післядипломної педагогічної освіти, вищих педагогічних закладів освіти, методичних установ, широкого кола громадськості.
2.2. Оголошення містить інформацію про терміни або дату початку і закінчення реєстрації заявок на участь у конкурсі, умови його проведення або посилання на джерело інформації про них), порядок подання рукописів, адресу конкурсної комісії, телефон (факс), прізвище, ім'я, по батькові відповідального за реєстрацію заявок, режим роботи конкурсної комісії (далі - комісії).
2.3. У конкурсі можуть брати участь як окремі автори, так і авторські колективи з числа вчителів, працівників методичних служб, викладачів, учених, письменників, журналістів та інших осіб, які виявили бажання створити навчальну програму або підручник.
2.4. Термін подачі авторських та колективних заявок на участь у конкурсі закінчується через два місяці від дня публікації оголошення про його проведення.
2.5. Авторські та колективні заявки складаються у довільній формі і підписуються автором (членами авторського колективу).
2.6. Учасникам конкурсу комісія надсилає комплект конкурсних матеріалів (умови конкурсу, критерії оцінювання, вимоги до рукописів, перелік необхідних документів).
2.7. Рукописи надсилаються комісії під відповідним кодом (без зазначення даних про авторів чи авторські колективи).
До рукопису додається заклеєний конверт, на якому вказується код автора чи авторського колективу, а також він містить відомості про автора або всіх членів авторського колективу (прізвище, ім'я, по батькові, місце роботи, посада, вчений ступінь і звання, домашня адреса, номери домашнього і службового телефонів).
2.8. На конкурс приймаються рукописи підручників з певної освітньої галузі або предмета, навчальні та навчально-методичні комплекси, розроблені відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти та Базового навчального плану початкової школи ( 1717-2000 ) за авторською концепцією. До рукопису обов'язково додаються науково обгрунтовані авторські програми.
2.9. Рукописи, надіслані на конкурс, оцінюються за тривимірним рівнем: I, II, III місце.
2.10. Рукописам, що посіли I місце, надається відповідний гриф Міністерства освіти і науки України для видання і використання у загальноосвітніх навчальних закладах.
2.11. Рукописам, що посіли II, III місця, можуть бути присуджені передбачені види заохочень. Вони можуть одержати відповідний гриф у встановленому порядку.
2.12. За підсумками конкурсу визначаються такі види заохочень: програми, підручники, які посіли I місце, включаються до державного замовлення на видання навчальної літератури; присвоюються дипломи відповідно I, II, III ступенів; встановлюються грошові винагороди.
2.13. Про завершення та результати конкурсу комісія повідомляє громадськість України через засоби масової інформації.
3. Конкурсні комісії
3.1. Конкурсна комісія (далі - комісія) створюється з кожної освітньої галузі знань, визначених Базовим навчальним планом початкової школи.
3.2. Комісія формується з наукових та практичних педагогічних працівників, працівників методичних служб та управлінських структур освіти, письменників, журналістів, працівників видавництв, організаторів освіти, інших компетентних осіб.
3.3. Орієнтовна чисельність складу конкурсної комісії становить 10-15 осіб. До складу конкурсної комісії не можуть входити особи, які водночас є авторами навчальних книг, поданих на конкурс.
3.4. Склад комісії повинен оновлюватися або замінюватися повністю перед оголошенням чергового конкурсу на навчальну книгу.
3.5. Безпосередня організація роботи комісії покладається на її голову, заступника (заступників) та вченого секретаря. Вони планують термін проведення засідань, порядок розгляду заявок, встановлюють терміни оформлення відповідних документів, інформації, оголошень тощо.
3.6. У своїй роботі комісія керується законами України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), "Про видавничу справу" ( 318/97-ВР), "Про авторське право і суміжні права" ( 3792-12 ), Державним стандартом початкової загальної освіти ( 1717-2000 ), цим Положенням.
3.7. Комісія розробляє комплект конкурсних матеріалів (умови конкурсу, критерії оцінювання, вимоги до рукописів, перелік необхідних документів).
3.8. Комісія організовує науково-методичну та педагогічну експертизи рукописів, що надійшли на конкурс.
3.9. Кожен із членів комісії складає особистий висновок про якість навчальної книги і оцінює її відповідним балом. Оцінки виставляються в оціночних листах.
3.10. Остаточне рішення про якість програми, навчальної книги, її відповідність дидактичним вимогам та вимогам цього Положення приймається на засіданні комісії за умови присутності 2/3 складу комісії і наявності оціночних листів усіх її членів.
3.11. Рішення комісії оформляється протоколом, який підписують голова, заступник (заступники) голови та вчений секретар конкурсної комісії.
3.12. Конверти з відомостями про автора (авторів) оприлюднюються на відкритому підсумковому засіданні комісії після прийняття рішення про оцінку навчальних програм, підручників і підбиття підсумків конкурсу.
4. Фінансове забезпечення конкурсу
4.1. Витрати на проведення конкурсу, включаючи оплату праці членів конкурсної комісії, офіційних рецензентів та експертів, виплату грошових премій, здійснює Міністерство освіти і науки України на засадах державного фінансування.
4.2. З метою заохочення авторів навчальних книг, визнаних кращими, встановлюються грошові премії.
Перелік матеріалів, що входять до конкурсного комплексу
1. Положення про конкурс на навчальну програму, підручник для загальноосвітніх навчальних закладів I ступеня.
2. Режим роботи конкурсної комісії, її адреса, номер телефону (факсу), прізвище, ім'я, по батькові відповідального за реєстрацію заявок, рукописів, своєчасне інформування учасників конкурсу.
3. Вимоги до рукописів.
4. Вимоги до навчальної книги.
5. Перелік видів навчальної книги.
Вимоги до рукописів, що подаються на конкурс
1. Рукописи надсилаються конкурсній комісії у визначені терміни у двох примірниках. Рукописи мають бути виконані державною мовою або мовою національних меншин без зазначення даних про автора чи авторський колектив (закодовані).
2. Рукописи подаються комп'ютерним набором, стандартним (14) шрифтом через два інтервали на одній стороні аркуша стандартного розміру (28 - 30 рядків на аркуші, по 50 - 60 знаків у рядку).
Один авторський аркуш прирівнюється до 24 сторінок друкованого тексту.
3. Максимальний обсяг рукопису однієї навчальної книги не повинен перевищувати 24 авторських аркушів.
4. Назва навчальної книги має відповідати визначенням.
5. Разом з рукописом надсилаються авторська концепція створення навчальної книги, авторська програма.
6. До надісланого на конкурс рукопису додається заклеєний конверт, на якому зазначається код автора чи авторського колективу.
У конверті містяться відомості про автора або про всіх членів авторського колективу (прізвище, ім'я, по батькові, вчений ступінь, звання, місце роботи, посада, домашня адреса із зазначенням поштового індексу, номери домашнього і службового телефонів).
Види навчальної книги (навчального видання)
Навчальні книги будуються відповідно до змісту освіти. Є певні види навчальної літератури, кожен з яких виконує свою специфічну функцію в навчанні, а всі разом складають навчальний комплекс. Навчальний комплекс це система дидактичних засобів навчання з конкретного предмета, що грунтується на провідній ролі підручника і створена з метою найповнішої реалізації виховних і освітніх завдань навчання та розвитку особистості учня.
До складу навчальних комплексів входять програми, підручники, хрестоматії, збірники задач і вправ, друковані наочні посібники, дидактичні роздаткові матеріали, зошити з друкованою основою, аудіо-, відеоматеріали, лінгафонні курси, довідкові видання, книги для позакласного читання тощо. Цей перелік може поповнюватися залежно від специфіки предмета.
Основний зміст навчального предмета, структуру його реалізації містить програма і підручник, а конкретизація, диференціація та індивідуалізація змісту освіти і засобів оволодіння ним здійснюється через інші засоби навчання, що разом з програмою й підручником становлять навчальний комплекс.
Навчальне забезпечення сучасної загальноосвітньої підготовки складається із перевірених практичним застосуванням навчальних видань, а саме:
навчальна програма - навчальне видання, яке визначає зміст, обсяг і вимоги до вивчення певного навчального предмета, курсу чи дисципліни або окремих її розділів;
підручник - навчальне видання, яке систематизовано відтворює зміст навчального предмета або курсу (дисципліни) відповідно до офіційно затвердженої навчальної програми;
навчальний посібник - навчальне видання, яке доповнює підручник у викладі навчального матеріалу з певного предмета, курсу, дисципліни;
навчально-наочний посібник - навчальне видання, яке містить ілюстративно-наочні матеріали, що сприяють вивченню предмета, курсу, дисципліни, засвоєнню їх змісту. Різновидом навчально-наочних посібників є картографічні посібники, атласи, альбоми;
хрестоматія - навчальне видання літературно-художніх, історичних, наукових чи інших творів або їх частин, які є об'єктом вивчення певного навчального предмета, курсу, дисципліни відповідно до офіційно затвердженої навчальної програми. Різновидом хрестоматії є книга для читання;
практикум - навчальне видання, яке містить практичні завдання і вправи, спрямовані на закріплення, систематизацію, узагальнення набутих знань і вмінь учнів та перевірку якості їх засвоєння. Різновидом практикумів є: прописи - навчальне видання, яке є обов'язковою складовою навчально-методичного комплексу з навчання грамоти і призначене для формування у першокласників початкових графічних (каліграфічних) навичок письма;
збірник вправ - навчальне видання, що складається із систематизованих за розділами програми вправ і допомагає закріпленню теоретичних знань, повторенню й контролю за ступенем їх засвоєння учнями, формуванню практичних навичок;
збірник завдань і задач - навчальне видання, що складається із систематизованих за розділами програми умов завдань і задач та відповідей на них;
робочий зошит - навчальне видання, яке створюється відповідно до конкретного підручника і містить практичні завдання, тести, контрольні питання, вправи, що сприяють повторенню, систематизації, закріпленню, контролю та перевірці рівня навчальних досягнень учнів;
енциклопедія - довідкове видання, зведення основних відомостей з однієї чи з усіх галузей знань практичної діяльності, викладених у коротких статтях, розміщених за абеткою їхніх назв у систематизованому порядку;
довідник (навчальний) - довідкове видання прикладного характеру, побудоване за абеткою назв статей у систематизованому порядку;
альбом - книжкове або комплектне аркушеве образотворче видання, що містить (або не містить) пояснювальний текст;
атлас - альбом зображень різних об'єктів (карти, креслення, малюнки та ін.), що пропонується з метою навчання або практичного використання.
Навчальному комплексу, що створюється для учнів, відповідає навчально-методичний комплекс для вчителів, який, крім вищезазначених компонентів, включає:
навчально-методичний посібник - навчальне видання з методики викладання навчальна дисципліни (її розділу, частини) або методики виховання;
методичні рекомендації (методичні вказівки, методично-інформаційні листи) - навчальне або практичне видання роз'яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни, роду практичної діяльності з методикою виконання окремих завдань, певного виду робіт, а також заходів.
Основні вимоги до навчальної книги
Оцінюючи навчальну книгу, члени конкурсної комісії керуються такими основними критеріями:
Науковість змісту:
відповідність навчальній програмі з предмета щодо структури, обсягу і глибини розгляду матеріалу, співвідношення його розділів, параграфів з одиницями навчального часу;
дотримання вимог щодо побудови текстів, виділення в них основного змісту і доповнення (питання, варіанти розв'язування, посилання на попередні параграфи, іншу навчальну книгу тощо);
наявність таких структурних елементів підручника, як вступ, висновки, узагальнюючі тексти, наочні схеми, таблиці, що ілюструють змістово-логічні, структурно-функціональні зв'язки фрагментів навчального матеріалу у загальній системі предмета (галузі знань), завдання на систематизацію;
наступність навчального матеріалу, доцільність його поділу на розділи, їх послідовність, наявність зв'язків між ними, цілісне бачення матеріалу;
оптимальність співвідношення його обсягу із предметним змістом, можливість забезпечити засвоєння предмета (галузі знань) у результаті навчальної діяльності як під керівництвом учителя, так і самостійно;
добір і укладення базових знань у системі, що забезпечує їх міцне засвоєння;
чітка диференціація знань за видами (теорія, закон, поняття);
за фундаментальним спрямуванням (найбільш важливі базисні, опорні приклади);
за системотворчим фактором (ціле як частина системи більш високого рівня, частина цілого, додатковий матеріал);
наявність вправ на порівняння, вибірковий аналіз, розпізнавання та виділення головного, встановлення взаємозв'язків, групування, класифікація, систематизація та узагальнення тощо;
методологічна обгрунтованість основних фактів, понять, законів і теорій;
розгляд системи знань в єдності з методами пізнання, застосуванням знань на практиці;
розкриття наукових положень відповідно до досягнень сучасної науки;
достатність теоретичних пояснень і емпіричних даних у навчальному матеріалі, чіткість аргументації, логічність побудови світоглядних висновків;
коректність введення наукових понять, відповідність загальноприйнятим термінології та символіці;
відображення еволюції наукових ідей, ролі прогресивних діячів науки, вітчизняних учених у розвитку науки і практики;
зв'язок змісту підручника із життям, із завданнями виховання дитини як особистості, забезпечення розвитку її здібностей й обдаровань.
Доступність змісту:
відповідність складності та обсягу матеріалу можливостям його засвоєння учнями певної вікової групи на належному рівні і за встановлений час;
особистісна зорієнтованість навчального матеріалу;
посильність (для учнів) у сприйнятті основних завдань, вправ, задач, практичних робіт;
придатність підручника для організації самоосвіти учнів, розвитку творчого мислення, формування загальнонавчальних і предметних навичок та умінь;
наочність і конкретність викладу матеріалу;
достатність довідкового забезпечення;
наявність у тексті елементів пояснення (роздум, доведення, висновки тощо);
відповідність лексико-синтаксичної складності тексту віковим особливостям учнів, емоційність викладу;
дотримання узгодженості із суміжними дисциплінами, наступності з раніше вивченим.
Навчально-методичний апарат:
методична доцільність системи введення наукових понять, основних положень і висновків, вибору способу викладу;
наявність засобів мотивації учіння, розвитку зацікавленості учнів предметом;
наявність засобів самоконтролю засвоєння теоретичного і практичного матеріалу;
прикладна, політехнічна і профорієнтаційна спрямованість змісту підручника;
методична достатність ілюстративного матеріалу, доцільність апарату орієнтування.
Надруковано: "Освіта України", N 34, 14.08.2001 р.