КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ
Про запровадження бухгалтерського обліку підрядної діяльності
На виконання Програми реформування бухгалтерського обліку із застосуванням міжнародних стандартів фінансової звітності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.98 р. N1706, наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2001 р. N205 затверджено схвалене Методологічною радою з бухгалтерського обліку Положення (стандарт) бухгалтерського обліку (далі - ПБО) 18 "Будівельні контракти". Воно запроваджується з 2002 р. і має застосовуватися підрядниками для обліку доходів і витрат за будівельними контрактами.
Підрядником вважається юридична особа, яка укладає договір про будівництво (будівельний контракт на спорудження нового об'єкта, реконструкцію, розширення, добудову, реставрацію і ремонт об'єктів, виконання монтажних робіт) об'єкта, виконує передбачені роботи і передає їх замовникові. Поділ підрядників залежно від їх повноважень щодо об'єкта і учасників будівництва та виду виконуваних робіт на генпідрядників і субпідрядників не є підставою для незастосування цього ПБО.
Під об'єктом будівництва, щодо якого відповідно до цього ПБО має бути організовано бухгалтерський облік доходів і витрат за будівельним контрактом, треба розуміти сукупність будівель і споруд або окремі будівлі й споруди (з внутрішніми інженерними мережами водопостачання, каналізації, газо- і теплопроводу, електропостачання, радіофікації, підсобними і допоміжними надвірними "будівлями, благоустроєм), будівництво яких проводиться за єдиним проектом і кошторисом.
ПБО 18 розділяє будівельні контракти на контракти з фіксованою ціною й контракти за ціною "витрати плюс", які відрізняються порядком обчислення вартості контракту підрядником і замовником. Традиційне застосування в будівельній галузі (закріплено у відповідних нормативно-правових документах з питань будівництва) при укладенні будівельних контрактів має ціна "витрати плюс", за якою проектними організаціями складається кошторисна документація, що використовується підрядником і замовником при укладенні будівельного контракту для узгодження його вартості. Незважаючи на зміни цієї вартості, що можуть все-таки відбутися за час виконання будівельного контракту, такий будівельний контракт вважається укладеним за ціною "витрати плюс".
Доходи і витрати протягом періоду виконання будівельного контракту визнаються на дату балансу (на останнє число місяця) за ступенем завершеності будівельно-монтажних (ремонтно-будівельних) робіт. ПБО 18, як і відповідний міжнародний стандарт фінансової звітності 11 "Будівельні контракти", передбачає такі методи визначення ступеня завершеності робіт:
- співвідношення фактичних витрат від початку виконання будівельного контракту до дати балансу та очікуваної (кошторисної) суми витрат за будівельним контрактом;
- співвідношення обсягу завершеної частини робіт та їх загального обсягу в натуральному вимірюванні (т, куб.м, кв.м тощо);
- вимірювання та оцінка виконаної роботи.
У будівельній галузі традиційне застосування впродовж кількох десятиріч має метод вимірювання та оцінки виконаної роботи. Положенням про підрядні контракти у будівництві, затвердженим Міністерством України у справах будівництва і архітектури 15.12.93 р. N9, передбачено, що головним документом, який відбиває хід будівництва від початку виконання робіт до їх закінчення (від початку до закінчення виконання будівельного контракту), є Журнал виконаних робіт, відповідальність за ведення якого підрядником покладається на посадову особу. Замовник проводить контроль і технічний нагляд за обсягом і вартістю виконаних робіт.
На підставі даних Журналу виконаних робіт (типова форма N КБ-6), до якого посадовою особою підрядника після вимірювання і оцінки за кошторисною документацією обсягу виконаних будівельно-монтажних робіт вносяться відповідні дані за видами робіт, складається Довідка про вартість виконаних підрядних робіт та витрати (форма N КБ-3) або Акт приймання виконаних підрядних робіт (форма N КБ-2в). Ці форми затверджено наказом Держкомстату і Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 29.12.2000 р. N416/299 та їхні реквізити відповідають частині другій ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
До доходу генпідрядника включається вся вартість виконаних за будівельним контрактом робіт. Вартість робіт, виконаних субпідрядниками, генпідрядники визнають як інші прямі витрати, пов'язані з виконанням будівельного контракту. В цьому вбачається деяка особливість порівняно з чинною нині системою обліку генпідрядниками вартості робіт, виконаних субпідрядниками.
Субпідрядники до доходу включають, як і раніше, вартість виконаних власними силами будівельно-монтажних робіт.
До доходу підрядники (генпідрядники, субпідрядники) включають також суму відхилень, претензій та заохочувальних виплат. Сума майнової відповідальності за порушення замовником умов будівельного контракту відображається підрядником у складі доходу від будівельного контракту. Сума заохочувальних виплат за виконання і перевиконання умов будівельного контракту, наприклад, премії за введення об'єкта, визнається підрядником доходом від будівельного контракту, а нарахована конкретним працівникам підрядника премія за введення відображається як витрати на оплату праці.
Доходи і витрати за кожним окремим будівельним контрактом відображаються в бухгалтерському обліку із застосуванням принципу нарахування.
Не визнаються доходами одержані від замовників для фінансового забезпечення виконання будівельного контракту аванси, що відображаються підрядником у складі його зобов'язань і зменшуються після виконання робіт, визнання доходу і заліку заборгованості.
Склад витрат з виконання будівельного контракту (собівартість будівельного контракту) формується відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. N318. До собівартості будівельного контракту включаються прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці робітників, що працюють безпосередньо на будівельному майданчику, інші прямі витрати (витрати з експлуатації машин і механізмів, вартість виконаних субпідрядниками робіт).
До прямих матеріальних витрат належать:
- витрати на матеріали, конструкції, вироби, деталі для будівельно-монтажних робіт, придбані у сторонніх організацій, що використані на будівництві об'єкта;
- витрати на виготовлення продукції в підсобних виробництвах будівельної організації, використаних на будівництві об'єкта. До прямих витрат на оплату праці належать.
- заробітна плата робітників за виконану на будівництві об'єкта роботу (відпрацьований час);
- доплата не звільненим від основної роботи бригадирам із числа робітників за керівництво бригадою;
- доплата робітникам за роботу в багатозмінному режимі та за роботу в нічний час;
- оплата щорічних і додаткових відпусток відповідно до законодавства (грошова компенсація за невикористану відпустку);
- оплата робітникам днів відпочинку, що надаються їм у зв'язку з роботою в понадурочний час за вахтового методу організації праці, підсумкового обліку робочого часу та в інших випадках, передбачених законодавством;
- оплата спеціальних перерв у роботі у випадках, передбачених законодавством (оплата перерв працюючим матерям для годування дитини; оплата часу, пов'язаного з проходженням обов'язкових медичних оглядів; оплата пільгового часу підліткам);
- оплата робітникам-донорам днів обстеження, здавання крові та відпочинку;
- оплата робочого часу робітників, які залучені до виконання державних або громадських обов'язків, якщо ці обов'язки виконуються в робочий час відповідно до законодавства;
- оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності;
- сума заробітної плати за основним місцем роботи робітникам, за час їх навчання з відривом від виробництва в системі підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів;
- оплата відпусток, що надаються відповідно до законодавства робітникам, які навчаються у вечірніх і заочних вищих й середніх спеціальних навчальних закладах, в аспірантурі, а також без відриву від виробництва у вечірніх та заочних загальноосвітніх школах, і для участі у сесії та складання іспитів;
- оплата відпусток перед початком роботи випускникам закладів освіти;
- оплата праці кваліфікованих робітників будівельної організації, залучених без звільнення від основної роботи до підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітників, керівництва виробничою практикою студентів і навчання учнів загальноосвітніх шкіл;
- доплата робітникам за шкідливі умови праці (за роботу у важких, шкідливих, особливо шкідливих умовах);
- плата робітникам за роботу у вихідні та святкові (неробочі) дні;
- у понадурочний час за розцінками, встановленими законодавчими актами;
- винагорода робітникам за вислугу років, передбачена законодавством;
- доплата робітникам за суміщення професій (посад), розширення зон обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт;
- доплата ообітникам, постійно зайнятим на підземних будівельно-монтажних роботах, за нормативний час їх пересування в шахті від ствола до робочого місця і у зворотному напрямку;
- надбавки кваліфікованим робітникам, зайнятим на особливо відповідальних роботах, за високу професійну майстерність;
- інші передбачені законодавством надбавки, доплати і виплати, що мають компенсуючий характер;
- виплати на відшкодування шкоди, заподіяної робітникові ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним трудових обов'язків;
- суми вихідної допомоги, які виплачуються на період працевлаштування робітникам, звільненим з будівельної організації через зміни в організації виробництва і праці, а також у зв'язку з призовом на дійсну військову службу;
- плата за час вимушеного прогулу (простою) або виконання нижчеоплачуваної роботи у випадках, передбачених законодавством;
- премії робітникам за поточні основні виробничі результати згідно з прийнятими в будівельній організації положеннями про преміювання;
- премії за своєчасне і дострокове введення в дію виробничих потужностей і об'єктів будівництва;
- одноразові заохочення (за виконання особливо важливих виробничих завдань);
- надбавки до заробітної плати робітникам за пересувний, роз'їзний характер ведення будівельно-монтажних робіт і виконання робіт вахтовим методом у випадках, передбачених законодавством;
- надбавки до тарифної ставки робітників замість добових у разі відрядження їх для виконання будівельномонтажних робіт за межами пункту розміщення будівельної організації відповідно до законодавства.
До інших прямих витрат належать:
- витрати на оплату праці за виконану роботу робітників, які зайняті управлінням, обслуговуванням, поточним ремонтом, технічним оглядом і технічним обслуговуванням власних і орендованих будівельних машин і механізмів, нараховану згідно з формами і системами оплати праці, що застосовуються в будівельній організації;
- вартість пально-мастильних матеріалів, електроенергії та інших матеріалів і запасних частин, що використовуються під час експлуатації, поточного ремонту, технічного огляду та технічного обслуговування власної та орендованої будівельної техніки;
- витрати на перебазування будівельних машин і механізмів з об'єкта на об'єкт, а також на утримання та ремонт рейкових і безрейкових колій;
- амортизаційні відрахування від вартості будівельних машин і механізмів, устаткування ремонтних майстерень, гаражів та інших споруд, які обслуговують будівельну техніку;
- вартість послуг, наданих управліннями механізації або іншими спеціалізованими організаціями під час виконання будівельно-монтажних робіт, включаючи перебазування будівельних машин з об'єкта на об'єкт;
- витрати на переміщення за допомогою будівельних машин матеріалів і будівельних конструкцій в межах будівельного майданчика;
- інші витрати, пов'язані з експлуатацією та утриманням будівельної техніки (крім витрат на експлуатацію машин і механізмів, які використовуються на роботах, що не належать до будівельно-монтажних робіт, а також витрат на експлуатацію машин, зданих в оренду стороннім організаціям). Витрати на організацію, обслуговування та управління будівельного виробництва (витрати на заходи з техніки безпеки, спецодяг, охорону об'єкта, утримання тимчасових (нетитульних) споруд, будівельних майданчиків, на підготовку об'єктів до здавання, оплату праці лінійного персоналу, оплату за невідпрацьо-ваний ним час - оплата щорічних і навчальних відпусток, оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності тощо, розробку і підтримку проектів організації і виконання робіт, лабораторні перевірки тощо) як загальновиробничі витрати включаються до собівартості будівельного контракту за можливістю прямо або розподіляються між об'єктами будівництва одним із таких методів:
а) пропорційно до суми всіх прямих витрат на об'єкті;
б) пропорційно до обсягу доходу (виконаних робіт) на об'єкті;
в) пропорційно до суми витратна оплату праці на об'єкті;
г) пропорційно до відпрацьованого на об'єкті будівельними машинами і механізмами часу. До собівартості будівельного контракту не включаються адміністративні витрати, витрати на збут та інші операційні витрати.
До адміністративних витрат належать: Витрати на основну і додаткову заробітну плату, включаючи будь-які види грошових і матеріальних доплат відповідно до штатного розпису та встановлених будівельною організацією систем оплати праці:
- працівників апарату управління (керівників, спеціалістів, службовців) і робітників, які проводять господарське обслуговування (телефоністів, телеграфістів, радіооператорів, операторів зв'язку, операторів електронно-обчислювальних машин, двірників, прибиральниць, гардеробників, кур'єрів тощо);
- оплата праці адміністративно-управлінського та обслуговуючого персоналу, оплата за невідпрацьований ним час - оплата щорічних і навчальних відпусток, оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності тощо;
- відрахування за встановленими законодавством нормами на соціальні заходи;
- витрати на транспортне обслуговування працівників будівельної організації, пов'язане з управлінням підприємством;
- витрати на утримання та експлуатацію службових легкових автомобілів, що перебувають на балансі будівельної організації (орендуються) та обслуговують працівників апарату управління, включаючи:
- основну і додаткову заробітну плату водіїв та інших робітників, що обслуговують легкові автомобілі;
- вартість пально-мастильних та інших експлуатаційних матеріалів, вартість та ремонт автомобільної гуми;
- витрати на утримання гаражів та місць стоянки легкових автомобілів (енерго- і водопостачання, каналізація тощо);
- амортизаційні відрахування (орендна плата), витрати на поточний ремонт, технічний огляд, технічне обслуговування легкових автомобілів та поточний ремонт гаражів і місць стоянки автомобілів;
- витрати на матеріально-технічне забезпечення апарату управління будівельної організації;
- витрати на придбання канцелярських товарів і приладів, бланків обліку, звітності; витрати на виготовлення і придбання бланків цінних паперів, а також інші витрати, пов'язані з емісією цінних паперів;
- витрати на утримання, експлуатацію та поточний ремонт будинків, споруд, приміщень, що використовуються для апарату управління;
- амортизаційні відрахування за основними фондами, призначеними для обслуговування апарату управління (крім легкових автомобілів);
- вартість швидкозношуваного інвентаря та малоцінних предметів, що використовуються в управлінні підприємством;
- витрати на утримання і експлуатацію всіх видів зв'язку та радіо, що використовуються для здійснення управління і перебувають на балансі будівельної організації, оплата послуг зв'язку, обчислювальних центрів, засобів сигналізації та інших технічних засобів управління;
- витрати, пов'язані з нарахуванням і виплатою дивідендів учасникам і засновникам будівельної організації (оплата повідомлень у засобах масової інформації, конвертів, послуг зв'язку);
- витрати на утримання, ремонт і експлуатацію лічильно-обчислювальної, машинописної, розмножувальної та іншої оргтехніки, що перебуває на балансі будівельної організації;
- оплата консультаційних та інформаційних послуг, аудиторських перевірок;
- оплата вартості ліцензій та інших державних дозволів для провадження господарської діяльності будівельної організації;
- оплата передбаченого законодавством збору за реєстрацію будівельної організації в органах державної виконавчої влади;
- витрати, пов'язані з оплатою послуг комерційних банків та інших кредитно-фінансових установ, включаючи плату за розрахункове обслуговування, отримання гарантій, вексельного авалю, проведенням факторингових і довірчих операцій, обліком боргових вимог і зобов'язань, включаючи цінні папери, надання поштово-телеграфних послуг та інші витрати, пов'язані з грошовим обігом;
- витрати на оприлюднення річного звіту;
- витрати на службові відрядження робітників апарату управління; одноразова допомога, що виплачується працівникам згідно з чинним законодавством під час переведення, прийому і направлення на роботу до іншої місцевості;
- відрахування структурних підрозділів на утримання апарату управління будівельної організації. Витрати, пов'язані з утриманням будівельних машин і механізмів (охорона, амортизація, оплата стороннім організаціям), також не включається до собівартості. Наприклад, призупинено будівництво об'єкта, а баштовий кран не демонтовано і за його перебування (а не за роботу) сплачується власникові
- сторонній організації плата, яка в цьому випадку не повинна включатися до собівартості, а як і всі витрати, наведені в цьому абзаці, має бути в кожному звітному періоді їх виникнення віднесена на рахунок обліку фінансових результатів. Витрати за будівельним контрактом, що підлягають відображенню в собівартості звітного періоду, мають складатися лише з тих витрат, які пов'язані з обсягом конкретно виконаної на цьому об'єкті роботи, що визнана доходом. Витрати, пов'язані з виконанням робіт, які ще не визнано доходом, відображаються підрядником у складі незавершеного виробництва.
Розрахунки підрядника із замовником (субпідрядника з генпідрядником) роблять за рахунками за виконані роботи, передані для оплати, їх відображають за типовою кореспонденцією рахунків, що запроваджена разом із Планом рахунків бухгалтерського обліку з 2000 р. Водночас після запровадження з 2002 р. ПБО 18 "Будівельні контракти" для накопичення даних про виконані, передані для оплати рахунки і залишок незавершеного виробництва, про валову заборгованість замовників і замовникам до рахунка 23 "Виробництво", на якому вже використовується субрахунок 230 "Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)", буде відкрито ще два субрахунки: 238 "Незавершені будівельні контракти" і 239 "Проміжні рахунки". Записи на цих субрахунках (дебет 238, кредит 239) роблять на суму рахунка (без непрямих податків) за виконані будівельні роботи (проміжний рахунок оплати) в тому періоді, в якому такий рахунок передано для оплати і відображено типовою кореспонденцією рахунків бухгалтерського обліку за дебетом рахунка 36 "Розрахунки з покупцями і замовниками" і кредитом рахунка 70 "Доходи від реалізації". Згорнуте сальдо на рахунку 23 "Виробництво" показуватиме суму незавершеного виробництва підрядника або його заборгованість замовнику.
Після завершення будівельного контракту субрахунки 238 і 239 взаємно закриваються. інформація, що дає потрібне уявлення про виконання будівельних контрактів (сума доходу, прибутків, авансів, вартість виконаних субпідрядниками робіт тощо), наводиться підрядниками у примітках до річної фінансової звітності, якщо підрядники не є суб'єктами малого підприємництва. Наведемо порівняльну таблицю кореспонденції рахунків бухгалтерського обліку у підрядника з характерних операцій виконання будівельного контракту до і після запровадження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 18 "Будівельні контракти", в якій відмінність у кореспонденції рахунків з 2002 р. заштрихована.
+----------------------------------------------------------------------------+
¦ ¦ ¦ Кореспонденція рахунків ¦
¦ Зміст ¦Сума,+----------------------------------------------------------¦
¦ опрації ¦тис. ¦ до 31 грудня 2001р. ¦ з 1 січня 2002р. ¦
¦ ¦грн. +-----------------------------+----------------------------¦
¦ ¦ ¦ Дебет ¦ Кредит ¦ Дебет ¦ Кредит ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Отримано ¦ 1000¦ 31 ¦ 681 ¦ 31 ¦ 681 ¦
¦аванс ¦ ¦ "Рахунки в ¦"Розрахунки за ¦ "Рахунки в ¦"Розрахунки за¦
¦ ¦ ¦ банках" ¦ авансами ¦ банках" ¦ авансами ¦
¦ ¦ ¦ ¦ одержаними" ¦ ¦ одержаними" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Витрати ¦ 2200¦ 230 ¦ 13 ¦ 230 ¦ 13 ¦
¦підрядника ¦ ¦ "Виконання ¦"Знос необорот-¦ "Виконання ¦"Знос необорот¦
¦(власні) ¦ ¦будівельного ¦ них активів", ¦будівельного ¦ них активів",¦
¦прямі ¦ ¦ контракту" ¦ 20 ¦ контракту" ¦ 20 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Виробничі ¦ ¦ "Виробничі ¦
¦ ¦ ¦ ¦ запаси", ¦ ¦ запаси", ¦
¦ ¦ ¦ ¦ 63 ¦ ¦ 63 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Розрахунки з ¦ ¦ "Розрахунки з¦
¦ ¦ ¦ ¦постачальниками¦ ¦постачальника-¦
¦ ¦ ¦ ¦ та ¦ ¦ ми та ¦
¦ ¦ ¦ ¦ підрядниками",¦ ¦підрядниками",¦
¦ ¦ ¦ ¦ 66 ¦ ¦ 66 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Розрахунки з ¦ ¦"Розрахунки з ¦
¦ ¦ ¦ ¦ оплати праці" ¦ ¦оплати праці" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Загально- ¦ 400 ¦ 91 ¦ 13 ¦91 "Загально-¦ 13 ¦
¦виробничі ¦ ¦ "Загально- ¦"Знос необорот-¦ виробничі ¦"Знос необорот¦
¦витрати ¦ ¦ виробничі ¦ них активів", ¦витрати"230 ¦ них активів",¦
¦ ¦ ¦ витрати" ¦ 20 ¦ "Виконання ¦ 20 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Виробничі ¦будівельного ¦ "Виробничі ¦
¦ ¦ ¦ ¦ запаси", ¦ контракту" ¦ запаси", ¦
¦ ¦ ¦ ¦ 63 ¦ ¦ 63 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Розрахунки з ¦ ¦ "Розрахунки з¦
¦ ¦ ¦ ¦постачальниками¦ ¦постачальника-¦
¦ ¦ ¦ ¦ та ¦ ¦ ми та ¦
¦ ¦ ¦ ¦ підрядниками",¦ ¦підрядниками",¦
¦ ¦ ¦ ¦ 66 ¦ ¦ 66 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Розрахунки з ¦ ¦"Розрахунки з ¦
¦ ¦ ¦ ¦ оплати праці" ¦ ¦оплати праці" ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ 400 ¦ 230 ¦ 91 ¦ 230 ¦ 91 ¦
¦ ¦ ¦ "Виконання ¦ "Загально- ¦ "Виконання ¦ "Загально- ¦
¦ ¦ ¦будівельного ¦ виробничі ¦будівельного ¦ виробничі ¦
¦ ¦ ¦ контракту" ¦ витрати" ¦ контракту" ¦ витрати" ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ 92 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ "Адміністра- ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦тивні витрати"¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Адміністра-¦ 250 ¦ 92 ¦ 13 ¦ 92 ¦ 13 ¦
¦тивні,інші ¦ ¦"Адміністра- ¦"Знос необорот ¦"Адміністра- ¦"Знос необорот¦
¦операційні ¦ ¦ тивні ¦ них активів", ¦ тивні ¦ них активів",¦
¦витрати і ¦ ¦ витрати" ¦ 20 ¦ витрати" ¦ 20 ¦
¦витрати на ¦ ¦ 93 ¦ "Виробничі ¦ 93 ¦ "Виробничі ¦
¦збут ¦ ¦ "Витрати на ¦ запаси", ¦ "Витрати на ¦ запаси", ¦
¦ ¦ ¦ збут", ¦ 63 ¦ збут", ¦ 63 ¦
¦ ¦ ¦ 94 ¦ "Розрахунки з ¦ 94 ¦ "Розрахунки з¦
¦ ¦ ¦"Інші витрати¦постачальника- ¦"Інші витрати¦постачальника-¦
¦ ¦ ¦ операційної ¦ ми та ¦ операційної ¦ ми та ¦
¦ ¦ ¦ діяльності" ¦підрядниками", ¦ діяльності" ¦підрядниками",¦
¦ ¦ ¦ ¦ 66 "¦ ¦ 66 ¦
¦ ¦ ¦ ¦"Розрахунки з ¦ ¦"Розрахунки з ¦
¦ ¦ ¦ ¦оплати праці" ¦ ¦оплати праці" ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦250 ¦ 79 ¦ 92 ¦ 79 ¦ 92 ¦
¦ ¦ ¦"Фінансові ¦"Адміністра- ¦"Фінансові ¦"Адміністра- ¦
¦ ¦ ¦результати" ¦ тивні ¦результати" ¦ тивні ¦
¦ ¦ ¦ ¦ витрати" ¦ ¦ витрати" ¦
¦ ¦ ¦ ¦ 93 ¦ ¦ 93 ¦
¦ ¦ ¦ ¦ "Витрати на ¦ ¦ "Витрати на ¦
¦ ¦ ¦ ¦ збут" ¦ ¦ збут" ¦
¦ ¦ ¦ ¦ 94 ¦ ¦ 94 ¦
¦ ¦ ¦ ¦"Інші витрати ¦ ¦"Інші витрати ¦
¦ ¦ ¦ ¦ операційної ¦ ¦ операційної ¦
¦ ¦ ¦ ¦ діяльності" ¦ ¦ діяльності" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------+
¦Рахунок за ¦3600 ¦ 36 ¦ 703 ¦ 36 ¦ 703 ¦
¦виконані ¦ ¦"Розрахунки з¦"Дохід від ¦"Розрахунки ¦"Дохід від ¦
¦роботи ¦ ¦покупцями та ¦реалізації ¦з покупцями ¦реалізації ¦
¦(генпідряд)¦ ¦замовниками" ¦робіт і послуг"¦ та ¦робіт і послуг¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦замовниками" ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Належить ¦1000 ¦ 703 ¦ 63 ¦ 230 ¦ 63 ¦
¦субпідряд- ¦ ¦"Дохід від ¦"Розрахунки з ¦ "Виконання ¦"Розрахунки з ¦
¦нику ¦ ¦ реалізації ¦постачальниками¦ будівельного¦постачальни- ¦
¦ ¦ ¦ робіт і ¦ та ¦ контракту" ¦ ками та ¦
¦ ¦ ¦ послуг" ¦підрядниками" ¦ ¦підрядниками" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦ПДВ у ¦200 ¦ 703 ¦ 63 ¦ 641 ¦ 63 ¦
¦рахунку ¦ ¦"Дохід від ¦"Розрахунки з ¦"Розрахунки ¦"Розрахунки з ¦
¦субпідряд- ¦ ¦ реалізації ¦постачальниками¦за податками"¦постачальни- ¦
¦ника ¦ ¦ робіт і ¦ та ¦ ¦ ками та ¦
¦ ¦ ¦ послуг" ¦ підрядниками" ¦ ¦підрядниками" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦ПДВ (власні¦400 ¦ 703 ¦ 641 ¦ ¦ ¦
¦сили ¦ ¦"Дохід від ¦"Розрахунки ¦ - ¦ - ¦
¦генпідряд- ¦ ¦ реалізації ¦за податками" ¦ ¦ ¦
¦ника) ¦ ¦ робіт і ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ послуг" ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦ПДВ у ¦ ¦- ¦- ¦ 703 ¦ 641 ¦
¦рахунку ¦ ¦ ¦ ¦"Дохід від ¦"Розрахунки ¦
¦генпідряд- ¦ ¦ ¦ ¦ реалізації ¦за податками" ¦
¦ника(на всю¦ ¦ ¦ ¦ робіт і ¦ ¦
¦суму ¦ ¦ ¦ ¦ послуг" ¦ ¦
¦генпідряду)¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Списані ¦1700 ¦ 903 ¦ 230 ¦ 903 ¦ 230 ¦
¦власні ¦ ¦"Собівартість¦ "Виконання ¦"Собівартість¦ "Виконання ¦
витрати по ¦ ¦реалізованих ¦ будівельного ¦реалізованих ¦ будівельного ¦
¦закінчених ¦ ¦ робіт і ¦ контракту" ¦ робіт і ¦ контракту" ¦
¦роботах ¦ ¦ послуг" ¦ ¦ послуг" ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+-----------------------------+--------------¦
¦Списані ¦ ¦ ¦ ¦ 903 ¦ 230 ¦
¦витрати ¦ ¦ ¦ ¦"Собівартість¦ "Виконання ¦
¦генпідряд- ¦ ¦ ¦ ¦реалізованих ¦ будівельного ¦
¦ника за ¦ ¦ - ¦ - ¦ робіт і ¦ контракту" ¦
¦робіт, ¦ ¦ ¦ ¦ послуг" ¦ ¦
¦виконаних ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦субпідряд- ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ником ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Формування ¦2000 ¦ 703 ¦ 79 ¦ 703 ¦ 79 ¦
¦фінансового¦ ¦"Дохід від ¦"Фінансові ¦"Дохід від ¦ "Фінансові ¦
¦результату ¦ ¦ реалізації ¦результати" ¦ реалізації ¦ результати" ¦
¦ ¦ ¦ робіт і ¦ ¦ робіт і ¦ ¦
¦ ¦ ¦ послуг" ¦ ¦ послуг" ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Списання ¦1700 ¦ 79 ¦ 903 ¦ 79 ¦ 903 ¦
¦собівар- ¦ ¦"Фінансові ¦"Собівартість ¦"Фінансові ¦"Собівартість ¦
¦тості ¦ ¦результати" ¦реалізованих ¦результати" ¦реалізованих ¦
¦ (власні) ¦ ¦ ¦ робіт і ¦ ¦ робіт і ¦
¦ ¦ ¦ ¦ послуг" ¦ ¦ послуг" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Списання ¦1000 ¦ ¦ ¦ 79 ¦ 903 ¦
¦вартості ¦ ¦ ¦ ¦"Фінансові ¦ "Собівартіст ¦
¦робіт, ¦ ¦ - ¦ - ¦результати" ¦ реалізованих ¦
¦виконаних ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ робіт і ¦
¦субпідряд- ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ послуг" ¦
¦ником ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Визначення ¦50 ¦ 79 ¦ 44 ¦ 79 ¦ 44 ¦
¦чистого ¦ ¦ "Фінансові ¦"Нерозподілені ¦"Фінансові ¦"Нерозподілені¦
¦прибутку ¦ ¦ результати" ¦ прибутки ¦результати" ¦ прибутки ¦
¦ ¦ ¦ ¦ (непокриті ¦ ¦ (непокриті ¦
¦ ¦ ¦ ¦ збитки)" ¦ ¦ збитки)" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Одночасне ¦3000 ¦ ¦ ¦ 238 ¦ 239 ¦
¦відображен-¦ ¦ ¦ ¦"Незавершені ¦ "Проміжні ¦
¦ня проміж- ¦ ¦ ¦ ¦ будівельні ¦ рахунки" ¦
¦них рахун- ¦ ¦ - ¦ - ¦ контракти" ¦ ¦
¦ків ген- ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦підрядником¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦(без ПДВ) ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Залік ¦1000 ¦ 681 ¦ 36 ¦ 681 ¦ 36 ¦
¦авансу ¦ ¦"Розрахунки ¦"Розрахунки з ¦"Розрахунки ¦"Розрахунки з ¦
¦ ¦ ¦за авансами ¦покупцями та ¦за авансами ¦покупцями та ¦
¦ ¦ ¦одержаними" ¦замовниками" ¦одержаними" ¦замовниками" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Отримано ¦1400 ¦ 31 ¦ 48 ¦ 31 ¦ 703 ¦
¦премію за ¦ ¦ "Рахунки ¦ "Цільове ¦ "Рахунки ¦"Дохід від ¦
¦введення ¦ ¦в банках" ¦ фінансування" ¦в банках" ¦ реалізації ¦
¦об'єкта ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ робіт і ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ послуг" ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Нараховано ¦1400 ¦ 230 ¦ 66 ¦ 230 ¦ 66 ¦
¦премію за ¦ ¦"Виконання ¦"Розрахунки з ¦"Виконання ¦"Розрахунки ¦
¦введення ¦ ¦будівельного ¦оплати праці" ¦будівельного ¦ з оплати ¦
¦об'єкта ¦ ¦контракту", ¦ 703 ¦контракту", ¦ праці ¦
¦ ¦ ¦ 91 ¦ "Дохід ¦ 91 ¦ ¦
¦ ¦ ¦ виробничі ¦ реалізації ¦ виробничі ¦ ¦
¦ ¦ ¦ витрати", ¦робіт і послуг"¦ витрати", ¦ ¦
¦ ¦ ¦ 92 ¦ ¦ 92 ¦ ¦
¦ ¦ ¦Адміністратив¦ ¦Адміністратив¦ ¦
¦ ¦ ¦ні витрати" ¦ ¦ні витрати" ¦ ¦
¦ ¦ ¦ 48 ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦1400 ¦ "Цільове ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ фінансування¦ ¦ - ¦ - ¦
¦ ¦ ¦ цільове ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ надходження"¦ ¦ ¦ ¦
+-----------+-----+-------------+---------------+-------------+--------------¦
¦Після ¦74520¦ ¦ ¦ 239 ¦ 238 ¦
¦закінчення ¦ ¦ ¦ ¦ "Проміжні ¦ "Незавершені ¦
¦будівель- ¦ ¦ - ¦ - ¦ розрахунки" ¦ будівельні ¦
¦ного ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ контракти" ¦
¦контракту ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+----------------------------------------------------------------------------+
В.ПАРХОМЕНКО,
начальник Управління
методології бухгалтерського обліку
у виробничій сфері
Міністерства фінансів України
