ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
N 17-97/12 від 19.12.2000
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента
України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що
стримують розвиток підприємницької діяльності"
Державним комітетом будівництва, архітектури та
житлової політики України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва ВСТАНОВИВ:
Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.98 N 121 (із змінами та доповненнями, внесеними наказом Держбуду України від 18.10.99 N 251 затверджена Інструкція про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб (далі - Інструкція).
Відповідно до пункту 1.1 Інструкції вона визначає порядок здійснення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна в Україні.
Аналіз Інструкції свідчить про те, що вона викладена юридично некоректно, а реалізація її норм може призвести до створення додаткових перешкод для розвитку підприємницької діяльності.
1. В пункті 1.3 Інструкції зазначається, що вона діє на всій території України і є обов'язковою для виконання всіма міністерствами, відомствами, місцевими органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності.
Виходячи зі змісту пункту 1.3 Інструкції, можна зробити висновок, що дія норм Інструкції не поширюється на фізичних осіб.
Проте з назви і окремих норм Інструкції та додатків до неї випливає, що вимоги Інструкції поширюються також і на фізичних осіб.
Зокрема, в підпункті "г" пункту 2.1 Інструкції зазначається, що прізвище, ім'я та по батькові власників нерухомого майна, що належить фізичним особам, вносяться в алфавітний журнал або картотеку власників (додатки 3, 4).
Відповідно до пункту 3.1 Інструкції реєстрові книги ведуться окремо щодо кожного населеного пункту на фізичних осіб, юридичних і окремо щодо житлового та нежитлового фонду.
Вказівки на фізичних осіб зустрічаються і в інших положеннях Інструкції, зокрема, в підпункті "б" пункту 1.10, в підпункті "е" пункту 2.1, в пункті 2.3 тощо та в додатках до Інструкції.
Отже, наявна неузгодженість між собою норм Інструкції.
2. Відповідно до пункту 1.5 Інструкції державну реєстрацію права власності на об'єкти нерухомого майна здійснюють державні комунальні підприємства - бюро технічної інвентаризації.
Можна констатувати, що функцію державної реєстрації здійснюють суб'єкти підприємницької діяльності.
Крім того, визначення бюро технічної інвентаризації як державних комунальних підприємств не узгоджується із законодавством України. Відповідно до пункту 1 статті 2 Закону України від 27.03.91 N 887-XII "Про підприємства в Україні" в Україні можуть діяти підприємства таких видів: приватне підприємство, засноване на власності фізичної особи; колективне підприємство, засноване на власності трудового колективу підприємства; господарське товариство; підприємство, яке засноване на власності об'єднання громадян; комунальне підприємство, засноване на власності відповідної територіальної громади; державне підприємство, засноване на державній власності, в тому числі казенне підприємство.
Положеннями Закону України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ), інших законів України не передбачений такий вид підприємства, як державне комунальне підприємство.
3. Згідно з пунктом 1.7 Інструкції реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться на підставі правовстановлювальних документів, за рахунок коштів власників нерухомого майна.
Необхідно зазначити, що, незважаючи на встановлення в Інструкції норми про здійснення державної реєстрації за рахунок власників об'єктів нерухомого майна, в Інструкції не визначений розмір плати за проведення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна чи порядок її встановлення.
Це може призводити до встановлення бюро технічної інвентаризації необгрунтовано великих розмірів плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно. Таким чином, при затвердженні Інструкції Держбудом України не були враховані вимоги статті 2 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", в якій дається вказівка Кабінету Міністрів України, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади забезпечувати максимальне скорочення витрат суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаних з виконанням нормативно-правових актів.
4. З тексту Інструкції не є чітко зрозумілим, що саме підлягає державній реєстрації.
Зокрема, відповідно до пунктів 1.1, 1.5, 1.6 Інструкції державній реєстрації підлягає право власності на об'єкти нерухомого майна. Відповідно ж до пунктів 1.4, 1.9, 1.10 Інструкції здійснюється державна реєстрація об'єктів нерухомого майна.
Можна стверджувати, що реєстрація права власності на об'єкт нерухомого майна та реєстрація об'єкта нерухомого майна є різними поняттями. При реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна головним є фіксація відомостей про власника об'єкта, а при реєстрації об'єкта нерухомого майна в основному фіксуються відомості про об'єкт, що реєструється (місцезнаходження, вартість об'єкта тощо).
5. В пункті 2.5 Інструкції вказується, що правовстановлювальний документ, що свідчить про перехід права власності на об'єкт нерухомого майна, не може бути зареєстрований в бюро технічної інвентаризації, якщо не проведена первинна реєстрація права власності на цей об'єкт.
Тобто, якщо попередній власник об'єкта нерухомого майна не здійснив державну реєстрацію права власності на цей об'єкт, то всі наступні власники цього об'єкта нерухомого майна також не зможуть здійснити державну реєстрацію права власності.
При цьому в пункті 1.10 Інструкції, в якому визначені підстави для відмови у державній реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна, не міститься така підстава, як відсутність первинної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна. Тобто бюро технічної інвентаризації формально не мають права відмовити у державній реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна.
Отже, в Інструкції наявна колізія: власник об'єкта нерухомого майна зобов'язаний здійснити державну реєстрацію права власності на нього, однак не може цього зробити за відсутності первинної реєстрації, а бюро технічної інвентаризації повинно відмовити у проведенні державної реєстрації, але не може це зробити на законних підставах.
Тим самим порушується послідовність нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності, забезпечення якої є одним із заходів дерегулювання відповідно до статті 1 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності".
6. В Інструкції не встановлений термін проведення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна з моменту подання всіх правовстановлювальних документів, необхідних для проведення державної реєстрації.
Це дає можливість посадовим особам бюро технічної інвентаризації на власний розсуд встановлювати термін здійснення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, зокрема, встановлювати необгрунтовано великий термін. Крім того, відсутність в Інструкції встановленого терміну здійснення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна може призвести до штучного обмеження права суб'єктів підприємницької діяльності вільно розпоряджатися об'єктами нерухомого майна, які перебувають у їх власності, що негативно впливатиме на розвиток підприємницької діяльності.
7. Звертаємо увагу, що видання Інструкції, яка визначає порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, не належить до визначеної законодавством компетенції Держбуду України.
В преамбулі наказу Держбуду України від 09.06.98 N 121 вказується, що Положенням про Державний комітет будівництва, архітектури та житлової політики України, затвердженим Указом Президента України від 09.12.97 N 1342/97, на Держбуд України покладено здійснення функцій координації і нормативно-методичного забезпечення діяльності бюро технічної інвентаризації та впровадження системи державної реєстрації права власності на нерухоме майно. В пункті 1.2 Інструкції також зазначається, що вона розроблена у відповідності з чинним законодавством на підставі Положення про Держбуд України, затвердженого Указом Президента України від 09.12.97 N 1342/97.
Відповідно до підпункту 4 пункту 4 Положення про Державний комітет будівництва, архітектури та житлової політики України, затвердженого Указом Президента України від 09.12.97 N 1342/97, Держбуд України відповідно до покладених на нього завдань бере участь... у розробленні та впровадженні системи державної реєстрації прав власності на нерухоме майно.
Тобто Держбуд України має повноваження лише брати участь у розробленні та впровадженні системи державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, а не впроваджувати її самостійно.
Натомість нормами Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 30.12.97 N 1396/97, зазначена функція покладена на Мін'юст України.
Зокрема, відповідно до підпункту 23 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 30.12.97 N 1396/97, Міністерство юстиції України відповідно до покладених на нього завдань здійснює у випадках, передбачених законодавством, державну реєстрацію юридичних осіб та реєстрацію прав на нерухоме майно. Підпунктом 301 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України до функцій Міністерства юстиції України віднесено також здійснення нормативно-методичного забезпечення діяльності бюро технічної інвентаризації щодо проведення реєстрації прав власності на нерухоме майно.
Крім того, Кабінет Міністрів України затвердив постанову від 18.02.98 N 192 "Про заходи щодо створення системи реєстрації прав на нерухоме та рухоме майно", згідно з пунктом 3 якої функції із створення системи реєстрації прав на нерухоме та рухоме майно також покладені на Міністерство юстиції України.
Слід вказати, що цією постановою утворена Міжвідомча комісія з питань створення системи реєстрації прав на нерухоме та рухоме майно, до складу якої входить Голова Держбуду України. Шляхом участі у роботі Міжвідомчої комісії з питань створення системи реєстрації прав на нерухоме та рухоме майно Держбуд України бере участь у розробленні комплексу заходів, пов'язаних із створенням та впровадженням системи реєстрації прав на нерухоме майно, чим забезпечується виконання функції Держбуду України, передбаченої підпунктом 4 пункту 4 Положення про Державний комітет будівництва, архітектури та житлової політики України, затвердженого Указом Президента України від 09.12.97 N 1342/97.
Отже, відповідно до чинного законодавства повноваження щодо створення системи державної реєстрації прав на нерухоме майно та здійснення нормативно-методичного забезпечення діяльності бюро технічної інвентаризації щодо проведення зазначеної державної реєстрації надано Міністерству юстиції України.
У зв'язку з виявленням положень, які не узгоджуються із законодавством України та реалізація яких може призвести до створення перешкод у провадженні підприємницької діяльності Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва ВИРІШИВ:
Запропонувати Державному комітету будівництва, архітектури та житлової політики України в місячний термін привести у відповідність до чинного законодавства наказ від 09.06.98 N 121 "Про затвердження Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб".
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
Голова О.Кужель
