МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ ВЕТЕРИНАРНОЇ МЕДИЦИНИ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
від 01.12.2000 N 43/315
м.Київ
Про затвердження Комплексної програми основних
заходів профілактики та боротьби зі сказом в
Україні на 2000-2010 роки
Епідемічна та епізоотична ситуація зі сказу в Україні за останні роки є неблагополучною. Природні вогнища цієї особливо небезпечної зооантропонозної інфекції практично існують на всій її території. Щорічно реєструється значна кількість захворювань на сказ серед диких, сільськогосподарських та домашніх тварин, що є реальною загрозою для виникнення випадків сказу серед людей. За останні роки в Україні зросла кількість бродячих тварин. Викликає занепокоєння значний відсоток захворювань на сказ собак, котів та сільськогосподарських тварин і тим самим наближення вірусу сказу до людини.
Щорічно звернення населення в медичні заклади з приводу укусів тваринами в середньому становить 100 - 108 тисяч осіб. Майже 23 тисячі осіб, які звертаються по медичну допомогу отримують антирабічні щеплення.
Сказ є економічним тягарем для країни у зв'язку з високою вартістю лікування потерпілих, діагностики, епідеміологічного, епізоотологічного нагляду та імунізації тварин. В Україні в умовах складної епізоотичної ситуації утримувати епідемічне благополуччя на рівні 1 випадку сказу на рік тільки медичними заходами - неможливо. Тому проблема боротьби та профілактики сказу є не тільки медичною та ветеринарною, а й загальнодержавною.
З метою комплексного здійснення та посилення заходів боротьби і профілактики сказу серед тварин, запобігання захворюванням на сказ серед людей НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Комплексну програму основних заходів профілактики та боротьби зі сказом в Україні на 2000 - 2010 роки (додається).
2. Головним державним інспекторам ветеринарної медицини Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, головним державним санітарним лікарям Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя довести вищезазначену програму до відома і виконання працівниками установ, закладів ветеринарної медицини, охорони здоров'я та державної санепідслужби.
Контроль за виконанням цього наказу залишаємо за собою.
Голова Державного департаменту
ветеринарної медицини, Головний
державний інспектор ветеринарної медицини України П.I.Вербицький
Перший заступник Міністра
охорони здоров'я України,
Головний державний санітарний лікар України О.О.Бобильова
Затверджено
Наказ Державного департаменту
ветеринарної медицини
Міністерства аграрної політики
України
Міністерства охорони здоров'я
України
01.12.2000 р. N 43/315
Комплексна програма
основних заходів профілактики
та боротьби зі сказом на 2000-2010 рр. в Україні
I. Загальна частина
Сказ - особливо небезпечна інфекційна хвороба всіх теплокровних тварин (хворіють всі види домашніх, сільськогосподарських та диких тварин) і людини. Характеризується тяжким ураженням центральної нервової системи і закінчується летально.
Збудник хвороби - нейротропний вірус з родини рабдовірусів, роду лісавірусів. Він містить однониткову РНК і оточений оболонкою, має кулевидну форму. Важливою біологічною властивістю вірусу сказу є його мінливість. Штами, що виділяються в природних умовах в різних країнах світу, від різних тварин, неоднорідні.
На основі серологічних досліджень ізолятів сказу з використанням моноклональних антитіл Комітет експертів Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) по сказу (1986 р.) запропонував групу вірусів сказу розподілити на 4 серотипи.
До першого серотипу належать класичні штами вірусу сказу, тоді як серотипи 2, 3, 4 називають вірусами, пов'язаними зі сказом.
При дослідженні ізолятів вірусу сказу генетичними методами встановлено 6 генотипів. При цьому для 1 - 4 серотипів результати співпадають з даними серологічних досліджень. Поряд з цим додатково виділені 5 і 6 генотипи, до яких віднесені віруси, виділені від європейських кажанів і від людей, які мали контакт з кажанами у Фінляндії і на Україні.
В зв'язку з тим, що за даними Комітету експертів ВООЗ, імунізація антирабічними вакцинами не захищає від зараження вірусами, пов'язаними зі сказом (2 - 6 генотипів), велике значення має типізація штамів, які виділяються при лабораторних дослідженнях патматеріалу, а також тих, що використовуються для виробництва антирабічних вакцин.
Джерелом збудника сказу є хворі тварини, які виділяють вірус головним чином із слиною. За джерелом та резервуаром збудника розрізняють епізоотії сказу міського типу, основними розповсюджувачами якого є собаки, і епізоотії сказу природного типу, що поширюється дикими м'ясоїдними - лисицями, єнотовидними собаками, вовками, пацюками та інш.
Сказ природного типу розповсюджений на значних територіях і в різних зонах земної кулі. На Україні ця епізоотія має місце вже більше 30 років і спроби її обмежити або призупинити мають тимчасовий успіх. Останнім часом епізоотична ситуація різко погіршилась. За 5 років кількість випадків захворювання збільшилась майже у 3 рази. Так у 1999 році зареєстровано 1060 випадків захворювання, проти 351 у 1995 році. У 1999 році сказ встановлено у 255 районах усіх областей України.
Головне джерело збудника інфекції на Україні є лисиці. Особливостями сказу є виражена сезонність захворювання. Серед лисиць спостерігається 2 підйоми захворювання: 1-ий в лютому - квітні, в час парування лисиць, і 2-ий - у вересні - грудні, коли збільшується щільність популяції лисиць за рахунок молодих тварин. Серед сільськогосподарських тварин підйом захворювання відмічається у другій половині року і досягає свого максимуму в осінній період (жовтень - листопад), що обумовлюється більш тісним контактом сільськогосподарських тварин з джерелом інфекції в пасовищний період. Важливими епізоотологічними ознаками сказу природного типу є переміщення центру епізоотії в сільську місцевість, зміна видового складу хворих тварин (зниження захворюваності собак і збільшення захворюваності диких, сільськогосподарських тварин, котів), створення зон стійкого неблагополуччя, 2 - 3 - річна циклічність підйомів епізоотії. Ці епізоотологічні ознаки сказу мають місце на території України.
Проте останнім часом у зв'язку із збільшенням кількості хворих на сказ тварин у містах, населених пунктах виникає небезпека утворення антропургічних осередків сказу (сказу міського типу).
Поширення і підтримка природних осередків сказу є результатом взаємодії багаточисельних факторів як екологічних, так і соціально-економічних. Головним із них є щільність популяції лисиць, яка перед періодом розмноження не повинна перевищувати 0,5-1,0 гол. на 1000 га, а відстріл їх повинен бути не менше 70% від загальної чисельності лисиць.
Важливим екологічним фактором, що впливає на епізоотичний процес є чисельність мишовидних гризунів. Встановлено, що збільшення чисельності мишовидних гризунів в осінній період супроводжується підйомом захворювання сказом в наступному році. Розмноженню мишовидних гризунів в свою чергу сприяє тепла і помірно-волога погода в осінній період.
Про початок чергового підйому епізоотії свідчить також ріст захворюваності сказом в 4 кварталі в порівнянні з 1-им кварталом поточного року.
Збільшення чисельності популяції лисиць, кількості мишовидних гризунів і випадків захворювання сказом в 4 кварталі в порівнянні з 1-им кварталом поточного року сигналізує про черговий підйом епізоотії в наступному році і може використовуватись для розробки короткострокових прогнозів.
Зараження сказом відбувається в основному через укуси чи внаслідок попадання слини хворої тварини на свіжі поранення, подряпини шкіри або слизових оболонок. Спостерігались випадки зараження через непошкоджені слизові оболонки. Не виключений оральний шлях зараження сказом, що обов'язково необхідно враховувати при утилізації трупів.
Тривалість інкубаційного періоду залежить від виду, віку та резистентності тварини, місця і характеру укусу, кількості та вірулентності вірусу, що потрапив в рану. Найбільш короткий інкубаційний період 7-8 днів, в середньому він триває від 3-х тижнів до 3-х місяців (іноді до 6 місяців і навіть одного року).
Вірус з місця укусу поширюється периневрально доцентровими нервами до головного та спинного мозку, де відбувається його репродукція і накопичення. Відцентровими нервами вірус потрапляє до органів, які можуть його виділяти, зокрема слинні, сльозові, підшлункова та молочна залози.
Клінічні ознаки у всіх тварин в основному подібні. Розрізняють буйну і тиху (паралітичну), атипову, зворотну та абортивну форми прояву хвороби.
При типовому прояві сказу виділяють три стадії: провісників хвороби, збудження і паралічів. Проте класичний перебіг сказу спостерігається тепер порівняно рідко. Переважає паралітичний сказ і атиповий прояв хвороби, що характерно для вірусу, адаптованого переважно до лисиць.
Головною ознакою захворювання диких тварин є зміна поведінки - втрата відчуття страху. Звірі втрачають обережність і вдень з'являються в населених пунктах, місцях випасу і утримання худоби, нападають на людей та тварин. Гідрофобії у диких тварин хворих на сказ не встановлено.
Проблема боротьби та профілактики сказу є не тільки медичною та ветеринарною, а й загальнодержавною. В країні в умовах складної епізоотичної ситуації утримувати епідемічне благополуччя на рівні 1 - 2 випадки сказу (гідрофобії) на рік тільки медичними заходами занадто дорого як в економічному, так і соціальному аспектах. За орієнтовними даними щорічно в Україні на придбання антирабічних препаратів витрачається майже 1,5 млн. грн. з державного бюджету. Напружена епізоотична ситуація в країні загрожує виникненню захворювань людей не тільки в поодиноких, але й групових випадках. Цю загрозу підтверджують відомості про значну кількість безпритульних тварин та негативний стан боротьби з ними в населених пунктах, недотримання правил утримання домашніх тварин їх власниками, а також відомості про велику кількість осіб, які звертаються за медичною допомогою в лікувально-профілактичні заклади з приводу укусів їх тваринами.
В Україні кількість звернень громадян в медичні заклади з приводу укусів тваринами за останні роки є високою і складає в середньому 100 - 108 тисяч осіб. Щорічно майже 23 тисячі осіб, які звертаються за медичною допомогою, отримують направлення на проведення антирабічних щеплень, з них понад 60% отримують направлення за безумовними показниками.
Основою ефективного проведення заходів профілактики та боротьби зі сказом є:
- комплексне здійснення заходів по боротьбі зі сказом органами державної ветеринарної медицини, охорони здоров'я, виконавчої влади, внутрішніх справ, житлово-комунального, лісового, мисливського господарств під керівництвом Державної Надзвичайної протиепізоотичної комісії і органів державної влади на місцях;
- аналіз епізоотичної та епідемічної ситуації;
- своєчасна діагностика;
- боротьба з безпритульними тваринами;
- забезпечення стопроцентного охоплення профілактичними щепленнями проти сказу собак, а в зонах стійкого неблагополуччя і котів;
-контроль за виконанням правил утримання домашніх тварин;
- кваліфікована і своєчасна антирабічна допомога потерпілим від укусів тваринами;
- проведення планових сезонних заходів по зниженню чисельності диких м'ясоїдних (лисиць, єнотовидних собак), комплексна суцільна дератизація одночасно на великій території (область або декілька областей) з метою попередження зимово-весняних та осінніх підйомів епізоотії;
-широка ветеринарно-санітарна освітня робота серед населення з профілактики сказу через канали масової інформації;
- в зонах стійкого неблагополуччя:
а) профілактична вакцинація великої рогатої худоби та охорона її від нападу хижаків, боротьба з безпритульними тваринами (собаками та котами)*;
____________________________________________________
* Під безпритульними (бездомними, бродячими) тваринами мається на увазі домашня тварина, яка не має дому або перебуває за межами дому її власника чи господаря і не перебуває під безпосереднім контролем чи наглядом її власника чи господаря.
Під притулком для тварин мається на увазі установа, яка не одержує прибутку, де тварини можуть утримуватись у великих кількостях. Якщо це дозволяється національним законодавством і адміністративними нормами, така установа може приймати бездомних тварин.
(Європейська конвенція на захист домашніх тварин)
б) постійне проведення заходів по зниженню чисельності диких м'ясоїдних, незалежно від строків полювання;
в) оральна вакцинація лисиць та єнотовидних собак та епізоотичний нагляд за зоною вакцинації;
г) проведення заходів, передбачених "Інструкцією про заходи щодо боротьби зі сказом" від 19.01.1994 р.
Комплексна програма боротьби зі сказом в Україні на 2000 - 2010 рр. розроблена на підставі:
- Інструкції про заходи щодо боротьби зі сказом від 19.01.1994 р.
- держстандарту "Методи лабораторної діагностики сказу" ГОСТ 26075-84
- аналізу даних лабораторних досліджень про ураженість тварин збудником сказу та епізоотичної і епідеміологічної ситуації в Україні за останні 50 років.
- Рекомендаций по профилактике и борьбе с бешенством диких животных Л.П.Гришок, А.Ю.Синицын, Киев - "Урожай", 1988.
II. Організаційні заходи
-------------------------------------------------------------
| N | Заходи | Термін |
|п/п| | виконання|
|---+--------------------------------------------+----------+
| 1 | 2 | 3 |
|---+--------------------------------------------+----------+
|1. |Провести ретроспективну оцінку епізоотичної| 2000 р. |
| |ситуації по сказу 2000 р. в кожному| та |
| |населеному пункті, районі, області за 1995 -| щорічно |
| |1999 рр., визначити зони стійкого| |
| |неблагополуччя (території, де сказ реєстру- | |
| |ється щорічно або більше 2 разів протягом| |
| |п'яти років). Встановити за такими зонами| |
| |епізоотологічний та епідеміологічний| |
| |нагляд. Вести облік і картографію осередків| |
| |сказу. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|2. |Розробити і затвердити комплексні плани| 2000 р. |
| |заходів по профілактиці і боротьбі зі| |
| |сказом за участю всіх відповідальних служб,| |
| |міністерств та інших центральних органів| |
| |виконавчої влади | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|3. |Заслуховувати на засіданні колегії| щорічно |
| |Державного департаменту ветмедицини| |
| |Міністерства аграрної політики України| |
| |питання виконання заходів щодо профілактики| |
| |і боротьби зі сказом. За рішенням колегії| |
| |питання виконання заходів щодо профілактики| |
| |і боротьби із сказом можуть виноситися| |
| |Мінагрополітики разом з МНС на розгляд| |
| |Державної комісії з питань техногенно-| |
| |екологічної безпеки та надзвичайних| |
| |ситуацій | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|4. |Виносити питання щодо боротьби та| щорічно |
| |профілактики сказу на розгляд місцевих| |
| |органів державної виконавчої влади та на| |
| |засідання державних надзвичайних| |
| |протиепідемічних та протиепізоотичних| |
| |комісій | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|5. |Проводити обласні семінари-наради з питань| щорічно |
| |освоєння сучасних методів діагностики та| у всіх |
| |здійснення заходів щодо поліпшення| обл. |
| |ефективності боротьби зі сказом | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|6. | Забезпечити підвищення кваліфікації лікарів| постійно |
| |ветмедицини (вірусологів, епізоотологів)| |
| |щодо діагностики та заходів боротьби зі| |
| |сказом тварин | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|7. |Проводити обласні (міські) семінари для | щорічно |
| |лікарів-травматологів (хірургів), які | |
| |надають антирабічну допомогу населенню з | |
| |питань призначення та проведення | |
| |антирабічних щеплень та для інших медичних | |
| |працівників з клініки, діагностики, | |
| |епідеміології та профілактики сказу | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|8. |Забезпечити лікувально-профілактичні | постійно |
| |заклади, на які покладено надання | |
| |антирабічної допомоги, достатньою кількістю | |
| |антирабічних препаратів (вакцина, | |
| |імуноглобулін) для надання своєчасної та | |
| |кваліфікованої допомоги потерпілим від | |
| |укусів | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|9. |Забезпечити державні лабораторії | - " - |
| |ветмедицини країни необхідними наборами | |
| |діагностики сказу (МФА) для проведення | |
| |типізації виділених ізоляторів та серологіч-| |
| |ного моніторингу сказу серед дикої фауни та | |
| |безпритульних тварин (ІФА з моноклональними | |
| |антитілами) | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|10.|Забезпечити науково-дослідні установи та | - " - |
| |біофабрики референтними штамами вірусу | |
| |сказу та специфічними сироватками згідно зі | |
| |стандартами ВООЗ | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|11.|Забезпечити виробництво необхідних вакцин| постійно |
| |проти сказу на | |
| |біофабриках країни | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|12.|Забезпечити контроль якості вакцин проти | постійно |
| |сказу | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|13.|Підвищити вимогливість до керівників| постійно |
| |органів лісового господарства, охорони| |
| |природи, заповідників, національних парків| |
| |і користувачів мисливських угідь щодо| |
| |своєчасного вияснення і недопущення| |
| |захворювання тварин на сказ | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|14.|Розробити комплексні плани по організації і | 2000 р. |
| |проведенню пероральної імунізації диких | постійно |
| |м'ясоїдних, де визначити її стратегію, | |
| |зони, що підлягають вакцинації, завдання і | |
| |обов'язки відповідальних служб і відомств, | |
| |проведення епізоотологічного нагляду за | |
| |зоною вакцинації, потребу у біопрепаратах | |
| |та інших матеріальних ресурсах. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|15.|Розробити "Правила утримання собак, котів і| 2001 р. |
| |хижих тварин у населених пунктах України"| |
| |відповідно до нових законодавчих актів та| |
| |документів та затвердити їх у відповідних| |
| |органах державної виконавчої влади і| |
| |забезпечити суровий контроль за їх| |
| |виконанням | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|16.|Забезпечити взаємну інформацію між| постійно |
| |установами державної служби ветмедицини і| |
| |санітарно-епідеміологічною службою,| |
| |управліннями з питань надзвичайних ситуацій| |
| |та у справах захисту населення від| |
| |наслідків Чорнобильської катастрофи (та| |
| |цивільного захисту населення, відповідно)| |
| |щодо захворювання тварин на сказ та людей,| |
| |які звернулися в лікувально-профілактичні| |
| |заклади за медичною допомогою з приводу| |
| |укусів тваринами, підозрілими на сказ | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|17.|Своєчасно розглядати скарги громадян щодо| постійно |
| |нанесення їм фізичних ушкоджень домашніми| |
| |тваринами, власники яких не дотримуються| |
| |правил їх утримання. Матеріали по ці| |
| |порушення, а також про порушення правил| |
| |утримання домашніх тварин в населених| |
| |пунктах їх власниками терміново направляти| |
| |до адміністративних комісій місцевих| |
| |органів державної виконавчої влади та| |
| |правоохоронних органів для притягнення| |
| |винних осіб до адміністративної або| |
| |кримінальної відповідальності. Відповідно| |
| |до статті 154 Кодексу України "Про| |
| |адміністративні правопорушення" ( 80731-10 )| |
| |і ст. ст. 440, 440-1 Цивільного | |
| |Кодексу УРСР ( 1540-06 ) та інших діючих | |
| |нормативних документів | |
|------------------------------------------------------------
| III. Профілактичні заходи
|------------------------------------------------------------
|1. |Забезпечити у повному обсязі проведення|щорічно |
| |щеплень собак проти сказу у всіх населених| |
| |пунктах України незалежно від форм| |
| |власності, а в зонах стійкого| |
| |неблагополуччя також котів, великої рогатої| |
| |худоби та інших сприйнятливих тварин | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|2. |Забезпечити клінічний огляд та|постійно |
| |карантинування тварин, які покусали людей| |
| |чи тварин. Своєчасно повідомляти медичні| |
| |установи про результати нагляду.| |
| |Активізувати роботу з цього питання станцій| |
| |по боротьбі зі сказом у містах, забезпечити| |
| |їх автотранспортом та іншими матеріальними| |
| |ресурсами | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|3. |Для своєчасного прийняття заходів по|щорічно |
| |попередженню підйомів захворювання на сказ| |
| |розробляти річні прогнози епізоотичної| |
| |ситуації щодо сказу згідно з| |
| |"Рекомендациями по профилактике и борьбе с| |
| |бешенством диких животных", затвердженими| |
| |НТР Держагропрому УРСР від 20.03.87 р., з| |
| |доведенням до відома державної| |
| |санепідслужби на місцях | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|4. |Систематично обстежувати місця помешкання|постійно |
| |диких тварин, у випадку виявлення їх| |
| |трупів з ознаками загибелі від інфекційних| |
| |хвороб або виявлення живих тварин з| |
| |підозрілою поведінкою негайно повідомляти| |
| |працівників державної служби ветеринарної| |
| |медицини і надсилати матеріал у державну| |
| |лабораторію ветеринарної медицини для| |
| |дослідження на сказ | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|5. |Проводити облік чисельності лисиць та пла-|постійно |
| |нові заходи щодо підтримання оптимальних| |
| |розмірів їх популяції. У лисиць перед пе- | |
| |ріодом розмноження щільність популяції не| |
| |повинна перевищувати 0,5 - 1,0 гол. на 1000| |
| |га угідь. | |
| |Проводити боротьбу з безпритульними собаками| |
| |та котами на мисливських угіддях, включаючи| |
| |зелені зони навколо міст та в сільській| |
| |місцевості | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|6. |Проводити моніторинг на сказ серед диких|щорічно |
| |тварин, для чого планувати відстріл у кожно-| перед |
| |му мисливському господарстві 5-10 гол.|початком |
| |лисиць і направляти сироватки крові у|мисливсь- |
| |обласні державні лабораторії ветмедицини| кого |
| |для дослідження на наявність антитіл проти| сезону |
| |вірусу сказу. При позитивних результатах| |
| |здійснювати вірусологічні дослідження| |
| |матеріалу від тварин цієї зони | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|7. |Забезпечити епіднагляд за групами|постійно |
| |підвищеного ризику, за усіма особами, зай-| |
| |нятими промислом хижаків, тваринниками та| |
| |іншими категоріями людей, що мають контакт| |
| |з хворими або підозрюваними на захворювання| |
| |сказом тваринами | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|8. |Забезпечити своєчасну та кваліфіковану|постійно |
| |антирабічну допомогу потерпілим від укусів| |
| |тваринами | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|9. |Встановити суворий контроль за дотриманням|постійно |
| |громадянами, підприємствами, установами і| |
| |організаціями правил утримання собак, котів| |
| |і хижих тварин у населених пунктах України.| |
| |До порушників застосовувати дійові заходи| |
| |впливу (штрафи, адміністративні санкції і| |
| |інше) | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|10.|Посилити роботу по боротьбі з |постійно |
| |безпритульними тваринами. Забезпечити | |
| |наявність бригад по відлову безпритульних | |
| |тварин та оснастити їх засобами відлову, | |
| |автотранспортом та ін. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|11.|Устаткувати пункти збору трупів|постійно |
| |сільськогосподарських тварин, упорядкувати| |
| |утилізацію боєнських відходів, навести| |
| |санітарний порядок на всіх тваринницьких| |
| |фермах, не допускати утримання на них| |
| |безпритульних собак і котів. Охороняти| |
| |сільськогосподарські тварини від нападу| |
| |хижаків. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|12.|Здійснювати контроль за чисельністю|постійно |
| |мишовидних гризунів та проводити комплексні| |
| |заходи по їх знищенню за погодженням з| |
| |місцевими органами Міністерства екології та| |
| |природних ресурсів України | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|13.|Проводити аналіз стану антирабічної|щорічно |
| |допомоги населенню та заходів профілактики| |
| |сказу серед людей, видавати республіканські| |
| |і обласні інформаційні листи з відповідними| |
| |висновками та пропозиціями | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|14.|Здійснювати аналіз епідемічної та|двічі на |
| |епізоотичної ситуації зі сказу, з розробкою| рік |
| |республіканських і обласних прогнозів з| |
| |відповідними пропозиціями | |
| | | |
| | | |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|15.|Забезпечити лабораторні дослідження |постійно |
| |патологічного матеріалу на сказ від осіб,| |
| |яким клінічно було встановлено діагноз| |
| |гідрофобії (сказу) | |
|------------------------------------------------------------
| IV. Заходи щодо ліквідації захворювання тварин на сказ
|------------------------------------------------------------
|1. |При одержанні повідомлень про покуси людей|постійно |
| |тваринами і про необхідність їх ізолювання| |
| |і спостереження, цих тварин ізолювати | |
| |протягом 15 днів. На 10-ий і 15-ий день по| |
| |телефону і письмово необхідно повідомити| |
| |про результати спостереження відповідному| |
| |лікувально-профілактичному закладу, в яке| |
| |звернулись потерпілі за антирабічною| |
| |допомогою. Якщо результати клінічного| |
| |спостереження виявляються негативними, не| |
| |прищеплені проти сказу тварини, які| |
| |знаходяться під примусовим спостереженням| |
| |знищуються, а попередньо імунізовані| |
| |тварини прищеплюються вдруге | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|2. |Своєчасно здійснювати лабораторні|постійно |
| |дослідження патматеріалу на сказ згідно з| |
| |Інструкцією та ДОСТом. При позитивних| |
| |результатах дослідження патматеріалу від| |
| |кажанів, гризунів в МФА проводити| |
| |вірусологічні дослідження та типізацію виді-| |
| |лених ізолятів за допомогою ІФА з| |
| |моноклональними антитілами | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|3. |В зонах стійкого неблагополуччя проводити |при вста- |
| |пероральну імунізацію лисиць згідно з|новленні |
| |комплексним планом та настановою по|діагнозу |
| |застосуванню антирабічної вакцини. |на сказ |
| | | та за- |
| | |гостренні |
| | |епізоотич-|
| | | ної |
| | |ситуації |
|---+--------------------------------------------+----------+
|4. |Своєчасно подавати проекти рішень про|при вста- |
| |оголошення населеного пункту або частини|новленні |
| |його з прилеглими до нього угіддями,|діагнозу |
| |пасовищами, лісовим чи польовим масивом,|на сказ |
| |урочищами тощо, де виявлено захворювання на| |
| |сказ, неблагополучними, вводити карантинні| |
| |обмеження та затверджувати плани заходів по| |
| |ліквідації захворювання. Вважати| |
| |неблагополучним пунктом сказу не тільки мі-| |
| |сце виявлення джерела збудника інфекції| |
| |(хворих на сказ тварин), але і навколишню| |
| |територію, на яку можлива міграція диких| |
| |тварин (в сільській місцевості територія| |
| |радіусом в 10 км навколо пункту, ураженого| |
| |сказом, а в містах і селищах відповідний| |
| |жилий квартал). | |
| |Водночас головному державному інспектору| |
| |ветмедицини району (міста) терміново| |
| |повідомляти про це управління ветмедицини| |
| |області та районну (міську) санепідстанцію | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|5. |У неблагополучному пункті тварин|при вста- |
| |вакцинувати проти сказу, виявити хворих та|новленні |
| |підозрілих у захворюванні і умертвити їх.|діагнозу |
| |Трупи тварин, забитих, загиблих спалювати| на сказ |
| |разом із шкірою. Зняття шкіри з трупів| |
| |заборонити | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|6. | Серед диких тварин, незалежно від строків|постійно |
| |полювання, вжити заходів щодо зниження| |
| |чисельності лисиць, вовків та єнотовидних| |
| |собак під контролем Міністерства екології| |
| |та природних ресурсів України і його| |
| |органів на місцях, Головдержекоінспекції | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|7. | Встановити постійний нагляд за тваринами в| - " - |
| |епізоотичному вогнищі сказу, підозрілих у| |
| |зараженні на сказ тварин вакцинувати| |
| |антирабічною вакциною та утримувати під| |
| |наглядом впродовж 60 днів. Заборонити| |
| |лікування або вакцинацію хворих і| |
| |підозрілих у захворюванні на сказ тварин.| |
| |Підозрілих у зараженні на сказ без| |
| |клінічних ознак захворювання| |
| |сільськогосподарських тварин і хутрових| |
| |звірів дозволяється незалежно від терміну| |
| |щеплення їх проти сказу піддавати забою з| |
| |використанням одержаних від них продуктів| |
| |на загальних підставах | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|8. |Молоко від клінічно здорових тварин| на |
| |неблагополучних щодо сказу ферм, гуртів,| період |
| |отар, табунів, незалежно від проведеної|введення |
| |вакцинації проти сказу, дозволяється ви- |обмежу- |
| |користовувати в їжу людям або в корм|вальних |
| |тваринам після знезараження методом|заходів |
| |пастеризації при температурі +80 - 85 град.С| |
| |впродовж 30 хв. чи кип'ятінням впродовж 5| |
| |хвилин. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|9. |Сировину тваринного походження, одержану|постійно |
| |від клінічно здорових тварин з| |
| |неблагополучних щодо сказу господарств,| |
| |вивозити в водонепрониклій тарі тільки на| |
| |переробні підприємства або підприємства по| |
| |їх заготівлі, зберіганню та переробці з| |
| |відміткою у ветеринарному свідоцтві про те,| |
| |що вона підлягає дезінфекції відповідно до| |
| |настанови з дезінфекції сировини тваринного| |
| |походження. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|10.|Місця, де знаходились хворі тварини та|постійно |
| |підозрілі у захворюванні, предмети догляду| |
| |за ними, одяг та інші речі, забруднені сли-| |
| |ною та виділеннями від хворих тварин,| |
| |дезінфікувати згідно з "Інструкцією про| |
| |проведення ветеринарної дезінфекції| |
| |об'єктів тваринництва", затвердженою| |
| |Головним управлінням ветеринарії| |
| |Держагропрому СРСР від 25 серпня 1988 р. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|11.|Проводити широку роз'яснювальну роботу|постійно |
| |серед населення (бесіди, лекції, виступи в| |
| |пресі, по радіо і телебаченню, видання| |
| |брошур, листівок, плакатів) разом з| |
| |органами охорони здоров'я про небезпечність| |
| |сказу для людей і тварин та заходи щодо про-| |
| |філактики та боротьби з ним, а також| |
| |проводити інформацію населення про прийняті| |
| |державними органами документи стосовно| |
| |утримання собак і котів та про | |
| |відповідальність власників тварин за| |
| |порушення правил утримання домашніх тварин| |
| |і нанесення цими тваринами фізичних| |
| |ушкоджень оточуючим. | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|12.| Карантинні обмеження щодо сказу скасовують|постійно |
| |через два місяці з дня останнього випадку| |
| |захворювання на сказ за умови виконання| |
| |всіх заходів, передбачених комплексним| |
| |планом і чинною Інструкцією щодо профілак-| |
| |тики та боротьби зі сказом тварин, а також| |
| |при негативних результатах серологічних| |
| |досліджень не менше 5-ти хижаків,| |
| |відстріляних на неблагополучних територіях | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|13.|При загостренні епізоотичної ситуації зі|при |
| |сказу в містах та інших населених пунктах,|загос- |
| |а також на прилеглій території здійснювати|тренні |
| |термінові оздоровчі заходи щодо|епізоотич-|
| |попередження захворювання тварин на сказ із|ної |
| |залученням до проведення цих заходів бригад|ситуації |
| |по відлову бродячих тварин, а також|зі сказу |
| |мисливців | |
|------------------------------------------------------------
| V. Основні напрямки наукових досліджень сказу
|------------------------------------------------------------
|1. |Створити науково-дослідний центр з питань| 2001 р. |
| |вивчення та профілактики сказу в Україні | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|2. |Розробити систему моніторингу на сказ| 2001 р. |
| |тварин в Україні | щорічно |
|---+--------------------------------------------+----------+
|3. |Скласти епізоотичну карту природних вогнищ| 2001 р. |
| |сказу в Україні | щорічно |
|---+--------------------------------------------+----------+
|4. |Створити банк культур клітин (ВНК, НГУК-I,| 2000- |
| |уе.о) | 2010 рр. |
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|5. |Провести паспортизацію та типізацію штамів| 2000 р. |
| |для виробництва I контролю культуральних| по мірі |
| |вакцин проти сказу (Щелково-51К, "Внуково-| над- |
| |32", CVS, SAD-1) | ходження|
|---+--------------------------------------------+----------+
|6. |Розробити діагностикум для імуноферментного| 2000- |
| |аналізу на сказ | 2003 рр.|
| | | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|7. |Провести порівняльну оцінку ефективності| 2000- |
| |вакцин проти сказу з вивченням динаміки| 2003 рр.|
| |сероконверсії та напруженості імунітету | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|8. |Дати оцінку ефективності вакцинації собак і | 2000- |
| |котів за епізоотичними і статистичними | 2003 рр.|
| |показниками | |
|---+--------------------------------------------+----------+
|9. |Здійснювати постійний науковий супровід за| постійно|
| |технологією виготовлення та контролем| |
| |якості вакцин проти сказу на біофабриках | |
-------------------------------------------------------------
Продовження таблиці
-------------------------------------------------
Відповідальні за виконання |
|
------------------------------------------------|
4 |
------------------------------------------------|
Управління державної ветеринарної медицини, |
головні державні інспектори ветмедицини |
області, району, міста, республіканська СЕС АР |
Крим, обласні, Київська, Севастопольська |
міські, районні санепідстанції |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Обласні управління державної ветмедицини, |
республіканська СЕС АР Крим, обласні, Київська, |
Севастопольська міські, районні санепідстанції, |
обласні органи лісового господарства, обласні |
громадські мисливські організації, управління |
житлово-комунального господарства і |
будівництва, підрозділи ветеринарної міліції із |
забезпечення карантинних ветеринарних заходів |
управління забезпечення протиепізоотичної |
роботи Державного департаменту ветеринарної |
медицини, Центральна державна лабораторія |
ветеринарної медицини (ЦДЛВМ) |
------------------------------------------------|
Управління забезпечення протиепізоотичної |
роботи Державного департаменту ветеринарної |
медицини |
|
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Управління ветеринарної медицини АР Крим, |
областей, міст Києва та Севастополя, |
Республіканська СЕС АР Крим, обласні, Київська |
та Севастопольська міські санепідстанції, |
Головні управління МВС в АР Крим, місті Києві |
та Київській області, управління внутрішніх |
справ в областях, місті Севастополі, управління |
житлового господарства. Лісового господарства, |
товариства мисливців та рибалок АР Крим, |
областей, міст Києва та Севастополя |
------------------------------------------------|
Обласні та районні державні лабораторії |
ветмедицини |
|
|
------------------------------------------------|
Державний департамент ветеринарної медицини |
Міністерства аграрної політики, ЦДЛВМ, Інститут |
післядипломного навчання керівників і |
спеціалістів ветмедицини |
------------------------------------------------|
Міністерство охорони здоров'я АР Крим, |
Управління охорони здоров'я обласних, |
Київської, Севастопольської міських |
держадміністрацій, республіканська СЕС АР Крим, |
обласні, Київська, Севастопольська міські |
санепідстанції |
|
------------------------------------------------|
Республіканська СЕС АР Крим, обласні, Київська, |
Севастопольська міські санепідстанції |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Державний департамент ветмедицини, |
"Укрветпромпостач", ЦДЛВМ |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
ДНКІБШМ, ЦДЛВМ |
|
|
|
------------------------------------------------|
Асоціація "Украгробіовет", Херсонська, Сумська, |
Галещинська біофабрики, ДНДКІ ветпрепаратів та |
кормових добавок, Інститут ветмедицини УААН, |
ДНКІБШМ |
------------------------------------------------|
ДНДКІ ветпрепаратів та кормових добавок, ДНКІБШМ|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
областей та районів, Міністерство екології та |
природних ресурсів України і його органи на |
місцях |
|
|
------------------------------------------------|
Обласні управління ветмедицини, головні |
державні інспектори ветмедицини областей та |
районів, обласні органи лісового господарства, |
обласні громадські мисливські організації, |
Міністерство екології та природних ресурсів |
України і його органи на місцях, асоціація |
"Украгробіовет", державне підприємство |
"Укрветпромпостач" |
------------------------------------------------|
Управління ветеринарної медицини АР Крим, |
областей, міст Києва та Севастополя, |
Республіканська СЕС АР Крим, обласні, Київська |
та Севастопольська міські санепідстанції, |
Головні управління МВС в АР Крим, місті Києві |
та Київській області, управління внутрішніх |
справ в областях, місті Севастополі, управління |
житлового та комунального господарства, |
управління лісового господарства, управління |
екології та природних ресурсів, ради мисливців |
та рибалок АР Крим, областей, міст Києва та |
Севастополя |
------------------------------------------------|
Державний департамент ветмедицини, ЦДЛВМ, Укра-|
їнський центр санітарно-епідеміологічного нагля-|
ду МОЗ, обласні та районні управління державної |
ветмедицини, республіканська СЕС АР Крим, |
обласні, Київська, Севастопольська міські, |
районні санепідстанції |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні управління МВС в АР Крим, місті Києві |
та Київській області, управління внутрішніх |
справ в областях, місті Севастополі, районні |
відділи внутрішніх справ, міські та районні |
відділи по контролю за благоустроєм населених |
місць, головні державні інспектори ветеринарної |
медицини АР Крим, областей, міст Києва та |
Севастополя, районів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини, |
керівники і спеціалісти ветмедицини гос-|
подарств, власники тварин |
|
|
|
------------------------------------------------|
Державний департамент ветмедицини, обласні і |
міські державні управління ветмедицини, головні |
державні інспектори ветмедицини |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
ЦДЛВМ, обласні державні управління ветмедицини, |
обласні державні лабораторії ветмедицини |
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Користувачі мисливських угідь, Головні державні |
інспектори ветмедицини областей, районів |
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Держкомлісгосп України, органи лісового |
господарства, органи охорони природи, |
користувачі мисливських угідь, Міністерство |
екології та природних ресурсів України і його |
органи на місцях |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
ЦДЛВМ, головні державні інспектори ветмедицини |
областей, районів, обласні та районні державні |
лабораторії ветмедицини, Держкомлісгосп |
України, обласні органи лісового господарства, |
громадські мисливські організації, користувачі |
мисливських угідь, Міністерство екології та |
природних ресурсів України і його органи на |
місцях |
|
------------------------------------------------|
Республіканська СЕС АР Крим, обласні, Київська, |
Севастопольська міські та районні |
санепідстанції |
|
|
|
------------------------------------------------|
Міністерство охорони здоров'я АР Крим, |
управління охорони здоров'я обласних, |
Київської, Севастопольської міських |
держадміністрацій |
------------------------------------------------|
Управління контролю за благоустроєм міст, |
головні управління МВС України в Криму, місті |
Києві та Київській області, управління МВС |
України в областях, місті Севастополі, |
Міністерство екології та природних ресурсів |
України і його органи на місцях, головні |
державні інспектори ветмедицини областей та |
районів |
------------------------------------------------|
Управління житлово-комунального господарства і |
будівництва |
|
|
|
------------------------------------------------|
Керівники сільськогосподарських господарств, |
підприємств по переробці подуктів та сировини |
тваринного походження, головні державні |
інспектори ветмедицини областей, районів, |
керівники господарств |
|
|
|
------------------------------------------------|
Управління захисту рослин Міністерства аграрної |
політики, республіканська СЕС АР Крим, обласні, |
Київська, Севастопольська міські, районні |
санепідстанції, керівники сільськогосподарських |
та інших господарств, підприємств, організацій |
і установ |
------------------------------------------------|
Головне санепідуправління МОЗ України, |
Український центр державного санітарно- |
епідемічного нагляду МОЗ України, |
Республіканська СЕС АР Крим, обласні. Київська |
та Севастопольська санепідстанції |
------------------------------------------------|
Український центр державного санітарно- |
епідеміологічного нагляду МОЗ України, |
Республіканська СЕС АР Крим, обласні. Київська |
та Севастопольська міські санепідстанції, |
Державний департамент ветмедицини, управління |
ветмедицини АР Крим, областей, міст Києва та |
Севастополя |
------------------------------------------------|
Київський НДІЕіІХ АМН України |
|
|
|
------------------------------------------------|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
ЦДЛВМ, обласні та районні державні лабораторії |
ветмедицини ІВМ, асоціація "Украгробіовет" |
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти господарств, |
обласні, районні органи лісового господарства, |
користувачі мисливських угідь |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини, |
керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств, обласні, районні державні лаборато-|
рії ветмедицини, обласні, районні органи |
лісового господарства, користувачі мисливських |
угідь, Міністерство екології та природних |
ресурсів і його органи на місцях, |
Головдержекоінспекції |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти господарств, |
обласні, районні органи лісового господарства, |
громадські мисливські організації, Міністерство |
екології та природних ресурсів України і його |
органи на місцях |
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
областей, районів, органи лісового |
господарства, органи охорони природи і |
користувачі мисливських угідь, Міністерство |
екології та природних ресурсів України і його |
органи на місцях, Головдержекоінспекція |
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств, власники тварин |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств, власники тварин |
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств, власники тварин |
|
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Головні державні інспектори ветмедицини |
районів, керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств, власники тварин |
|
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
Державний департамент ветмедицини Міністерства |
аграрної політики, головні державні інспектори |
ветмедицини областей, районів, Український |
центр державного санітарно-епідеміологічного |
нагляду МОЗ, Міністерство охорони здоров'я АР |
Крим, управління охорони здоров'я обласних, |
Київської та Севастопольської міських |
держадміністрацій, республіканська СЕС АР Крим, |
обласні, Київська, Севастопольська міські та |
районні санепідстанції |
|
|
|
|
------------------------------------------------|
ЦДЛВМ, обласні державні лабораторії |
ветмедицини, головні державні інспектори |
ветмедицини областей, районів, органи лісового |
господарства, користувачі мисливських угідь, |
керівники і спеціалісти ветмедицини |
господарств, власники тварин |
|
|
|
------------------------------------------------|
Міські та районні управління житлового та |
комунального господарства, міські і районні |
товариства мисливців і рибалок |
|
|
|
|
|
------------------------------------------------|
|
------------------------------------------------|
Інститут ветеринарної медицини УААН |
|
------------------------------------------------|
ЦДЛВМ, ІВМ УААН, ДНДКІ ветпрепаратів і кор-|
мових добавок, ДНКІБШМ |
------------------------------------------------|
ІВМ УААН, ЦДЛВМ, ДНДКІ ветпрепаратів і кормових |
добавок, ДНДКІБШМ |
------------------------------------------------|
ДНДКІ ветпрепаратів і кормових добавок, ІВМ |
УААН, ЦДЛВМ, асоціація "Украгробіовет", |
ДНКІБШМ |
------------------------------------------------|
ДНДКІ ветпрепаратів і кормових добавок, |
асоціація "Украгробіовет" ІВМ УААН, ЦДЛВМ, |
ДНДКІБШМ |
|
------------------------------------------------|
ІВМ УААН, НАУ, ЦДЛВМ, ДНДКІ ветпрепаратів і |
кормових добавок. асоціація " Украгробіовет", |
ДНКІБШМ |
------------------------------------------------|
ДНДКІ ветпрепаратів і кормових добавок, |
асоціація "Украгробіовет", ЦДЛВМ, ДНДКІБШМ |
|
------------------------------------------------|
ДНДКІ ветпрепаратів і кормових добавок, |
асоціація "Украгробіовет" |
|
------------------------------------------------|
ДНДКІ ветпрепаратів і кормових добавок, |
асоціація "Украгробіовет", ДНКІБШМ, ІВМ УААН |
|
-------------------------------------------------
Комплексна програма боротьби зі сказом в Україні на 2000-2010 рр. розроблена:
Державним департаментом ветеринарної медицини Міністерства аграрної політики України (Горжеєв В.М., Кучерявенко О.О., Титаренко В.Ф.), Інститутом ветеринарної медицини УААН (Гришок Л.П.), кандидатом ветеринарних наук, провідним науковим співробітником (Кучерявенко О.О.), кандидатом біологічних наук, зам. директора ІВМ УААН, Центральною державною лабораторією ветеринарної медицини - кандидатом ветеринарних наук, директором (Павленко М.С.), зав. вірусологічним відділом (Троценко З.Р.), Державним науково-контрольним інститутом ветпрепаратів та кормових добавок зав. лабораторією, кандидатом ветеринарних наук (Авдосьєва I.К.).
Головним санітарно-епідеміологічним управлінням МОЗ України (Мухарська Л.М., Лауген Е.А.), Українським центром державного санітарно-епідеміологічного нагляду МОЗ України (Некрасова Л.С., Маринюк В.В., Компанцев М.П.), Київським науково-дослідним інститутом епідеміології і інфекційних захворювань АМН України (Шабловська I.О., Антонова Л.О.)
