МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ

НАКАЗ
N 428/48 від 04.09.2000
м. Київ

Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних
досягнень учнів у системі загальної середньої освіти

На виконання Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), рішення колегії Міносвіти і науки від 17.08.2000 р., з метою гуманізації освіти, методологічної переорієнтації навчання з інформативної форми на розвиток особистості людини, впровадження особистісно-орієнтованого підходу до навчання та підвищення якості й об'єктивності оцінювання НАКАЗУЄМО:

1. Запровадити протягом I півріччя 2000 - 2001 навчального року 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти.

2. Затвердити тимчасові критерії оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти (додаток N 1) на період переходу на 12-бальну шкалу оцінювання.

3. Затвердити склад робочих груп з науково-методичного забезпечення переходу до оцінювання навчальних досягнень учнів за 12-бальною шкалою з окремих предметів у системі загальної середньої освіти (додаток N 2 в БД відсутній), поклавши загальне керівництво групами на заступника Міністра Огнев'юка В.О. та віце-президента АПН України Савченко О.Я.

4. Інституту педагогіки АПН України (Бурда М.I.), Інституту психології АПН України (Максименко С.Д.), Інституту проблем виховання АПН України (Бех I.Д.), Науково-методичному центру середньої освіти (Ляшенко О.I.), департаменту розвитку дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти (Романенко В.П.) до 1 листопада 2000 року завершити розробку критеріїв і норм оцінювання.

5. Центральному інституту післядипломної педагогічної освіти (Олійник В.В.) провести у вересні - грудні 2000 року науково-методичні семінари з питань психолого-дидактичного і методичного забезпечення переходу на 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів.

6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Огнев'юка В.О.

Міністр освіти і науки України В.Г.Кремень

Перший віце-президент Академії педагогічних наук України В.М.Мадзігон

Додаток N 1

Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень
у системі загальної середньої освіти

Динаміка змін, що відбуваються в сучасному світі, вимагає змін у підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів. Визначення рівня навчального прогресу учнів є особливо важливим з огляду на те, що навчальна діяльність у кінцевому результаті повинна не просто дати людині суму знань, умінь чи навичок, а сформувати рівень компетенції. а належить до області вмінь. Власне, вміння - це компетенція в дії. Отож, під компетенцією розуміються загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, нахилах, набутих завдяки навчанню.

Основними компетенціями, яких вимагає сучасне життя, є:

громадянські, пов'язані зі здатністю брати на себе відповідальність, брати участь у спільному прийнятті рішень, урегулюванні конфліктів ненасильницьким шляхом, брати участь у функціонуванні і розвитку демократичних інститутів суспільства;

ті, що стосуються життя в полікультурному суспільстві: розуміння несхожості людей, взаємоповага до їх мови, релігії, культури тощо; мовами; інформаційними технологіями, здатністю критично ставитися до засобів масової інформації;

щодо бажання і готовності постійно навчатися як у професійному, так і в особистому та суспільному плані.

З метою забезпечення ефективних вимірників якості навчальних досягнень та об'єктивного їх оцінювання в основній та старшій школі вводиться 12-бальна шкала оцінювання, побудована за принципом сумування набутих знань, умінь і навичок з урахуванням зростання рівня особистих досягнень учня. При оцінюванні вчитель має враховувати рівень досягнень учня, а не ступінь його невдач, до чого вчителя, як правило, спонукала чотирибальна система. шкали оцінювання, які виставляються у відповідний документ про освіту.

Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів є такі: окремого учня (класу, групи), дає змогу вчителю своєчасно планувати й коригувати роботу й методику вивчення наступного матеріалу; навчальних досягнень учнів, коли його проведення сприяє удосконаленню підготовки учня, групи чи класу;

діагностична, яка є основою діагностичного підходу в діяльності вчителя, і допомагає йому встановлювати причини труднощів, з якими стикається учень у процесі навчання, виявлених прогалин у його знаннях та вміннях; у методиці їх реалізації вчителем, у наступному коментуванні й оцінюванні робіт. критерії. Залежно від ступеня оволодіння навчальним матеріалом розрізняють чотири рівні його засвоєння та вміння оперувати ним:

початковий;

середній;

достатній;

високий.

       -----------------------------------------------------------------
| Рівні | | Критерії |
| компетенції | | |
|---------------+----+------------------------------------------|
|I. Початковий | 1 |Учень володіє навчальним матеріалом на |
| | |рівні елементарного розпізнавання і |
| | |відтворення окремих фактів, елементів, |
| | |об'єктів, що позначаються учнем окремими |
| | |словами чи реченнями. |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учень володіє матеріалом на елементарному |
| | |рівні засвоєння, викладає його |
| | |уривчастими реченнями, виявляє здатність |
| | |викласти думку на елементарному рівні. |
| |----+------------------------------------------|
| | 3 |Учень володіє матеріалом на рівні окремих |
| | |фрагментів, що становлять незначну частину|
| | |навчального матеріалу. |
|---------------+----+------------------------------------------|
|II. Середній | 4 |Учень володіє матеріалом на початковому |
| | |рівні, значну частину матеріалу відтворює |
| | |на репродуктивному рівні. |
| |----+------------------------------------------|
| | 5 |Учень володіє матеріалом на рівні, вищому |
| | |за початковий, здатний за допомогою |
| | |вчителя логічно відтворити значну його |
| | |частину. |
| |----+------------------------------------------|
| | 6 |Учень може відтворити значну частину |
| | |теоретичного матеріалу, виявляє знання і |
| | |розуміння основних положень, за допомогою |
| | |вчителя може аналізувати навчальний |
| | |матеріал, порівнювати та робити висновки, |
| | |виправляти допущені помилки. |
|---------------+----+------------------------------------------|
|III. Достатній | 7 |Учень здатний застосовувати вивчений |
| | |матеріал на рівні стандартних ситуацій, |
| | |частково контролювати власні навчальні |
| | |дії, наводити окремі власні приклади на |
| | |підтвердження певних тверджень. |
| |----+------------------------------------------|
| | 8 |Учень вміє порівнювати, узагальнювати, |
| | |систематизувати інформацію під |
| | |керівництвом учителя, в цілому самостійно |
| | |застосовувати її на практиці, |
| | |контролювати власну діяльність, |
| | |виправляти помилки і добирати аргументи |
| | |на підтвердження певних думок під |
| | |керівництвом вчителя. |
| |----+------------------------------------------|
| | 9 |Учень вільно (самостійно) володіє |
| | |вивченим обсягом матеріалу, в тому числі |
| | |і застосовує його на практиці; вільно |
| | |розв'язує задачі в стандартних ситуаціях, |
| | |самостійно виправляє допущені помилки, |
| | |добирає переконливі аргументи на |
| | |підтвердження вивченого матеріалу. |
|---------------+----+------------------------------------------|
|IV. Високий | 10 |Учень виявляє початкові творчі здібності, |
| | |самостійно визначає окремі цілі власної |
| | |навчальної діяльності, оцінює окремі нові |
| | |факти, явища, ідеї; знаходить джерела |
| | |інформації та самостійно використовує їх |
| | |відповідно до цілей, поставлених |
| | |учителем. |
| |----+------------------------------------------|
| | 11 |Учень вільно висловлює власні думки і |
| | |відчуття, визначає програму особистої |
| | |пізнавальної діяльності, самостійно |
| | |оцінює різноманітні життєві явища і |
| | |факти, виявляючи особисту позицію щодо |
| | |них; без допомоги вчителя знаходить |
| | |джерела інформації і використовує |
| | |одержані відомості відповідно до мети та |
| | |завдань власної пізнавальної діяльності. |
| | |Використовує набуті знання і вміння в |
| | |нестандартних ситуаціях. |
| |----+------------------------------------------|
| | 12 |Учень виявляє особливі творчі здібності, |
| | |самостійно розвиває власні обдарування і |
| | |нахили, вміє самостійно здобувати знання. |
-----------------------------------------------------------------

У перехідний період (I-ше півріччя 2000/2001 навчального року) може застосовуватися як 4-бальна, так і 12-бальна шкала оцінювання навчальних досягнень учнів. Вчитель може застосовувати 12-бальну шкалу лише в тому разі, якщо він ознайомлений з її критеріями та вимірниками і застосування нової шкали не становить для нього труднощів. Питання про використання тієї чи іншої шкали оцінювання - на розсуд вчителя.

Відповідно у класних журналах результати тематичних атестацій (а також, якщо вчитель вважатиме за потрібне, поточного оцінювання) в перехідний період також можуть виставлятися відповідно до 4-бальної чи 12-бальної шкали.

При цьому мається на увазі, що результати семестрової атестації за підсумками I півріччя виставлятимуться в системі оцінювання 12-бальної шкали. Відповідно вчителям, які працюватимуть впродовж семестру за 4-бальною шкалою, потрібно буде перевести оцінки у 12-бальну шкалу.

Умовна схема переведення навчальних досягнень учнів з 4-бальної шкали оцінювання у 12-бальну*

____________

* У перехідний період (I півріччя 2000/2001 навчального року) вчителі, які оцінюватимуть навчальні досягнення учнів за 4-бальною шкалою, можуть виставляти в журнал оцінки з позначками "+" та "-".

     --------------------------------------------------------------
| Шкала | Оцінки |
| оцінювання | |
|---------------+--------------------------------------------|
|4-бальна шкала | 2 | 3 | 4 | 5 |
|---------------+----------+----------+----------+-----------|
|Перехідна шкала|2- 2 2+|3- 3 3+|4- 4 4+|5- 5 5+|
|---------------+----------+----------+----------+-----------|
|12-бальна |1 | 2 | 3 |4 | 5 | 6 |7 | 8 | 9 |10 | 11 |12|
--------------------------------------------------------------