ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 1741 від 21.08.2000
м.Київ
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
6 вересня 2000 року за N 582/4803
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу Фонду держ. майна
N 667 від 12.04.2002)
Про затвердження Положення
про порядок реструктуризації підприємств
Відповідно до розділів III та IV Державної програми приватизації на 2000-2002 роки, затвердженої Законом України "Про Державну програму приватизації" (1723-14), НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок реструктуризації підприємств, що додається.
2. Директору Департаменту передприватизаційної підготовки підприємств та реструктуризації господарських товариств Путівському В.А.:
2.1. Подати Положення про порядок реструктуризації підприємств на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Подати Положення про порядок реструктуризації підприємств до редакційно-видавничого відділу для опублікування в Державному інформаційному бюлетені про приватизацію в десятиденний термін від дня його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
2.3. Провести протягом 2000 року аналіз результатів впровадження Положення про порядок реструктуризації підприємств та в разі необхідності підготувати та подати на затвердження проект наказу про внесення змін та доповнень до нього.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Фонду О.Бондар
Затверджено
Наказ Фонду державного
майна України
21.08.00 N 1741
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
6 вересня 2000 року за N 582/4803
Положення
про порядок реструктуризації підприємств
1. Загальні положення
1.1. Положення про порядок реструктуризації підприємств (далі Положення) розроблено відповідно до Державної програми приватизації на 2000-2002 роки, затвердженої Законом України від 18.05.2000 N 1723.
Це Положення встановлює порядок реструктуризації об'єктів приватизації групи Г, яка проводиться за рішенням Фонду державного майна України.
Відповідно до цього Положення реструктуризація підприємства - це здійснення комплексу організаційно-господарських, фінансово-економічних, правових, технічних заходів, спрямованих на підвищення інвестиційної привабливості об'єкта приватизації, збільшення обсягів випуску конкурентноспроможної продукції, підвищення ефективності виробництва.
Реструктуризація підприємства здійснюється з дотриманням вимог нормативних актів, які є чинними на момент її проведення, а також з урахуванням Методичних вказівок щодо проведення реструктуризації державних підприємств, затверджених наказом Міністерства економіки України від 23.01.98 N 9, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23.03.98 за N 187/2627.
Порядок реструктуризації підприємств передбачає:
- прийняття рішення про реструктуризацію підприємства;
- створення комісії з реструктуризації підприємства;
- розроблення та впровадження проекту реструктуризації підприємства.
1.2. Метою проведення реструктуризації підприємства є забезпечення його інвестиційної привабливості та ліквідності шляхом удосконалення організаційної структури, структури управління, оздоровлення фінансового стану підприємства.
1.3. До сфери дії цього Положення належать такі підприємства:
- державні підприємства, функції з управління майном яких у зв'язку з прийнятим рішенням про приватизацію належать державним органам приватизації (ДОП);
- відкриті акціонерні товариства (ВАТ), які створені в процесі корпоратизації або приватизації державного майна, 100 відсотків акцій яких належить державі;
- ВАТ, акції яких частково продані та в державній власності знаходиться пакет акцій розміром не менше 25 відсотків статутного їх фонду.
2. Прийняття рішення про реструктуризацію підприємства
2.1. ФДМУ за результатами розгляду пропозицій органів виконавчої влади, Антимонопольного комітету України, висновків комісії з приватизації, адміністрації державного підприємства, правління та спостережної ради ВАТ та на підставі здійсненого ФДМУ аналізу фінансового стану підприємства, його організаційної структури, ринків збуту товарів (робіт, послуг), які випускаються (надаються) підприємством, приймає рішення про доцільність реструктуризації підприємства.
Пропозиції щодо реструктуризації підприємства подаються до ДОП у довільній формі та повинні містити відповідні обгрунтування.
Термін розгляду пропозицій щодо реструктуризації підприємства та проведення зазначеного аналізу не повинен перевищувати одного місяця.
2.2. ФДМУ за власною ініціативою або за поданням його регіонального відділення може прийняти рішення про реструктуризацію підприємства, акції яких двічі не були продані на конкурсних засадах.
2.3. Рішення про реструктуризацію підприємства затверджується наказом ФДМУ.
Рішення про реструктуризацію підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, приймається за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
2.4. Інформація щодо прийняття рішення про реструктуризацію підприємства підлягає опублікуванню в друкованих засобах ДОП протягом п'ятнадцяти діб з дня видання відповідного наказу.
3. Створення комісії з реструктуризації підприємства
3.1. Комісія з реструктуризації підприємства (далі - Комісія) це тимчасово діючий орган, що створюється для вирішення питань, пов'язаних з реструктуризацією підприємств.
3.2. Основними завданнями Комісії є впровадження заходів щодо вдосконалення організаційної структури підприємства та ефективного розпорядження й використання його майна для підвищення ефективності фінансово-господарської діяльності підприємства, його інвестиційної привабливості як об'єкта приватизації та купівельного попиту на нього.
3.3. Відповідно до покладених на Комісію завдань вона здійснює такі функції:
- розглядає пропозиції щодо шляхів здійснення реструктуризації підприємства, в тому числі пропозиції потенційних покупців та інвесторів, та готує відповідні висновки;
- організовує розробку проекту реструктуризації;
- контролює впровадження проекту реструктуризації;
- подає керівництву ДОП пропозиції щодо залучення незалежних консультантів та експертів до роботи з підготовки проекту реструктуризації підприємства;
- розробляє та подає керівництву ФДМУ проекти рішень Кабінету Міністрів України щодо вирішення питань з реструктуризації підприємства;
- розробляє та подає керівництву ДОП проекти рішень Фонду державного майна України щодо вирішення питань з реструктуризації підприємства.
3.4. Основними принципами роботи Комісії є:
- дотримання вимог законодавства;
- колегіальність прийняття рішень;
- обгрунтованість прийняття рішень.
3.5. Комісія створюється наказом ДОП протягом тижня від дня прийняття рішення про реструктуризацію підприємства.
3.6. До складу Комісії разом з представниками ДОП можуть бути включені представники таких органів:
- Антимонопольного комітету України або його територіального відділення;
- місцевого органу виконавчої влади;
- галузевого міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади;
- правління або спостережної ради ВАТ;
- профспілки підприємства. ДОП організовує формування складу Комісії, для чого письмово інформує зазначені органи про прийняття рішення про реструктуризацію підприємства та подає запити щодо кандидатур членів Комісії.
3.7. Формування складу Комісії здійснюється на підставі поданих пропозицій щодо кандидатур членів Комісії.
Наказом ДОП про створення Комісії затверджується її персональний склад, у тому числі голова та члени Комісії, а також встановлюється термін розроблення та подання Комісією до ДОП проекту реструктуризації підприємства, який не повинен перевищувати одного місяця. Головою Комісії призначається представник ДОП.
3.8. Для забезпечення гласності та прозорості реструктуризації у роботі Комісії можуть брати участь, з правом дорадчого голосу, народні депутати України, представники правоохоронних органів. На запрошення Комісії на її засіданнях можуть бути присутні представники потенційних інвесторів, кредиторів.
3.9. Комісія має такі повноваження:
- отримувати документи, статистичну та іншу інформацію про діяльність підприємства, необхідні для здійснення покладених на неї функцій;
- подавати до Фонду державного майна України пропозиції щодо залучення до робіт, пов'язаних з реструктуризацією підприємства, незалежних консультантів і експертів;
- подавати до Фонду державного майна України проекти наказів, постанов чи розпоряджень Кабінету Міністрів України щодо вирішення питань реструктуризації підприємства, а також інші пропозиції стосовно забезпечення проведення реструктуризації, у тому числі щодо внесення змін та доповнень до затвердженого проекту реструктуризації.
3.10. Формою роботи Комісії є засідання, які проводяться в міру потреби; дата проведення засідання визначається головою Комісії.
Члени Комісії зобов'язані виконувати прийняті Комісією рішення та доручення і розпорядження голови комісії.
3.11. Рішення Комісії приймаються на засіданнях за результатами голосування простою більшістю голосів.
У разі рівної кількості голосів при голосуванні приймається рішення, за яке проголосував голова Комісії.
Рішення Комісії є правомірним за умови участі в голосуванні не менш як 2/3 її складу.
Рішення, прийняті на засіданні Комісії, оформляються протоколом, який затверджується головою Комісії протягом двох днів після засідання Комісії.
3.12. Для забезпечення роботи Комісії голова Комісії в межах своєї компетенції:
- скликає засідання Комісії;
- організовує підготовку матеріалів на розгляд Комісії;
- представляє Комісію у відносинах з іншими органами та організаціями;
- дає розпорядження, обов'язкові для виконання членами Комісії.
4. Розроблення та впровадження проекту
реструктуризації підприємства
4.1. Комісія разом з підприємством організовує та забезпечує розробку і погодження із зацікавленими органами проекту реструктуризації підприємства в термін, що не перевищує одного місяця від дня її створення.
4.2. Проект реструктуризації включає такі розділи:
- аналіз фінансового стану підприємства;
- аналіз організаційної структури підприємства та його ринків збуту;
- аналіз інвестиційної привабливості підприємства;
- заходи з реструктуризації підприємства;
- прогноз соціально-економічних наслідків реструктуризації.
Основні напрямки заходів з реструктуризації підприємств:
- поліпшення фінансового стану підприємства шляхом ефективного використання та розпорядження майном підприємства (продаж, здача майна в оренду, консервація об'єктів, передача державного майна в комунальну власність);
- реорганізація підприємства;
- вдосконалення організаційної структури підприємства, в тому числі участь у створенні господарських товариств, створення дочірніх підприємств на базі майна ВАТ.
У разі реорганізації підприємства до Комісії подається розподільчий баланс підприємства за останній звітний період. Підготовка розподільчого балансу підприємства передбачає складання розподільчого пакета документів фінансової звітності підприємства за формою та в обсягах, визначених Законом України "Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні" (996-14).
4.3. У разі потреби, яка визначається Комісією, проект реструктуризації, перед поданням його на затвердження, погоджується з галузевим міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади, місцевим органом виконавчої влади.
4.4. Проект реструктуризації державного підприємства, ВАТ, 100 відсотків акцій якого належить державі, затверджується наказом ДОП.
4.5. Проект реструктуризації ВАТ, продаж акцій якого розпочато, затверджується вищим органом ВАТ (загальними зборами акціонерів) відповідно до визначених статутом товариства повноважень та порядку.
Якщо затвердження проекту реструктуризації належить до компетенції вищого органу ВАТ, ДОП може ініціювати розгляд питання щодо затвердження проекту реструктуризації на позачергових загальних зборах акціонерів ВАТ, для чого дає відповідне доручення особі, уповноваженій управляти державними корпоративними правами.
4.6. З метою впровадження проекту реструктуризації, тобто виконання заходів з реструктуризації, Комісія протягом п'яти днів від дня затвердження проекту реструктуризації розробляє та подає на затвердження керівнику державного підприємства (голові правління ВАТ) проект наказу про організацію проведення реструктуризації підприємства, в якому повинні бути визначені терміни виконання кожного заходу та особи, відповідальні за їх виконання.
4.7. Проект реструктуризації вважається впровадженим від дня затвердження керівником державного підприємства або головою правління ВАТ звіту про виконання заходів, передбачених цим проектом.
Звіт подається до Комісії.
5. Контроль за проведенням реструктуризації підприємств
5.1. Контроль за проведенням реструктуризації підприємства здійснює Комісія.
5.2. Комісія готує та подає ДОП інформацію про виконання заходів, передбачених проектом реструктуризації, не пізніше п'яти днів після встановленого терміну виконання кожного заходу.
5.3. ДОП протягом п'яти днів від дня отримання інформації про виконання заходів з реструктуризації видає наказ про припинення роботи Комісії.
6. Фінансове забезпечення
6.1. Фінансування заходів з реструктуризації підприємства може здійснюватися за рахунок коштів:
- підприємства, щодо якого прийнято рішення про реструктуризацію;
- потенційних інвесторів;
- позабюджетного Державного фонду приватизації.
7. Порядок оплати послуг незалежних консультантів
та експертів, залучених до роботи, пов'язаної
з підготовкою проектів реструктуризації
7.1. У разі потреби Комісія може розглянути питання щодо залучення незалежних консультантів та експертів до роботи, пов'язаної з підготовкою проектів реструктуризації підприємства, а також для проведення аналізу його фінансового стану та інвестиційної привабливості, з метою підготовки економічного обгрунтування потреби проведення його реструктуризації і подати відповідні пропозиції до ФДМУ.
7.2. Незалежними консультантами можуть бути юридичні особи, які уклали угоду з ФДМУ про виконання послуг під час приватизації державного майна, а також угоду на проведення експертної оцінки майна категорій А, В, С.
7.3. Залучення незалежних консультантів та експертів здійснюється на конкурсних засадах.
7.4. Вартість послуг незалежних консультантів та експертів визначається за результатами конкурсу і оплачується відповідно до умов договору.
7.5. Комісія для укладення договору про виконання робіт та послуг з незалежним консультантом або експертом у п'ятиденний термін подає керівництву ФДМУ:
- три примірники узгодженого та завізованого головою Комісії проекту договору з незалежним консультантом або експертом на виконання робіт;
- протокол засідання Комісії з питання щодо визначення кандидатури незалежного консультанта або експерта для проведення робіт, зазначених у пункті 7.1 цього Положення.
7.6. Фінансування витрат на оплату послуг незалежних експертів та консультантів за виконання робіт, зазначених у пункті 7.1 цього Положення, здійснюється в межах розрахунку витрат коштів позабюджетного Державного фонду приватизації, передбачених Державною програмою приватизації (1723-14) на виконання робіт, пов'язаних з реструктуризацією підприємств.
Директор Департаменту передприватизаційної підготовки
підприємств та реструктуризації господарських товариств В.Путівський