АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ЛИСТ
N 26-08/01-4760 від 29.10.99
м.Київ
Про запровадження нових форм бланків
суворої звітності
На виконання доручень Кабінету Міністрів України від 28.09.99 р. N 21155/2 та від 06.10.99 р. N 21705/4 Антипонопольний комітет України спільно з Державною податковою адміністрацією України, Державним комітетом України у справах захисту прав споживачів, Державним комітетом України з питань розвитку підприємництва, Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України та Державним комітетом України з туризму розглянув питання, порушені у зверненнях ЗАТ "Фірма "Надія" (м.Івано-Франківськ) (лист від 09.08.99 р. N 01-6/272) та Орендного підприємства виробничого об'єднання готельного господарства (м.Одеса) (лист від 11.08.99 р. N 148), про доцільність запровадження нових форм бланків суворої звітності і повідомляє наступне.
Комітет уже звертався до Кабінету Міністрів України та згаданих відомств з пропозицією переглянути перелік форм бланків суворого обліку з метою скорочення та приведення у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року N 283 "Про встановлення порядку виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку". Указом Президента України "Про основні напрями конкурентної політики на 1999-2000 роки та заходи щодо їх реалізації" центральним органам виконавчої влади доручено переглянути рішення, які призвели до монопольного становища окремих суб'єктів господарювання на ринках друкованої продукції, зокрема бланків цінних паперів та документів суворого обліку.
На думку Комітету, першочерговому перегляду підлягають спільні накази Держбуду та Держкомтуризму від 30.12.97 р. N 63/53 "Про затвердження форм бланків документів суворої звітності та первинного обліку у готелях України" з наступними змінами і доповненнями (накази від 25.01.99 р. N 14/03, від 22.03.99 р. N 72/13, від 13.05.99 р. N 119/20 та наказом Держкомтуризму від 16.04.99 р. N 17 "Про організацію виробництва бланків суворої звітності", якими затверджено та з 1 червня 1999 року передбачено запровадження в усіх готелях України, незалежно від їх відомчої належності та форм власності, нових форм документів суворої звітності (обліку) та первинного обліку та організацію виготовлення цих документів.
Аналіз зазначених наказів свідчить про їх невідповідність чинному законодавству, зокрема, Указу Президента України від 03.02.98 р. N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", постанові Кабінету Міністрів України від 19.04.93 р. N 283 "Про встановлення порядку виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку".
Державна податкова адміністрація України (лист від 27.10.99 р. N 8996/5/23-3216) повідомляє, що всі розрахунки за надані послуги за готівку у готелях здійснюються згідно зі статтею 1 Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках зі споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" через належним чином зареєстровані контрольно-касові апарати. У зв'язку із цим ДПА не вбачає необхідності в дублюванні інформації ЕККА бланками суворої звітності.
На думку Державного комітету України у справах захисту прав споживачів (лист від 18.10.99 р. N 12-15-1630) запровадження нових бланків призведе до підвищення вартості готельних послуг для споживачів без зміни якісних показників цих послуг. Одночасно Держспоживзахист підтримує пропозиції щодо необхідності вдосконалення та уніфікації форм документів звітності й обліку, у тому числі з метою суттєвого зменшення їх вартості.
Подібну позицію займає і Державний комітет України з питань розвитку підприємництва (лист від 18.10.99 р. N 17/3112), який вважає, що запровадження великого переліку бланків суворого обліку та звітності призведе до зростання витрат суб'єктів підприємництва, значного ускладнення ведення господарської діяльності, спричинить втрати бюджету.
Державний комітет будівництва, архітектури та житлової політики України (листи від 19.10.99 р. N 17/1-74 та від 22.10.99 р. N 17/3-243) погодився з тим, що прийняття зазначених наказів призвело до запровадження бланків з надмірно високою вартістю, і висловив готовність скасувати дію спільних наказів від 25.01.99 р. N 14/03, від 22.03.99 р. N 72/13, від 13.05.99 р. N 119/20 та п.1 наказу від 30.12.97 р. N 63/53.За інформацією Асоціації готельних об'єднань та готелів міст України, ряду готелів та Виробничого об'єднання готельного господарства м.Одеса, виготовлення та впровадження нових форм бланків призведе до збільшення експлуатаційних витрат готельних підприємств України у середньому на 11 відсотків, що з урахуванням витрат на доставку бланків, зберігання, охорону, сигналізацію тощо спричинить підвищення ціни за користування готельним номером для споживачів на 5-7 гривень. Для більшості готелів, розташованих у невеликих містах та сільській місцевості, це призведе до збільшення вартості послуг майже вдвічі. За уточненими розрахунками за результатами діяльності ВАТ "Готель "Славутич" за 10 місяців 1999 року додаткові витрати, у разі запровадження бланків документів суворого обліку, у 1999 році можуть становити 126,5 тис.грн.
Крім того, органи Державної податкової адміністрації та Міністерства внутрішніх справ здійснюють постійний контроль достовірності звітності та паспортного режиму у готелях, що підтверджує недоцільність упровадження додаткового контролю із застосування бланків документів суворого обліку.
Державний комітет України з туризму (лист від 14.10.99 р. N 893/11-01) не надав умотивованих підтверджень доцільності впровадження нових форм бланків документів суворого обліку. За інформацією Держкомтуризму, ним спільно з Держкомбудом України готуються пропозиції з подальшого вдосконалення текстового змісту бланків, їх комплектності, дизайну з урахуванням особливостей їх застосування при комп'ютерному обліку.
Таким чином, на думку Антимонопольного комітету України та всіх зацікавлених сторін, крім Держкомтуризму, створена витратна, неоперативна та неконкурентна система виготовлення і розповсюдження бланків, при якій виникає посередник-монополіст в особі "Інформаційно-видавничого центру "Держінфотур". Це призведе в масштабі України до значних додаткових та невиправданих утрат за рахунок практично всіх готельних підприємств, споживачів їх послуг, а також державного та місцевих бюджетів.
Ураховуючи наведене, пропонуємо:
- зобов'язати Держкомтуризм та Держкомбуд скасувати спільні накази від 25.01.99 р. N 14/03, від 22.03.99 р. N 72/13, від 13.05.99 р. N 119/20 та п.1 наказу від 30.12.97 р. N 63/53, а також наказ Держкомтуризму від 16.04.99 р. N 17;
- при проведенні робіт із вдосконалення первинного обліку у готелях залучити Асоціацію готельних об'єднань та готелів міст України і представників готелів усіх форм власності.
Заявника - директора ЗАТ "Фірма "Надія" М.Бойко повідомлено листом від 27.10.99 р. N 26-25/10-4709.
Адміністрацію Президента України повідомлено листом від 28.10.99 р. N 26-08/10-4727.
Голова Комітету О.Завада
