Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 26 серпня 1999 р. N 1557
Київ

Про заходи щодо поліпшення стану справ у
виробничій сфері та збільшення надходження
коштів до бюджету

Кабінет Міністрів України відзначає, що соціально-економічна ситуація в країні залишається дуже складною, що негативно позначилося на виконанні бюджетів всіх рівнів.

За січень - липень ц.р. до зведеного бюджету надійшло 16,6 млрд. гривень (92,6 відсотка), а до державного бюджету - 9,8 млрд. гривен (82,4 відсотка). У липні ситуація дещо поліпшилася: рівень виконання зведеного бюджету досяг 103,3 відсотка, державного - 93 відсотки. Показник касового виконання зведеного бюджету з початку року вимірювався 79,6 відсотка, а за липень - 78,3 відсотка.

У цілому за січень - липень забезпечено надходження доходів зведеного бюджету за такими основними джерелами, як прибутковий податок з громадян, податок на прибуток підприємств, податок на додану вартість, консульські збори, збір до Державного інноваційного фонду, відрахування та збір на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг загального користування.

Недовиконано завдання з відрахувань від плати за транзит природного газу через територію України - 712,7 млн. гривень, ввізного мита - 407,7 млн. гривень.

Внесення Верховною Радою України змін до законодавчих актів після прийняття Закону України "Про Державний бюджет України на 1999 рік" (378-14) призвело до зменшення в розрахунку на рік доходів бюджету на 2,1 млрд. гривень. Зокрема, з цієї причини недоодержано акцизного збору на суму 498,4 млн. гривень, амортизаційних відрахувань для фінансування заходів структурної перебудови базових галузей національної економіки - 239,2 млн., гербового збору - 265,2 млн. гривень.

Залишається низькою платіжна дисципліна суб'єктів підприємницької діяльності, що зумовлює збільшення недоїмки. У зв'язку з очікуванням платниками податкової амністії та скасування картотеки N 2 погіршився стан їх розрахунків з бюджетом. Заборгованість перед бюджетом протягом семи місяців збільшилася з 9,7 млрд. до 11,3 млрд. гривень.

Найбільший приріст недоїмки з початку року допущено у Запорізькій, Львівській, Полтавській областях та м. Києві. Більше половини всієї недоїмки - понад 6 млрд. гривень (54 відсотки) припадає на платників п'яти областей: Полтавської, Донецької і Запорізької - по 1 млрд. гривень, Дніпропетровської - 1,2 млрд. гривень та м. Києва - 1,9 млрд. гривень.

Переважна частина заборгованості - 4,9 млрд. гривень (43,9 відсотка) допущена платниками податку на додану вартість внаслідок здійснення бартерних операцій та залучення до проведення розрахунків посередників, у тому числі фіктивних фірм.

Значними є суми недоїмки з податку на прибуток підприємств - 2,8 млрд. гривень (24,8 відсотка), з відрахування від плати за транзит природного газу через територію України - понад 1 млрд. гривень, з рентної плати за нафту і природний газ - понад 0,4 млрд. гривень. Із зборів за геологорозвідувальні роботи заборгованість перед бюджетом становить 0,4 млрд. гривень; з плати за землю - 0,6 млрд. гривень; 10 відсотків суми амортизаційних відрахувань, нарахованих підприємствами та організаціями, - 0,3 млрд.; з акцизного збору - 0,5 млрд. гривень.

У січні - липні поточного року з належних до погашення 143 млн. гривень реструктуризованої заборгованості сплачено лише 40,8 млн. гривень, або 35,3 відсотка. По деяких областях цей показник ще нижчий, зокрема по Вінницькій 13 відсотків, Тернопільській - 14, Чернівецькій - 15, Дніпропетровській та Рівненській - 17 відсотків.

З початку дії Закону України від 5 червня 1997 р. N 314 "Про списання та реструктуризацію податкової заборгованості платників податків за станом на 31 березня 1997 року" залишилися несплаченими 287,9 млн. гривень реструктуризованої заборгованості підприємствами промисловості, будівництва, транспорту та сільського господарства.

Міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади завдання, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 26 січня 1999 р. N 88 "Про заходи щодо забезпечення своєчасного і в повному обсязі надходження доходів до Державного бюджету України на 1999 рік", на 1 серпня виконано лише на 42 відсотки. Найбільше відставання допущено підприємствами, що належать до сфери управління Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (22 відсотки), Міністерства агропромислового комплексу (35 відсотків), Державного комітету рибного господарства (41 відсоток).

Не виконується вимога зазначеної постанови про щомісячне погашення в розмірі не менш як 30 відсотків суми заборгованості за всіма видами загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджету.

На 1 серпня порівняно з початком року сума заборгованості підприємств, що належать до сфери управління Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", збільшилася в 1,8 раза (3,3 млрд. гривень), Міністерства енергетики - в 2,7 (1,5 млрд.), Міністерства вугільної промисловості - в 1,2 (549 млн.), Міністерства транспорту - в 1,7 (266 млн.), Державного комітету лісового господарства - в 1,2 (19 млн.), Державного комітету по водному господарству - в 1,3 раза (3,9 млн. гривень), Міністерства промислової політики на 1,8 млрд. гривень.

Не виконуються завдання, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1999 р. N 349 "Про додаткові заходи щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 1998 р. N 1810" (Офіційний вісник України 1999 р., N 11, ст. 420), стосовно погашення заборгованості перед державним бюджетом за іноземними кредитами, одержаними під гарантію Кабінету Міністрів України. З передбачених постановою на січень - липень ц.р. 50 млн. гривень фактично повернуто 12,4 млн. гривень (24,8 відсотка). Суб'єктами господарювання Житомирської, Івано-Франківської, Київської, Полтавської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Чернігівської областей та м. Севастополя зазначені кредити взагалі не поверталися.

Постановами Кабінету Міністрів України суб'єктам господарювання надано відстрочку у сплаті податків на суму понад 1440 млн. гривень. Обсяги відстрочення сплати коштів за зобов'язаннями, які в основному передбачаються до внесення у грудні 1999 р., зростають, що негативно позначається на надходженнях до бюджету. Майже 50 відсотків підприємств, яким надано відстрочку (розстрочку), не виконують договірних зобов'язань та утворюють нову заборгованість з поточних платежів.

У поточному році надано податкових пільг на 10 млрд. гривень, скасовано збір до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення. Значні суми податкової заборгованості реструктуризовано та списано, але суттєвих змін у виробничих та фінансово-економічних показниках базових галузей національної економіки не сталося.

З метою поліпшення стану справ у виробничій сфері та збільшення надходження коштів до бюджету у поточному році Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Керівникам міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій розглянути у тижневий термін стан проведення розрахунків з бюджетом суб'єктів підприємницької діяльності, що належать до сфери їх управління, розробити заходи щодо поліпшення ситуації у виробничій сфері та забезпечення в поточному році своєчасного і в повному обсязі надходження коштів до бюджету.

2. Міністерству економіки, Державному комітетові статистики, Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Міністерству промислової політики, Міністерству агропромислового комплексу, Міністерству енергетики, Міністерству вугільної промисловості, Міністерству транспорту, Державному комітетові будівництва, архітектури та житлової політики провести аналіз нарахування та використання амортизаційних відрахувань на підприємствах базових галузей національної економіки і до 1 жовтня ц.р. подати Кабінетові Міністрів України інформацію з пропозиціями про внесення необхідних змін до нормативно-правових актів з питань амортизаційної політики та встановлення відповідальності за нецільове використання амортизаційних відрахувань.

3. Міністерству енергетики розробити в місячний термін заходи, спрямовані на вдосконалення системи розрахунків за електроенергію між енергогенеруючими і енергопостачальними компаніями, їх структурними підрозділами та Національною енергетичною компанією "Укренерго" і погашення заборгованості перед бюджетом.

4. Міністерству агропромислового комплексу, Державному комітетові по матеріальних резервах, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям здійснити заходи щодо погашення сільськогосподарськими товаровиробниками всіх форм власності, які мають прострочену податкову заборгованість, а також заборгованість за іноземними кредитами, наданими під гарантію Кабінету Міністрів України, і за бюджетними позичками, у разі відсутності у них коштів шляхом передачі зерна та іншої сільськогосподарської продукції врожаю 1999 року для закладення до державного резерву.

5. Міністерству промислової політики разом з Державною податковою адміністрацією проаналізувати запаси готової продукції на складах підприємств металургійного, машинобудівного і хімічного комплексів, яким у поточному році надано відстрочку (розстрочку) у сплаті податкової заборгованості, та визначити обсяги ліквідної продукції для реалізації її протягом серпня - вересня в рахунок погашення відстрочених платежів.

6. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям порушити перед відповідними радами питання про перегляд ставок єдиного та фіксованого податків залежно від виду діяльності фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності та специфіки кожного регіону.

7. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 10 грудня 1998 р. N 1953 "Про забезпечення сільськогосподарських товаровиробників матеріально-технічними та фінансовими ресурсами в 1999 році" (Офіційний вісник України, 1998 р., N 50, ст. 1842) такі зміни і доповнення:

в абзаці третьому пункту 5 цифри і слова "до 1 грудня" замінити цифрами і словами "до 1 листопада";

абзац другий пункту 6 після слів "у межах бюджетного року" доповнити цифрами і словами "але не пізніше 1 листопада 1999 р.".

8. Державній податковій адміністрації, Міністерству фінансів, Міністерству промислової політики та Міністерству юстиції у десятиденний термін подати Кабінетові Міністрів України узгоджені пропозиції про скасування відстрочок у погашенні заборгованості з платежів до державного бюджету та державних цільових фондів, наданих Криворізькому державному гірничо-металургійному комбінату "Криворіжсталь" і відкритим акціонерним товариствам "Лінос" (м. Лисичанськ), "Іскра" (м. Львів), "Сумихімпром", "Харківський тракторний завод імені Орджонікідзе", у зв'язку з невнесенням ними в установлені терміни поточних платежів до бюджету та фондів.

9. Міністерству агропромислового комплексу, Державному комітетові по матеріальних резервах, Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації з метою поліпшення фінансового становища спиртових заводів вирішити питання про закладення підприємствами-виробниками до державного резерву спирту етилового в рахунок погашення податкової заборгованості.

10. Державній податковій адміністрації і Міністерству агропромислового комплексу організувати проведення суцільного звіряння податкової заборгованості з акцизного збору спиртових і лікеро-горілчаних підприємств з їх дебіторською заборгованістю на 1 вересня 1999 р. та вжити заходів до стягнення дебіторської заборгованості в рахунок погашення податкової заборгованості.

11. Державній податковій адміністрації і Міністерству агропромислового комплексу разом з Національним банком установити контроль за виконанням постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 1999 р. N 1350 ("Про відкриття додаткового рахунка підприємствам - виробникам горілки та лікеро-горілчаних виробів" (Офіційний вісник України, 1999 р., N 30, ст. 1540) щодо відкриття всіма зазначеними в постанові платниками податків додаткового рахунка і забезпечити використання його виключно для накопичення коштів для сплати акцизного збору шляхом погашення податкових векселів.

12. Державній податковій адміністрації, Міністерству економіки, Міністерству фінансів і Міністерству юстиції підготувати у 10-денний термін проект закону щодо встановлення відповідальності за використання спирту і алкогольних напоїв за операціями, що не передбачають розрахунків у грошовій формі, та проект постанови Кабінету Міністрів України щодо правил отримання алкогольних напоїв покупцями з підприємств - виробників такої продукції.

13. Державній податковій адміністрації, Міністерству агропромислового комплексу і Міністерству фінансів забезпечити повноту обліку платників та установити контроль за правильністю нарахування і своєчасністю сплати збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

14. Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Міністерству економіки, Фонду державного майна, Державній митній службі, Міністерству юстиції, Пенсійному фонду разом з Національним банком прискорити розроблення і узгодження нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень Указу Президента України від 28 червня 1999 р. N 754 "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

15. Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним. Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям проаналізувати вплив застосування положень Указу Президента України від 28 червня 1999 р. N 754 на стан надходження доходів до бюджету та вжити необхідних заходів для своєчасного проведення розрахунків з бюджетом і недопущення збільшення податкової заборгованості.

16. Державній податковій адміністрації вжити у вересні-грудні ц.р. додаткових заходів для забезпечення внесення в повному обсязі належних до бюджету платежів, зокрема:

установити дієвий контроль за рухом товарів, що ввозяться імпортерами на пільгових умовах, і за сплатою податку на додану вартість у разі їх реалізації на території України;

проаналізувати в місячний термін стан погашення податкової заборгованості та готовності до сплати відстрочених до кінця року платежів в базових галузях національної економіки і надіслати міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади пропозиції щодо активізації роботи, спрямованої на погашення заборгованості в поточному році;

забезпечити проведення підрозділами податкової міліції комплексних перевірок з метою виявлення юридичних і фізичних осіб, що ухиляються від сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), діяльність яких у сфері бізнесу активізувалася в літньо-осінній період;

проаналізувати у місячний термін стан внесення поточних платежів до державного бюджету та державних цільових фондів підприємствами, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики, і подати пропозиції щодо скасування рішень про надання відстрочки підприємствам, які порушили умови погашення відстрочених платежів;

посилити роботу податкових постів на підприємствах нафтогазового комплексу, у виробників підакцизної продукції та боржників перед бюджетом, спрямовану на забезпечення достовірності обліку відвантаженої та реалізованої продукції і внесення в повному обсязі платежів до бюджету.

17. Міністерству агропромислового комплексу, обласним державним адміністраціям вжити заходів до максимального залучення для переробки на вітчизняних підприємствах насіння олійних культур та обмеження його вивезення за межі країни.

18. Державному комітетові лісового господарства, Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Міністерству економіки, Міністерству юстиції подати у місячний термін пропозиції про внесення доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 р. N 44 "Про затвердження такс на деревину лісових порід, що відпускається на пні, і на живицю" (Офіційний вісник України, 1997 р., число 4, с. 35) щодо впорядкування починаючи з 1 січня 2000 р. справляння плати за відпуск деревини лісових порід.

19. Міністерству промислової політики забезпечити поставку протягом вересня - грудня ц.р. 7 тис. тонн бавовни-волокна з Республіки Таджикистан у рахунок погашення заборгованості Таджицького алюмінієвого заводу за отриманий з України глинозем.

20. Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Міністерству економіки, Державній митній службі, Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі та Міністерству юстиції подати у місячний термін Кабінетові Міністрів України пропозиції про внесення змін і доповнень до відповідних законів з оподаткування щодо скасування або обмеження окремих податкових пільг.

21. Міністерству фінансів, Міністерству економіки, Державній податковій адміністрації, Міністерству юстиції у місячний термін подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо погашення податкової заборгованості минулих років з використанням вексельної форми розрахунку та механізму реалізації цих боргових зобов'язань через банківські установи та уповноважених осіб.

22. Доповнити пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 1998 р. N 1882 "Про внесення доповнень до Порядку звернення стягнення на рухоме майно, що перебуває у податковій заставі, для погашення податкової заборгованості платників податків (крім фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності) та реалізації такого майна" (Офіційний вісник України, 1998 р., N 48, ст. 1754) після слів "Державну акціонерну компанію "Укрресурси" словами "підприємство "Центр комерційних проектів "Професіонал" (м. Київ).

23. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Віце-прем'єр-міністрів України згідно з розподілом функціональних обов'язків.

Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО