Термін позовної давності щодо повернення зайво
сплачених сум податків - один рік, проте ці суми
можна зарахувати в рахунок майбутніх платежів

ЗАПИТАННЯ: Чи правильно чинить податкова інспекція, коли відмовляється повернути переплату коштів по податку з прибутку мотивуючи це тим, що з часу його надмірного надходження в бюджет минув рік?

ВІДПОВІДЬ: Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" (п.21.3 ст.21) передбачено, що "сума податкових платежів, яка надмірно надійшла до бюджету в результаті неправильного нарахування або порушення платником податку встановленого порядку сплати податку, підлягає поверненню з відповідного бюджету протягом десяти робочих днів з моменту отримання податковим органом відповідної заяви платника податку або зарахуванню на зменшення платежів до цього бюджету майбутніх періодів, за вибором платника податку, в разі якщо не минув термін позовної давності, встановлений законодавством. Подання заяви про повернення надміру сплачених податків перериває перебіг строку позовної давності".

А тому платникам податку необхідно своєчасно звертатись в органи ДПА про повернення надмірно сплачених податків як внаслідок допущених помилок, так і внаслідок проведених перерахунків за результатами діяльності з початку року, чи добровільно надмірно перерахованих сум податків.

Статтею 10 Декрету КМУ від 21 січня 1993 р. N 8-93 "Про стягнення не внесених у строк податків і неоподатковуваних платежів" передбачено, що термін позовної давності для повернення зайво внесених в бюджет податків і зборів становить один рік.

Згаданий Декрет видавався в період, коли статтею 71 Цивільного кодексу України був визначений термін позовної давності по розрахунках між підприємствами, установами і організаціями - один рік.

Законом України від 11 липня 1995 року N 295/95-ВР внесені зміни до статті 71 ЦК України, якими встановлено, що "загальний строк для захисту права за позовом особи, право якої порушено (позовна давність) встановлюється в три роки".

До Декрету Кабінету Міністрів N 8- 93 зміни щодо терміну позовної давності не вносились.

Враховуючи те, що статтею 2 ЦК України визначено, що до податкових відносин цей Кодекс не застосовується, немає підстав визначений в ньому термін позовної давності застосовувати до терміну позовної давності, встановленого згаданим Декретом при відшкодуваннні з бюджету зайво внесених сум податків.

На нашу думку, встановлення терміну позовної давності по поверненню податків в один рік є, звичайно, дискримінацією по відношенню до платників податків. Адже сплата податків терміном позовної давності не обмежується, а повернення обмежується терміном в один рік. Це питання може бути врегульоване лише Верховною Радою.

Поки що для платників податків, які зайво сплатили податки в бюджет на даний час можливі два варіанти:

- або звертатись в органи ДПІ про повернення надмірно сплачених податків протягом одного року;

- або зарахувати суму податку, що надмірно надійшла до бюджету, на зменшення платежів до цього бюджету майбутніх періодів.