Бухгалтерський облік торгівельних операцій
Роздрібна торгівля: основні особливості
Бухгалтерський облік роздрібної торгівлі має ряд особливостей:
- облік товарообігу ведеться у вартісному вираженні за продажними цінами;
- витрати обігу не включаються до собівартості реалізованих товарів, а покриваються за рахунок торгових знижок і націнок;
- фінансовий результат визначається на рахунку 80 як різниця кредитового обороту і дебетового (витрати обігу).
У роздрібній торгівлі для обліку товарів призначено рахунок 41 "Товари на підприємстві роздрібної торгівлі". Обов'язковою умовою правильної організації обліку є єдність оцінки товарів при їхньому оприбуткуванні і списанні. Облік товарів у роздрібній торгівлі провадиться за продажними (роздрібними) цінами. Різниця між обліковою (роздрібною) і покупною цінами відображається на рахунку 42 "Торгівельна націнка" субрахунок 42-1 "Товарна надбавка". При одержанні товарів здійснюються такі проводки:
- Дт41 - Кт60 - на вартість товарів за ціною без ПДВ;
- Дт41 - Кт42 - на суму ПДВ у вартості товарів;
- Дт41 - Кт42 - на суму роздрібної націнки до продажної ціни.
Облік реалізації
Підприємства роздрібної торгівлі реалізують товари, як правило, за готівку. Продаж товарів кінцевому споживачу називається роздрібним товарообігом. Обсяг роздрібного товарообігу є одним із основних показників роботи підприємства торгівлі.
Обсяг реалізації дорівнює сумі готівки, яка надійшла до каси за продані товари. У разі торгівлі з використанням ЕККА сума виторгу встановлюється на підставі показників фіскального звітного чека, в якому повинна бути відображена загальна сума денного обороту з реалізації товарів. У випадку торгівлі із застосуванням ТКК обсяг реалізації повинен відповідати сумам у щоденних звітах реалізаторів.
Для обліку реалізації товарів застосовується рахунок 46 "Реалізація". На підставі затверджених і оброблених товарних, товарно-грошових звітів і первинних документів, доданих до них, про приймання виторгу кредитується рахунок 46 у кореспонденції з рахунками:
- 50 "Каса" - на суму торгового виторгу, прийнятого в касу;
- 51 "Розрахунковий рахунок" - на суму торгового виторгу, який надійшов через інкасацію, поштові і банківські перекази на розрахунковий рахунок торгового підприємства;
- 56 "Інші грошові кошти" субрахунок "Кошти в дорозі" - на суму торгового виторгу, внесеного до кас банків і поштових відділень для зарахування на розрахунковий рахунок торгового підприємства, не зарахованої станом на кінець звітного періоду. Ці суми враховуються в реалізацію на підставі квитанцій банківських і поштових відділень.
По дебету рахунку 46 списується вартість реалізованих товарів за роздрібними цінами. Такий порядок відображення реалізації в роздрібній торгівлі дає можливість порівнювати (контролювати) суму виторгу за продані товари із сумою товарів, списаних за звітом з матеріально-відповідальних осіб.
Наприкінці місяця необхідно розраховувати суму товарної надбавки, яка відноситься до вартості реалізованих товарів. На визначену розрахунковим шляхом суму робиться запис Дт46-Кт42 "сторно".
Порядок визначення суми товарної надбавки встановлено Положенням про порядок бухгалтерського обліку операцій, повязаних із продажем товарів (лист Міністерства фінансів України від 05.07.93 р. N 14-401), та Інструкцією з бухгалтерського обліку податку на додану вартість (наказ від 01.07.97 р. N 141) з урахуванням наступних змін. Названа Інструкція пропонує відображати суму товарної надбавки проводкою Дт80-Кт42 "сторно" замість застосовуваної раніше Дт46-Кт42 "сторно". На фінансовий результат ця зміна не впливає, хоча за економічним змістом джерелом товарної надбавки є все-таки реалізація.
Загальноприйнятим методом розрахунку суми товарної надбавки, яка відноситься до вартості реалізованих товарів, є метод за середнім відсотком надбавки:
1) до суми надбавок на залишок товарів на початок місяця додається сума обігу за кредитом рахунку 42 і віднімається сума обігу за дебетом рахунку 42 на інші списання;
2) до суми реалізованих за місяць товарів (за цінами реалізації) додається сума залишків товарів за цінами реалізації;
3) діленням суми, отриманої в п. 1), на суму. отриману в п. 2), визначається середній відсоток надбавок на товари;
4) множенням середнього відсотка надбавок, отриманого в п. 3), на вартість реалізованих товарів визначається розмір (сума) надбавок на реалізовані товари;
5) множенням середнього відсотка надбавок, отриманого в п. 3), на вартість залишку нереалізованих товарів визначається розмір (сума) надбавок на залишок нереалізованих товарів.
Приклад 1.
Розрахунок товарної надбавки, яка відноситься на реалізовані товари
+--------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Найменування показника ¦Сума, грн.¦
¦п/п¦ ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 1 ¦ Сума надбавок на залишок товарів на початок місяця ¦ 146000 ¦
¦ ¦ (залишок Кт42) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 2 ¦ Товарні надбавки за місяць ¦ 172000 ¦
¦ ¦ (обіг по Кт42, тобто всі проводки Дт41 - Кт42) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ З ¦ Уцінки, знижки, списання тощо ¦ 12036 ¦
¦ ¦ (обіг по Дт42, тобто проводки Дт42-Кт14,Дт42-Кт60 і т.д.) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 4 ¦ Вартістю реалізованих товарів за роздрібними цінами ¦ ¦
¦ ¦ за місяць (обіг по Кт46) ¦ 760000 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 5 ¦ Залишок товарів за роздрібними цінами на кінець місяця ¦ 320000 ¦
¦ ¦ (залишок Дт41) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 6 ¦ Середній відсоток надбавки ¦ 28.33% ¦
¦ ¦ (ряд. 1 + ряд. 2 - ряд. 3) : (ряд. 5 + ряд. 6) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 7 ¦ Товарна надбавка на реалізовані товари ¦ 215308 ¦
¦ ¦ 760000 х 28.33% ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 8 ¦ Товарна надбавка на залишок нереалізованих товарів ¦ 90656 ¦
¦ ¦ 320000 х 28.33% ¦ ¦
+--------------------------------------------------------------------------+
Розрахунок товарної надбавки здійснюється для визначення реальних фінансових результатів і, відповідно, балансового прибутку. У податковому обліку ця величина не відображається, на суму оподатковуваного прибутку не впливає.
Приклад бухгалтерського обліку роздрібних торгових операцій
+--------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Найменування показника ¦Сума, грн.¦
¦п/п¦ ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 1 ¦ Залишок товарів на початок місяця за роздрібними цінами ¦ 320036 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 2 ¦ Залишок надбавки на початок місяця ¦ 146000 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 3 ¦ Надійшли товари протягом місяця за цінами придбання ¦ ¦
¦ ¦ (без ПДВ) ¦ 600000 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 4 ¦ Надбавка на товари протягом місяця ¦ 172000 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 5 ¦ Уцінка товарів протягом місяця ¦ 12036 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 6 ¦ Реалізовано товари в роздрібній торгівлі ¦ 760000 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 7 ¦ Реалізована товарна надбавка за середнім відсотком ¦ ¦
¦ ¦ надбавок за звітний місяць ¦ 215308 ¦
¦ ¦ (відповідно до розрахунку з п.2.3) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 8 ¦ Витрати обігу, які відносяться до реалізованих товарів ¦ 29808 ¦
¦ ¦ (відповідно до розрахунку з п. 4 "облік витрат обігу") ¦ ¦
+--------------------------------------------------------------------------+
Схема проводок
+--------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Зміст операції ¦ Дт ¦ Кт ¦Сума,грн.¦
¦п/п ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 1 ¦ Надійшли товари ¦ 41 ¦ 60 ¦ 600000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 2 ¦ Надбавка на товари ¦ 41 ¦ 42 ¦ 159964 ¦
¦ ¦ 172000- 12036 ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 3 ¦ Надійшов виторг від реалізації ¦ 50 ¦ 46 ¦ 760000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 4 ¦ Списано товари за обліковими цінами ¦ 46 ¦ 41 ¦ 760000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 5 ¦ Сума надбавок на реалізовані товари ¦ 46 ¦ 42 ¦ 215308 ¦
¦ ¦ ¦ "сторно"¦"сторно"¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 6 ¦ ПДВ у сумі ВД реалізації ¦ 46 ¦ 68-4 ¦ 35885 ¦
¦ ¦ 215308:6 ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 7 ¦ Результат від реалізації ¦ 46 ¦ 80 ¦ 179423 ¦
¦ ¦ 215308 - 35885 ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 8 ¦ Списано витрати, які відносяться до ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ реалізованих товарів ¦ 80 ¦ 44 ¦ 29808 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 9 ¦ Фінансовий результат-прибуток ¦ ¦ 80 ¦ 149615 ¦
¦ ¦ (різниця кредитового і дебетового ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ оборотів за рахунком 80) ¦ ¦ ¦ ¦
+--------------------------------------------------------------------------+
Оптова торгівля
Відповідно до Положення про організацію бухгалтерського обліку в Україні (постанова Кабінету Міністрів України від 03.04.93 р. N 250) підприємство має право самостійно визначити метод обліку товарів на оптових спадах і базах: за ціною придбання або за відпускною ціною. Якщо товари обліковуються за відпускною ціною, то застосовується рахунок 42 "Товарна надбавка", а облік здійснюється аналогічно обліку в роздрібній торгівлі.
При обліку товарів за ціною придбання рахунок 42 не застосовується. Реалізація товарів здійснюється за договірною ціною, списання товарів - за обліковою ціною. Різниця відпускної й облікової цін складає фінансовий результат за винятком сум ПДВ при реалізації оподатковуваних товарів). При цьому потрібно врахувати, що на відміну від роздрібної торгівлі облік товарів слід вести у кількісно-сумарному виразі.
Для обліку розрахунків із покупцями застосовується рахунок 62 "Розрахунки з покупцями і замовниками". Аналітичний облік провадиться у розрізі покупців. Залишки в обліковому реєстрі формуються у розрізі покупців згорнуто, а за реєстром в цілому - розгорнуто, тобто дебетові і кредитові окремо. До 01.07.97 р. при касовому методі визначення реалізації застосовувався рахунок 45 "Товари відвантажені". З 01.07.97 р. застосовується тільки метод нарахування (тобто реалізація відображається по відвантаженню, а не по оплаті за відвантажені товари). У документи, що регулюють бухгалтерський облік, внесено відповідні зміни. В даний час рахунок 45 не застосовується. Виняток становлять залишки неоплачених товарів станом на 01.07.97 р. При погашенні таких дебіторських заборгованостей вони списуються проводками:
- надходження оплати Дт51-Кт46;
- списання відвантажених товарів Дт46-Кт45.
Залишок за Дт45 "закриється" при погашенні всіх заборгованостей. Якщо заборгованості не буде погашено протягом терміну позовної давності, їх варто списати проводкою Дт80-Кт45 (за ціною придбання).
Для обліку реалізації товарів застосовується рахунок 46 "Реалізація". Рахунок 46 кредитується в кореспонденції з рахунком 62 на суму зазначену у відвантажувальних документах, з урахуванням ПДВ. За дебетом рахунку 46 списується вартість відвантажених товарів за обліковою ціною. Якщо облік товарів провадиться за ціною придбання, то застосовуються такі проводки:
- списання товарів Дт46-Кт41;
- ПДВ у сумі реалізації Дт46-Кт68 (67-1);
- фінансовий результат Дт46-Кт80.
Витрати обігу відображаються аналогічно обліку в роздрібній торгівлі Дт80-Кт44.
Схема проводок в оптовій торгівлі при грошових розрахунках
+--------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Зміст операції ¦ Дт ¦ Кт ¦Сума,грн.¦
¦п/п ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 1 ¦ Перераховано передоплату за товари ¦ 60 ¦ 51 ¦ 120000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 2 ¦ ПДВ у сумі передоплати ¦ 68 ¦ 67-2 ¦ 20000 ¦
¦ ¦ 120000 : 6 ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 3 ¦ Отримано товари від постачальника ¦ 41 ¦ 60 ¦ 100000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 4 ¦ ПДВ у вартості отриманих товарів ¦ 67-2 ¦ 60 ¦ 20000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 5 ¦ Відвантажено товари покупцю ¦ 52 ¦ 46 ¦ 180000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 6 ¦ ПДВ у вартості продажу ¦ 46 ¦ 68 ¦ 30000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 7 ¦ Оплачені покупцем товари ¦ 51 ¦ 62 ¦ 180000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 8 ¦ Списано реалізовані товари ¦ 46 ¦ 41 ¦ 100000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 9 ¦ Результат від продажу ¦ 46 ¦ 80 ¦ 50000 ¦
¦ ¦ 180000 - 30000 - 100000 ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦10 ¦ Списано витрати обігу ¦ 80 ¦ 44 ¦ 35000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦11 ¦ Фінансовий результат - прибуток ¦ ¦ 80 ¦ 15000 ¦
+--------------------------------------------------------------------------+
До 01.10.98 р. податкові зобов'язання по ПДВ виникали при надходженні оплати за товари (у вигляді попередньої оплати або після фактичного відвантаження). З 01.10.98 р. податкові зобов'язання виникають за датою першої операції: за відвантаженням або за оплатою. У запропонованій вище схемі відвантаження передує оплаті, податкові зобов'язання нараховані за фактом здійснення першої події (рядок 6 таблиці). Якщо продаж здійсниться на умовах передоплати, то деякі проводки зміняться.
+--------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Зміст операції ¦ Дт ¦ Кт ¦Сума,грн.¦
¦п/п ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 1 ¦ Надійшла передоплата від покупця ¦ 51 ¦ 62 ¦ 180000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 2 ¦ ПДВ у сумі передоплати ¦ 67-1 ¦ 68 ¦ 30000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 3 ¦ Відвантажені товари покупцю ¦ 62 ¦ 46 ¦ 180000 ¦
+----+----------------------------------------+---------+--------+---------¦
¦ 4 ¦ ПДВ у вартості продажу ¦ 46 ¦ 67-1 ¦ 30000 ¦
+--------------------------------------------------------------------------+
Інші проводки залишаються без змін.
Облік товарообмінних операцій має свої особливості і буде розглянутий в окремій публікації.
Облік витрат обігу
Витрати обігу - це виражені у вартісній формі витрати торгових підприємств, пов'язані з закупівлею, транспортуванням, збереженням і продажем товарів. Особливості формування витрат регулюються Типовим положенням про склад витрат обігу та порядок їх планування і розподілу в торговельній діяльності (постанова Кабінету Міністрів України від 18.03.96 р. N 334), що діє з 01.03.96 р.
В обліку витрати обігу класифікуються за:
- видами діяльності (оптова торгівля, роздрібна торгівля, громадське харчування);
- економічними елементами (матеріальні витрати, витрати на оплату праці, відрахування на соціальні заходи, амортизація ОЗ і НМА, інші витрати);
- статтями витрат (затрат).
Номенклатура статей витрат обігу для підприємств торгівлі:
1) витрати на перевезення;
2) витрати на оплату праці;
3) витрати на оренду й утримування ОЗ;
4) амортизаційні відрахування на повне відновлення ОЗ та НМА;
5) амортизаційні відрахування на капремонт та витрати на поточний ремонт ОЗ;
6) знос та утримування МБП;
7) витрати на паливо, газ та електроенергію для виробничих потреб;
8) витрати на збереження, підсортування, обробку, пакування і передпродажну підготовку товарів;
9) витрати на рекламу;
10) відсотки за кредит;
11) витрати в межах норм природного убутку;
12) витрати на тару;
1З) відрахування на соціальні заходи;
14) виплати на обов'язкове страхування майна;
15) інші витрати.
Синтетичний облік витрат обігу провадиться з метою визначення загальної суми витрат торгового підприємства на рахунок 44 "Витрати обігу товару". За дебетом цього рахунку відображаються витрати, здійснені в поточному місяці. Сума витрат, які відносяться до реалізованих товарів, списується в кредит 44 рахунку щомісяця. Залишок по рахунку 44 відображає суму витрат, що приходиться на залишок нереалізованих товарів.
Аналітичний облік витрат обігу провадиться у розрізі номенклатури статей наростаючим підсумком з початку року. Рекомендується щомісяця звіряти дані аналітичного і синтетичного обліку.
На підприємствах торгівлі, які мають залишки товарів, що переходять на наступний період, щомісяця здійснюється розподіл витрат обігу на залишок товарів на кінець місяця і на реалізовані у звітному періоді товари.
До витрат, що підлягають розподілу відносяться:
- витрати на перевезення;
- витрати на зберігання, обробку, підсортування, пакування і передпродажну підготовку;
- вілсотки за фінансовий кредит.
До витрат на перевезення відносяться:
- витрати на перевезення товарів залученим транспортом, збори за подачу вагонів і зважування вантажів;
- витрати на експлуатацію й обслуговування власних транспортних засобів;
- оплата вантажно-розвантажувальних і експедиційних послуг сторонніх організацій;
- витрати на оплату транспортних послуг постачальника, передбачених договором сторін;
- вартість матеріалів, витрачених на устаткування транспортних засобів, утеплення, охолодження і теплоізоляцію;
- оплата за тимчасове збереження вантажів на станціях, пристанях, у портах, аеропортах або на складах транспортно-екпедиційних організацій у межах нормативного терміна, установленого для вивозу вантажів;
- оплата за обслуговування під'їзних шляхів і складів незагального користування;
- витрати на пересилання товарів поштою.
До витрат на збереження, підсортування, обробку й пакування товарів відносяться:
- вартість матеріалів, витрачених при збереженні, підсортуванні, обробці, фасовці та пакуванні товарів;
- витрати на утримування й обслуговування холодильного устаткування;
- витрати на дезинсекцію та дератизацію складських приміщень;
- оплата за тимчасове збереження товарів на складах сторонніх організацій;
- витрати на створення спеціальних умов для збереження товарів (штучне охолодження, активна вентиляція тощо);
- оплата послуг сторонніх підприємств і власні витрати на спеціальне маркування і нанесення кодів на товари.
До передпродажної підготовки відносяться:
- розпакування технічно складних товарів, технічне обслуговування, перевірка, прогін, регулювання і налагодження, дрібний ремонт тощо;
- розконсервування автомобілів, технічна перевірка вузлів, агрегатів, рівня масла, тиску в шинах, рівня охолоджуючої і гальмівної рідини, підтягування кріплення тощо;
- дрібний ремонт автомобілів відповідно до ГСТУ 23/23-93 від 01.01.95 р. "Автомобілі легкові і мототехніка. Передпродажна підготовка".
До відсотків за кредити відносяться витрати на оплату відсотків за користування фінансовими кредитами, отриманими на поповнення власних оборотних коштів і для придбання ОЗ і НМА для поточної виробничої діяльності.
Сума витрат обігу, яка відноситься до залишку нереалізованих товарів, визначається за середнім відсотком перерахованих вище витрат у загальному обсязі товарів.
Приклад 2.
Розрахунок витрат обігу, які відносяться до реалізованих товарів
+--------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Найменування показника ¦Сума, грн.¦
¦п/п¦ ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 1 ¦ Залишок витрат обігу на початок місяця ¦ 1904 ¦
¦ ¦ (залишок Дт44) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 2 ¦ Виграти обігу за місяць ¦ 30720 ¦
¦ ¦ (обіг Дт44) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 3 ¦ У складі затрат витрати, які підлягають розподілу ¦ 7600 ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 4 ¦ Витрати, які підлягають списанню без розподілу ¦ 23120 ¦
¦ ¦ (ряд. 2 - ряд. 3) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 5 ¦ Витрати, які підлягають розподілу ¦ 9504 ¦
¦ ¦ (ряд 1 + ряд. 3) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 6 ¦ Обсяг реалізованих товарів за роздрібними цінами ¦ 760000 ¦
¦ ¦ (обіг по Кт46 без ПДВ) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 7 ¦ Залишок товарів на кінець місяця за роздрібними цінами ¦ 320000 ¦
¦ ¦ (Дт41) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 8 ¦ Середній відсоток витрат обігу, які розподіляються, до ¦ ¦
¦ ¦ загальної вартості товарів ¦ 0,88% ¦
¦ ¦ ряд. 5 : (ряд. 6 + ряд. 7) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦ 9 ¦ Витрати, які розподіляються, відносяться до реалізованих ¦ ¦
¦ ¦ у звітному місяці товарів ¦ 6688 ¦
¦ ¦ (ряд. 6 х ряд. 8) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦10 ¦ Витрати обігу на залишок нереалізованих товарів ¦ 2816 ¦
¦ ¦ (ряд. 7 х ряд. 8) ¦ ¦
+---+-----------------------------------------------------------+----------¦
¦11 ¦ Звальна сума витрат, що списуються ¦ 29808 ¦
¦ ¦ (ряд.4 + ряд.9) ¦ ¦
+--------------------------------------------------------------------------+
Сума витрат, що відносяться до реалізованих товарів, списується в дебет рахунку 80 "Прибутки та збитки".
Сума витрат обігу які відносяться до залишку нереалізованих товарів, відображається у балансі підприємства по статті "Незавершене виробництво".
Розрахунок витрат обігу на залишок нереалізованих товарів здійснюється винятково для цілей бухгалтерського обліку, доцільний тільки у тому випадку коли витрати, що розподіляються, спадають значні суми. У податковому і обліку цей показник не відображається, на оподатковуваний прибуток не впливає.
Схема основних бухгалтерських проводок за рахунком 44 "Витрати обігу" наведена нижче.
+---------------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦ Зміст операції ¦ Дт ¦ Кт ¦
¦п/п ¦ ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 1 ¦Утримування протипожежної і сторожової охорони, ¦ ¦ 05,60, ¦
¦ ¦включаючи оплату послуг сторонніх організацій ¦ 44 ¦ 76,70, ¦
¦ ¦ ¦ ¦ 71,68...¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 2 ¦Забезпечення санітарно-гігієнічних та інших спеці- ¦ ¦ ¦
¦ ¦альних вимог, передбачених правилами технічної ¦ 44 ¦ 05,60, ¦
¦ ¦експлуатації, нагляду і контролю за діяльністю ¦ ¦ 76,70, ¦
¦ ¦підприємства у встановленому законодавством порядку ¦ ¦ 71,68...¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ З ¦Забезпечення працівників спеціальним одягом, взут- ¦ ¦ ¦
¦ ¦тям, обмундируванням, форменим одягом у випадках, ¦ 44 ¦ 05,12-1,¦
¦ ¦передбачених законодавством ¦ ¦ 12-2,13 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 4 ¦Витрати на службові відрядження в межах норм, ¦ ¦ ¦
¦ ¦установлених законодавством ¦ 44 ¦ 71 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 5 ¦Оплата робіт (послуг) консультаційного й інформа- ¦ ¦ ¦
¦ ¦ційного характеру, пов'язаних із забезпеченням ¦ 44 ¦ 60,76 ¦
¦ ¦виробництва, збереженням і реалізацією продукції ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 6 ¦Оплата робіт із сертифікації продукції ¦ 44 ¦ 60,76 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 7 ¦Оплата вартості ліцензій та інших державних дозволів¦ ¦ ¦
¦ ¦для ведення господарської діяльності підприємства ¦ 44 ¦ 76 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 8 ¦Оплата стороннім організаціям за використання та ¦ ¦ ¦
¦ ¦обслуговування технічних засобів, вузлів зв'язку, ¦ 44 ¦ 60,76 ¦
¦ ¦засобів сигналізації ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦ 9 ¦Оплата послуг підприємств з управління виробництвом,¦ ¦ ¦
¦ ¦збереженням і реалізацією продукції (робіт, послуг),¦ 44 ¦ 60,76 ¦
¦ ¦якщо штатним розкладом підприємства не передбачено ¦ ¦ ¦
¦ ¦відповідні функціональні служби ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦10 ¦Витрати на виплату основної і додаткової заробітної ¦ ¦ ¦
¦ ¦плати, обчислені відповідно до прийнятої ¦ 44 ¦ 70 ¦
¦ ¦підприємством системи оплати праці ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦11 ¦Виплати, які відносяться до основної і додаткової ¦ ¦ ¦
¦ ¦заробітної плати, але не ввійшли до п. 10 таблиці, ¦ 81(87)¦ 70 ¦
¦ ¦здійснюються за рахунок вільного залишку прибутку ¦ ¦ ¦
¦ ¦або цільових фондів ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦12 ¦Оплата щорічних відпусток, компенсації за невико- ¦ ¦ ¦
¦ ¦ристану відпустку (крім виплат у частині витрат на ¦ 44 ¦ 70 ¦
¦ ¦оплату праці за рахунок вільного залишку прибутку) ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦13 ¦Оплата відпусток із збереженням повністю або ¦ ¦ ¦
¦ ¦частково заробітної плати, наданих особам, що ¦ 44 ¦ 70 ¦
¦ ¦навчаються в навчальних закладах без відриву від ¦ ¦ ¦
¦ ¦виробництва, оплата їхнього проїзду до місця ¦ ¦ ¦
¦ ¦навчання і назад ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦14 ¦Виплати за виконання робіт (послуг) за договорами ¦ ¦ ¦
¦ ¦цивільно-правового характеру ¦ 44 ¦ 70 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦15 ¦Відрахування на державне пенсійне страхування і ¦ ¦ ¦
¦ ¦соціальне страхування (нараховані на суми оплати ¦ 44 ¦ 69-1, ¦
¦ ¦праці, зазначені в п. 10 таблиці) ¦ ¦ 69-2 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦16 ¦Відрахування на державне пенсійне страхування і ¦ ¦ ¦
¦ ¦соціальне страхування, нараховані на суми оплати ¦ 81(87)¦ 69-1, ¦
¦ ¦праці, зазначені в п. 11 таблиці, здійснюються за ¦ ¦ 69-2 ¦
¦ ¦рахунок джерела виплати ¦ ¦ ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦17 ¦Відрахування до Фонду ліквідації наслідків ¦ ¦ ¦
¦ ¦Чорнобильської катастрофи ¦ 44 ¦ 68 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦18 ¦Нарахування відсотків за користування кредитом ¦ 44 ¦ 76 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦19 ¦Оплата послуг кредитно-фінансових установ ¦ 44 ¦ 51,76 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦20 ¦Витрати на проведення реклами та передпродажну ¦ ¦ ¦
¦ ¦підготовку товарів ¦ 44 ¦ 60(76) ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦21 ¦Виплата звільненим працівникам вихідної допомоги ¦ ¦ ¦
¦ ¦і середнього заробітку ¦ 44 ¦ 70 ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦22 ¦Витрати на придбання бланків звітності ¦ 44 ¦ 60(76) ¦
+----+----------------------------------------------------+-------+---------¦
¦23 ¦Списання витрат обігу, які відносяться до ¦ ¦ ¦
¦ ¦реалізованих товарів ¦ 80 ¦ 44 ¦
+---------------------------------------------------------------------------+
