ГОЛОВНА ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
від 26 січня 1996 р. N 10-414/10-534

Про відповіді на запитання державних податкових
інспекцій стосовно порядку застосування
електронних контрольно-касових апаратів

Головна державна податкова інспекція України надсилає до відома і керівництва в роботі відповіді на запитання державних податкових інспекцій стосовно порядку застосування електронних контрольно-касових апаратів.

Перший заступник начальника О.I.Шитря

Запитання-відповіді.

1. Якщо протягом одного дня у суб'єкта підприємницької діяльності в різних торговельних об'єктах виявлено порушення проведення розрахунків із споживачами за готівку, то чи слід за всі ці порушення застосовувати фінансові санкції і вважати їх повторними?

Порушення порядку проведення розрахунків із споживачами, виявлені протягом одного дня в різних торговельних об'єктах одного і того ж суб'єкта підприємницької діяльності, повторними не вважаються. В цьому випадку до суб'єктів застосовуються фінансові санкції за кожне з порушень, вказаних у статті 3 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг".

2. За які види порушень при їх повторному здійсненні застосовується фінансова санкція в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян?

Фінансова санкція у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, але не менше 50 відсотків прибутку за попередній звітний квартал застосовується у разі повторного випадку проведення розрахунків із споживачами за готівку без застосування ЕККА чи товарно-касової книги, з використанням незареєстрованого належним чином ЕККА або із застосуванням ЕККА чи товарно-касової книги з порушенням встановленого порядку.

3. Які міри відповідальності необхідно застосовувати до сервісних організацій за порушення термінів ремонту ЕККА і невидачу при цьому ЕККА з обмінного фонду?

Відповідальність сервісних організацій за порушення термінів ремонту ЕККА і невидачу при цьому ЕККА з обмінного фонду повинна обговорюватись при укладанні договору на сервісне обслуговування між сервісною організацією і замовником.

Водночас повідомляємо, що така відповідальність передбачена у проекті Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України від 06.07.95 р. "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг".

4. Якщо вартість придбаного товару проведена через ЕККА, але чек не вручено споживачу, фактична наявність грошей у касі відповідає даним підсумкового фінансового звіту, то чи необхідно у цьому випадку застосовувати фінансові санкції у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян?

За порушення суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків із споживачами, встановленого статтею 1 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг", державними податковими інспекціями стягуються до місцевого бюджету за місцем реєстрації суб'єкта фінансові санкції у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі застосування ЕККА з порушенням установленого порядку.

Крім того, п.22 Порядку заняття торговельною діяльністю і правила торговельного обслуговування населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.95 р. N 108 "Про порядок заняття торговельною діяльністю і правила торговельного обслуговування населення" передбачає, що касир або інший працівник, який одержує гроші за товар, під час розрахунку з покупцем повинен віддрукувати чек на касовому апараті, назвати покупцеві належну йому суму здачі і видати її разом з чеком.

5. З якого періоду слід вважати перевірку попередньою: з дня опублікування Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" чи враховувати попередні перевірки виконання вимог Декрету Кабінету Міністрів України від 08.04.93 р. ( 32-93 ) "Про застосування контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"?

Статтею 3 Закону України від 06.07.95 р. "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" передбачено застосування фінансових санкцій у вигляді 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, але не менше 50% прибутку за попередній звітний квартал, у разі повторного порушення встановленого порядку застосування ЕККА та товарно-касової книги, виявленого протягом року після попередньої перевірки. Декретом Кабінету Міністрів України від 08.04.93 р. "Про застосування контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" така фінансова санкція не передбачалася, у зв'язку з чим попередньою слід вважати перевірку з дня опублі- кування вищезазначеного Закону України.

6. Які підприємства, установи і організації включені до переліку окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, що мають право не застосовувати електронні контрольно-касові апарати і товарно-касові книги при проведенні розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових ордерів з видачею відповідних квитанцій? Якими повинні бути ці "відповідні квитанції"?

Статтею 1 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" передбачено, що електронні контрольно-касові апарати і товарно-касові книги не застосовуються при проведенні розрахунків у касах на підприємствах, в установах і організаціях всіх форм власності, де проводяться ці операції, з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів, з видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою в установленому порядку.

Відповідно до Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України , затвердженого постановою Правління Нацбанку України від 02.02.95 р. N 21 , приймання готівки касами підприємств проводиться за прибутковими касовими ордерами, підписаними головним бухгалтером або особою, ним уповноваженою. Про приймання грошей видається квитанція за підписом головного бухгалтера і касира, завірена печаткою касира. Прибуткові і видаткові касові ордери до передачі в касу реєструються бухгалтерією в журналі реєстрації цих ордерів. Усі надходження і видачі готівки враховуються у касовій книзі.

7. Чи необхідно суб'єктам підприємницької діяльності, які здійснюють торговельну діяльність без застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг, але з книгою обліку доходів та видатків, мати сертифікат на право здійснення торговельної діяльності?

Відповідно до Указу Президента України від 11.07.95 р. N 603 "Про державне регулювання відносин у сфері торгівлі" Кабінет Міністрів України постановою від 10.08.95 р. N 628 затвердив Положення про сертифікат на право провадження торговельної діяльності. Він є офіційним документом, який засвідчує право суб'єкта підприємницької діяльності на здійснення оптової та роздрібної торгівлі. Тому суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють торговельну діяльність з веденням книги обліку доходів і видатків, повинні мати такий сертифікат.

8. За який час до відключення електроенергії зупиняється робота на ЕККА для зняття останніх показників та відображення їх у журналі ЕККА й у товарно-касовій книзі за умови, коли є затверджений по годинах графік відключення електроенергії для районів і міст?

Якщо є затверджений по годинах графік відключення електроенергії для районів і міст, робота на ЕККА зупиняється за достатній час для зняття денного фіскального звіту.

9. Яка форма щомісячної звітності встановлена по ЕККА?

Форма щомісячної звітності по ЕККА визначена у Положенні про порядок реєстрації та застосування ЕККА при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яке затверджено наказом ГДПІ України від 25.07.94 р. N 67 та зареєстровано у Міністерстві юстиції України 17.08.94 р. N 197/407.

10. Якщо у державній податковій інспекції зареєстровано ЕККА, на який не отримано сертифікат, чи підлягає він виведенню з експлуатації згідно з Порядком виведення з експлуатації ЕККА, які не відповідають технічним вимогам до ЕККА?

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.10.93 р. N 893 "Про Концепцію поетапного виробництва і впровадження контрольно-касових апаратів у підприємствах торгівлі, громадського харчування і послуг", ЕККА імпортного та вітчизняного виробництва перед застосуванням та реєстрацією в державній податковій службі повинні проходити сертифікацію та ставитись на сервісне обслуговування. Якщо ЕККА не пройшов сертифікацію, він має бути знятий з обліку в державній податковій інспекції.

11. Як проводити реєстрацію грошових сум, коли вартість покупки не дає можливості настройки ЕККА на реєстрацію суми?

Листом ГДПІ України від 12.05.95 р. N 10-414/10-2131 "Про реєстрацію грошових сум через ЕККА" передбачено, що підприємства і організації, які здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг за готівку, у випадках, коли вартість покупки не дає можливості настройки ЕККА на реєстрацію грошових сум, можуть реєструвати вартість покупки через ЕККА у тисячах карбованців.

12. Якщо перевіркою встановлено не одне порушення, передбачене статтею 3 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг", то чи слід застосовувати фінансові санкції за кожне з порушень?

Фінансові санкції за порушення порядку проведення розрахунків із споживачами за готівку, передбачені статтею 3 Закону України від 06.07.95 р. "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг", стягуються за кожне з порушень окремо.

13. Якими слід вважати порушення, виявлені втретє протягом року?

Відповідно до листа ГДПІ України від 28.08.95 р. N 10-414/10-4116 "Про застосування фінансових санкцій" порушення, які виявлено вдруге, втретє тощо протягом року після попередньої перевірки, слід вважати повторними.

14. Абзацом 2 статті 1 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" передбачено, що при відсутності ЕККА суб'єктам підприємницької діяльності тимчасово дозволяється здійснювати її з використанням товарно-касової книги. Чи поширюється це право на суб'єктів, для яких вже настав термін впровадження ЕККА, передбачений чинним законодавством?

Конкретні терміни переведення суб'єктів підприємницької діяльності на розрахунки із споживачами через ЕККА визначено у постановах Кабінету Міністрів України від 19.01.94 р. N 14 "Про терміни впровадження електронних контрольно-касових апаратів у підприємствах сфери торгівлі, громадського харчування та послуг" та від 11.08.95 р. N 644 "Про терміни переведення підприємств, що надають платні послуги населенню, на розрахунки із споживачами з використанням електронних контрольно-касових апаратів". Водночас п.3 "Порядку ведення товарно-касової книги при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", який затверджено спільним наказом Міністерства фінансів України і Міністерства статистики України від 21.11.94 р. N 113/252 та зареєстровано у Міністерстві юстиції України 05.12.94 р. N 287/497 передбачено, що до настання встановлених Урядом України граничних термінів впровадження ЕККА, а також на період виходу з ладу ЕККА або тимчасового виключення електроенергії суб'єкти підприємницької діяльності здійснюють її з використанням товарно-касової книги, засвідченої у фінансовому органі.

15. Які фінансові санкції застосовуються до суб'єктів підприємницької діяльності, коли журнал використання електронного контрольно-касового апарата і товарно-касова книга ведуться з порушенням встановленого порядку?

Порядок ведення журналу використання електронного контрольно-касового апарата визначено Положенням про порядок реєстрації та застосування електронних контрольно-касових апаратів при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг, яке затверджено наказом Головної державної податкової інспекції України від 25.07.94 р. N 67 і зареєстровано у Міністерстві юстиції України 17.08.94 р. N 197/407.

"Порядок ведення товарно-касової книги при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" затверджено спільним наказом Міністерства фінансів України і Міністерства статистики України від 21.11.94 р. N 113/252 і зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.12.94 р. N 287/497.

Відповідно до статті 3 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" у разі застосування товарно-касової книги з порушенням встановленого порядку до суб'єктів підприємницької діяльності, незалежно від форм власності, застосовуються фінансові санкції у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у разі ведення з порушенням встановленого порядку журналу електронного контрольно-касового апарата у розмірі п'ятдесяти неоподаковуваних мінімумів доходів громадян.

16. Абзацом 6 статті 3 Закону України від 06.07.95 р. ( 265/95-ВР ) "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" передбачено, що вартість неоприбуткованих по обліку товарів стягується у безспірному порядку. В якому порядку слід стягувати фінансові санкції, передбачені пунктами 2, 3, 4, 5 статті 3 і пунктом 2 статті 4 цього Закону?

Фінансові санкції які передбачені у статті 3 Закону України від 06.07.95 р. "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг" відповідно до п.8 статті 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) стягуються з підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності та наслідків фінансово-господарської діяльності, у безспірному порядку, а з громадян - за рішенням суду або через нотаріальні контори за виконавчими написами.

Порядок застосування фінансових санкцій визначено в Інструкції "Про порядок застосування та стягнення фінансових санкцій органами державної податкової служби", затвердженої наказом ГДПІ України від 20.04.95 р. N 28 і зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 06.05.95 р. N 127/663.

Перший заступник начальника О.I.Шитря