Документ втратив чиннiсть!

ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ

УКАЗ

( Указ не вступив в дію у зв'язку з відхиленнм проекту Закону
про Державну програму приватизації згідно з Постановою ВР
N 123/98-ВР від 12.02.98; прийняттям Закону № 124/98-ВР від
12.02.98
)

Про Державну програму приватизації
на 1998 рік

Відповідно до пункту 4 Розділу XV "Перехідні положення" Конституції України постановляю:

1. Затвердити Державну програму приватизації на 1998 рік (додається).

2. Цей Указ набирає чинності за наявності обставин, передбачених пунктом 4 Розділу XV "Перехідні положення" Конституції України.

Президент України Л.КУЧМА

м. Київ, 21 січня 1998 року
N 40/98

Затверджено
Указом Президента України
від 21 січня 1998 року N 40/98

Державна програма приватизації
на 1998 рік

Розділ 1. Вступні положення

1. Державна програма приватизації на 1998 рік (далі - Програма) визначає основні цілі, пріоритети та способи приватизації державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим, та відчуження комунального майна, групи об'єктів, що підлягають приватизації, завдання щодо обсягів приватизації та умови, які необхідно створити для виконання Програми, організаційні заходи.

Цілі Програми

2. Головними цілями Програми є:

створення конкурентного середовища та підвищення чутливості підприємств, установ, організацій (далі - підприємства) до вимог ринку;

залучення інвестицій у підприємства, що приватизуються;

забезпечення реструктуризації виробництва;

створення умов для появи приватних власників, які мають довгострокові інтереси в розвитку приватизованого об'єкта та здійснюють ефективне управління;

залучення коштів для подальшого розвитку і стратегічної перебудови економіки України шляхом приватизації майна переважно за грошові кошти;

ефективне завершення етапу приватизації з використанням приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів;

забезпечення в процесі приватизації максимального врахування галузевих особливостей технологічного і економічного відновлення підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Пріоритети та основні завдання Державної програми
приватизації

3. Основними пріоритетами та основними завданнями приватизації в 1998 році є:

поступове звуження масштабів безоплатної передачі майна громадянам України в процесі приватизації із забезпеченням гарантій прав громадян України на використання приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів;

завершення до кінця 1998 року сертифікатної приватизації і розширення продажу майна, що приватизується, за грошові кошти;

збільшення обсягів інвестицій, які залучаються в ході приватизації;

створення умов для погашення фінансової заборгованості державних підприємств перед кредиторами і з виплати заробітної плати;

збільшення надходжень до Державного бюджету України від приватизації;

забезпечення контролю за переходом прав власності на контрольні пакети акцій відкритих акціонерних товариств, створених на базі підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, з метою уникнення загрози державним інтересам;

зростання доходів від продажу майна та збільшення інвестицій в економіку України шляхом розміщення акцій відкритих акціонерних товариств на міжнародних ринках, проведення відкритих торгів (тендерів);

встановлення порядку погашення не отриманих громадянами України приватизаційних паперів, обіг яких закінчується у 1998 році.

4. Для реалізації цих пріоритетів і завдань державні органи приватизації запроваджують нові процедури приватизації, забезпечують залучення до обслуговування таких процедур професійних національних та іноземних суб'єктів (біржі, інвестиційні та комерційні банки, інвестиційні фонди, консалтингові, аудиторські, брокерські компанії та інші), сприяють введенню додаткових інструментів обслуговування процесу продажу майна.

Розділ 2. Передприватизаційна підготовка підприємств

Об'єкти приватизації

5. Об'єкти приватизації, у тому числі цілісні майнові комплекси державних підприємств та їх структурні підрозділи, передані в оренду, класифікуються за групами залежно від первісної (балансової) вартості основних фондів, зазначеної у балансовому звіті за квартал, що передував даті прийняття державним органом приватизації рішення про приватизацію об'єкта (далі - вартість основних фондів) та інших ознак, а саме:

група А - об'єкти, вартість основних фондів яких не перевищує 1 млн. гривень (крім об'єктів групи Г, науково-дослідних та проектних організацій), у тому числі структурні підрозділи підприємств, правовий статус яких не був приведений у відповідність із законодавством; підприємства, що входять до складу об'єднань, правовий статус яких раніше не був приведений у відповідність із законодавством; структурні підрозділи (одиниці) інших підприємств, що можуть бути виділені у самостійні підприємства, у тому числі такі, що реалізують аналогічні або взаємозамінні види товарів (робіт, послуг); об'єкти, які створюються на базі державного майна в результаті здійснення реструктуризації державних підприємств, незалежно від їх галузевої належності; окреме індивідуально визначене майно - будівлі, споруди та нежилі приміщення - незалежно від його вартості;

група Б - об'єкти, вартість основних фондів яких становить від 1 млн. гривень до 170 млн. гривень, а частка вартості основних фондів, що припадає на одного працюючого, не перевищує номінальної вартості приватизаційного майнового сертифіката більш як у 12 разів (крім об'єктів групи Г);

група В - об'єкти, вартість основних фондів яких становить від 1 млн. гривень до 170 млн. гривень, а частка вартості основних фондів, що припадає на одного працюючого, перевищує номінальну вартість приватизаційного майнового сертифіката більш як у 12 разів (крім об'єктів групи Г);

група Г - об'єкти, вартість основних фондів яких перевищує 170 млн. гривень, а також підприємства (незалежно від вартості основних фондів), що займають монопольне становище на загальнодержавному ринку відповідних товарів України і визнані такими у встановленому порядку; об'єкти військово-промислового комплексу, що підлягають конверсії згідно з відповідною програмою; об'єкти, приватизація яких здійснюється із залученням іноземних інвестицій за міжнародними договорами України;

група Д - об'єкти незавершеного будівництва, включаючи законсервовані об'єкти, майно ліквідованих підприємств, підприємств-банкрутів;

група Е - підприємства змішаної форми власності, в тому числі спільні підприємства, частка майна яких (паї, акції) належить державі; цінні папери, паї, інше майно вартістю понад 1 млн. гривень, що не було враховане під час проведення оцінки вартості майна об'єкта приватизації та не ввійшло до його статутного фонду (крім об'єктів групи Ж);

група Ж - незалежно від вартості об'єкти освіти, охорони здоров'я, культури, мистецтва та преси, фізичної культури і спорту, телебачення та радіомовлення, видавничої справи, а також майно санаторно-курортних закладів, профілакторіїв, будинків і таборів відпочинку, у тому числі:

майно підприємств, які є самостійними господарюючими суб'єктами;

майно структурних підрозділів підприємств, у разі їх виділення у самостійні підприємства;

об'єкти соціально-побутового призначення, що знаходяться на балансі підприємств, у разі їх невключення до складу майна, що приватизується, господарським товариством, створеним працівниками підприємства, відповідно до частини другої статті 24 Закону України "Про приватизацію державного майна".

6. Наявність у підприємства зобов'язань з мобілізаційної підготовки, збереження державної таємниці, забезпечення безпечних умов робіт не є підставою для заборони приватизації відповідного об'єкта. Такі об'єкти приватизуються відповідно до цієї Програми.

Об'єкти, на яких у технологічних процесах використовуються отруйні, радіоактивні речовини, бактеріологічні, біологічні, сильнодіючі хімічні засоби, приватизуються на загальних підставах.

Підготовка підприємств до приватизації

7. Фонд державного майна України разом з органами, уповноваженими управляти державним майном, зобов'язані здійснити передприватизаційну підготовку підприємств, які віднесені в установленому порядку до таких, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, мають у своєму складі відокремлені чи територіально роздроблені виробництва, розвинену соціальну інфраструктуру, майно, що не підлягає приватизації, структурні підрозділи, у тому числі такі, що реалізують аналогічні або взаємозамінні види товарів (робіт, послуг).

Передприватизаційна підготовка здійснюється згідно з планом-графіком, розробленим Фондом державного майна України на підставі пропозицій органів, уповноважених управляти державним майном, який затверджується Кабінетом Міністрів України не пізніше 1 березня 1998 року.

Передприватизаційна підготовка інших підприємств проводиться за спільним рішенням Фонду державного майна України та відповідного органу, уповноваженого управляти державним майном, окремо по кожному підприємству.

8. Проекти передприватизаційної підготовки підприємств розробляються органами, уповноваженими управляти відповідним державним майном, і погоджуються ними з державними органами приватизації до прийняття рішення про їх приватизацію у терміни, визначені планом-графіком.

Щодо підприємств, які займають монопольне становище на загальнодержавному або регіональному товарному ринку, зазначені проекти також погоджуються з органами Антимонопольного комітету України.

9. Передприватизаційна підготовка підприємств може включати:

інвентаризацію об'єктів соціально-культурної та побутової сфери та визначення умов їх дальшого функціонування, укладання угод передачі цих об'єктів відповідним радам або (та) їх передачу державним органам приватизації для дальшого продажу відповідно до чинного законодавства;

виявлення державного майна, що не підлягає приватизації, і розробку умов його подальшого використання;

виявлення високоліквідного майна, не використовуваного у технологічних процесах підприємства, для його подальшого продажу з метою поповнення обігових коштів або (та) для ліквідації заборгованості;

виявлення іншого державного майна, яке тимчасово не використовується, і розробка пропозицій щодо умов його подальшого використання, здійснення в разі необхідності у встановленому порядку консервації такого майна;

виявлення майна та коштів, які були передані державним підприємством у статутні фонди суб'єктів підприємницької діяльності, та визначення доцільності приватизації таких активів у складі цілісного майнового комплексу державного підприємства;

розробку проекту плану розвитку підприємства (включаючи аналіз ринків збуту продуктів та послуг, які виробляє та надає підприємство, в разі необхідності проект інвестиційної програми з обгрунтуванням обсягу, строків та видів внесення інвестицій);

підготовку пропозицій щодо боргів, які можуть бути реструктуризовані за рахунок цільового пільгового кредитування з коштів позабюджетного Державного фонду приватизації;

виділення зі складу підприємств структурних підрозділів, які можуть функціонувати як окремі підприємства;

здійснення інших заходів.

10. Реорганізація підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, здійснюється державними органами приватизації.

Рішення про реорганізацію об'єкта приватизації приймається на підставі аналізу фінансового стану підприємства, його організаційної структури, ринків збуту продукції, яка випускається підприємством, пропозиції відповідних органів виконавчої влади, Антимонопольного комітету України, а також висновків комісії з приватизації.

Для розробки та експертизи проектів реорганізації підприємств державні органи приватизації можуть залучати незалежних консультантів та експертів.

Оплата послуг таких консультантів та експертів здійснюється за рахунок позабюджетного Державного фонду приватизації та коштів підприємств.

Принципи та порядок закріплення
у державній власності пакетів акцій відкритих
акціонерних товариств (ВАТ)

11. Для цілей цієї Програми приватизація підприємства вважається завершеною з моменту виконання плану приватизації.

12. Плани розміщення акцій ВАТ, створених на базі підприємств, приватизація яких здійснюється згідно з цією Програмою, мають передбачати відчуження 100 відсотків та 75 або 50 відсотків мінус одна акція. В двох останніх випадках за державою може закріплюватись (строком до 5 років) пакет акцій у розмірі відповідно 25 або 50 відсотків статутного фонду плюс 1 акція.

Закріплення за державою пакету акцій у розмірі 25 або 50 відсотків статутного фонду плюс 1 акція може здійснюватися щодо ВАТ, створених на базі підприємств, які займають монопольне становище на загальнодержавному ринку відповідного виду продукції, і підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави.

13. Закріплення у державній власності пакету акцій у розмірі 25 відсотків статутного фонду ВАТ плюс 1 акція має забезпечувати виконання державою контрольних функцій щодо об'єктів, які мають особливе значення для економіки та безпеки держави, та відповідним чином впливати на прийняття загальними зборами акціонерів рішень з питань, визначених статтею 42 Закону України "Про господарські товариства", а також з питань про:

участь в інших підприємствах та об'єднаннях підприємств;

передачу в заставу, оренду, продаж і відчуження іншими способами майна, балансова вартість якого перевищує 25 відсотків статутного фонду ВАТ.

14. Закріплення пакету акцій у державній власності здійснюється у порядку, що передбачає:

1) подання до Фонду державного майна України органом, який був уповноважений управляти майном відповідного державного підприємства до прийняття рішення про його приватизацію, обгрунтування доцільності закріплення у державній власності пакету акцій відповідно до пункту 12 цієї Програми.

Обгрунтування повинно містити інформацію про цілі тимчасового закріплення пакету акцій та методи їх досягнення в межах комплексу прав, які виникатимуть у держави за умови закріплення у державній власності пакету акцій у розмірі 25 або 50 відсотків статутного фонду ВАТ плюс 1 акція.

Фонд державного майна України відмовляє у закріпленні пакету акцій ВАТ у державній власності у випадку, коли визначені в обгрунтуванні цілі передбачають втручання в господарську діяльність товариства або їх можливо реалізувати через договірні відносини, а також через економічні, непрямі механізми впливу на роботу ВАТ або ці цілі не можуть бути досягнуті через механізми корпоративного управління, про що інформує Кабінет Міністрів України;

2) надання Фондом державного майна України Кабінету Міністрів України пропозицій щодо закріплення пакету акцій у державній власності на підставі відповідного обгрунтування;

3) прийняття Кабінетом Міністрів України окремо по кожному ВАТ рішення про закріплення пакету акцій у державній власності строком до 5 років.

15. Кабінет Міністрів України має право прийняти рішення про достроковий продаж закріпленого у державній власності відповідно до пункту 12 цієї Програми пакету акцій як з власної ініціативи, так і за поданням Фонду державного майна України. При цьому продаж акцій здійснюється державними органами приватизації способами, встановленими законодавством з питань приватизації.

16. Пакети акцій, що були раніше закріплені у державній власності, підлягають приведенню у відповідність з вимогами цієї Програми, крім пакетів акцій, переданих до статутних фондів державних холдингових компаній.

Фонд державного майна України разом з органами виконавчої влади аналізує діяльність раніше створених холдингових компаній і вносить до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо доцільності подальшого їх функціонування.

17. Умови приватизації підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, та об'єктів групи Г погоджуються Фондом державного майна України з Кабінетом Міністрів України у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України.

Визначення ціни продажу об'єктів приватизації

18. Оцінка вартості майна об'єктів приватизації здійснюється у порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Державні органи приватизації встановлюють початкові ціни продажу об'єктів приватизації (в тому числі акцій), виходячи з оцінки, здійсненої відповідно до зазначеного порядку.

19. Ринкові ціни на об'єкти приватизації при конкурентних способах їх продажу (на публічних відкритих та біржових торгах, сертифікатних та спеціалізованих аукціонах, конкурсах) складаються в результаті співвідношення попиту і пропозиції в ході продажу. Визначення ринкових цін проводиться шляхом підвищення цін пропозиції відносно початкового їх рівня у випадку, коли попит перевищує пропозицію, і шляхом зниження цін пропозиції відносно початковою їх рівня у протилежному випадку. При цьому ринкові ціни під час продажу способами, що передбачають конкуренцію покупців (у тому числі на сертифікатних аукціонах), можуть бути вищими і нижчими відносно початкових цін.

Особливості визначення ринкових цін під час продажу об'єктів приватизації та затвердження результатів продажу таких об'єктів встановлюються відповідно до порядку, який затверджується Фондом державного майна України.

Врахування вимог екологічної безпеки

20. Під час підготовки планів приватизації державні органи приватизації вказують у розділі "Характеристика екологічного стану" результати визначення відповідності діяльності об'єктів вимогам екологічної безпеки.

21. Підготовка необхідних матеріалів для визначення відповідності діяльності об'єктів, які підлягають приватизації, вимогам екологічної безпеки здійснюється у строки, передбачені для підготовки планів приватизації.

22. Проведення необхідних робіт для визначення відповідності діяльності об'єктів вимогам екологічної безпеки здійснюється підприємствами, що приватизуються, відповідно до порядку, який затверджується Фондом державного майна України та Міністерством охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України.

Дотримання вимог антимонопольного
законодавства у процесі приватизації

23. 3 метою створення конкурентного середовища та запобігання монополізації товарних ринків за наявності економічних, технологічних та інших умов повинна здійснюватись реструктуризація підприємств з урахуванням вимог антимонопольного законодавства, в тому числі шляхом поділу, якщо:

підприємство займає монопольне становище на загальнодержавному або регіональному товарному ринку;

до складу підприємства входять структурні підрозділи, які не мають тісного технологічного зв'язку з основним виробництвом і можуть бути виділені у самостійні підприємства.

24. Приватизація підприємств, що займають монопольне становище на загальнодержавному товарному ринку, здійснюється за погодженням з відповідними органами Антимонопольного комітету України у порядку, визначеному Фондом державного майна України та Антимонопольним комітетом України.

25. Перелік підприємств, що займають монопольне становище на загальнодержавному або регіональному товарному ринку, складає Антимонопольний комітет України, його територіальні відділення.

26. Контроль за додержанням антимонопольного законодавства у процесі приватизації здійснюється Антимонопольним комітетом України відповідно до чинного законодавства.

27. Вимоги щодо додержання антимонопольного законодавства обов'язково зазначаються в умовах проведення конкурсів, відкритих торгів (тендерів), аукціонів тощо.

Розділ 3. Способи та порядок приватизації підприємств

28. Приватизація майна підприємств здійснюється способами, що визначаються цією Програмою для кожної групи об'єктів.

29. Порядок приватизації майна підприємств агропромислового комплексу визначається положеннями Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі". На ці підприємства поширюються положення, передбачені пунктами 5, 37, 38, 40, 84-90 цієї Програми.

Приватизація невеликих державних підприємств (група А)

30. Продаж об'єктів групи А здійснюється відповідно до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".

31. Покупець, який став власником об'єкта приватизації групи А і не скористався на момент приватизації об'єкта правом викупу будівлі (споруди, приміщення) у межах займаної цим об'єктом площі, має право викупити відповідну будівлю (споруду, приміщення), якщо на це немає прямої заборони Фонду державного майна України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим (щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим) чи місцевої ради відповідного рівня (щодо об'єктів комунальної власності).

32. 3а наявності заборони на приватизацію будівлі (споруди, приміщення), в якій розташовано об'єкт приватизації, або у разі відмови покупця від приватизації будівлі (споруди, приміщення), в якій розташовано об'єкт, що приватизується шляхом викупу, зазначені будівлі (споруди, приміщення) передаються у встановленому порядку власникам приватизованих об'єктів в оренду на строк не менше 10 років.

33. У випадку, коли орендарем приміщення за згодою орендодавця здійснені невід'ємні покращення вартістю не менше 25 відсотків балансової вартості приміщення, орендар одержує право викупу цього приміщення. Оцінка вартості об'єкта приватизації у цьому випадку здійснюється з застосуванням методу експертної оцінки.

34. У випадку, коли орендарем приміщення за згодою орендодавця здійснені невід'ємні покращення вартістю до 25 відсотків балансової вартості приміщення, зазначене приміщення виставляється для продажу на аукціоні або за конкурсом. Якщо орендар не стає переможцем аукціону або конкурсу, фактична вартість здійснених покращень підлягає компенсації в грошовій формі. Джерелом компенсації є грошовІ кошти, одержані від продажу об'єкта приватизації на аукціоні, конкурсі.

35. Державні органи приватизації приймають за власною ініціативою рішення про приватизацію об'єктів групи А, які створюються на базі державного майна підприємств, що реструктуризуються; об'єктів, щодо яких знято заборону на приватизацію у встановленому законом порядку, та інших, що не були приватизовані в період проведення масової малої приватизації.

Приватизація середніх і великих підприємств (групи Б, В, Г)

36. У 1998 році приватизація об'єктів груп Б, В і Г здійснюється шляхом продажу акцій ВАТ, створених на базі державного майна підприємств, зі збереженням передбачених законодавством про приватизацію пільг їх працівникам та особам, які мають право згідно з законодавством на пільгове придбання акцій за номінальною вартістю, та з дотриманням наступних квот застосування приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів:

до 60 відсотків акцій ВАТ, створених на базі об'єктів групи Б;

до 50 відсотків акцій ВАТ, створених на базі об'єктів групи В;

до 25 відсотків акцій ВАТ, створених на базі об'єктів групи Г.

В окремих випадках у разі неможливості додержання встановлених квот застосування приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів під час приватизації об'єктів групи Г ці квоти можуть бути змінені за рішенням Фонду державного майна України стосовно кожного підприємства окремо.

3 1 липня 1998 року приватизація об'єктів груп Б, В і Г здійснюється шляхом продажу акцій ВАТ, створених на базі державного майна підприємств, зі збереженням передбачених законодавством про приватизацію пільг їх працівникам та особам, які мають право згідно з законодавством на пільгове придбання акцій за номінальною вартістю, за кошти. При цьому приватизаційні папери використовуються виключно в разі пільгового придбання акцій зазначеними особами.

37. Продаж акцій ВАТ, створених у процесі приватизації та корпоратизації, здійснюють державні органи приватизації, в тому числі за участю уповноважених ними юридичних осіб, шляхом:

пільгового продажу акцій працівникам підприємств, майно яких приватизується, а також колишнім працівникам цих підприємств, які вийшли на пенсію, звільнені на підставі пункту 1 статті 40 Кодексу законів України про працю і не працюють з моменту звільнення на інших підприємствах, особам, які мають право відповідно до законодавства повернутися на попереднє місце роботи на цьому підприємстві, інвалідам, звільненим у зв'язку з каліцтвом або професійним захворюванням, та працівникам, звільненим за станом здоров'я, а також працівникам соціально-культурних та оздоровчо-лікувальних закладів, що приватизуються у складі підприємств, на балансі яких вони перебувають. Порядок пільгового продажу встановлюється Фондом державного майна України;

продажу акцій громадянам України та посередникам за приватизаційні папери та компенсаційні сертифікати через Національну мережу центрів сертифікатних аукціонів;

продажу за кошти фізичним та юридичним особам на спеціалізованих аукціонах через Національну мережу центрів сертифікатних аукціонів у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку та Антимонопольним комітетом України;

продажу через систему біржової торгівлі, згідно правил проведення біржових операцій та порядку, що встановлюється Фондом державного майна України, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку та Антимонопольним комітетом України;

продажу через позабіржові фондові торговельні системи в порядку, що встановлюється Фондом державного майна України;

продажу пакетів акцій за кошти на аукціонах, що здійснюється Фондом державного майна України та його регіональними відділеннями, а також посередниками за договорами-дорученнями, які укладаються з Фондом державного майна України та його регіональними відділеннями, в порядку, що встановлюється Фондом державного майна України, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку та Антимонопольним комітетом України;

продажу пакетів акцій за комерційним та некомерційним конкурсами відповідно до Положення, затвердженого Фондом державного майна України, Антимонопольним комітетом України і Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

продажу пакетів акцій на відкритих торгах (тендерах) в порядку, що встановлюється Фондом державного майна України.

Під час проведення конкурсів, аукціонів, торгів щодо майна підприємств, які віднесені в установленому порядку до таких, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, є обов'язковим подання покупцем відомостей згідно з переліком, що встановлюється Фондом державного майна України та Антимонопольним комітетом України.

38. Керівники, їх заступники, головні спеціалісти, керівники структурних підрозділів державних підприємств (у тому числі корпоратизованих), що перетворюються у процесі приватизації у ВАТ, за умови додержання відповідно до чинного законодавства строків приватизації та корпоратизації, мають право додаткового придбання за кошти акцій товариства за їх номінальною вартістю на загальну суму до 5 відсотків статутного фонду ВАТ з відстрочкою оплати на один рік після придбання акцій працівниками підприємства. Відстрочка оплати надається за умови внесення не менше 30 відсотків вартості придбаних акцій не пізніше 10 днів після затвердження державним органом приватизації протоколу пільгового продажу. На суму відстрочених платежів нараховуються проценти за обліковою ставкою Національного банку України.

39. Приватизація орендованого державного майна здійснюється відповідно до Закону України "Про приватизацію державного майна" з урахуванням вимог цієї Програми.

40. Продаж пакетів акцій способами, визначеними пунктами 37 та 38, здійснюється відповідно до плану розміщення акцій ВАТ, яким встановлюються квоти продажу кожним способом. При цьому продаж акцій кожним окремим способом може проводитись паралельно з іншими.

41. Для здійснення продажів на відкритих грошових аукціонах, біржах і позабіржовій фондовій торговельній системі Фонд державного майна України та його регіональні відділення можуть залучати професійних посередників з продажу, добір яких здійснюється на конкурсних засадах у порядку, що визначається Фондом державного майна України.

Продаж акцій за конкурсами здійснюється Фондом державного майна України та його регіональними відділеннями самостійно або із залученням юридичних осіб - радників, з якими державні органи приватизації укладають договори на організацію та проведення конкурсів. Добір радників здійснюється на конкурсних засадах у порядку, встановленому Фондом державного майна України.

Радником відповідно до цієї Програми визнається юридична особа або група юридичних осіб (консорціум), яка відповідно до договору з Фондом державного майна України бере на себе зобов'язання щодо надання послуг з підготовки об'єкта до приватизації, пошуку потенційних покупців та організації продажу пакета акцій.

42. Продаж акцій на відкритих торгах (тендерах) здійснюється Фондом державного майна України з залученням на конкурсних засадах уповноважених осіб з проведення торгів (тендерів).

43. 3 метою ліквідації наслідків аварії на очисних спорудах міста Харкова Кабінет Міністрів України визначає перелік ВАТ, розміри пакетів акцій цих товариств, які пропонуються для продажу за гроші на фондових біржах, та строки їх продажу.

Кошти, що надійдуть на рахунок позабюджетного Державного фонду приватизації від продажу зазначених акціонерних товариств, розподіляються за напрямами:

  (відсотки) 
до Харківського обласного фонду ліквідації наслідків
аварії на очисних спорудах міста Харкова.............................................................. 

75 
виконання Програми відповідно до пункту 88......................................................  22 
відшкодування витрат, пов'язаних з продажем акцій........................................... 

Приватизація об'єктів незавершеного будівництва (група Д)

44. Об'єкти незавершеного будівництва, включаючи законсервовані об'єкти (далі - об'єкти незавершеного будівництва), приватизуються шляхом:

продажу на аукціоні, за конкурсом - за наявності двох і більше покупців;

продажу за наявності одного покупця - безпосередньо цьому покупцеві з забезпеченням ним умов, за яких продається об'єкт.

Об'єкти незавершеного будівництва можуть вноситись до статутного фонду господарського товариства як внесок держави, з наступною його приватизацією в порядку, встановленому установчими документами товариства та законодавством України.

45. Умовою продажу об'єкта незавершеного будівництва може бути завершення будівництва відповідного об'єкта.

46. Земельні ділянки, відведені у встановленому порядку для будівництва, за ініціативою покупця приватизуються разом з об'єктами незавершеного будівництва. Земельні ділянки, що не підлягають приватизації згідно з статтею 4 Земельного кодексу України, надаються в оренду на строк до 50 років з правом першочергового їх придбання орендарем у разі зняття заборони на передачу зазначених ділянок у недержавну власність.

Іноземним юридичним особам, громадянам іноземних держав, особам без громадянства, спільним підприємствам, міжнародним об'єднанням і організаціям за участю іноземних юридичних осіб та громадян іноземних держав, підприємствам, що повністю належать іноземним інвесторам, а також іноземним державам земельні ділянки надаються тільки у довгострокову оренду.

47. У разі відсутності заяв на приватизацію об'єкта незавершеного будівництва протягом 30 календарних днів від дня опублікування переліку об'єктів, що пропонуються для продажу, державний орган приватизації приймає рішення про повторний продаж його на аукціоні, за конкурсом з правом зміни умов продажу, включаючи зменшення початкової ціни, але не більше як на 50 відсотків.

48. Громадянам та юридичним особам України, які відповідно до чинного законодавства України є покупцями об'єктів незавершеного будівництва, після сплати ними 50 відсоткІв вартості цих об'єктів надається розстрочка платежу на строк до 5 років. На суму відстроченого платежу нараховуються відсотки за обліковою ставкою Національного банку України.

49. Якщо після повторного аукціону, конкурсу об'єкт не було продано, то з метою завершення будівництва за рішенням державних органів приватизації такий об'єкт може передаватись як внесок держави до статутного фонду господарського товариства з наступною його приватизацією у порядку, встановленому установчими документами товариства та законодавством.

При цьому переважне право на приватизацію внеску держави надається учасникам господарського товариства, до статутного фонду якого було передано цей об'єкт. У разі їх відмови від приватизації цього майна воно приватизується у встановленому чинним законодавством і цією Програмою порядку.

50. Вартість об'єкта незавершеного будівництва для продажу на аукціоні, за конкурсом, для передачі до статутного фонду господарського товариства визначається на підставі балансової вартості об'єкта.

Вартість земельної ділянки визначається Державним комітетом України по земельних ресурсах або його органами на місцях на підставі експертної оцінки.

51. У разі якщо будівництво об'єкта незавершеного будівництва фінансувалося за рахунок власних коштів державного підприємства, останньому перераховуються 100 відсотків коштів, одержаних від приватизації цього об'єкта, за виключенням коштів, витрачених на проведення приватизації.

52. Якщо будівництво об'єкта незавершеного будівництва фінансувалося за рахунок коштів централізованих капіталовкладень, то підприємству, на території якого знаходиться об'єкт, перераховуються 65 відсотків коштів, одержаних від приватизації цього об'єкта.

53. Якщо будівництво об'єкта незавершеного будівництва фінансувалося за рахунок власних коштів державного підприємства та коштів централізованих капіталовкладень, то підприємству перераховується частина коштів, отриманих від приватизації цього об'єкта, яка відповідає його вкладу у будівництво, а також 65 відсотків залишку коштів, які отримані від приватизації об'єкта. Зазначені кошти використовуються державними підприємствами виключно на поповнення обігових коштів, технічне переозброєння виробництва, освоєння нових технологій та здійснення природоохоронних заходів.

54. Кошти, одержані від продажу об'єктів незавершеного будівництва, що споруджувалися відповідно до програми ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, за виключенням витрат на проведення приватизації, спрямовуються у встановленому порядку до Фонду ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

55. Кошти, одержані від продажу земельних ділянок, зараховуються до відповідних бюджетів місцевих рад, на території яких розташовані приватизовані земельні ділянки, та використовуються в порядку, передбаченому законодавством.

56. Органи, що уповноважені управляти державним майном, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації щоквартально складають переліки об'єктів незавершеного будівництва, що підлягають приватизації, та передають їх відповідним державним органам приватизації для прийняття рішення щодо приватизації.

Приватизація майна ліквідованих державних підприємств та
підприємств-банкрутів (група Д)

57. Майно ліквідованих державних підприємств, визнаних за рішенням суду банкрутами, а також майно державних підприємств, ліквідованих за рішенням органу, уповноваженого управляти державним майном, та визначене ліквідаційною комісією для продажу, передається до Фонду державного майна України (його регіональних відділень) для подальшої їх приватизації.

58. Зазначене майно передається до державного органу приватизації за актом прийому-передачі.

У разі ліквідації державного підприємства за рішенням органу управління акт прийому-передачі підписується ліквідаційною комісією, створеною цим органом, і представником державного органу приватизації.

У разі ліквідації державного підприємства внаслідок банкрутства акт прийому-передачі підписується представником ліквідаційної комісії, що призначається судом, та представником державного органу приватизації.

59. Продаж зазначеного у пункті 57 майна здійснюється виключно на аукціонах за кошти.

Приватизація майна в підприємствах змішаної власності
(група Е)

60. У разі відсутності згоди недержавних засновників (учасників) підприємств із змішаною формою власності на перетворення такого підприємства у ВАТ державна частка (пай) у цьому підприємстві приватизується шляхом продажу її на аукціоні, за конкурсом та іншими конкурентними способами продажу у порядку, встановленому законодавством України.

61. Приватизація часток (паїв, акцій), що належать державі у майні підприємств з іноземними інвестиціями, здійснюється відповідно до установчих документів цих підприємств та в порядку, що визначається Фондом державного майна України та погоджується з Антимонопольним комітетом України.

62. Не заборонені до приватизації цінні папери, паї та інше майно, що не ввійшло до статутних фондів або не було враховано при оцінці вартості такого об'єкта, приватизуються шляхом продажу через систему біржової торгівлі, на аукціоні, за конкурсом у порядку, встановленому законодавством України. Цінні папери, що були вилучені під час проведення оцінки вартості майна об'єкта приватизації та передані державним органом приватизації в управління Міністерству фінансів України, продаються на фондовій біржі в порядку, що визначається Фондом державного майна України та Міністерством фінансів України.

63. Продаж цінних паперів, паїв, іншого майна, що є державною власністю і входить до складу майна господарюючих суб'єктів із змішаною формою власності, розташованих за кордоном, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України відповідно до установчих документів цих суб'єктів та у порядку, що визначається Фондом державного майна України.

64. Частки (паї, акції), інше майно, що є державною власністю та перебуває на балансі недержавних підприємств та організацій, визначаються у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України, і приватизуються шляхом продажу через систему біржової торгівлі, на аукціоні, за конкурсом у порядку, встановленому законодавством України.

65. Частки (паї, акції), що належать державі у майні міжгосподарських підприємств та створених на їх базі господарських товариств, приватизуються в порядку, що визначається Фондом державного майна України за погодженням з Антимонопольним комітетом України.

Приватизація об'єктів групи Ж

66. Приватизація майна об'єктів, віднесених до групи Ж, здійснюється способами, передбаченими цією Програмою.

67. Способи приватизації майна об'єктів соціальної сфери, види господарських товариств, що створюються при цьому, порядок приватизації часток (акцій), що належать державі у майні господарських товариств, визначаються Фондом державного майна України в залежності від їх галузевої ознаки та вартості.

68. Приватизація майна об'єктів соціальної сфери здійснюється за умови гарантованого. при цьому надалі забезпечення населення адміністративно-територіальної одиниці послугами об'єктів соціальної сфери на рівні не нижче встановлених державою нормативів.

69. Під час приватизації об'єктів соціальної сфери не дозволяється:

руйнування цілісних майнових комплексів, навчальних, наукових та технологічних циклів;

перепрофілювання об'єктів соціальної сфери у строк, встановлений планом приватизації або договором купівлі-продажу з урахуванням пропозицій органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та професійних спілок, але не менше 10 років;

погіршення та зниження обсягів і рівня соціально-культурного обслуговування населення;

порушення прав громадян, у тому числі права на освіту, охорону здоров'я, інформацію, заняття фізичною культурою і спортом тощо;

а щодо об'єктів освіти, фізичної культури і спорту, які належали підприємствам і відомствам, - зміна їх призначення.

70. При достатньому економічному обгрунтуванні у встановленому Фондом державного майна України порядку можливе перепрофілювання об'єктів соціальної сфери без зміни їх призначення щодо надання соціальних послуг.

71. Державні органи приватизації за поданням відповідних органів, уповноважених управляти майном об'єктів соціальної сфери, що належать до державної власності, та майном, що належить Автономній Республіці Крим, щокварталу затверджують переліки об'єктів, що підлягають приватизації, за погодженням з відповідними державними адміністраціями.

72. Рішення про приватизацію об'єктів соціальної сфери, занесених до переліків, зазначених у пункті 71 цієї Програми, приймається державними органами приватизації на підставі заяв покупців або за власною ініціативою.

Приватизація науково-дослідних підприємств

73. Приватизація науково-дослідних інститутів, науково-дослідних та проектних організацій і підрядних реставраційних підприємств здійснюється шляхом продажу акцій ВАТ, створених на базі їх майна способами, передбаченими цією Програмою. Закріплення пакетів акцій вказаних об'єктів у державній власності, у випадку, коли об'єкт відповідає вимогам пункту 12, здійснюється у порядку, встановленому цією Програмою.

При цьому квота обов'язкового застосування приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів встановлюється не менше, ніж у розмірі, який забезпечує пільговий продаж особам, що мають таке право відповідно до чинного законодавства України про приватизацію.

Оцінка вартості майна науково-дослідних інститутів, науково-дослідних та проектних організацій і підрядних реставраційних підприємств здійснюється з урахуванням нематеріальних активів, вартість яких визначається експертним шляхом, у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України та Міністерством України у справах науки і технологій.

Особливості приватизації готелів

74. Приватизація готелів у 1998 році здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" з урахуванням таких особливостей:

оцінка вартості майна здійснюється з урахуванням нематеріальних активів, вартість яких визначається експертним шляхом;

продаж здійснюється виключно на комерційних та некомерційних конкурсах, відкритих торгах (тендерах) та аукціонах з обов'язковим збереженням профілю їх діяльності.

Приватизація готелів, рішення про приватизацію яких прийнято до набуття чинності цією Програмою, здійснюється з урахуванням таких особливостей:

залишення акцій у державній власності в планах приватизації (розміщення акцій) не передбачається;

продаж державного пакета акцій здійснюється на аукціонах, комерційних та некомерційних конкурсах або відкритих торгах (тендерах) за кошти.

Приватизація об'єктів на території, що постраждала внаслідок
Чорнобильської катастрофи

75. Приватизація об'єктів, розташованих у зоні гарантованого добровільного відселення з території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (за винятком об'єктів, зазначених у пункті 79 цієї Програми), здійснюється з урахуванням вимог Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи". Оцінка вартості майна таких об'єктів здійснюється за даними балансу без урахування потенційної прибутковості та без експертної оцінки.

76. Працівники об'єктів (розташованих у зоні гарантованого добровільного відселення з території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), зазначені у пункті 39 Програми, та прирівняні до них особи мають право на придбання будь-якого пакета акцій (будь-якої частки майна - для об'єктів групи А) цього об'єкта за номінальною вартістю.

77. Об'єкти, розташовані у зоні безумовного (обов'язкового) відселення, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, приватизації не підлягають.

Приватизація підприємств, які надають фінансові послуги
або управляють фінансовими активами

78. Приватизація державних підприємств, які надають фінансові послуги або управляють фінансовими активами, включаючи корпоративні цінні папери (банки, холдинги, інвестиційні, лізингові, страхові компанії тощо) (далі підприємства, що надають фінансові послуги), здійснюється за окремим розпорядженням Кабінету Міністрів України по спеціально розроблених планах розміщення акцій, які затверджуються Фондом державного майна України, Міністерством фінансів України, Антимонопольним комітетом України та Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

79. До підприємств, що надають фінансові послуги, належать державні підприємства, в загальних обсягах реалізації продукції і надання послуг яких фінансові послуги або управління фінансовими активами становлять не менше 33 відсотків, незалежно від інших ознак.

80. Кабінет Міністрів України в разі необхідності приймає рішення про закріплення пакета акцій у власності держави. Розмір цього пакета не може перевищувати 25 відсотків плюс 1 акція статутного фонду.

81. Розмір статутного фонду підприємства, що надає фінансові послуги, визначається, виходячи з даних експертної оцінки вартості такого підприємства. Експертна оцінка проводиться відібраними на конкурсних засадах експертами з урахуванням обсягів валюти балансу підприємства, що надає фінансові послуги, прибутковості і ліквідності його активів.

82. Порядок приватизації підприємств, що надають фінансові послуги, визначається відповідним Положенням, яке затверджується Фондом державного майна, Міністерством фінансів та Антимонопольним комітетом України.

Розділ 4. Завдання щодо обсягів приватизації на 1998 рік

Обсяги приватизації

83. Обсяги приватизації в Україні на 1998 рік:

  +-----------------------------------------------------------------+
¦Група об'єктів ¦ Б,В,Г ¦ Д ¦ Е ¦
+---------------------------------+-----------+--------+----------¦
¦Кількість об'єктів приватизації ¦ 973 ¦ 400 ¦ 300 ¦
+-----------------------------------------------------------------+

Обсяги приватизації в Україні на 1998 рік включають у групи об'єктів Б, В, Г об'єкти, що були заплановані на 1997 рік, але продаж акцій яких не розпочато.

Поіменний перелік об'єктів визначається Фондом державного майна України.

84. Обсяги приватизації об'єктів груп Б, В, Г в розрізі регіонів:

  +------------------------------------------------------------------+
¦Регіони ¦ Кількість об'єктів ¦
+---------------------------------------+--------------------------¦
¦Автономна Республіка Крим ¦ 23 ¦
¦ ¦ ¦
¦Області: ¦ ¦
¦Вінницька ¦ 45 ¦
¦Волинська ¦ 22 ¦
¦Дніпропетровська ¦ 71 ¦
¦Донецька ¦ 79 ¦
¦Житомирська ¦ 41 ¦
¦Закарпатська ¦ 27 ¦
¦Запорізька ¦ 45 ¦
¦Івано-Франківська ¦ 16 ¦
¦Київська ¦ 45 ¦
¦Кіровоградська ¦ 45 ¦
¦Луганська ¦ 71 ¦
¦Львівська ¦ 33 ¦
¦Миколаївська ¦ 33 ¦
¦Одеська ¦ 39 ¦
¦Полтавська ¦ 38 ¦
¦Рівненська ¦ 14 ¦
¦Сумська ¦ 28 ¦
¦Тернопільська ¦ 35 ¦
¦Харківська ¦ 54 ¦
¦Херсонська ¦ 19 ¦
¦Хмельницька ¦ 38 ¦
¦Черкаська ¦ 47 ¦
¦Чернівецька ¦ 9 ¦
¦Чернігівська ¦ 20 ¦
¦м. Київ ¦ 34 ¦
¦м. Севастополь ¦ 2 ¦
+---------------------------------------+--------------------------¦
¦Усього ¦ 973 ¦
+------------------------------------------------------------------+

85. Обсяги приватизації майна об'єктів груп Б, В, Г, що належить до сфери управління органів виконавчої влади:

  +-----------------------------------------------------------------+
¦Органи управління ¦ Кількість об'єктів ¦
+-----------------------------------+-----------------------------¦
¦Мінвуглепром України ¦ 94 ¦
¦Мінпромполітики України ¦ 99 ¦
¦Укрбудматеріали ¦ 12 ¦
¦Держнафтогазпром ¦ 5 ¦
¦Мінтранс України ¦ 44 ¦
¦Держкомзв'язку України ¦ 1 ¦
¦Мінагропром України ¦ 616 ¦
¦Держкомрибгосп України ¦ 32 ¦
¦Інші ¦ 70 ¦
+-----------------------------------+-----------------------------¦
¦Усього: ¦ 973 ¦
+-----------------------------------------------------------------+

Фінансові результати виконання Програми

86. Кошти, одержані від продажу державного майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим, інші надходження, безпосередньо пов'язані з процесом приватизації та кредитуванням підприємств (від покупців за подання заяви на приватизацію; реєстраційний збір за реєстрацію покупців на участь в аукціоні, конкурсі, штрафні санкції за несвоєчасні розрахунки за об'єкти приватизації; відсотки банків за надання кредитів; від продажу пакетів на право оренди приміщень; відсотки за розстрочку платежу; плата за ліцензії на право роботи з приватизаційними паперами тощо), зараховуються до позабюджетного Державного фонду приватизації, позабюджетного фонду приватизації Автономної Республіки Крим.

87. Кошти, одержані від продажу державного майна (крім об'єктів незавершеного будівництва та об'єктів соціальної сфери), та інші надходження, безпосередньо пов'язані з процесом приватизації та кредитуванням підприємств, розподіляються за напрямами:

  (відсотки)  
Кредитування технічного переозброєння приватизованих
підприємств, розвиток підприємництва (рефінансування
технічного розвитку і реструктуризація заборгованості
підприємств та фінансування реструктуризації
підприємств тощо) 




15 
в тому числі, малих підприємств з метою створення нових
робочих місць 
5
 
Державний бюджет України  80 
Виконання Програми 

88. Розрахунок витрат коштів позабюджетного Державного фонду приватизації на виконання програми приватизації:

  (відсотки від суми
на виконання Програми) 
а) створення і функціонування єдиної комп'ютерної
мережі державних органів приватизації 

б) створення депозитарної системи в Україні 
в) утримання мережі центрів проведення
сертифікатних аукціонів 

19 
г) відшкодування витрат, пов'язаних
з приватизацією та інформаційним забезпеченням
процесу приватизації - всього 


75 
у тому числі:
оплата послуг сторонніх осіб та організацій,
залучених до роботи, пов'язаної з приватизацією
проведення інформаційно-пропагандистської
діяльності по висвітленню приватизаційних процесів
в Україні у засобах масової інформації
оплата господарських витрат та
громадсько-договірних робіт (видатки на зв'язок,
утримання та оренду транспорту, придбання
інформаційно-довідникової та передплатної
літератури, канцелярські видатки, оплата ремонту
приміщень, придбання програмної продукції, оплата
комунальних послуг, оплата представницьких та інших
непередбачених витрат)
придбання обчислювальної техніки, засобів
зв'язку, оргтехніки, транспорту, обладнання та
інвентарю
матеріальне заохочення працівників державних
органів приватизації
фінансування витрат, пов'язаних з забезпеченням
міжнародної діяльності у справах приватизації
видання Державного інформаційного
бюлетеня про приватизацію
кадрове, соціально-побутове забезпечення та
навчання 


25


12







17


6

6

0,5

1,5

Всього  100 

89. Кошти, одержані від продажу об'єктів соціальної сфери, розподіляються за напрямами:

  (відсотки) 
Державний бюджет України (на фінансування
соціальних програм розвитку та утримання
об'єктів соціальної сфери) 
95,0

 
Відшкодування витрат, пов'язаних з приватизацією  5,0 
У разі, якщо об'єкти соціальної сфери або інші
об'єкти приватизації виділяються з балансів підприємств: 

 
у Державний бюджет України  30,0 
відшкодування витрат, пов'язаних з приватизацією  5,0 
підприємству, на балансі якого перебував об'єкт
соціальної сфери, або інші об'єкти приватизації 

65,0 

90. У 1998 році плануються надходження від приватизації майна державних підприємств до Державного бюджету України у розмірі 1040 млн. гривень.

Розділ 5. Післяприватизаційна політика держави

Захист прав акціонерів у процесі приватизації
та післяприватизаційний період

91. Всі прості іменні акції відповідного ВАТ є рівнозначними за обсягом прав акціонерів і розміром дивідендів, що виплачуються за ними.

92. Право голосу за акціями може бути передано акціонером іншій фізичній або юридичній особі виключно за довіреністю, виданою з додержанням вимог чинного законодавства.

93. До реалізації плану приватизації (розміщення акцій) та внесення до реєстру акціонерів відповідної інформації, ВАТ і державним органам приватизації забороняється:

відчужувати майно, включене до статутного фонду ВАТ, якщо вартість зазначеного майна перевищує 25 відсотків вартості активів ВАТ;

приймати рішення про здійснення додаткового випуску акцій ВАТ;

змінювати номінальну вартість та кількість акцій ВАТ (крім випадків дроблення акцій за підсумками аукціону);

відмовляти в реєстрації особам для участі в загальних зборах акціонерів, якщо вони мають документи, що засвідчують їх права акціонерів, а саме: акції, сертифікати, виписки з реєстру акціонерів, довіреності, витяги з протоколів сертифікатних аукціонів, а також встановлювати будь-які обмеження щодо їх участі у зборах;

відмовляти в перереєстрації акцій на ім'я нового власника за наявності хоча б одного з передбачених законодавством документів, що підтверджують перехід права власності на акції до нового власника.

94. До приватизації 100 відсотків акцій ВАТ забороняється встановлення у статуті товариства мінімальної кількості акцій, яка надає право голосу на загальних зборах.

95. До реалізації плану приватизації рішення про участь ВАТ у холдингових компаніях, об'єднаннях підприємств та промислово-фінансових групах, поділ ВАТ на окремі юридичні особи та про його внески до статутних фондів інших господарюючих суб'єктів приймається більшістю у 3/4 голосів акціонерів, які беруть участь у зборах.

96. Забороняється встановлення емітентом непередбачених законодавством обмежень щодо відчуження акціонером ВАТ акцій, придбаних ним у процесі приватизації.

97. ВАТ зобов'язане здійснити оцінку, виходячи з балансової вартості активів товариства, та викуп акцій акціонерів, які вимагають цього, у випадку, коли акціонери голосували проти прийняття загальними зборами таких рішень:

про реорганізацію ВАТ;

про укладення угод, або кількох взаємопов'язаних угод, щодо придбання або відчуження майна ВАТ, вартість якого перевищує 50 відсотків балансової вартості активІв товариства на дату прийняття такого рішення.

Післяприватизаційна підтримка підприємств

98. Фондом державного майна України здійснюється фінансова та організаційно-правова підтримка приватизованих підприємств та ВАТ, державна частка в статутних фондах яких не перевищує 25 відсотків плюс одна акція.

99. Фінансова післяприватизаційна підтримка підприємств здійснюється шляхом надання в межах коштів, одержаних від продажу майна відповідного підприємства, пільгових кредитів строком до 5 років на умовах повернення, платності та цільового використання для технічного переозброєння, створення нових робочих місць, реструктуризації прострочених боргів. Пільгові кредити з позабюджетного Державного фонду приватизації підприємствам, які мають прострочену заборгованість перед Державним бюджетом України, не надаються.

100. Джерелом кредитування є кошти позабюджетного Державного фонду приватизації в частині, яка за даною Програмою направляється на зазначені цілі.

Кредити надаються під заставу ліквідних активів підприємства уповноваженими банками в порядку, встановленому Фондом державного майна і Національним банком України.

Пропозиції щодо отримання та використання кредиту надаються у вигляді бізнес-плану з обгрунтованим графіком повернення кредиту і сплати відсотків по кредиту, а також затвердженого відповідним органом ВАТ переліку майна, що передаватиметься під заставу.

101. Державні підприємства, які перетворені у ВАТ і продаж акцій яких розпочався, можуть бути притягнуті до процедур банкрутства за рішенням арбітражного суду лише після закінчення приватизації (виконання плану розміщення акцій).

Управління ВАТ з державною часткою у статутному фонду

102. Управління ВАТ з державною часткою у статутному фонді здійснюється шляхом участі уповноважених представників, визначених у встановленому порядку, в діяльності органів управління такого ВАТ - наглядової ради та ревізійної комісії, створення яких для всіх ВАТ, у статутному фонді яких є державна частка, є обов'язковим, загальних зборів акціонерів.

103. У процесі приватизації державного майна ВАТ державні органи приватизації здійснюють: формування органів управління цих ВАТ - правління, наглядової ради, ревізійної комісії, які діють до перших загальних зборів акціонерів; розробляють та затверджують статутні документи цих підприємств; визначають строк та місце проведення перших загальних зборів акціонерів; надають права представляти інтереси держави на зборах акціонерів; проводять конкурси з відбору уповноваженої особи з управління державною часткою у статутному фонді ВАТ.

104. Перші загальні збори акціонерів ВАТ, створеного у процесі приватизації, скликаються його правлінням після реалізації плану приватизації (розміщення акцій) або продажу більш ніж 60 відсотків акцій ВАТ.

До порядку денного перших загальних зборів акціонерів ВАТ мають бути обов'язково внесені такі питання:

обрання органів управління товариства;

звіт голови правління про підсумки фінансово-господарської діяльності товариства;

звіт ревізійної комісії та головного бухгалтера товариства;

порядок розподілу прибутку та заходи щодо погашення боргових зобов'язань товариства;

визначення стратегії розвитку та основних напрямів діяльності товариства.

105. Загальні збори акціонерів ВАТ з державною часткою у статутному фонді проводяться не рідше одного разу на рік. На цих зборах мають розглядатися і ставитися на голосування питання щодо нарахування дивідендів на акції товариства, а також питання, пов'язані з виконанням рішень Кабінету Міністрів України. Відповідальність за підготовку і проведення загальних зборів відповідно до положень чинного законодавства України і цієї Програми покладається на голову правління ВАТ.

106. У випадку, коли голова правління ВАТ з державною часткою у статутному фонді порушує положення чинного законодавства і цієї Програми, його повноваження припиняються наглядовою радою, яка приймає рішення щодо призначення нового голови правління.

107. Склад наглядової ради формується залежно від складу акціонерів ВАТ і має забезпечувати їх пропорційне представництво у наглядовій раді. До складу останньої обов'язково повинні входити представники Кабінету Міністрів України або органу, визначеного Кабінетом Міністрів України, і Фонду державного майна України

108. У разі закріплення у державній власності пакета акцій ВАТ у розмірі 50 відсотків плюс 1 акція головою наглядової ради ВАТ обирається особа, кандидатуру для обрання якої рекомендовано Прем'єр-міністром України або відповідним віце-прем'єр-міністром України.

109. Засідання наглядової ради ВАТ, у статутному фонді якого є державна частка, проводяться не рідше одного разу на 3 місяці. Обов'язковими для розгляду на її засіданнях є питання фінансового стану ВАТ, включаючи своєчасність виплати заробітної плати працівникам, збереження майна ВАТ і виконання рішень загальних зборів акціонерів. 3а результатами розгляду цих питань наглядова рада виносить на загальні збори акціонерів питання щодо переобрання правління ВАТ. У разі закріплення у державній власності пакета акцій ВАТ у розмірі 50 відсотків плюс 1 акція рішення про позачергові загальні збори акціонерів приймає голова наглядової ради ВАТ.

110. В окремих випадках за рішенням Кабінету Міністрів України права на управління пакетом акцій ВАТ, що закріплений у державній власності, можуть бути передані на конкурсних засадах юридичній (недержавній) або фізичній уповноваженій особі в порядку, встановленому Фондом державного майна України, Міністерством економіки України, Антимонопольним комітетом України та Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Така передача пакета акцій в управління інвестору може здійснюватись без проведення конкурсу, якщо вона передбачена умовами продажу пакетів акцій за конкурсом.

111. Особа, уповноважена від імені держави управляти пакетом акцій, представляє державу в органах управління ВАТ, є членом або головою (у разі володіння державою більше ніж 50 відсотками акцій) наглядової ради ВАТ.

Уповноваженою особою не може бути об'єднання підприємств або посадова особа холдингу, до складу якого входить товариство.

112. Статутний фонд уповноваженої особи, що є недержавною юридичною особою, не може бути меншим ніж 5 відсотків розміру номінальної вартості пакета акцій, що передається уповноваженій особі в управління.

113. Фонд державного майна України при укладенні договору-доручення щодо здійснення функцій з управління акціями ВАТ, які перебувають у державній власності, з уповноваженою особою - юридичною (недержавною) та фізичною особою передбачає у договорі зобов'язання уповноваженої особи щодо перерахування до позабюджетного Державного фонду приватизації кошти в сумі 10 відсотків вартості акцій, щодо яких їй надаються функції з управління. Зазначені кошти залишаються на рахунку позабюджетного Державного фонду приватизації і не підлягають вилученню до Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

114. Представники органу виконавчої влади, Фонду державного майна України чи юридичної особи, а також фізичні особи, які претендують на правоздійснення функцій управління пакетами акцій ВАТ, що перебувають у державній власності, повинні мати відповідний сертифікат (диплом).

Для забезпечення відповідного рівня підготовки уповноважених осіб Фонд державного майна України, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку та Міністерство економіки України організовують їх навчання у навчальних закладах, акредитованих Міністерством освіти України.

Навчальні програми з підготовки уповноважених осіб затверджуються навчальними закладами за погодженням з Фондом державного майна України, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку та Міністерством економіки України.

115. Фонд державного майна України у встановленому порядку здійснює облік:

контрактів з головами правлінь ВАТ, укладених до перших зборів акціонерів;

уповноважених осіб, що здійснюють функції управління акціями, закріпленими у державній власності.

Розділ 6. Прикінцеві положення

Організаційне забезпечення виконання Програми

116. У межах виконання завдань, визначених цією Програмою, Фонд державного майна України підпорядковується Кабінету Міністрів України.

Фонд державного майна України, центральні та місцеві органи виконавчої влади здійснюють заходи щодо підготовки та подання пропозицій Кабінету Міністрів України щодо плану-графіку передприватизаційної підготовки підприємств, який має бути затвердженим до 1 березня 1998 року.

117. Фонд державного майна України у двотижневий строк від набрання чинності цією Програмою доводить до регіональних відділень та представництв Фонду, заінтересованих центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів Антимонопольного комітету України графік приватизації об'єктів, включених до завдань, визначених цією Програмою, з розподілом повноважень щодо їх приватизації між Фондом та його регіональними відділеннями.

У разі якщо приватизацію об'єкта проводить Фонд, до складу комісії з приватизації включається також представник відповідного регіонального відділення Фонду з правом дорадчого голосу.

118. Фонд державного майна України забезпечує підготовку та перепідготовку працівників державних органів приватизації та органів виконавчої влади з питань, що пов'язані з реалізацією цієї Програми.

119. Кабінет Міністрів України разом з Фондом державного майна України здійснює заходи щодо підготовки та внесення в установленому порядку пропозицій про:

звільнення від оподаткування платежів за майно, що підлягає приватизації, а також звільнення від оподаткування інвестицій у відповідні товариства на виконання інвестиційних умов приватизації;

незастосування митно-податкових платежів з операцій імпорту та експорту капіталу, якщо він використовується для купівлі майна в ході приватизації;

звільнення від оподаткування операцій з післяприватизаційної фінансової підтримки підприємств, а також звільнення від оподаткування відсотків, що зараховуються до Державного бюджету України чи до валютних резервів Національного банку України від використання приватизованими підприємствами пільгових кредитів з Державного позабюджетного фонду приватизації;

врегулювання використання надр, корисних копалин, водних та інших природних ресурсів суб'єктами підприємницької діяльності, в тому числі підприємствами, що приватизуються.

Кабінету Міністрів України разом з Фондом державного майна України вжити заходів щодо:

вдосконалення механізмів оцінки та інвентаризації майна, обліку активів підприємств, що приватизуються, забезпечення використання ринкових методів визначення ціни продажу об'єктів приватизації;

забезпечення переважного використання доходів від приватизації для поповнення Державного бюджету України та фінансування приватизованого сектора економіки і встановлення сприятливого для підприємств відсотка за пільгові кредити з Державного позабюджетного фонду приватизації;

організаційно-правової взаємодії державних органів приватизації та правоохоронних і судових органів з ініціювання та вирішення майнових, фінансово-боргових і приватизаційних спорів, виконання судових рішень, захисту прав власності України;

Законодавче забезпечення виконання Програми

120. Для забезпечення виконання Програми Кабінет Міністрів України, Фонд державного майна України разом з міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади розробляє такі законодавчі і нормативні акти:

Проекти законодавчих актів

 +-----------------------------------------------------------------------+
¦ N ¦Перелік проектів ¦Розробники ¦Строк ¦Строк внесення ¦
¦п/п¦законодавчих актів¦ ¦розроблення ¦на розгляд ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦Верховної Ради ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦України ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 1 ¦ 2 ¦ 3 ¦ 4 ¦ 5 ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 1 ¦Закон України "Про¦Фонд ¦У місячний ¦У двомісячний ¦
¦ ¦внесення змін до ¦державного ¦строк з дня ¦строк з дня ¦
¦ ¦Закону України ¦майна, ¦набрання ¦набрання чинності¦
¦ ¦"Про приватизацію ¦Мін'юст ¦чинності ¦цією Програмою ¦
¦ ¦державного майна" ¦ ¦цією Програмою¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 2 ¦Закон України про ¦Мінвуглепром, ¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦внесення змін до ¦Мінпромполітики¦ ¦ ¦
¦ ¦Закону України ¦Держкомгеології¦ ¦ ¦
¦ ¦"Про ¦Фонд державного¦ ¦ ¦
¦ ¦підприємництво" ¦майна, Мін'юст ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 3 ¦Закон України про ¦Державна ¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦внесення змін до ¦податкова ¦ ¦ ¦
¦ ¦Закону України ¦адміністрація ¦ ¦ ¦
¦ ¦"Про оподаткування¦Мінфін ¦ ¦ ¦
¦ ¦прибутку ¦Фонд державного¦ ¦ ¦
¦ ¦підприємств" ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦Мін'юст ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 4 ¦Закон України про ¦Державна ¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦внесення змін до ¦податкова ¦ ¦ ¦
¦ ¦Закону України ¦адміністрація ¦ ¦ ¦
¦ ¦"Про податок на ¦Мінфін ¦ ¦ ¦
¦ ¦додану вартість" ¦Фонд державного¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦Мін'юст ¦ ¦ ¦
+-----------------------------------------------------------------------¦
¦ Проекти нормативних актів Кабінету Міністрів України ¦
+-----------------------------------------------------------------------¦
¦ 1 ¦Постанова Кабінету¦Фонд ¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦Міністрів України ¦державного ¦ ¦ ¦
¦ ¦щодо порядку ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦передприватизацій-¦Мінекономіки ¦ ¦ ¦
¦ ¦ної підготовки ¦Мін'юст ¦ ¦ ¦
¦ ¦підприємств ¦ ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 2 ¦Постанова Кабінету¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦Міністрів України ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦щодо положення про¦Мінфін ¦ ¦ ¦
¦ ¦оцінку вартості ¦Мін'юст ¦ ¦ ¦
¦ ¦майна науково- ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦дослідних ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦інститутів, ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦науково-дослідних ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦і проектних ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦організацій і ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦підрядних ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦реставраційних ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦підприємств з ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦урахуванням ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦нематеріальних ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦активів ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------------------------------------------------------------------¦
¦ Проекти нормативно-правових актів Фонду державного майна, ¦
¦ міністерств, інших центральних органів виконавчої влади ¦
+-----------------------------------------------------------------------¦
¦ 1 ¦Порядок ¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦приватизації ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦підприємств, що ¦Мінфін ¦ ¦ ¦
¦ ¦надають фінансові ¦Мін'юст ¦ ¦ ¦
¦ ¦послуги ¦ДКЦПФР ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 2 ¦Порядок продажу ¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦пакетів акцій за ¦Майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦кошти на відкритих¦ДКЦПФР ¦ ¦ ¦
¦ ¦грошових аукціонах¦ ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 3 ¦Порядок залучення ¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦професійних ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦посередників для ¦ДКЦПФР ¦ ¦ ¦
¦ ¦здійснення заходів¦Мін'юст ¦ ¦ ¦
¦ ¦з продажу акцій на¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦відкритих грошових¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦аукціонах,біржах і¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦позабіржовій ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦фондовій ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦торговельній ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦системі ¦ ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 4 ¦Порядок залучення ¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦радників для ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦здійснення продажу¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦акцій за ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦конкурсами ¦ ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 5 ¦Положення про ¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦порядок ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦приватизації ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦об'єктів ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦соціальної сфери ¦ ¦ ¦ ¦
+---+------------------+---------------+--------------+-----------------¦
¦ 6 ¦ Порядок продажу ¦Фонд державного¦ -"- ¦ -"- ¦
¦ ¦ акцій за кошти ¦майна ¦ ¦ ¦
¦ ¦ через Національну¦ДКЦПФР ¦ ¦ ¦
¦ ¦ мережу центрів ¦Антимонопольний¦ ¦ ¦
¦ ¦ сертифікатних ¦комітет ¦ ¦ ¦
¦ ¦ аукціонів ¦ ¦ ¦ ¦
+-----------------------------------------------------------------------+

Інформаційне забезпечення процесу приватизації

121. Фонд державного майна України разом з Міністерством інформації України, Державним комітетом телебачення і радіомовлення України, Державним інформаційним агентством України, Державним комітетом зв'язку України, Державним спеціалізованим комерційним ощадним банком України здійснюють заходи щодо інформування громадян України та іноземних держав про умови приватизації в Україні.

122. Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва публікують інформацію про приватизацію, передбачену законодавством, у строки та порядку, визначені цим законодавством.

123. Інформація про строки та умови проведення відкритих торгів (тендеру) має бути опублікована в інформаційних бюлетенях державних органів приватизації, центральній та місцевій пресі не пізніш як за 30 календарних днів до дати проведення торгів.

124. Голова Фонду державного майна України, керівники регіональних відділень та представництв Фонду несуть персональну відповідальність за своєчасність та повноту інформації щодо об'єктів, які приватизуються.

Заходи щодо завершення обігу приватизаційних паперів

125. Видача приватизаційних майнових сертифікатів та компенсаційних сертифікатів здійснюється відповідно до законодавства до 1 липня 1998 року.

126. Кінцевий строк використання приватизаційних майнових сертифікатів та компенсаційних сертифікатів у процесі приватизації відповідно до законодавства - 31 грудня 1998 року.

127. Протягом 1998 року Кабінет Міністрів України разом з Національним банком України, Фондом державного майна України вживають заходів щодо запровадження механізму погашення не використаних приватизаційних майнових сертифікатів.

128. Після списання коштів з позабалансових рахунків позабюджетного Державного фонду приватизації приватизаційні майнові сертифікати в паперовій формі передаються до архіву. Строк їх зберігання становить 5 років. 3а розпорядженням Національного банку України приватизаційні майнові сертифікати знищуються у порядку, встановленому Національним банком України для знищення грошових знаків.

Контроль за виконанням Програми

130. Контроль за виконанням цієї Програми здійснюють Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Фонд державного майна України, інші органи виконавчої влади та правоохоронні органи в межах своєї компетенції, визначеної чинним законодавством.

131. Фонд державного майна України не рідше ніж один раз на квартал заслуховує звіти керівників структурних підрозділів Фонду та його регіональних відділень про виконання вимог та завдань цієї Програми, організовує моніторинг виконання Програми.

132. Фонд державного майна України залучає до планових перевірок діяльності регіональних відділень та представництв Фонду представників правоохоронних органів.

133. 3а результатами виконання Програми Голова Фонду державного майна України подає письмовий звіт Президентові України, Верховній Раді України і Кабінету Міністрів України.

Глава Адміністрації Президента України є.КУШНАРЬОВ