ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 19.12.96 р. N 16-1101/10-1597
Про податок на добавлену вартість
У зв'язку з надходженням запитів та повідомлень від державних податкових адміністрацій про виділення заготівельними та переробними підприємствами в приймальних квитанціях та платіжних документах податку на добавлену вартість по розрахунках за сільськогосподарську продукцію, яка надходить в рахунок державного замовлення та державного контракту, Державна податкова адміністрація України звертає вашу увагу на те, що:
1. Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 21.10.94 р. N 223/94-ВР "Про стан реалізації Постанови Верховної Ради України "Про подолання кризового стану в агропромисловому комплексі" сільськогосподарські товаровиробники звільняються від сплати податку на добавлену вартість на продукцію, яка реалізується по держзамовленню і держконтракту. Тобто починаючи з 06.11.94 р. сільськогосподарські товаровиробники при реалізації продукції в рахунок держзамовлення і держконтракту податок на добавлену вартість в ціну не включають і не сплачують до бюджету.
Згідно з п. 1 ст. 7 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. N 14-92 "Про податок на добавлену вартість" та п. 87 інструкції Головної державної податкової інспекції України від 10.02.93 р. N 3 "Про порядок обчислення і сплати податку на добавлену вартість", зареєстрованої Міністерством юстиції України 31.03.93 р. за N18, у разі звільнення товарів від податку на добавлену вартість у розрахункових (платіжних) документах робиться помітка "Без ПДВ". Тому в документах (незалежно від того хто їх виписує) по зазначеній продукції повинно бути вказано - "Без ПДВ".
Відповідальність за достовірність даних, наведених у первинних документах, згідно з пунктом 2.14 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку) затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. N 88 і зареєстрованого Міністерством юстиції України 05.05.95 р. за N 168/704, несуть особи, які склали і підписали ці документи, а тому і відповідальність за правильність обчислення і сплати податку на добавлену вартість несе підприємство, посадові особи якого склали і підписали первинні документи з неправильним відображенням податку на добавлену вартість, що в свою чергу призвело до неправильної сплати цього податку до бюджету.
2. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.96 р. N 920 "Про хід заготівлі зерна до державних та регіональних ресурсів" передбачена можливість закупівлі продовольчого зерна до державних ресурсів від населення за готівку в рахунок держзамовлення. Тому біржові ціни, на підставі яких буде здійснюватися оплата громадянам за здане зерно, не повинні включати податок на добавлену вартість, оскільки громадяни відповідно до ст. 2 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. N 14-92 "Про податок на добавлену вартість" не є платниками цього податку і, реалізуючи власну продукцію, не мають права додавати до ціни цей податок.
3. У спільному листі Мінсільгосппроду, Мінекономіки та Міністерства фінансів України від 23.07.96 р. NN 37-22-12/6153, 53-42/247, 10-08-4 зазначено: "...при розрахунках з виконавцями договорів за зерно, яке надійде в рахунок державного та регіонального замовлень, заготівельні та переробні підприємства в приймальних квитанціях та платіжних дорученнях виділяють: "у тому числі податок на добавлену вартість". Цей лист з Головною державною податковою інспекцією України не погоджувався, в Міністерстві юстиції України це зареєстровано і суперечить діючому податковому законодавству, включаючи спільний наказ Міністерства фінансів України і Мінсільгосппроду України від 11.04.96 р. N 72/113 "Про затвердження Порядку надання і повернення бюджетної позички на закупівлю зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року", який зареєстровано Міністерством юстиції України 04.06.96 р. за N 265/1290, а тому ні платники, ні органи державних податкових служб України не мають права користуватися ним в цій частині. В свою чергу, Головною державною податковою інспекцією України були офіційно надіслані зауваження на адресу Міністерства фінансів України листом від 23.08.96 р. N 10-216/09-992 "Про державне замовлення".
Виходячи з викладеного, Державка податкова адміністрація України пропонує Мінсільгосппроду України, Мінекономіки України, Мінфіну України привести у відповідність до діючого законодавства про податок на добавлену вартість вищезазначений лист від 23.07.96 р. NN 37-22-12/6153, 53-42/247, 10-08-4 "Про застосування пп. 2.2, 2.3, 5.2 та 5.3 "Порядку надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року", затвердженого наказом Мінфіну та Мінсільгосппроду України від 11.04.96 р. N 72/113.
Заступник Голови О.I. ШИТРЯ
