Облік пально-мастильних матеріалів
Пальне списується на собівартість лише на підставі дорожніх листів за встановленими нормами витрат.
Завданням обліку пально-мастильних матеріалів є забезпечення достовірних даних з надходження та відпуску матеріалів, а також контроль за зберіганням матеріалів та на всіх етапах їх руху.
Облік пально-мастильних матеріалів на складах та у інших місцях зберігання організується і ведеться під керівництвом головного бухгалтера підприємства.
При організації обліку пально-мастильних матеріалів слід керуватись Положенням про організацію бухгалтерського обліку і звітності в Україні, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від З квітня 1993 р. N250. Пунктом 51 цього Положення передбачено, що паливо та запасні частини відображаються в обліку і звітності за їх фактичною собівартістю, а фактична собівартість визначається виходячи з витрат на придбання, включаючи оплату процентів за придбання в кредит, наданий постачальником, комісійної винагороди, сплаченої постачальницьким і зовнішньоекономічним організаціям, вартості послуг товарних бірж, митних зборів, витрат на транспортування, зберігання і доставку що здійснюють сторонні організації.
Синтетичний облік пального ведеться на рахунку 06 "Паливо". Аналітичний облік пального організується за місцями зберігання, по матеріальновідповідальних особах, по видах палива, з, застосуванням одиниць виміру: на складах в подвійних показниках - літрах та Кілограмах, а у баках автомобілів - у літрах. " При надходженні пально-мастильних матеріалів на склад робиться бухгалтерський запис по дебету рахунка 06/1 "Нафтопродукти на складах" та кредиту рахунка 60 "Розрахунки з постачальниками та підрядчиками". На суму транспортно-заготівельних витрат робиться бухгалтерське проведення по дебету рахунка 06/4 "Транспортно-заготівельні витрати" з кредиту інших рахунків.
Видача пального водіям автомобілів проводиться позаправочних відомостях, на підставі яких робиться бухгалтерське проведення по списанню пального зі складу та оприбуткуванню його під звіт водіям (дебет 06/З "Пальне у баках автомобілів", кредит 06/1 "Нафтопродукти на складах").
Списання пального з підзвіту водіїв проводиться на підставі оформлених належним чином дорожніх листів, виходячи з пробігу та встановленої норми витрат пального на 100 км пробігу тобто з підзвіту водія списується фактично витрачена кількість пального, але в межах норм.
Фактично витрачене пальне та пробіг автомобіля уточнюється шляхом перевірки показників спідометра та залишків пального в баку автомобіля на звітну дату.
Норми витрат пального і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті затверджені Міністерством транспорту України і введені в дію Наказом від 03.05.95 р. N 179 (ці норми надруковані в "ГК" N 23 за 1996 рік).
Фактично витрачене водіями пальне (в межах норм) списується в дебет рахунка 20 "Основне виробництво" з кредиту рахунка 06/3 "Пальне у баках автомобілів".
Транспортно-заготівельні витрати підлягають щомісячному списанню на ті ж бухгалтерські рахунки, на яких відображено витрачене пальне.
Процент транспортно-заготівельних витрат, який припадає на витрачене пальне, визначаться виходячи з відношення суми залишків цих витрат на початок місяця та поточних витрат за місять до суми залишку пального на початок місяця та пального, що надійшло за місяць, помноженого на 100.
За обрахованим у такий спосіб процентом слід списати вказані витрати записом по дебету рахунка 20 "Основне виробництво" і кредиту рахунка 06/4 "Транспортно-заготівельні витрати".
Вартість пального, витраченого водіями понад затверджені, норми, відноситься в дебет: рахунка 72 "Розрахунки по відшкодуванню матеріальних збитків" з кредиту рахунка 06/3 "Пальне у баках автомобілів" і підлягає стягненню з винних осіб.
Для визначення вартості нестачі пального, яке підлягає відшкодуванню, слід керуватись Постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. N 116 "Про затвердження Порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей".У розділі 2 цього Порядку визначено, що "розмір збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається за балансовою вартістю цих цінностей... з урахуванням індексів інфляції, які щомісячно визначає Мінстат, відповідного розміру податку на добавлену вартість та розміру акцизного збору".
При організації бухгалтерського обліку пальномастильних матеріалів слід мати на увазі, що Кабінет Міністрів України і Національний банк України Постановою від 19 квітня 1993 р. N 279 дозволив підприємствам усіх форм власності провадити переоцінку залишків товарно-матеріальних цінностей на початок кожного місяця за умови зміни цінна виробничі та інші запаси товарів і матеріалів із спрямуванням суми дооцінки на поповнення своїх оборотних коштів.
У Порядку проведення дооцінки залишків товарно-матеріальних цінностей, затвердженому Міністерством економіки та Мінфіном України (N 3720/248.та N07-104 від 31.05.93 р.) визначено, що переоцінці підлягають також пальне та запасні частини. У бухгалтерському обліку сума дооцінки пального відображається по дебету рахунка 06/1 "Нафтопродукти на складах" та кредиту 14 "Переоцінка товарно-матеріальних цінностей", з якого вона списується у кореспонденції з кредитом рахунка 88 "Фонди спеціального призначення", субрахунок "Дооцінка товарно-матеріальних цінностей".
У транспортних організаціях сума дооцінки не оподатковується податком йа прибуток та податком на добавлену вартість, а повністю спрямовується на поповнення оборотних коштів.
