Все про контрольно-касові апарати
ПИТАННЯ: 1. Якщо протягом одного дня у суб'єкта підприємницької діяльності в різних торговельних об'єктах виявлено порушення проведення розрахунків із споживачами за готівку, то чи слід за всі ці порушення застосовувати фінансові санкції і вважати їх повторними?
2. За які види порушень при їх повторному здійсненні застосовується фінансова санкція в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів?
3. Які міри відповідальності застосовувати до сервісних організацій за порушення термінів ремонту ЕККА і невидачу при цьому ЕККА з обмінного фонду?
4. Які підприємства, установи і організації включені до переліку окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, що мають право застосовувати ЕККА і ТКК при проведенні розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових ордерів з видачею відповідних квитанцій? Якими повинні бути ці "відповідні квитанції"?
5. Чи необхідно суб'єктам підприємницької діяльності здійснюючим торговельну діяльність без ЕККА та ТКК, але з книгою обліку доходів та видатків, мати сертифікат на право здійснення торговельної діяльності?
6. Яка форма щомісячної звітності встановлена по ЕККА?
7. Якщо у державній податковій інспекції зареєстровано ЕККА, на який не отримано сертифікат, чи підлягає він виведенню з експлуатації згідно з Порядком виведення з експлуатації ЕККА, які не відповідають технічним вимогам до ЕККА?
8. Які міри відповідальності необхідно застосовувати до суб'єктів підприємницької діяльності у разі незабезпеченості зберігання документів, зазначених в статті I Закону України від 06.07.95 р. N265/95-ВР, протягом строку, встановленого чинним законодавством?
9. Як проводити реєстрацію грошових сум, коли вартість покупки не дає можливості настройки ЕККА на реєстрацію суми?
10. Якими слід вважати порушення, виявлені втретє протягом року?
11. Статті 1 Закону України від 06.07.95 р N 265/95-ВР "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" передбачено, що при відсутності ЕККА суб'єктам підприємницької діяльності тимчасово дозволяється здійснювати її з використанням ТКК. Чи поширюється це право на суб'єктів, для яких вже настав термін впровадження ЕККА, передбачений чинним законодавством?
12 Які фінансові санкції застосовуються до суб'єктів підприємницької діяльності, коли журнал електронного контрольно-касового апарата і товарно-касова книга ведуться з порушенням встановленого порядку?
13. 6 статті передбачено, що неоприбуткованих по обліку товарів стягується у безспірному порядку. В якому порядку СЛІД стягувати фінансові санкції, передбачені пунктами 2,3,4,5 статті 3 і п. 2 статті 4?
14. Как осуществлять торговую деятельность во время отключения електрознергии?
15. Кому разрешено производить расчеты с потребителями без применения электронных контрольно-кассовых аппаратов, т.е. разрешено применять товарно-кассовую книгу?
16. Чи застосовується електронний контрольно-касовий апарат у газетному кіоску?
17. Нужно ли вести товарно-кассовую книгу или необходим электронный контрольно-кассовый аппарат при выездной торговле, которая производится с транспортного средства ?
ВІДПОВІДЬ: 1. Відповідно до листа ГДПІ України від 28.08.95 р. N 10-414/10- 4116 порушення порядку проведення розрахунків із споживачами, виявлені протягом одного дня в різних торговельних об'єктах одного і того ж суб'єкта підприємницької діяльності, повторними не вважаються. В цьому випадку до суб'єктів застосовується одна фінансова санкція, якщо вони відносяться до однієї групи порушень із вказаних в статті З Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР.
2. Фінансова санкція у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян застосовується у разі повторного випадку проведення розрахунків із споживачами за готівку 'без застосування ЕККА чи товарно-касової книги, з використанням незареєстрованого належним чином ЕККА або із застосуванням ЕККА чи товарно-касової книги з порушенням встановленого порядку.
3. Відповідальніст.ь сервісних організацій за порушення термінів ремонту ЕККА і невидачу при цьому ЕККА з обмінного фонду повинна обговорюватись при укладанні договору на сервісне обслуговування між сервісною організацією і замовником.
Водночас повідомляємо, що така відповідальність передбачена проектом Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України від 06.07.95 р. N 265*'.
Якщо вартість і придбаного товару проведена через ЕККА, але чек не вручено споживачу, фактична наявність грошей у касі відповідає даним підсумкового фінансового звіту, чи необхідно у цьому випадку застосовувати фінансові санкції у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів
За порушення суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків із споживачами, встановленого статтею 1 Закону України від 06.07.95 р. N 265, державними податковими інспекціями стягуються до місцевого бюджету за місцем реєстрації суб'єкта фінансові санкції у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі застосування ЕККА з порушенням установленого порядку.
Крім того, п. 22 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.95 р. N 108 "Про порядок заняття торговельною діяльністю і правила торговельного обслуговування населення" передбачає, що касир або інший працівник, який одержує гроші за товар, під час розрахунку з покупцем повинен віддрукувати чек на касовому апараті, назвати покупцеві належну йому суму здачі і видати її разом з чеком.
З якого періоду слід вважати перевірку попередньою: з дня опублікування Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР, чи враховувати попередні перевірки виконання вимогДекрету Кабінету Міністрів України від 08.04.93 р. N32-93?
Статтею 3 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР передбачено застосування фінансових санкцій у вигляді 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, але не менше 50% прибутку за попередній звітний квартал, у разі повторного порушення встановленого порядку застосування ЕККА та ТКК, виявленого протягом року після попередньої перевірки. Декретом Кабінету Міністрів України від 08.04.93 р. N 32-93 така фінансова санкція не передбачалася, у зв'язку з чим попередньою слід вважати перевірку з дня опублікування вищезазначеного Закону України.
4. Статтею 1 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР передбачено, що ЕККА і ТКК не застосовуються при проведенні розрахунків у касах на підприємствах, в установах і організаціях всіх форм власності, де проводяться ці операції, з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів, з видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою в установленому порядку.
Відповідно до Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України, затвердженого постановою Нацбанку України від 02.02.95 р N 21, приймання готівки касами підприємств проводиться за прибутковими і касовими ордерами, підписаними головним бухгалтером або особою, ним уповноваженою. Про приймання грошей видається квитанція за підписом головного бухгалтера і касира, завірена печаткою касира. Прибуткові і видаткові касові ордери до передачі в касу реєструються бухгалтерією в журналі реєстрації цих ордерів. Усі надходження і видачі готівки враховуються у касовій книзі. Касою називається спеціально обладнане ізольоване приміщення, призначене для приймання, видачі і тимчасового зберігання готівки. Якщо підприємством цей порядок порушено, то відповідно до статті 3 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР за порушення суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків із споживачами державними податковими інспекціями стягуються фінансові санкції.
5. Відповідно до Указу Президента України від 11.07.95 р. N 603 "Про державне регулювання відносин у сфері торгівлі" Кабінет Міністрів України постановою від 10.08.95 р. N 628 затвердив Положення про сертифікат на право проведення торговельної діяльності. Він є офіційним документом, який засвідчує право суб'єкта підприємницької діяльності на здійснення оптової та роздрібної торгівлі. Тому суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють торговельну діяльність з веденням книги обліку доходів і видатків, повинні мати такий сертифікат.
За який час до відключення електроенергії зупиняється робота на ЕККА для зняття останніх показників та відображення їх у журналі ЕККА й у товарно-касовій книзі за умови, коли є затверджений по годинах графік відключення електроенергії для районів і міст?
Якщо є затверджений по годинах графік відключення електроенергії для районів і міст, робота на ЕККА зупиняється за час, достатній для зняття денного фіскального звіту.
6. Форма щомісячної звітності по ЕККА визначена положенням "Про порядок реєстрації та застосування ЕККА при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", затвердженим наказом ГДПІ України від 25,07.94 р. N 67.
7. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.10.93 р. N 893 "Про Концепцію поетапного виробництва і впровадження контрольно-касових апаратів у підприємствах торгівлі, громадського харчування і послуг" ЕККА імпортного та вітчизняного виробництва перед застосуванням та реєстрацією в державній податковій службі повинні проходити сертифікацію та ставитись на сервісне обслуговування. Якщо ЕККА не пройшов сертифікацію, він повинен бути знятий з обліку в державній податковій інспекції.
8.У разі незабезпечення суб'єктами підприємницької діяльності зберігання документів, зазначених в статті 1 Закону України, протягом строку, встановленого чинним законодавством, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені в абзаці 3 статті 3 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР, тобто 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
9. Листом ГДПІ України від 12.05.95 р. N 10-414/10-2131 передбачено, що підприємства і організації, які здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг за готівку, у випадках, коли вартість покупки не дає можливості настройки ЕККА на реєстрацію грошових сум, можуть реєструвати вартість покупки через ЕККА у тисячах карбованців.
Перевіркою встановлено не одне порушення, передбачене статтею З, застосовувати фінансові санкції за кожне з порушень? Фінансові санкції за порушення порядку проведення розрахунків із споживачами за готівку, передбачені статтею 3 Закону України від 06.07.95 р. N 265, стягуються за кожну групу порушень окремо. Тобто, якщо при перевірці встановлені порушення, які віднесено до фінансових санкцій у розмірі 100 і 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, слід застосовувати 100 + 50.
10. Відповідно до листа ГДПІ України від 28.08.95 р. N 10-414/10-4116 порушення, які виявлено вдруге, втретє тощо протягом року після попередньої перевірки, слід вважати повторними.
11. Конкретні терміни переведення суб'єктів підприємницької діяльності на розрахунки зі споживачами через ЕККА визначено у постановах Кабінету Міністрів України від 19.01.94 р. N 14 та від 11.08.95 р. N 644 "Про терміни впровадження електронних контрольно-касових апаратів у підприємствах сфери торгівлі, громадського харчування та послуг" і "Про терміни переведення підприємств, що надають платні послуги населенню, на розрахунки із споживачами з використанням електронних контрольно-касових апаратів". Водночас п. З "Порядку ведення товарно-касової книги при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" передбачено, що до настання встановлених Урядом України граничних термінів впровадження ЕККА, а також на період виходу з ладу ЕККА або тимчасового виключення електроенергії суб'єкти підприємницької діяльності здійснюють її з використанням товарно-касової книги, засвідченої у фінансовому органі.
12. Порядок ведення журналу електронного контрольно-касового апарата визначено положенням "Про порядок реєстрації та застосування електронних контрольно-касових апаратів при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг", затвердженим наказом Головної державної податкової інспекції України від 25.07.94 р. N 67 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.08.94 р. за N197/407.
"Порядок ведення товарно-касової книги при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" затверджено спільним наказом Міністерства фінансів України і Міністерства статистики України від 21.11.94 р. N 113/252 і зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.12.94 р. за N287/497.
Відповідно до статті 3 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95- ВР "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" у разі застосування товарно-касової книги з порушенням встановленого порядку до суб'єктів підприємницької діяльності, незалежно від форм власності, застосовуються фінансові санкції у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у разі ведення з порушенням встановленого порядку журналу електронного контрольно-касового апарата - у розмірі п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
13. Фінансові санкції, передбачені пп. 2,3,4,5 статті 3 і п. 2 статті 4, стягуються відповідно до інструкції "Про порядок застосування та стягнення фінансових санкцій органами державної податкової служби", затвердженої наказом ГДПІ України від 20.04.95 р. N 28.
14. Согласно п. 8 (абзац 6) " Положення о порядке регистрации и применения электронных контрольно-кассовых аппаратов при расчетах наличными в сфере торговли, общественного питання и услуг", утвержденного приказом Главной государственной налоговой инспекции Украины от 25.07.94 г. N 67 и зарегистрированного в Министерстве юстиции Украини от 17.08.94 г. под N 197/407, при временном отключении злектроэнергии учет торговой выручки за каждый день осуществляется с использованием товарно-кассовой книги не более З суток. В этом случае показатели ЭККА на дату и время выхода из строя отражаются в кассовом журнале ЭККА и переносятся в товарно-кассовую книгу.
Товарно-кассовая книга должна вестись согласно "Порядку ведення товарно-кассовой книги при расчетах наличными в сфере торговли, общественного питания и услуг", утвержденному приказом Министерства финансов и Министерства статистики Украины от 21.11.94 г. N 113/ 252 и зарегистрированному в Министерстве юстиции Украины 05.12.94 г. под N 287/497.
15. Приказом Министерства экономики Украины от 10.01.95 г. N 1 "Об утверждении Перечня отдельных форм деятельности в сфере торговли, общественного питания и услуг, специфика которых позволяет осуществлять расчеты с потребителями без применения злектронных контрольно-кассовых аппаратов с использованием товарно-кассовых книг" с учетом дополнений, внесенных приказом Министерства экономики Украины от 20.09.95 г. N 147, установлено, что без применения ЭККА с использованием товарно-кассовых книг разрешено производить расчеты с потребителями по следующим формам деятельности:
- Розничная торговля с лотков, корзин, ручных тележек, цистерн, транспортных средств продовольственными и непродовольственными товарами, включая торговлю овощами, фруктами и бахчевыми культурами, цветами, печатной продукцией.
- Торговля в киосках и на летних площадках мороженым, безалкогольными напитками, кулинарными, кондитерскими изделиями и молочными продуктами.
- Продажа газет, журналов, конвертов, открыток) знаков почтовой оплаты, торговля печатной продукцией в киосках.
- Торговля в столовых и буфетах общеобразовательных школ, профтехучилищ, сельскохозяйственных предприятий, где среднеквартальная прибыль, которая остается в распоряжении предприятия общественного питания, не превышает средней стоимости ЭККА отечественного производства.
- Торговля сельскохозяйственной продукцией на колхозных рынках.
- Предоставление услуг населению с выдачей билетов, талонов, квитанций, путевок, с применением марок госпошлины или других документов строгой отчетности.
16. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.01.94 р. №14 "Про терміни впровадження електронних контрольно-касових апаратів у підприємствах сфери торгівлі, громадського харчування та послуг" Міністерство економіки України за погодженням з Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі та Міністерством фінансів України затвердило перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування ЕККА, в тому числі продаж газет, журналів, конвертів, листівок, знаків поштової оплати.
Таким чином, всі кіоски, які здійснюють роздрібну торгівлю через мережу газетних кіосків, можуть працювати без застосування ЕККА, якщо в їх товарообороті переважатиме, тобто займатиме понад 50%, частка згаданої друкованої продукції.
17. В соответствии с приказом Министерства финансов Украины от 21.II.94 г. N 113-252 "Об утверждении формы товарно-кассовой книги при расчетах за наличные в сфере торговли, общественного питания и услуг" субъекты предпринимательской деятельности, которые осуществляют торговлю или предоставляют услуги потребителю с личного или арендного транспорта, обязаны вести товарно-кассовую книгу. На титульном листе товарно-кассовой книги должна быть сделана надпись: "Для реализации с транспортного средства", а также указаны марка автомобиля и его номерной знак. В случае аренды нескольких транспортных средств на каждом из них должна вестись своя товарно-кассовая книга.
