Робоче місце водія автотранспорту. Основні вимоги.
Водій, це в першу чергу особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка (стаття 1 Закону України "Про автомобільний транспорт", за текстом - Закон N 2344). Національним класифікатором України ДК 003:2010 "Класифікатор професій", що затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28 липня 2010 р. N 327, передбачено професію "Водій автотранспортних засобів" (код КП 8322).
Що ж стосується вимог до робочого місця водія, то робота з управління автомобілем може бути віднесена до розряду найбільш напружених і утомливих форм трудової діяльності. Ця робота протікає в умовах постійного і значного нервово-емоційного напруження, поглиблюється усвідомленням величезної відповідальності за життя людей і матеріальні цінності. Швидкість реакції і точність робочих рухів водія сучасного автомобіля є найважливішими факторами забезпечення безпеки руху. Ці якості у великій мірі залежать від зручності робочого місця водія, яке має створювати сприятливі умови праці та виключати можливість виникнення аварій, що викликаються перенапруженням при роботі водія.
Великий вплив на роботу водія надає правильна його посадка, яка визначається як "спокійне положення в стані готовності". Площина сидіння повинна бути не горизонтальна, а злегка нахилена назад (3-7° до горизонтальної площини). Спинка сидіння не повинна бути фіксована, сидіння має регулюватися по висоті і в горизонтальному напрямку. Оббивка сидіння повинна бути досить жорсткою і шорсткою. Конструкція і внутрішні розміри кабіни повинні забезпечувати водієві вільний вхід в зимовому одязі, зручне положення на сидінні, зручне дію важелями і педалями.
Безпосередньо з робочого місця водія повинна бути забезпечена максимальна оглядовість. Під оглядовістю автомобіля мається на увазі одне з його конструктивних властивостей, що визначає об'єктивну можливість для водія бачити робочу зону, шлях руху і об'єкти, які можуть заважати його руху. Оглядовість робочої зони характеризується величиною добре видимого водієм простору у вертикальній і горизонтальній площинах. Водієві повинні бути створені такі умови, за яких він міг би спостерігати шлях руху і об'єкти, не роблячи при цьому надмірно складних рухів. В іншому випадку робота водія супроводжується додатковими м'язовою і нервовою напругами, що викликають підвищену стомлюваність.
Вимоги до мікроклімату кабіни:
1. Температура внутрішніх поверхонь кабіни не повинна відрізнятися від температури повітря в кабіні більш ніж на 3° С.
2. Кабіна повинна бути обладнана захисними козирками, жалюзі та іншими засобами захисту від сонячної радіації, а також засобами теплозахисту від працюючого двигуна, що забезпечують залишкове теплове опромінення водія від обшивки кабіни - не більше 35 Вт/м2, від вікон - не більше 100 Вт/м2.
3. Системи вентиляції, опалення, кондиціонування повітря повинні забезпечувати регулювання повітряних потоків в кабіні транспортного засобу із забезпеченням оптимальних умов і усувати запітніння і обмерзання стекол кабіни.
4. Контроль стану повітряного середовища в кабіні транспортного засобу повинен здійснюватися з урахуванням виду використовуваного палива і концентрація шкідливих речовин у повітрі робочої зони водія не повинна перевищувати при роботі двигуна на бензині - вуглеводнів в перерахунку на С - 300 мг/м3, окису вуглецю - 20 мг/м3, окислів азоту - 5 мг/м3, а також: свинцю - 0,01 мг/м3 (середньозмінна ГДК не вище 0,07 мг/м3) для етилованого бензину; метанолу - 5 мг/м3, формальдегіду - 0,5 мг/м3 для метилованого бензину або чистого метанолу; акролеїну - 0,2 мг/м3 для дизельного палива.
5. Транспортний засіб не повинен допускатися до експлуатації, якщо його кабіна не має передбачених технічною документацією утеплювачів або килимків.
6. Загальна освітленість в кабіні на рівні щитка приладів повинна бути не менше 10 лк.
7. Рівні шуму (звуку) і еквівалентні рівні шуму (звуку) в кабіні вантажного транспортного засобу не повинні перевищувати 70 дБА, в салоні легкового автомобіля і автобуса - 60 дБА.
В свою чергу, мікроклімат кабіни характеризується температурою повітря, його вологістю і швидкістю руху. Температура повітря в кабіні повинна бути в межах +15 ... +25° С, а найбільш сприятлива температура +18 ... +20° С. Знижена температура повітря зменшує швидкість і точність рухів, а робота при підвищеній температурі швидше стомлює водія, знижує його увагу і збільшує час реакції. Ефективним заходом зниження температури повітря при сильній спеці є вентиляція конденсування кабіни. Велика вологість повітря при високій температурі сприяє переохолодженню водія та застуді.
_______________________________________________________
СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:
03 травня 2018 року (До уваги водіїв! За яких обставин можуть забрати авто на штрафмайданчик?!)
20 березня 2018 року (Матеріальна відповідальність, яку може нести водій.)
24 січня 2018 року (Деякі нюанси отримання водійського посвідчення)
28 листопада 2017 року (Змінений порядок видачі посвідчень водія)
16 листопада 2017 року (Визначені правила автоматичної фіксації порушень ПДР)
26 липня 2017 року (До уваги власників автотранспорту! Штрафи за керування авто в нетверезому