Важливi питання  
26.04.2018 №5 

Права споживачів при придбанні товарів в інтернет-магазині

Наразі в країнах Європи та Америки інтернет-торгівля поступово витісняє традиційні магазини. Останнім часом і в Україні он-лайн продажі - дуже перспективний і привабливий бізнес, який швидко набирає обертів. Купити на веб-сайті можна що завгодно - від пакету молока до пральної машинки. До того ж, це дуже зручно - покупки здійснюються не виходячи з дому, або на робочому місці, адже у більшості працюючих громадян просто немає часу на пошуки прийнятного варіанту.

Натомість, при придбанні товару у інтернет-магазині все значно зручніше: споживач заходить на сайт продавця, знаходить потрібний йому товар, обирає спосіб доставки і оплати. Зазвичай є можливість роздивитися фотознімки товару, прочитати детальний опис, а нерідко ще й відгуки тих, хто вже встиг його купити. Навіть якщо немає можливості забрати товар самостійно, вам його доставить кур´єр магазину або спеціалізовані служби доставки (в тому числі Укрпошта).

Здається, тут все просто ідеально, але є один нюанс - як у випадку он-лайн продажу захищаються права споживачів?

Адже в разі покупки товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомитись з товаром, а орієнтується тільки на фотографії і опис товару. Користуючись таким становищем, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований або контрабандний товар, або, взагалі, після отримання коштів можуть не надіслати товар, чи надіслати такий, технічні характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.

Звертаємо вашу увагу, що відносини, які виникають між покупцем і продавцем товарів, робіт та послуг в Інтернеті не відрізняються від традиційних правил і регулюються, зокрема, положеннями Цивільного кодексу України та Закону України "Про захист прав споживачів" (далі за текстом - Закон).

В ст. 698 Цивільного кодексу України визначено, що за договором роздрібної купівлі-продажу продавець, який здійснює підприємницьку діяльність з продажу товару, зобов’язується передати покупцеві товар, що звичайно призначається для особистого, домашнього або іншого використання, не пов’язаного з підприємницькою діяльністю, а покупець зобов’язується прийняти товар і оплатити його.

Згідно п.22 ст.1 Закону, споживач - це фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника. А безпосередньо купівля-продаж товарів в Інтернеті відноситься до договорів, укладених на відстані за допомогою засобів дистанційного зв’язку поза торговельними або офісними приміщеннями (п.8 ст.1 Закону).

Вимоги до інтернет-продавця викладені у частині 2 статті 13 Закону.

Перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві інформацію про:

1) найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;

2) основні характеристики продукції;

3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;

4) гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом продукції;

5) інші умови поставки або виконання договору;

6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;

7) вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;

8) період прийняття пропозицій;

9) порядок розірвання договору.

У разі ненадання такої інформації суб'єкт господарювання несе відповідальність згідно ст. 23 Закону.

Але на практиці основною проблемою щодо реалізації своїх прав, передбачених Законом "Про захист прав споживачів", є неможливість встановити найменування продавця та його місцезнаходження. Під найменуванням юридичної особи розуміється його організаційно-правова форма та назва, а для фізичної особи-підприємця - це прізвище, ім’я та по-батькові. На сайті ж інтернет-магазину зазвичай вказується лише адреса електронної пошти та номер мобільного телефону, а назва сайту/домену не є найменуванням продавця.

Навіть адреси, які вказуються у накладних, згідно з якими споживач отримує замовлений товар, це зазвичай не місцезнаходження продавця, а адреса поштового відділення або відділення підприємства, що надає послуги доставки. А відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця унеможливлює проведення перевірок з боку Держпродспоживслужби.

Тому, радимо споживачам уважно ознайомитися з даними про компанію-продавця. Зайдіть в розділи сайту "про нас", "наші контакти", "обслуговування клієнтів", де можна дізнатися місцезнаходження магазину, телефони та іншу потрібну інформацію. Інтернет-магазин повинен мати реальний офіс, юридичну адресу та банківські реквізити, якщо такої інформації на сайті немає - це поганий знак.

Обов'язково ознайомтесь з умовами гарантії та повернення товару, ні в якому разі не викидайте платіжний документ до закінчення терміну гарантії.

Вдалих Вам покупок!

________________________________________________

СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:

01 лютого 2018 року (Захист прав споживачів (обмін товару/повернення грошей))

25 січня 2018 року (Що необхідно знати про право на тишу і відпочинок, щоб відстояти свої права?!)

23 січня 2018 року (Українців планується навчати користуватися своїми правами)

22 січня 2018 року (Штрафи за порушення правил торгівлі і споживання алкоголю будуть підвищені)

21 липня 2017 року (Урядом визначені критерії щодо перевірки безпечності продуктів та захисту споживачів)