Що робити, якщо ваш рейс затримано/скасовано/переповнено?!
На законодавчому рівні всі питання, що стосуються затримки чи скасування рейсу, або відмови в перевезенні через нестачу кількості місць на борту повітряного судна, або неналежного перевезення багажу, врегульовані наступними нормативно-правовими актами:
- Правилами повітряних перевезень пасажирів та багажу, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 30 листопада 2012 року N 735 (зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2012 року за N 2219/22531);
- Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради від 05 липня 2006 року N 1107/2006 про права інвалідів та осіб з обмеженою рухливістю при використанні повітряного Простору;
- резолюцією і рекомендованою практикою Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA).
Тепер детально розберемо ситуації та дії пассажира (споживача) у разі, якщо рейс затриманий, скасований чи переповнений. А також ви дізнаєтесь про випадки, за яких ви маєте право на відшкодування та порядок одержання останнього.
Буває, що ви повністю підготувалися до подорожі і навіть пройшли реєстрацію на рейс, а через внутрішні або форсмажорні проблеми авіакомпанії омріяна та запланована відпустка псується, навіть не почавшись.
Одразу звернемо увагу, що ви можете одержати компенсацію від авіакомпанії.
Опрацювавши вищезазначені норми (в тому числі про компенсаційні виплати), ми проінформуємо читачів відносно того, що треба робити, якщо з вами сталося "несподіване" та на що ви можете розраховувати.
Як одержати відшкодування?!
Одже, існує два варіанти звернення по компенсацію при скасуванні, затримці рейсу або відсутності місць у літаку: 1) самостійне звернення; 2) звернення по допомогу до осіб, які можуть владнати це питання за вас.
1) Подаєте до авіакомпанії претензію (необхідні форми та інформацію можна знайти на таких сайтах, як CAA).
2) Ващі інтереси може представляти хтось інший. Наприклад існує багато зручних сайтів, які допоможуть у вашому питанню. Загалом, такі компанії не візьмут з вас грошей, якщо за результатом процесу вам не повернули гроші. Але! У разі позитивного вирішення питання - прийдеться запратити вартість таких послуг + % від компенсації сплаченої авіакомпанією.
Також, хотілось би звернути увагу на те, що одержати відшкодування за рейси можна протягом 3 (трьох) років від дня польоту.
Чи слід погоджуватися на другий рейс?!
Часто, авіалінії бронюють більше місць, ніж є насправді, а на посадку, інколи, прибувають всі пасажири і як результат - не всі громадяни можуть потрапити на рейс. За такого випадку, таких пасажирів пересаджують на інший рейс, але перш ніж зробити це примусово, пасажирів питають, чи не хоче хтось зголоситись на пересадку добровільно.
Перед наданням згоди на добровільну пересадку, радимо все зважити та звернути увагу на наступне:
- Зачасту, примусова компенсація вигідніша за добровільну (хоча інколи це передбачає найближчий рейс, трансфер у разі зміни аеропорту чи повне грошове відшкодування). Ви завжди можете вимагати більшого відшкодування, якщо ви не задоволені умовами;
- Що станеться, якщо ви не потрапите на запропонований вам інший рейс?
- Чи будуть відшкодовані ваші витрати на проживання та інші витрати, якщо ви полетите рейсом наступного дня?
- Спитайте, чи надається відшкодування одразу, а також дізнайтеся, чи потрібні якісь документи для його одержання (також перевірте, чи існують якісь обмеження в цьому питанні!)
___________
Винятками із правил є наявність "надзвичайних обставин", за яких відшкодування не надається.
Такими є - воєнні дії, серйозні політичні заворушення та стихійні лиха, які, на щастя, трапляються не часто.
Винятком також вважається те, якщо вас повідомили про скасування рейсу за два тижні до дати відльоту чи/або якщо вам запропонували альтернативний рейс з тим самим маршрутом і подібним графіком (що відправляється менш ніж за 2 години до запланованого часу відльоту і прибуває менш ніж за 4 години після запланованого часу прильоту). Одночасно із тим, ви можете вимагати повернення всієї суми (або лише її невикористаної частини), альтернативний транспорт до вашого місця призначення за першої нагоди або бронювання на інший день на ваш вибір.
___________
Що робити якщо посадка проведена, але літак не злітає?! У ЄС та США діють чіткі обмеження щодо часу перебування пасажирів без їжі, води і туалету, а також скільки часу їх можуть тримати у літаку.
Так, у ЄС, якщо ваш літак залишається на злітній смузі більше 1 години, ви можете вимагати увімкнення кондиціонера, використання туалету та воду. Якщо виліт затримується більш ніж на 5 годин після посадки, ви маєте право покинути літак. Одночасно із цим діють правила щодо відшкодування.
В свою чергу, у США діє часове обмеження, яке становить 4 (чотири) години на очікування взльоту на смузі для міжнародних рейсів та 3 (три) години для внутрішніх рейсів.
Винятком з цього правила є неможливість літака під’їхати до виходу з міркувань безпеки (це саме стосується і ЄС). Однак авіакомпанії повинні надати їжу та воду через дві години очікування, а також працюючі туалети та необхідну медичну допомогу.
Тож, підбивши підсумки, зробимо висновки - на що ви маєте право?! Якщо ви застраховані згідно з Положенням від 1992 року щодо проблем з пакетними турами та якщо ви перебуваєте на території ЄС і вашу поїздку скасовано, ви можете:
- Прийняти альтернативну поїздку подібної або кращої якості;
- Прийняти альтернативну поїздку нижчої якості і вимагати повернення різниці у витратах;
- Скасувати поїздку і одержати гроші назад.
Бажаємо успішних подорожей, приємних вражень та щоб все складалося за планом!
_______________________________________________________
СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:
26 лютого 2018 року (Виїзд на ПМЖ за кордон. Порядок, документи тощо.)
12 лютого 2018 року (Порядок перевезення громадянами готівки через кордон)
05 лютого 2018 року (Безвізовий в'їзд українців до країн Шенгену)
02 лютого 2018 року (Країни, до яких можуть подорожувати українці у 2018 році БЕЗ ВІЗ)
15 лютого 2017 року (Нагадуємо, що в Україні ускладнений виїзд дітей (віком до 16 років) за кордон.)