Захист прав споживачів (обмін товару, повернення грошей)
Нажаль не всі громадяни знають та можуть захистити свої права. Тому сьогодні обговоримо права громадянина як споживача (обмін товару; що робити і куди звертатися, якщо продавець не хоче повертати гроші; перелік продукції, що не підлягає обміну і поверненню; повернення грошей за товар, куплений в інтернет-магазині; процедура для успішного повернення покупки назад у магазин).
У відповідності до діючого законодавства, протягом 14 днів передбачена можливість обміну або повернення купленого товару, якщо він з якоїсь причини йому не підійшов. Наприклад, не влаштовує розмір, фасон, колір, форма, габарити або є інші підстави, за якими покупка не може бути використана за призначенням.
Такі норми для обміну діють й на непродовольчі товари належної якості за умови, що покупець не використувався придбаним товаром, зберіг товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ (чек), виданий споживачеві під час покупки. Все це передбачено статтею 9 Закону України "Про захист прав споживачів". Спосіб оплати товару, при цьому, не має значення - товар може бути придбаний як за готівку, безготівкові гроші чи взагалі в кредит.
Можна зіткнутися на недобросовісного продавця і тоді обмін або повернення товару не завжди відбувається легко.
Далі детально розберемо процедуру та нюанси повернення товару.
Вважаємо за потрібне розповісти про товари, які НЕ підлягають обміну та поверненню.
Держава захищає інтереси всіх своїх громадян, тому, щоб не порушувати права інших споживачів, які придбають повернуту ким-небудь продукцію, Кабінетом Міністрів України затверджено "Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)". Отже, повернути продукцію в магазин і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі групи товарів.
До товарів належної якості, які не підлягають обміну/поверненню відносяться:
1. Продовольчі товари.
2. Лікарські засоби.
3. Предмети сангігієни.
4. Фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір.
5. Корсетні товари.
6. Парфюмерно-косметичні вироби.
7. Перо-пухові вироби.
8. Дитячі іграшки м’які.
9. Дитячі іграшки гумові надувні.
10. Зубні щітки.
11. Мундштуки.
12. Апарати для гоління.
13. Помазки для гоління.
14. Гребінці, гребені та щітки масажні.
15. Сурдини (для духових музичних інструментів).
16. Скрипкові підборіддя.
17. Рукавички.
18. Тканини.
19. Тюлегардинні і мереживні полотна.
20. Килимові вироби метражні.
21. Білизна натільна.
22. Білизна постільна.
23. Панчішно-шкарпеткові вироби.
24. Товари в аерозольній упаковці.
25. Друковані видання.
26. Лінійний та листовий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником).
27. Аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом.
28. Вироби з натурального та штучного волосся (перуки).
29. Товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування т. д.).
30. Інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо).
31. Ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Таким чином, зазначений вище перелік товарів, що не підлягають обміну/поверненню є вичерпаним.
За статтею 9 Закону України "Про захист прав споживачів" продавець НЕ має права відмовити в обміні або поверненні товару, НЕ включеного до переліку, якщо він відповідає всім вимогам, які передбачені вказаною статтею.
У відповідності до норм діючого законодавства, покупець протягом двох тижнів може звернутися в магазин і замінити товар, який йому не підійшов, на інший. Але стається, що продавцем може бути оголошений більш тривалий строк. По закінченню такого терміну повернення придбаного товару можливе тільки за гарантією.
Передбачимо ситуацію, за якої на момент звернення для заміни/обміну товару, аналогічного товару немає. В такому випадку, покупець має право:
- купити будь-яку іншу продукцію з асортименту магазина (з перерахунком вартості);
- обміняти товар на аналогічний при першому ж надходженні потрібного товару в продаж;
- повернути виріб і отримати назад гроші у розмірі вартості повернутої продукції;
Повернення чи обмін побутової техніки, в тому числі великогабаритної (такої як холодильник, пральна чи посудомийна машина, духова шафа, плита), здійснюється з рядом особливостей. Таким чином, коли в ході доставки товару ви зрозуміли, що він вам не підходить (не вписується в інтер’єр, не підходить колір або габарити), можна від нього відмовитися. Але! Доставку техніки необхідно буде оплатити саме вам.
Якщо ви вирішили повернути гроші за техніку/електроніку, яка була в експлуатації (хоч декілька днів) - це зробити складно. Потрібно звернутись до сервісного центру, здійснити до останнього доставку товару за власний рахунок та чекати висновка відносно збереження якісного стану техніки.
Що стосується мобільних телефонів і смартфонів - ситуація аналогічна. За законодавчими нормами, телефон, що не має браку та несправностей, можливо повернути в магазин на протязі 14 днів. !!! Він не повинен мати слідів використання і зберігати товарний вигляд. Також, не допускаються подряпини дисплея, пошкодження корпусу, упаковки тощо. Якщо огляд не виявив ніяких підстав для відмови в прийомі телефону назад в магазин на реалізацію, покупець може або повернути свої гроші, або обміняти смартфон на новий, в тому числі з доплатою.
Підставою для відмови повернути гроші за телефон/смартфон може бути: перепрошивка пристрою; установка сторонніх додатків або наявність в пам’яті смартфона користувацького контенту (фотографії, музики, відео). Додатково, якщо з телефону були здійснені дзвінки сумарною тривалістю більше 5 хвилин - пристрій назад НЕ приймуть.
Користуйтесь своїми правами та не потрапляйте у складні ситуації!
________________________________________________
СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ЕРІОД:
22 січня 2018 року (Штрафи за порушення правил торгівлі і споживання алкоголю будуть підвищені)
21 липня 2017 року (Урядом визначені критерії щодо перевірки безпечності продуктів та захисту споживачів)