МІНІСТЕРСТВО РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА ТА
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

НАКАЗ
08.11.2017 N 296

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
30 листопада 2017 р. за N 1456/31324

Про затвердження Правил утримання технічних
засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої
мережі населених пунктів

Відповідно до частини першої статті 28-1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", пункту 8 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 квітня 2014 року N 197, та з метою забезпечення належного утримання технічних засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Правила утримання технічних засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів, що додаються.

2. Управлінню благоустрою територій та комунального обслуговування (Барінов М.О.) разом з Юридичним департаментом (Залєвська Г.М.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Кругляка Е.Б.

Перший заступник Міністра В.А. Негода

Затверджено
Наказ Міністерства регіонального розвитку,
будівництва та житлово-комунального
господарства України
08.11.2017 N 296

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
30 листопада 2017 р. за N 1456/31324

Правила
утримання технічних засобів регулювання дорожнього
руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів

І. Загальні положення

1. Ці Правила визначають правові та організаційні засади утримання технічних засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів (далі - технічні засоби), що спрямовані на забезпечення та збереження їх технічного та естетичного стану, забезпечення експлуатаційних якостей.

2. Ці Правила є обов'язковими для виконання та поширюються на суб’єктів господарювання всіх форм власності, які здійснюють діяльність з благоустрою населених пунктів.

3. У цих Правилах терміни вживаються у значеннях, що наведені у Законах України "Про благоустрій населених пунктів", "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про автомобільні дороги", "Про регулювання містобудівної діяльності", Правилах дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306 (далі - Правила дорожнього руху), Технічних правилах ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14 лютого 2012 року N 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2012 року за N 365/20678.

4. Роботи з утримання технічних засобів здійснюються з дотриманням вимог законодавства про охорону праці.

5. Розмір, форма, фотометричні, колометричні характеристики, маркування, виконання та розміщення дорожніх знаків, а також розміри, форма та колір дорожньої розмітки повинні відповідати вимогам ДСТУ 4100:2014 "Безпека дорожнього руху. Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування" та ДСТУ 2587:2010 "Безпека дорожнього руху. Розмітка дорожня. Загальні технічні вимоги. Методи контролювання. Правила застосування".

6. Характеристики дорожніх світлофорів, світлової сигналізації і табло зворотного відліку часу, що встановлюються на вулично-дорожній мережі населених пунктів, їх конструкція, застосування, розміщення повинні відповідати вимогам ДСТУ 4092-2002 "Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосування та вимоги безпеки".

7. Застосування та розміщення пристроїв примусового зниження швидкості повинні відповідати вимогам ДСТУ 4123:2006 "Безпека дорожнього руху. Пристрій примусового зниження швидкості дорожньо-транспортної техніки на вулицях і дорогах. Загальні технічні вимоги".

8. Дорожні напрямні пристрої (напрямні стовпчики, сигнальні тумби, напрямні острівці та острівці безпеки) повинні бути встановлені згідно з вимогами ДСТУ Б В.2.3-9-2003 "Пристрої дорожні напрямні. Загальні технічні умови".

9. Під час виконання робіт з утримання технічних засобів необхідно забезпечувати безпеку дорожнього руху.

10. Додержання номенклатури робіт з утримання та ремонту технічних засобів у частині міжремонтних строків служби, організації робіт, визначення їх вартості (у тому числі ремонту) здійснюється згідно з вимогами Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23 вересня 2003 року N 154, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 лютого 2004 року за N 189/8788 (далі - Порядок).

11. Планування робіт під час розроблення графіка виконання робіт з утримання технічних засобів базується на циклічній системі, згідно з якою роботи періодично повторюються через проміжки часу, визначені у цих Правилах.

ІІ. Утримання світлофорів

1. Графіки вмикання світлофорів затверджує балансоутримувач з урахуванням інтенсивності руху.

2. Виконавець робіт з утримання технічних засобів складає графік перевірки роботи світлофорів.

3. Світловідбивальні екрани, лінзи та інші елементи світлофорів повинні відповідати вимогам ДСТУ 4092-2002 "Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосування та вимоги безпеки".

4. Під час технічного огляду світлофорів проводиться перевірка справності світловипромінювальних елементів у кожній сигнальній секції. Критерієм пошкодження світлофора є неможливість візуального спостереження сигналу його світловипромінювальних елементів (повністю або частково) з відстані 50 м або несправність відображення цифр у модифікованому світлофорі.

5. Перевірка зовнішнього стану і денної видимості світлофора проводиться один раз на місяць.

6. У разі виявлення пошкоджень або руйнування під час перевірки зовнішнього стану деталей світлофора чи елементів його кріплення здійснюється ремонт деталей чи елементів або їх заміна.

7. У разі виявлення на розсіювачі світлофора тріщин і відколів здійснюється заміна розсіювача.

8. Під час перевірки зовнішнього стану світлофора виконуються заміри для визначення відстані розпізнавання символів, що наносяться на лінзи. Символи повинні розпізнаватися з відстані не менше 50 м.

9. Під час перевірки зовнішнього стану світлофора виконуються заміри для визначення відстані пониження яскравості відбивачів. Відбивачі не повинні мати руйнувань і корозії, що спричиняють появу зон зниження яскравості, помітних з відстані до 50 м.

10. Під час перевірки зовнішнього стану світлофора виконуються заміри для визначення відстані зниження видимості вогнів транспортних світлофорів у бік автотранспорту з усіх смуг, на які поширюється їх дія. Відстань не повинна бути менше 150 м.

11. Під час технічного огляду світлофора здійснюється перевірка роботи кнопки управління пішохідною фазою (якщо світлофор має такий пристрій).

12. Один раз на місяць або за заявою учасників дорожнього руху проводиться технічний огляд кнопки управління пішохідною фазою.

13. Під час технічного огляду проводять перевірку роботи звукового сигналу на світлофорах зі звуковим супроводом. Перевірка виконується з періодичністю один раз на місяць або за зверненням учасників дорожнього руху.

14. Перевірка циклу роботи світлофорів на відповідність заданим режимам роботи проводиться один раз на місяць або за зверненням учасників дорожнього руху.

15. Заміна несправних світлофорів, а також усунення пошкоджень електромереж та устаткування, пошкоджень (руйнувань) опор, підвісок, кронштейнів, заміна дроселів та відбивачів, інших вузлів і деталей здійснюються протягом однієї доби з моменту виявлення.

Перед установкою кожна лампа, світлодіод перевіряються на відсутність механічних дефектів.

16. Порушення у роботі світлофорів, пов'язані з обривом електричних дротів або пошкодженням (руйнуванням) опор, усуваються протягом доби з моменту виявлення.

17. Вимірювання напруги вихідних ланцюгів контролера світлофорів проводиться один раз на місяць.

18. Огляд кабельних тросів до місця підключення світлофорів проводиться один раз на півроку.

19. Під час перевірки технічного стану світлофора перевіряються на міцність кріплення світлофора до опор (столів) і екрана, кут нахилу і повороту світлофора відповідно до вимог ДСТУ 4092-2002 "Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосування та вимоги безпеки". Виявлені недоліки та пошкодження усуваються.

20. Під час огляду світлофора перевіряються надійність з’єднання рознімачів та зовнішній стан сигнальних проводів.

21. Для перевірки надійності з’єднання рознімачів та зовнішнього стану сигнальних проводів необхідно зняти захисну кришку зі світлофора, перевірити надійність кріплення сигнальних проводів у рознімачі та стан гумового ущільнювача на захисний кришці.

У разі виявлення ненадійності з’єднання рознімачів та сигнальних проводів потрібно закріпити дроти у рознімачі, несправний гумовий ущільнювач видалити і встановити новий. Для цього поверхню, де встановлюватиметься новий ущільнювач, очищують та знежирюють.

22. Перевірка технічного стану та регулювання комутаційної апаратури, силових щитів світлофора проводяться один раз на місяць.

23. Перевірка технічного стану тросів світлофора з усуненням виявлених несправностей проводиться один раз на півроку.

24. Оптичний пристрій світлофора має постійно утримуватися в чистому стані.

25. Миття та протирання оптичного пристрою світлофора здійснюються балансоутримувачем (виконавцем) згідно з графіком виконання таких робіт, але не рідше ніж 4 рази на рік. Графік складається відповідно до кліматичної зони, забрудненості довкілля та інтенсивності дорожнього руху в населеному пункті.

26. Під час миття світлофора витрати води не мають перевищувати 2 літрів на 1 світлофор.

27. Фарбування металевих опор та арматури світлофора проводиться один раз на рік та у разі незадовільного їх стану.

28. Очищення опор світлофора від оголошень, написів, реклами тощо проводиться постійно.

29. Роботи із заміни або відновлення пошкоджених (збитих) світлофорів (колон, кронштейнів, контролерів), кабелів живлення внаслідок дорожньо-транспортних пригод, стихійного лиха виконуються протягом трьох діб з урахуванням вимог Порядку визначення відновної вартості об'єктів благоустрою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 року N 826.

30. Перевірка роботи табло відліку часу проводиться один раз на місяць. Колір цифр індикації має відповідати кольору увімкненого світлофора. При вмиканні жовтого сигналу світлофора в режимі миготіння індексація на табло вимикається.

ІІІ. Утримання дорожніх знаків, огороджень, дорожньої
розмітки, напрямних стовпчиків, пристроїв примусового
зменшення швидкості

1. Роботи з утримання дорожніх знаків, огородження, дорожньої розмітки, напрямних стовпчиків, пристроїв примусового зменшення швидкості поділяються на групи:

проведення технічного обстеження;

виявлення наявності бруду у літній період та наявності снігу або крижаних відкладень у зимовий період.

2. Під час проведення технічного обстеження дорожніх знаків, огородження (елементів огородження), напрямних стовпчиків, пристроїв примусового зниження швидкості перевіряються міцність і надійність їх кріплення до стояків, опор, проїзної частини, наявність деформацій, пошкодження фарби та світлоповертальних елементів, проводиться очищення від листя, гілок чи інших елементів, що ускладнюють їх візуальне сприйняття, виявляється відсутність елементів технічних засобів.

3. Технічне обстеження напрямних стовпчиків, дорожніх знаків, пристроїв примусового зменшення швидкості дорожньо-транспортної техніки на вулицях і дорогах проводиться один раз на квартал.

4. Перевірка наявності огородження проводиться один раз на квартал відповідно до схем організації дорожнього руху. У разі відсутності або пошкодження елементів огородження термін їх відновлення становить не більше одного місяця.

5. Огляд дорожніх знаків та огороджень на предмет забруднення, що ускладнює їх візуальне сприйняття, проводиться один раз на квартал або за заявою учасників дорожнього руху.

6. Миття дорожніх знаків і огородження проводиться один раз на квартал. Миття виконується вручну холодною чи теплою водою з використанням мила або мийних засобів з обов'язковим ополіскуванням водою або струменем води під високим тиском з дотриманням таких умов:

максимальний тиск струменя води - не більше 60 бар;

максимальна температура води - не більше 60 °C;

відстань від насадки шланга до маркованої поверхні - не менше 30 см;

струмінь води спрямовується на поверхню, яку очищають, перпендикулярно.

7. Під час технічного обстеження напрямних стовпчиків, дорожніх знаків, пристроїв примусового зменшення швидкості дорожньо-транспортної техніки на вулицях і дорогах, дорожньої розмітки виявляється пошкодження фарби, крім елементів з оцинкованою поверхнею.

8. Дорожні знаки мають виготовлятися зі світлоповертальною поверхнею або внутрішнім освітленням. Фарбування дорожнього знака і стояків допускається тільки з тильного боку. У жодному разі не допускається зафарбовування маркування виробника.

9. У зимовий період проводиться перевірка налипання снігу та крижаних відкладень на технічних засобах, що ускладнює їх візуальне сприйняття.

10. Прибирання снігу та крижаних відкладень на технічних засобах проводиться у зимовий період не рідше чотирьох разів на місяць.

11. Під час снігопадів інтенсивністю понад 3 мм/год прибирання снігу проводиться щодня.

12. Роботи з ремонту дорожніх знаків, у тому числі випрямлення щитів і заміна світлоповертальної плівки, мають виконуватися у спеціалізованих майстернях або на заводі-виробнику.

13. Роботи із заміни або відновлення пошкоджених (збитих) технічних засобів регулювання дорожнього руху внаслідок дорожньо-транспортних пригод, стихійного лиха виконуються протягом трьох діб.

14. Під час технічного обстеження проводиться перевірка під’єднання дорожніх знаків з внутрішнім освітленням до живильної електромережі. Перевірка під’єднання дорожніх знаків проводиться щокварталу відповідно до вимог ДСТУ 4100:2014 "Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування".

15. Перевірка опору ізоляції між струмовідними дротами, а також між з'єднаними разом і заземлювальним контактом проводиться двічі на рік.

Опір ізоляції має бути не менше 20 Ом у холодному (знеструмленому) стані. Ізоляція між струмовідними дротами, а також між з'єднаними разом і заземлювальним контактом має витримувати дослідну напругу у 1500 В частотою 50 Гц без пробою або перекриття не менше ніж 1 хв. Опір ізоляції перевіряють без ламп. Опір ізоляції повинен вимірюватись мегомметром постійного струму напругою 500 В з похибкою вимірювання ± 15 %.

Електричну міцність ізоляції перевіряють без ламп на високовольтному обладнанні змінного струму частотою 50 Гц і потужністю не менше ніж 500 Вт. Напругу підвищують поступово - від нуля або від значення, що не перевищує номінального, до випробувального значення протягом 20 с.

16. Перевірка пристроїв заземлення на світлофорних об’єктах здійснюється один раз на рік згідно з графіком. Перевірка електричної міцності ізоляції контрольних та силових кабелів проводиться один раз на рік.

17. Конструкція, розмір та колір пристроїв примусового зниження швидкості дорожньо-транспортної техніки на вулицях і дорогах мають відповідати вимогам ДСТУ 4123:2006 "Пристрій примусового зниження швидкості дорожньо-транспортної техніки на вулицях і дорогах".

18. Очищення від пилу і бруду пристроїв примусового зниження швидкості дорожньо-транспортної техніки на вулицях і дорогах проводиться кожного разу під час прибирання автомобільної дороги населеного пункту.

ІV. Контролери, засоби обробки і передачі
інформації, засоби диспетчерського зв'язку

1. Технічне обстеження периферійного обладнання (контролери, засоби обробки і передачі інформації, засоби диспетчерського зв'язку) проводиться один раз на три місяці.

2. Технічне обстеження периферійного обладнання включає роботи з перевірки його функціонування, а також роботи з перевірки програмного забезпечення системи.

3. До технічного обслуговування периферійного обладнання входить зовнішній та внутрішній огляд пристрою з очищенням і кріпленням усіх контактів.

4. Під час очищення периферійного обладнання проводиться очищення комутаційної шафи ззовні і шафи контролера від пилу та бруду.

5. Під час технічного обслуговування перевіряється кріплення контактів клемника у шафі контролера.

6. Під час технічного обслуговування проводиться перевірка реле, регулювання контактів блока реле. Очищення та промивання контактів реле виконуються з використанням спирту.

7. Якщо контролер здійснює однопрограмне управління, система має в автоматичному режимі виконувати безперервне повторення світлофорного циклу.

8. У разі здійснення контролером багатопрограмного управління система має перебувати в автоматичному режимі, в який закладено дві або три програми, розраховані на різні періоди доби. Перевірка має виконуватися у всіх режимах роботи протягом доби.

9. Перевірку роботи програмного забезпечення периферійного обладнання потрібно виконувати один раз на три місяці.

10. Фарбування шафи периферійного обладнання виконується один раз на два роки або у разі незадовільного стану покриття.

11. Функціонування центрального обладнання диспетчерського пункту (пульта контролю та управління, координаторів, головного обчислювального комплексу) перевіряється щодня.

12. У разі пошкодження обладнання технічного засобу здійснюється заміна несправного блока з його подальшим ремонтом у спеціалізованій майстерні або на заводі-виробнику.

13. Перевірка роботи індуктивного каналу зв’язку або радіоканалу проводиться щодня.

V. Порядок ведення обліку виконання
заходів з утримання технічних засобів

1. Виконавцем мають бути складені та затверджені балансоутримувачем щомісячні та річні графіки утримання технічних засобів відповідно до періодичності, встановленої цими Правилами.

У графіках відображаються всі без винятку роботи щодо поточного ремонту та утримання технічного засобу.

2. Роботи в графіках групуються відповідно до цих Правил.

3. Відмітки про перевірку роботи та стану пристроїв, технічних засобів, а також технічні вказівки щодо усунення виявлених під час огляду недоліків та пошкоджень із зазначенням строків їх усунення робляться в журналі оглядів технічних засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів (додаток 1).

4. У кінці кожного місяця складається звіт про виконання робіт з утримання технічних засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів за звітний період (додаток 2).

5. Облік недоліків роботи світлофорів, які виникли під час їх експлуатації, відображається у журналі обліку недоліків роботи світлофорів (додаток 3).

Начальник Управління благоустрою територій
та комунального обслуговування М.О. Барінов

Додаток 1
до Правил утримання технічних засобів
регулювання дорожнього руху
вулично-дорожньої мережі населених
пунктів (пункт 3 розділу V)

Журнал
оглядів технічних засобів регулювання дорожнього руху
вулично-дорожньої мережі населених пунктів

N з/п  Дата огляду  Вид технічного засобу  Місцезнаходження (місце розташування)  Інвентарний номер  Стан  Виявлені недоліки, пошкодження  Усунення виявлених недоліків, пошкоджень  П.І.Б. виконавця  Підпис 
10 
                   

Додаток 2
до Правил утримання технічних засобів
регулювання дорожнього руху
вулично-дорожньої мережі населених
пунктів (пункт 4 розділу V)

Звіт
про виконання робіт з утримання технічних засобів регулювання
дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів за звітний період

N з/п  Дата  Вид технічного засобу  Місцезнаходження (місце розташування)  Інвентарний номер  Перелік виконаних робіт 
           

Виконавець  _________________
(посада) 
____________ (підпис)  _____________________
(П. І. Б.) 
Балансоутримувач  _________________
(посада) 
____________ (підпис)  _____________________
(П. І. Б.) 

Додаток 3
до Правил утримання технічних засобів
регулювання дорожнього руху
вулично-дорожньої мережі населених
пунктів (пункт 5 розділу V)

Журнал
обліку недоліків роботи світлофорів

N з/п  Місцезнаходження
(місце розташування) 
Інвентарний номер  Дата, час виявлення недоліків  Метод виявлення (діагностика, заява)  Виявлені недоліки  Час зупинки роботи несправного світлофора  Дата, час відновлення роботи  П.І.Б. виконавця