ПРАВЛІННЯ ФОНДУ ЗАГАЛЬНООБОВ'ЯЗКОВОГО ДЕРЖАВНОГО
СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ УКРАЇНИ НА ВИПАДОК БЕЗРОБІТТЯ

ПОСТАНОВА
27.06.2017 N 138

Про стан розробки Концепції
платформи державної служби зайнятості з
дистанційної профорієнтації, профдіагностики та
професійного навчання

Відповідно до пункту 14 Статуту Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд) правління Фонду постановляє:

1. Взяти до відома інформацію про стан розробки Концепції платформи державної служби зайнятості з дистанційної профорієнтації, профдіагностики та професійного навчання, що додається.

2. Виконавчій дирекції Фонду внести на розгляд правління Фонду проект Концепції платформи державної служби зайнятості з дистанційної профорієнтації, профдіагностики та професійного навчання.

Голова правління Фонду О. Лотоцький

Додаток

Інформація
про стан розробки та впровадження
Платформи з профорієнтації та
побудови кар'єри

Підстава для розроблення

З метою розвитку системи дистанційної профорієнтації, сприяння безробітних та молоді в отриманні компетентностей, необхідних на ринку праці, підсилення якості надання послуг ДСЗ, відповідно до пунктів 11 та 17 розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 січня 2010 р. N 150-р (в редакції постанови КМУ від 14 листопада 2012 N 1069), пунктів 1.2.8 та 1.2.9 Плану діяльності Міністерства соціальної політики на 2017 рік, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 23.02.2017 N 276, щодо оновлення матеріально-технічної та психодіагностичної бази з профорієнтації безробітних, до пункту 14 Статуту Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд), пункту 2 протокольного рішення правління Фонду від 19.01.2017 N 18.

Актуальність

Відповідно до чинного законодавства, на сьогоднішній день всі послуги з профорієнтації, в т. ч. психодіагностики, державна служба зайнятості (далі - ДСЗ) надає в більшості випадків в форматі особистого спілкування фахівця центру зайнятості та отримувача послуг.

Загалом, у 2016 році проведено понад 32 тис. профорієнтаційних заходів, понад 450 тис. безробітних осіб з числа молоді до 35 років отримали профорієнтаційні послуги. У той же час, профорієнтаційні послуги отримали 878,4 тис. осіб, що навчаються у навчальних закладах різних типів, серед яких понад 52 тис. студентів ВНЗ, 43 тис. учнів ПТНЗ та 783 тис. учнів ЗНЗ.

Громадяни, які звернулись в службу зайнятості, можуть скористатися послугами профорієнтації та психодіагностики. Проте професійні профдіагностичні програми, що є в користуванні ДСЗ (АРМ "Профконсультант" та "Оптант Плюс") встановлені на комп'ютерах в базових центрах зайнятості та потребують особистої присутності клієнта та індивідуальних консультацій, що, звичайно, є значним навантаженням на фахівців з профорієнтації базових центрів зайнятості. До того ж, у власності державної служби зайнятості немає власних профорієнтаційних програм - ті інструменти, якими користується державна служба зайнятості, належать ТОВ "Профорієнтатор" і передані по договору у довготермінове користування.

Певна частина молоді та дорослих людей, які мають високий рівень цифрової грамотності та електронних навичок, володіють технологіями і вправно користуються будь-якими електронними пристроями та Інтернетом, не потребують особистого спілкування із фахівцем служби зайнятості, а натомість потребують простої та ефективної форми дистанційного надання послуг з профорієнтації. При чому можливість особистого консультування звичайно залишається і буде рекомендуватися після проходження тестування. Така доступність цієї послуги дозволить визволити робочий час спеціаліста з профорієнтації для обслуговування певних категорій населення, які потребують додаткової допомоги.

Ті дистанційні форми професійної орієнтації, які наразі існують в Інтернет-мережі, є платні. Наприклад, щорічна безлімітна ліцензія на користування платформою "Magellano Університет" (розроблено на замовлення ПРООН у партнерстві з Міністерством молоді та спорту України) коштує 800000 грн, і оплачує її ПРООН. З 2018 р. ліцензія закінчується, і сайт буде платним для користувачів.

В загальноосвітніх навчальних закладах більшість профорієнтаційних послуг надаються за допомогою профорієнтаційних терміналів TouchScreen (загалом понад 10 тис терміналів встановлено в ЗНЗ по всій Україні, але третина з них є несправною). Технічні характеристики та програмне забезпечення профорієнтаційних терміналів є наразі застарілими, потребують значних фінансових вкладень на їх оновлення та ремонт.

Наразі, власної онлайн платформи, що дозволить у зручному форматі скористатися профорієнтаційними програмними продуктами ДСЗ, без відвідування центру зайнятості, не існує.

Для розв'язання вищезазначених проблем необхідно створити власну Платформу державної служби зайнятості з профорієнтації та побудови кар'єри (надалі - Платформа), яка буде у власності державної служби зайнятості та згодом інтегрована до системи ЄІАС та Єдиного інформаційного ресурсу ДСЗ.

Мета створення Платформи - модернізація та наближення профорієнтаційних послуг до населення через застосування інформаційно-комунікаційних технологій.

Завдання Платформи:

- поширення профорієнтаційної роботи ДСЗ серед населення, в тому числі серед молоді, яка навчається;

- впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій задля модернізації та реформування надання профорієнтаційних, у т. ч. психодіагностичних послуг;

- популяризації програм навчання серед безробітних та молоді, що організовуються державною службою зайнятості для підвищення їх конкурентоспроможності на ринку праці, в тому числі в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;

- впровадження інноваційних інструментів для розширення можливостей працевлаштування та упередження безробіття.

Очікувані результати впровадження

Платформа має ряд переваг, адже дозволить не тільки пройти тести з профорієнтації, а у зручному форматі:

1) дозволить всім бажаючим протестувати свої здібності ("тверді" та "м'які" навички) завдяки психодіагностичним методикам;

2) надати можливість людині ознайомитися з актуальною інформацією про сучасні професії;

3) зорієнтувати людину щодо подальшого навчання та саморозвитку (завдяки інтеграції інформації щодо навчання в Центрах професійно-технічної освіти ДСЗ, закладах освіти, в яких ведеться навчання за понад 180 професіями за направленням ДСЗ, онлайн навчальних курсів);

4) залучити осіб, які шукають роботу, у тому числі безробітних, ВПО, учасників АТО, випускників навчальних закладів до користування Платформою.

Стан розробки та впровадження

1. На даний момент адаптовано 11 тестів (1 профорієнтаційний та 10 психодіагностичних тестів на виявлення рівня soft skills - "м'яких навичок"):

- Профорієнтаційний тест,

- Здатність до аналізу, синтезу та обробки інформації,

- Лідерські якості,

- Адаптативність особистості (стресостійкість),

- Вміння працювати в команді,

- Емоційний інтелект,

- Комунікабельність та організаторські здібності,

- Здатність до навчання,

- Здатність до логічного мислення,

- Схильність до підприємницької діяльності,

- Орієнтація особистості на процес/результат.

2. Розробляється сервіс тестування - модуль Платформи, що передбачає створення та завантаження тестів в онлайн-форматі, реєстрацію користувачів, проходження тестів, перегляд результатів.

3. Робоча версія Платформи направлена в КМЦЗ для апробації та тестування серед клієнтів державної служби зайнятості.

4. Планується до оголошення тендер на створення модуля навчання, створення навчальних матеріалів (відеолекцій) по soft skills, а також модуля по професійній освіті, включаючи відеоролики про професії.

5. Пропозиція змінити назву платформи: Платформа з профорієнтації та побудови кар'єри.

Застосування Платформи:

1. Для тестування клієнтів служби зайнятості під час особистого прийому, в тому числі під час направлення на профнавчання (обов'язково).

2. Для використання на комп'ютерах вільного доступу в обласних та базових центрах (обов'язково).

3. Для використання в ЦПТО під час професійного навчання безробітних.

4. Для тестування учнів випускних класів (після запуску Платформи, вона буде подаватися на розгляд відповідної комісії з метою подальшого схвалення Міносвіти для використання в загальноосвітніх навчальних закладах).

5. Для тестування студентів в кар'єрних центрах при вищих та професійно-технічних навчальних закладах.

Та ін.

Виконавча дирекція Фонду