МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
18.07.2017 N 595
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
08 серпня 2017 р. за N 970/30838
Про затвердження Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в Державній
прикордонній службі України в мирний час
Відповідно до пункту 9 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року N 878, підпунктів 1, 23, 24 пункту 4 Положення про Адміністрацію Державної прикордонної служби України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року N 533, з метою впорядкування та організації контролю ефективного використання автомобільної та бронетанкової техніки в Державній прикордонній службі України в мирний час НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок використання автомобільної та бронетанкової техніки в Державній прикордонній службі України в мирний час, що додається.
2. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Голову Державної прикордонної служби України генерал-полковника Назаренка В.О.
Міністр А.Б. Аваков
Затверджено
Наказ Міністерства внутрішніх справ України
18.07.2017 N 595
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
08 серпня 2017 р. за N 970/30838
Інструкція
про порядок використання автомобільної та бронетанкової техніки
в Державній прикордонній службі України в мирний час
I. Загальні положення
1. Використання автомобільної та бронетанкової техніки (далі - машини) є одним з основних етапів експлуатації, протягом якого машини застосовуються за прямим призначенням з дотриманням установлених технічних норм і правил безпечної експлуатації, встановлених інструкціями з експлуатації відповідних зразків.
2. Ця Інструкція визначає порядок приймання-передавання машин та введення їх в експлуатацію, порядок планування й обліку використання машин, порядок їх використання для забезпечення діяльності Адміністрації Держприкордонслужби, регіональних управлінь, органів охорони державного кордону, загонів морської охорони, розвідувальних органів, органів забезпечення, навчальних закладів і науково-дослідних установ Державної прикордонної служби України (далі - органи Держприкордонслужби), а також проведення основних заходів щодо ефективного використання машин для забезпечення оперативно-службової діяльності, професійної підготовки, господарської діяльності, економних витрат моторесурсів, пально-мастильних матеріалів i спеціальних рідин (далі - ПММ) та особливості використання машин в органах Держприкордонслужби залежно від умов виконання завдань.
3. У цій Інструкції терміни вживаються в таких значеннях:
автомобільна та бронетанкова техніка (машини) - автомобілі, гусеничні машини, трактори, які використовуються як механічна тяга та для допоміжних робіт, причепи та напівпричепи, бойові броньовані автомобілі, бронетранспортери та бойові розвідувально-дозорні машини, мотоцикли, квадроцикли, снігоходи, велосипеди, колісні та гусеничні шасі для встановлення (монтажу) засобів зв’язку й управління, озброєння і спеціальної техніки, пересувні засоби обслуговування та ремонту, які змонтовані на колісному і гусеничному шасі;
використання машин - виконання завдань відповідно до штатного призначення машин із дотриманням технічних норм, режимів і правил, встановлених відповідними інструкціями, які полягають у підготовці машин до виїзду, дотриманні встановлених норм і правил під час руху, а також проведенні певних дій після повернення до місць стоянки;
відповідальний за організацію експлуатації машин - штатна посадова особа органу або підрозділу Держприкордонслужби, на озброєнні якого є машини, до обов’язків якої належить організація автомобільного та бронетанкового забезпечення, або посадова особа, на яку покладаються такі обов’язки;
експлуатація машин - комплекс заходів щодо використання машин, їх обслуговування, зберігання та транспортування відповідно до законодавства України;
матеріально-технічні засоби - сировина, матеріали, комплектуючі вироби, технологічне обладнання і технологічне оснащення (пристосування, ріжучий і міряльний інструменти), транспортні засоби, вантажно-розвантажувальне обладнання, обчислювальна техніка та інше обладнання, а також паливо, енергія, вода тощо;
складні умови експлуатації - використання машин під час ожеледиці, сильного снігопаду, бурану, густого туману, сильного дощу, в умовах бездоріжжя тощо, якщо не забезпечується безаварійна робота машин та безпека руху.
II. Основні заходи щодо ефективного використання
машин, економії моторесурсів та ПММ
1. Заходи щодо ефективного використання машин, економного витрачання моторесурсів і ПММ розробляються та здійснюються в органах Держприкордонслужби для забезпечення оперативно-службової і господарської діяльності, підготовки особового складу, будівництва та виконання інших завдань, пов’язаних з використанням машин.
2. Основними заходами із забезпечення ефективного використання машин є:
правильна розстановка машин за призначенням при розробленні штатів органів Держприкордонслужби;
укомплектування машинами органів Держприкордонслужби відповідно до штатів i табелів;
раціональне планування заходів оперативно-службової діяльності, підготовки особового складу, забезпечення польотів, будівельних, господарських та інших робіт із залученням для цієї мети мінімальної кількості машин;
першочергове використання для перевезення матеріальних засобів автомобілів загального призначення;
широке застосування причепів, поєднання перевезення дрібних партій вантажів, визначення черговості виконання заявок на незначні за витратами часу перевезення;
організація централізованого перевезення вантажів, впровадження раціональних маршрутів та схем вантажопотоків, унеможливлення проведення зустрічних перевезень;
попутне завантаження порожніх машин вантажами інших органів Держприкордонслужби;
найбільш повне використання вантажопідйомності і вантажомісткості машин з урахуванням їх тактико-технічних характеристик;
скорочення часу простою машин під час завантажувально-розвантажувальних робіт за рахунок їх механізації (збільшення i завчасна підготовка місць завантаження та розвантаження, пакетування, контейнеризації, завчасна підготовка вантажів до відправлення та оформлення супровідних документів на вантаж тощо);
прикріплення органів Держприкордонслужби з невеликою кількістю машин для проведення технічного обслуговування та ремонту до інших органів Держприкордонслужби, які мають штатні засоби технічного обслуговування та ремонту;
впровадження системи технічного обслуговування сучасних зразків техніки на спеціалізованих підприємствах з метою продовження гарантійних зобов’язань заводів-виробників;
виконання технічних заходів, що підвищують надійність та економічність poботи машин, особливо у складних умовах експлуатації;
здійснення контролю за законністю використання машин, витратами та списанням моторесурсів і пального, правильністю обліку виконаної poботи;
систематичне підбиття підсумків роботи машин;
проведення профілактичних заходів щодо запобігання дорожньо-транспортним пригодам, поломкам та аваріям машин.
3. Економія ПММ досягається шляхом:
дотримання норм витрат моторесурсів та ПММ, розробки і здійснення конкретних заходів щодо їх економії;
створення належних умов для зберігання, обслуговування та ремонту машин;
впровадження технічного діагностування, недопущення випадків використання машин, яким не проведено чергове технічне обслуговування;
застосування всесезонних сортів ПММ, а в разі їх відсутності - забезпечення своєчасного переходу на зимові і літні види пального і мастил;
дотримання порядку заправлення машин після повернення їх у парк і опечатування паливних баків, вжиття заходів, що унеможливлюють злив пального з паливних баків, забезпечення механізованого заправлення ПММ, герметизації засобів заправлення, впровадження централізованої системи змащування машин на пунктах технічного обслуговування та ремонту;
забезпечення систематичного контролю за справністю, опломбуванням і правильністю показань спідометрів;
скорочення часу роботи машин у парках, на маршрутах руху під час зупинок і стоянок при забезпеченні заходів оперативно-службової та господарської діяльності, професійної підготовки особового складу, при перевезеннях особового складу, матеріальних засобів та в інших випадках;
використання машин на найбільш економних режимах роботи двигунів;
недопущення використання при проведенні занять тягових двигунів автомобільних та бронетанкових базових шасі для приводу спеціального обладнання, якщо це не передбачено інструкціями, за наявності автономного джерела живлення або використання з цією метою зовнішнього джерела струму;
правильної організації внутрішньої служби в парках (гаражах), обладнання стоянок машин засобами підігріву двигунів у зимовий час, а також забезпечення їх гарячою водою та підігрітим маслом;
здійснення особовим складом, який експлуатує машини, заходів, що забезпечують економну витрату моторесурсів та ПММ;
підвищення рівня практичних навичок офіцерів, прапорщиків (мічманів), водіїв (механіків-водіїв) та інших спеціалістів в органах Держприкордонслужби щодо економної витрати ПММ під час водіння та технічного обслуговування машин;
постійного вдосконалення навчально-матеріальної бази, раціонального використання навчальних машин і тренажерів, експонатів та інших технічних засобів навчання;
пропаганди та поширення практичного досвіду кращих водіїв (механіків-водіїв) органів Держприкордонслужби щодо економії ПММ.
III. Порядок приймання-передавання машин та введення їх в експлуатацію
1. Надходження машин на доукомплектування органів Держприкордонслужби здійснюється відповідно до рішення старшого начальника і має відповідати усім технічним вимогам щодо їх приймання, утримання і передавання.
2. При здійсненні приймання-передавання машин не допускається заміна справних деталей, приборів, механізмів тощо непридатними або більш низької категорії.
3. Приймання машин здійснюється комісією і розпочинається з перевірки наявності і правильності оформлення паспорта автомобіля (формуляра) та іншої індивідуальної документації. Одночасно звіряються номери двигуна, шасі, кабіни (кузова) й автомобільних шин, а також показники спідометра із записами в паспорті автомобіля (формулярі). При цьому особливу увагу необхідно приділяти відповідності марки та модифікації машини даним, що зазначені в наявній первинній документації.
4. При огляді машин перевіряються їх фарбування, технічний стан агрегатів, укомплектованість запасними частинами, інструментом та приладдям (далі - ЗІП), заправлення експлуатаційними матеріалами тощо. При цьому агрегати не відкриваються, а перевіряється тільки наявність пломб. Обов’язково включається пусковий підігрівач (за його наявності) і запускається двигун.
5. Після огляду машини на місці перевіряється робота агрегатів та систем під час руху (для гусеничних машин - 5 км, для колісних - 15 км). Виявлені несправності усуваються представниками, що передають машину.
6. Прийняття машини оформлюється актом технічного стану (додаток 1).
7. Машини закріплюються за підрозділом і вводяться в експлуатацію на підставі наказу начальника (командира) органу Держприкордонслужби, у якому обов’язково зазначаються:
тип, марка і модель машини;
до якого підрозділу і до якої групи експлуатації машина зараховується;
присвоєний номерний знак;
напрацювання в кілометрах (мотогодинах) та запас ходу до чергового ремонту на день введення машини в експлуатацію;
водій, який закріплюється за машиною.
8. Вручення машин водіям здійснюється особисто начальниками (командирами) підрозділів. Номер наказу про введення машини в експлуатацію і прізвище водія заносяться в паспорт автомобіля (формуляр). Водій ставить підпис в паспорті автомобіля (формулярі) про приймання машини і з цієї дати відповідає за її технічний стан, комплектність та правильну експлуатацію.
Крім того, водій ставить підпис в акті закріплення (передавання) транспортного засобу (додаток 2), в якому відображається фактичний стан прийнятої машини. У цьому випадку складаються два примірники акта, один з яких зберігається у начальника (командира) підрозділу, інший - у водія.
9. Для підрозділів охорони державного кордону вручення машин проводиться безпосередньо в органі Держприкордонслужби.
10. За кожною машиною в органі Держприкордонслужби закріплюється водій, про що видається наказ командира (начальника) органу Держприкордонслужби. В разі поточного некомплекту водіїв або на час відпустки, хвороби, відрядження тощо штатного водія дозволяється закріплення за машиною декількох водіїв органу Держприкордонслужби. У цьому випадку також видається наказ командира (начальника) органу Держприкордонслужби та вносяться відповідні записи у паспорт автомобіля (формуляр).
11. Використання машин здійснюється тільки водіями, за якими вони закріплені. Будь-якій особі незалежно від службового становища забороняється відсторонювати водія та самостійно керувати машиною замість нього, а також віддавати йому під час руху машини розпорядження та вказівки, які суперечать Правилам дорожнього руху, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306 (зі змінами) (далі - ПДР).
Особи офіцерського, сержантського (старшинського) та рядового складу, які мають посвідчення водія, практику керування машинами, що є на озброєнні в підпорядкованих підрозділах, отримують на відповідних заняттях та зборах.
IV. Планування та облік використання машин
1. Планування та облік використання машин здійснюються в органах Держприкордонслужби в порядку, передбаченому цією Інструкцією та іншими законодавчими актами, в межах річних норм витрат моторесурсів та встановленого ліміту витрат ПММ.
2. Планування використання машин має забезпечити виконання заходів оперативно-службової діяльності, планів підготовки та господарської діяльності органів Держприкордонслужби, раціональне та безаварійне їх використання й економну витрату ПММ.
3. Використання машин здійснюється на підставі річного плану експлуатації і виходу в ремонт машин (додаток 3), зведеного річного плану експлуатації і виходу в ремонт машин (додаток 4) та місячного плану експлуатації і виходу в ремонт машин (додаток 5).
Підготовка річного плану експлуатації і виходу в ремонт машин ґрунтується на інформації щодо:
планів та завдань, пов’язаних із забезпеченням виконання рішень начальників (командирів) органів Держприкордонслужби щодо оперативно-службової діяльності;
забезпечення виконання плану інженерного облаштування кордону, наявності, стану і прохідності доріг на ділянках відповідальності підрозділів охорони державного кордону;
укомплектованості органів Держприкордонслужби машинами відповідно до штату (табеля до штату), їх технічного стану та запасу моторесурсів до чергового ремонту (списання);
потреби у моторесурсах для забезпечення оперативно-службової діяльності, планів професійної підготовки особового складу та господарської діяльності органів Держприкордонслужби на наступний рік;
норм витрат моторесурсів машин;
встановленого ліміту витрат пального.
4. Начальник штабу разом із заступниками начальника (командира) органу Держприкордонслужби, відповідальними за види забезпечення, розробляють розрахунок потреби в машинах та моторесурсах для забезпечення заходів оперативно-службової діяльності та плану професійної підготовки особового складу (додаток 6). При цьому враховується потреба в машинах та моторесурсах для виконання завдань, визначених старшими начальниками. Розрахунок потреби в машинах та моторесурсах складається за розділами:
забезпечення оперативно-службової діяльності;
забезпечення професійної підготовки.
5. Посадові особи, відповідальні за види тилового забезпечення, розробляють розрахунок потреби в машинах та моторесурсах для забезпечення річного господарського плану (додаток 7). При цьому враховуються завдання, визначені Адміністрацією Держприкордонслужби та керівниками регіональних управлінь з питань господарської діяльності. Розрахунок потреби в машинах та моторесурсах розробляється за відповідними розділами річного господарського плану.
6. Відповідальний за організацію експлуатації машин визначає загальну кількість моторесурсів (з урахуванням резерву, що створюється, та відповідних надбавок), проводить аналіз відповідності можливостей і потреб у машинах і моторесурсах (додаток 8). Результати аналізу доповідає старшому начальнику за підпорядкованістю.
При перевищенні потреб у моторесурсах, встановлених річними нормами, а також виділеного ліміту ПММ за рішенням начальника (командира) органу Держприкордонслужби зменшується кількість машин на виконання окремих завдань, а витрати моторесурсів і пального приводяться у відповідність із встановленими нормами та лімітами.
7. На підставі уточнених даних під керівництвом начальника штабу (або визначеної начальником посадової особи) складається розрахунок потреби в моторесурсах для забезпечення оперативно-службової діяльності, професійної підготовки і річного господарського плану (додаток 9), що підписується начальником штабу, відповідальними за види технічного та тилового забезпечення і затверджується начальником (командиром).
Один із примірників розрахунку додається до плану професійної підготовки особового складу, інший - до річного господарського плану. Витяги з розрахунків доводяться до посадових осіб, відповідальних за види забезпечення.
Розрахунок потреби в моторесурсах є основою для розробки річного плану експлуатації та виходу в ремонт машин і здійснення контролю за їх використанням та витратами моторесурсів.
8. На підставі розпоряджень Адміністрації Держприкордонслужби, річного господарського плану, встановлених норм витрат моторесурсів і лімітів ПММ відповідальні за стан тилового забезпечення розробляють місячні плани централізованих (спеціальних) перевезень матеріальних засобів. Зазначені плани відпрацьовуються тільки на базах та складах центрального підпорядкування.
9. Рішення про щоденне використання машин приймається і затверджується начальником (командиром) органу Держприкордонслужби та оформлюється як наряд на використання машин (додаток 10).
10. В органах Держприкордонслужби на добу складається наряд на використання машин, в якому зазначаються всі машини, за винятком окремо дислокованих підрозділів охорони державного кордону.
11. Планування використання машин здійснюється:
для забезпечення оперативно-службової діяльності органів Держприкордонслужби - одна машина з 9.00 до 9.00 наступної доби, решта машин з 06.00 до 21.00;
для забезпечення інших заходів у весняно-літній період - з 06.00 до 19.00, в осінньо-зимовий період - з 06. 00 до 18.00;
у передвихідні та передсвяткові дні - з 6.00 до 15.00;
у вихідні та святкові дні - тільки для вирішення завдань оперативно-службової діяльності та невідкладних заходів.
Для забезпечення оперативно-службової діяльності Адміністрації Держприкордонслужби розподіл та порядок використання машин визначаються щороку наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України.
12. В органах Держприкордонслужби для вирішення невідкладних завдань на добу плануються для використання такі чергові машини:
для забезпечення оперативно-службової діяльності - черговий автомобіль;
для забезпечення пожежної безпеки - пожежний автомобіль;
для евакуації або буксирування техніки - черговий тягач;
для перевезення хворих до лікувального закладу - санітарний автомобіль;
для реагування на зміни в обстановці - автомобіль чергових сил.
13. Наряд на використання машин готується відповідальним за організацію експлуатації машин на підставі письмових заявок на виділення машин. Заявки на виділення машин подаються посадовими особами у встановлений начальником (командиром) органу Держприкордонслужби час напередодні виїзду машин та записуються до книги заявок на використання машин (додаток 11). До наряду включаються тільки передбачені штатом та справні машини, що пройшли чергове технічне обслуговування. Наряд на використання машин подається разом із книгою заявок на використання машин напередодні їх виходу начальнику (командиру) органу Держприкордонслужби на затвердження.
14. Окремо дислокованим підрозділам органів охорони державного кордону, які не мають своїх шкіл (дошкільних закладів), допускається включення в наряд автобусів (мікроавтобусів) для підвезення дітей до школи (дошкільних закладів) і в зворотному напрямку.
15. Наряд на використання машин складається у трьох примірниках (перший примірник передається черговому парку і є підставою для допуску особового складу до підготовки машин у рейс; другий - черговому частини для організації контролю за пересуванням машин; третій - залишається у відповідального за організацію експлуатації машин).
Після 9:00 наступної доби наряди повертаються відповідальному за організацію експлуатації машин. Використані наряди зберігаються та підлягають знищенню в установленому порядку.
При складанні наряду на використання машин вживаються заходи щодо скорочення кількості машин, що виділяються, за рахунок виконання заходів, викладених у пункті 2 розділу II цієї Інструкції (при цьому заявлена потреба в перевезеннях не знижується).
16. У рейс з дозволу чергового частини випускаються машини технічно справні, що пройшли обслуговування, закріплені за водіями, які пройшли передрейсовий медичний огляд і допущені у рейс та мають відповідні документи, що посвідчують особу водія і право керування машиною відповідної категорії, з оформленим дорожнім листом (додаток 12), на якому є підписи начальника контрольно-технічного пункту (далі - КТП) і старшого техніка (техніка), що засвідчують справний стан машини, а також запис чергового парку про показники спідометра та час випуску машини з парку, що засвідчений його підписом.
17. Не передбачений нарядом випуск машин з парку дозволяється з письмового дозволу начальника (командира) органу Держприкордонслужби з відміткою у дорожньому листі "Дозволяю вихід поза нарядом" та підписом, завіреним гербовою печаткою.
18. Використання машин планується з урахуванням надання водіям відпочинку і необхідного часу для обслуговування та підготовки машин до рейсу. За потреби продовжити час використання машини начальник (командир) органу Держприкордонслужби робить у главі 2 "Робота машини" дорожнього листа запис "Використання машини продовжено до ___ год.", засвідчує його підписом і завіряє гербовою печаткою.
19. Облік використання машин та виконаної роботи враховується у:
дорожньому листі;
книзі обліку роботи машин та витрачання пально-мастильних матеріалів (додаток 13);
журналі обліку роботи машин (додаток 14);
місячному плані експлуатації і виходу в ремонт машин;
паспорті автомобіля (формулярі).
Журнал обліку роботи машин ведеться у підрозділах матеріального забезпечення, які здійснюють централізовані перевезення матеріальних засобів та ведуть облік виконаної роботи.
20. Дорожній лист є підставою для водія та його начальника для підготовки машини, виконання завдання, списання та визначення економії (перевитрати) пального, а також обліку виконаної роботи.
Дорожній лист виписується відповідальним за організацію експлуатації машин, підписується заступником начальника (командира) органу Держприкордонслужби, завіряється гербовою печаткою і передається під підпис начальнику (командиру) підрозділу водія машини, що запланована в рейс (в окремих випадках - черговому частини).
Окремо розташованим підрозділам видаються бланки з пронумерованими дорожніми листами під підпис в книзі обліку наявності та руху матеріальних засобів. Використані та повністю оформлені дорожні листи за попередній місяць здаються відповідальному за організацію експлуатації машин органу Держприкордонслужби до 05 числа наступного місяця, а корінці - після використання виданих бланків, про що в книзі обліку наявності та руху матеріальних засобів проставляються відповідні записи.
21. Дорожній лист виписується на одну добу, а в разі відправлення машин з метою виконання оперативно-службових завдань, навчання та у відрядження - на термін виконання завдання, але не більше 10 діб. При більш тривалому відрядженні старшому машини (начальнику колони) видаються під звіт декілька дорожніх листів, що зареєстровані, підписані відповідними посадовими особами і завірені гербовою печаткою.
Для випадків виїзду машин по тривозі дорожні листи і відомість їх видачі готуються завчасно, зберігаються у чергового частини та видаються старшому, що прямує в парк разом із водіями. При цьому на лицьовій стороні дорожнього листа по діагоналі знизу угору зліва направо робиться запис червоним кольором "ПО ТРИВОЗІ".
22. Під час пересування органу Держприкордонслужби на машинах або відправки в рейс колони машин видається наказ на марш. У цьому разі заявки на використання машин не подаються, а дорожні листи виписуються на підставі наказу на марш.
Під час проведення планових занять з відпрацювання питань плану професійної підготовки особового складу та інших планових заходів, пов'язаних з масовим виходом машин із парку, порядок виходу та повернення машин здійснюється на загальних підставах.
23. Бланки дорожніх листів видаються зі складу за накладною і враховуються за книгою обліку наявності та руху матеріальних засобів. Дорожні листи та їх корінці пронумеровуються на поточний рік. Використані дорожні листи зберігаються у відповідального за стан експлуатації машин.
Зіпсовані бланки дорожніх листів погашаються, додаються до їх корінців і зберігаються разом з використаними дорожніми листами.
24. Для перевірки правильності оформлення, обробки і зберігання дорожніх листів та корінців за минулий рік, достовірності перенесення даних до книги обліку роботи машин, витрат ПММ, а також їх знищення призначається внутрішньо-перевірочна комісія за участю в ній представника фінансового підрозділу.
25. Робота машини в процесі використання підтверджується записами у дорожньому листі. Після кожної поїздки або в день повернення машини водієм заповнюється глава 2 "Робота машини" дорожнього листа. Старшим машини (особою, що користувалася машиною) у графі 14 дорожнього листа проставляються показники спідометра, час і місце відпуску машини, що засвідчуються його підписом. Якщо використання машини доручалося водію, усі записи в дорожньому листі проставляються водієм. Після закінчення використання машини дорожній лист перевіряється, підписується командиром підрозділу або особою, призначеною начальником (командиром) органу Держприкордонслужби, і передається відповідальному за організацію експлуатації машин.
Забороняється видавати новий дорожній лист, якщо не оформлено і не здано дорожній лист за попередній виїзд машини, а в разі його втрати - до з'ясування причин та вжиття заходів.
26. Дані з дорожнього листа про роботу машини та витрату пального щодня записуються до книги обліку роботи машин, витрат пального та мастильних матеріалів, що ведеться в органах (підрозділах) Держприкордонслужби, у якій обліковується також робота спеціальних машин на місці і робота двигунів стаціонарних та пересувних агрегатів (станцій), що є джерелами живлення спеціального обладнання машин.
27. Відповідальний за організацію експлуатації машин органу Держприкордонслужби щомісяця перевіряє правильність оформлення дорожніх листів, проводить аналіз, складає звіт про витрати моторесурсів, звіряє дані в книзі обліку роботи машин, витрат ПММ, після чого дані про витрати моторесурсів заносить у паспорт автомобіля (формуляр).
28. Підсумкові дані за місяць про роботу кожної машини при перевезенні вантажів з книги обліку роботи машин, витрат пального та мастильних матеріалів переносяться до відповідних граф журналу обліку роботи машин.
29. Дані про витрати моторесурсів подаються відповідно до табеля звітності та містять типи, марки машин та їх кількість, кількість запланованих моторесурсів на рік (км), на місяць (км), кількість перевитрачених та зекономлених моторесурсів (км), причини перевитрат, а також заходи, що вживаються для недопущення перевитрат моторесурсів.
30. На всі машини службою безпеки дорожнього руху (далі - СБДР) Адміністрації Держприкордонслужби та регіональних управлінь видається технічний талон транспортного засобу. Порядок видачі (заміни) та зберігання талонів визначається законодавством України.
31. Відповідальні особи за організацію експлуатації машин та забезпечення ПММ регіональних управлінь проводять аналіз використання і роботи машин, витрат моторесурсів та ПММ двічі на рік. За результатами аналізу видається наказ.
32. При плануванні використання машин начальник (командир) органу Держприкордонслужби забезпечує:
1) мінімальний ресурс машин бойової і стройової груп експлуатації до чергового середнього або капітального ремонту не менш як:
для автомобільної техніки - 10000 км;
для бронетанкової техніки - 5000 км.
2) рівномірний (ступінчастий) вихід машин протягом року в ремонт.
V. Порядок використання машин
1. Використання машини починається з підготовки її до рейсу і закінчується постановкою після закінчення роботи на відведене для стоянки місце. Машини готуються водіями під керівництвом їх безпосередніх начальників (командирів). При плануванні використання машин відповідальний за організацію експлуатації машин органу Держприкордонслужби має враховувати вимоги розділу II цієї Інструкції.
Дозвіл на підготовку машини до рейсу надає черговий парку після пред’явлення водієм дорожнього листа.
2. Передрейсова підготовка водіїв проводиться щодня напередодні виїзду в установлений начальником (командиром) органу Держприкордонслужби час.
3. Старший машини призначається з числа осіб офіцерського, сержантського (старшинського) складу, а також службовців та працівників Держприкордонслужби, які знають ПДР, склали заліки і здатні забезпечити безпеку дорожнього руху під час виконання завдань. Старші машин відповідають за правильне використання машин, зберігання вантажу та дотримання дисципліни всім особовим складом, який перевозиться у машині, контролює виконання водієм вимог ПДР.
При використанні машин у складі колон начальником колони та старшими машин призначаються особи з числа офіцерського та сержантського (старшинського) складу.
Особи, які допускають у процесі використання машин будь-які порушення, не виконують своїх обов'язків у повному обсязі, від виконання обов'язків старшого машини звільняються.
4. Перед виїздом у рейс за межі ділянки відповідальності інструктаж водіїв та старших машин проводить особисто начальник (командир) органу Держприкордонслужби або посадова особа, яка його замінює.
Старший машини та водій прибувають до начальника (командира) органу Держприкордонслужби на інструктаж з книгою інструктажу та контролю руху машин (додаток 15), яка зберігається у чергового частини. Після отримання інструктажу старший машини здає книгу черговому частини, який за наявності підпису особи, що проводила інструктаж, дає дозвіл черговому парку на випуск машини в рейс згідно з нарядом.
Після повернення машини з рейсу старший машини здає її черговому парку або відправляє в парк (гараж), при цьому в дорожньому листі (графа 14 глави 2) проставляє показники спідометра, час і місце відпуску машини, що підтверджує своїм підписом.
Книга інструктажу та контролю руху машин реєструється, зберігається і підлягає знищенню згідно з чинним законодавством.
5. Інструктаж водіїв та старших машин перед виїздом у рейс у межах ділянки відповідальності державного кордону може проводити один із заступників, за напрямом діяльності якого здійснюється перевезення особового складу або певного типу вантажу, із зазначенням мети, порядку, термінів виконання завдання і заходів безпеки руху.
Крім того, начальник (командир) підрозділу інструктує водіїв машин щодо дотримання ПДР, експлуатації транспортного засобу та поведінки в рейсі.
Допускається проведення інструктажу старших машин і водіїв як у день виходу, так і напередодні виходу машин у рейс.
Інструктаж проводиться у службових приміщеннях органу Держприкордонслужби, класі безпеки руху, інструктажу наряду, водіїв і старших машин або інших визначених місцях.
Офіцери, сержанти (старшини), інші військовослужбовці, а також службовці та працівники органів Держприкордонслужби, допущені до самостійного керування, інструктуються на загальних підставах.
6. У класі безпеки руху, інструктажу наряду, водіїв і старших машин (у приміщенні контрольно-технічного пункту) та інших визначених місцях має бути перелік основних питань, які включаються до інструктажу водіїв та старших машин перед виїздом у рейс (додаток 16), та схема основних маршрутів руху машин на ділянці органу (підрозділу) Держприкордонслужби. На схемі зазначаються протяжність маршрутів, небезпечні місця, швидкість руху, що допускається на кожному маршруті залежно від погодних умов.
7. Контроль за технічним станом машин, що випускаються з парку (гаража) та після їх повернення, здійснюється начальником КТП (старшим техніком, техніком) або іншою посадовою особою, призначеною відповідним наказом, яка особисто засвідчує підписом у дорожньому листі про справний стан машин, а також веде облік щоденних перевірок машин в книзі огляду (перевірки) машин начальником КТП (додаток 17).
8. Черговий парку при виході та поверненні машин особисто перевіряє документи у водія, машину, робить записи у дорожньому листі про показники спідометра та час виходу і повернення машини, а також веде журнал реєстрації виходу та повернення в парк машин (додаток 18).
Записи в журналі реєстрації виходу та повернення в парк машин слід вести акуратно, без виправлень. Після закінчення записів журнал реєстрації виходу та повернення в парк машин здається відповідальному за організацію експлуатації машин. Зберігання та знищення журналу реєстрації виходу та повернення в парк машин здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
9. Контроль за рухом машин здійснюється черговою службою.
10. Дозволом на використання машин є затверджений начальником (командиром) органу Держприкордонслужби або особою, яка його замінює, наряд на використання машин.
11. Виїзд за межі ділянки відповідальності органів Держприкордонслужби, що підпорядковуються регіональним управлінням, здійснюється з письмового дозволу начальника регіонального управління або його першого заступника. Виїзд за межі зони відповідальності регіонального управління та органів Держприкордонслужби центрального підпорядкування здійснюється з письмового дозволу Голови Державної прикордонної служби України або його заступників.
12. Усі посадові особи, які заінтересовані у здійсненні переміщення машин, мають відслідковувати їх рух, прибуття до пунктів призначення (вибуття з них), дотримання заходів безпеки та встановлених вимог під час виконання завдань.
13. Контроль за рухом по маршруту та поверненням машин у парк посадовими особами, в інтересах яких вони використовувалися, здійснюється ними особисто за допомогою засобів зв'язку.
14. Машини, що повернулись у парк пізніше зазначеного в наряді часу та ті, у дорожніх листах яких немає запису старшого машини про час, місце відпуску машини і показників спідометра, на наступну добу з експлуатації вилучаються до з'ясування обставин та прийняття рішення.
15. Неправильно оформлені або не підписані посадовими особами, що користувалися машиною, дорожні листи не приймаються, а нові - не виписуються до усунення недоліків.
16. Забороняється використання машин:
які утримуються понад штатом;
понад встановлені річні норми витрат моторесурсів або в особистих цілях;
без старшого машини під час перевезення особового складу та небезпечних вантажів;
з неоформленими документами;
за відсутності технічного талону;
які не пройшли в установлені терміни технічне обслуговування й обов’язковий технічний контроль, несправних і неукомплектованих;
у разі невідповідності номерних знаків вимогам чинного законодавства;
у разі порушення порядку встановлення і використання спеціальних звукових та світлових сигнальних пристроїв;
з несправними і неопломбованими спідометрами;
за наявності несправностей, зазначених у розділі 31 "Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання" ПДР;
у разі встановлення додаткового обладнання та оздоблення, не передбачених заводами-виробниками (підприємствами), що впливають на безпеку руху;
у складних дорожніх умовах;
на відстань, яку машина не подолає у визначений пунктом 11 розділу IV цієї Інструкції час. У цьому випадку водій і старший машини повинні зупинятися на відпочинок і ночівлю в органах Держприкордонслужби (в місцях з обладнаними стоянками, що охороняються), які розташовані поблизу маршруту руху, з доповіддю черговому;
у вихідні та святкові дні (з урахуванням вимог, зазначених у пункті 11 розділу IV цієї Інструкції).
Винятком використання машин у вихідні та святкові дні можуть бути:
необхідність забезпечення виконання оперативно-службових завдань;
невідкладні заходи для забезпечення життєдіяльності органів Держприкордонслужби;
доставка хворих, які потребують термінової медичної допомоги, у лікувальні заклади.
У цих випадках оформлюється письмовий дозвіл начальника (командира) органу Держприкордонслужби із записом в дорожньому листі "Виїзд у зв’язку із службовою необхідністю дозволяю" та підписом, завіреним гербовою печаткою.
17. Забороняються стоянка машин на дорожній мережі при незначному віддаленні парків з працюючими двигунами, а також залишення без нагляду машин, які не обладнані пристроями проти викрадення. Забороняється утримання автомобілів поза територією парків та стоянок машин органів Держприкордонслужби на період ночівлі водіїв.
18. Машини, що знаходяться на зберіганні, допускається знімати з утримання під час проведення таких заходів:
опробування і переконсервація згідно з планом-графіком технічного обслуговування та випробування машин, що утримуються на тривалому зберіганні;
проведення перевірок посадовими особами Адміністрації Держприкордонслужби та регіональних управлінь - за окремими планами.
Про зняття машин зі зберігання оголошується в наказі начальника (командира) органу Держприкордонслужби.
19. Спеціалізовані та спеціальні машини використовуються на підставі річних планів роботи начальників, відповідальних за види забезпечення, з дотриманням вимог законодавства України.
20. Про всі випадки використання машин не за призначенням і перевитрати моторесурсів відповідальні за організацію експлуатації машин особи доповідають начальнику (командиру) органу Держприкордонслужби для прийняття рішення.
21. Порядок допуску особового складу органу (підрозділу) Держприкордонслужби в парк, а також порядок зберігання й видачі ключів від замків запалювання, люків машин, паркових приміщень і воріт парку визначені розділом 10 частини третьої Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України. При цьому черговий парку здійснює відповідні записи в книзі видачі ключів від замків запалювання і люків машин, приміщень та воріт парку (додаток 19) та книзі розпечатування паркових приміщень, сховищ і машин (додаток 20).
VI. Особливості використання легкових машин
1. Легкові машини використовуються тільки за призначенням для забезпечення оперативно-службової (службової) діяльності Адміністрації Держприкордонслужби, регіональних управлінь та органів Держприкордонслужби, перевезення особового складу, транспортування озброєння та дрібних партій вантажів з дотриманням установлених технічних норм і правил.
2. У випадку, коли штатні посади водіїв не укомплектовані або водії відсутні з поважних причин (відпустка, лікарняний, відрядження тощо), легкові машини закріплюються за офіцерами, сержантами (старшинами), іншими військовослужбовцями, а також працівниками та державними службовцями Держприкордонслужби, які допущені до самостійного керування транспортними засобами відповідних марок, з виданням відповідних наказів.
3. До керування легковими машинами допускаються особи офіцерського, сержантського (старшинського) та рядового складу, а також державні службовці та працівники Держприкордонслужби, які визначені відповідними наказами, мають посвідчення водія на право керування транспортним засобом з відповідною категорією, медичну довідку та які пройшли стажування з практичного керування на відповідному транспортному засобі тривалістю не менше 30 годин на шестиденних зборах (для тих, хто останні 12 місяців не працював водієм) та успішно склали іспити.
4. Забороняються:
закріплення машин для персонального використання за посадовими особами;
використання легкових машин замість вантажних та спеціальних, а також автобусів;
прикомандирування машин та водіїв для забезпечення діяльності структурних підрозділів або посадових осіб вищих органів Держприкордонслужби.
5. Перевезення особового складу в складі груп для виконання службових обов'язків (на службові наради, польові та показові заняття, конференції тощо) здійснюються пасажирськими автобусами (мікроавтобусами). Використання в цих випадках легкових автомобілів дозволяється за рішенням Голови Держприкордонслужби або його заступників.
6. Для нічної та цілодобової роботи залучається мінімальна кількість легкових машин і тільки там, де це необхідно за характером оперативно-службових завдань.
7. Машини утримуються у парках (гаражах), за можливості в опалюваних приміщеннях (боксах). Їх виклик здійснюється через чергового частини з визначенням часу, місця подачі машини та особи, у розпорядження якої вона подається.
Перелік посадових осіб, яким надано право виклику машин, знаходиться у чергового частини. Перелік таких посадових осіб затверджується:
в Адміністрації Держприкордонслужби - одним із заступників Голови Державної прикордонної служби України;
в регіональних управліннях та органах Держприкордонслужби - начальником штабу.
Легкові машини випускаються з парку (гаража) в неробочий час у кожному окремому випадку з особистого дозволу начальника (командира).
8. Машини, на яких допущені перевитрати місячного ліміту моторесурсів, з експлуатації у наступному місяці вилучаються на строк, рівний кількості середньодобових норм пробігу.
VII. Особливості використання автобусів, вантажних і спеціальних машин
1. Вантажні і спеціальні машини та автобуси (мікроавтобуси) бойової, стройової і навчальної груп експлуатації використовуються для вирішення завдань з охорони державного кордону, забезпечення професійної підготовки, бойової та мобілізаційної готовності органів Держприкордонслужби.
Не допускається використання цих машин для забезпечення господарської діяльності органів Держприкордонслужби, а також замість легкових.
2. Вантажні і спеціальні машини та автобуси (мікроавтобуси) транспортної групи експлуатації використовуються для перевезень особового складу, матеріально-технічних засобів та інших вантажів.
3. Спеціалізовані та спеціальні машини використовуються тільки за призначенням у межах встановлених річних норм витрат моторесурсів.
4. Понадштатні машини приводяться до справного стану і ставляться на зберігання до отримання відповідних розпоряджень.
5. Забороняється використання:
машин великої вантажопідйомності для перевезення дрібних партій вантажів;
вантажних машин замість легкових, а також замість автобусів, якщо вони не обладнані для перевезення особового складу;
автобусів з метою перевезення особового складу менше 10 осіб з водієм включно;
санітарних машин з іншою метою, крім надання медичної допомоги особовому складу, перевезення хворих, а також інших заходів з медичного забезпечення, що проводяться органами Держприкордонслужби.
6. Забороняється використання силових агрегатів спеціальних машин для приводу змонтованого на них озброєння, засобів зв'язку і спеціального обладнання (якщо це не обумовлено інструкціями заводів-виробників). З цією метою використовуються автономні силові агрегати або зовнішні електричні джерела живлення.
7. Право дозволу на використання машин для перевезення матеріальних засобів на відстань до 200 км надається:
начальнику органу Держприкордонслужби - у межах дислокації підрозділів;
начальнику регіонального управління - у межах дислокації підпорядкованих органів Держприкордонслужби;
8. Право дозволу на використання машин для перевезення вантажів органами Держприкордонслужби на відстань понад 200 км за наявності паралельної залізниці надається:
у межах дислокації органів Держприкордонслужби - начальникам регіональних управлінь для підпорядкованих органів;
за межі дислокації органів Держприкордонслужби та частин центрального підпорядкування - Голові Адміністрації Державної прикордонної служби України та його заступникам.
9. Дозвіл оформлюється розпорядженням або телеграмою.
Заявки на отримання розпорядження або телеграми для перевезення вантажів органами Держприкордонслужби на відстань понад 200 км за наявності паралельної залізниці подаються за підпорядкованістю не пізніше ніж за 10 днів до початку перевезення.
Розпорядження або телеграми зберігаються разом із дорожнім листом і знищуються згідно з чинним законодавством.
10. Для виконання завдань із перевезення вантажів на відстань понад 200 км добираються водії із стажем роботи не менше 10 місяців і старші машин, які щороку призначаються наказом по органу Держприкордонслужби.
11. При виїзді машин на відстань понад 200 км у дорожньому листі робиться запис "Відповідно до розпорядження Адміністрації Держприкордонслужби (начальника регіонального управління) від "__" __________20__ р. N ___ виїзд автомобіля на відстань понад 200 км дозволяю", що засвідчується підписом відповідного начальника (командира) та гербовою печаткою. Водій і старший машини повинні мати посвідчення про відрядження, у якому зазначається, що відрядження здійснюється на автомобілі.
12. Для централізованих перевезень вантажів зі складів і Центральної бази зберігання та постачання (далі - ЦБЗтаП) до органів Держприкордонслужби використовуються машини складів і ЦБ3таП. У виняткових випадках дозволяється залучати машини інших органів Держприкордонслужби з дозволу Голови Державної прикордонної служби України або його заступників. Перевезення матеріально-технічних засобів машинами складів і ЦБЗтаП здійснюється на підставі місячних планів перевезень Державної прикордонної служби України.
Витяги з місячних планів перевезення направляються для врахування в роботі до органів Держприкордонслужби та на склади і ЦБЗтаП до 20 числа поточного місяця на наступний місяць.
VIII. Особливості використання бронетанкової техніки
1. Бронетанкова техніка розподіляється за групами експлуатації (бойові, навчально-бойові, стройові, навчально-стройові і транспортні) та використовується за прямим призначенням.
2. Бронетанкова техніка, що надійшла на доукомплектовування органів Держприкордонслужби з підприємств промисловості чи з капітального ремонту, зараховується в першу чергу до бойової та стройової груп експлуатації.
3. У бойовій групі експлуатації утримується найкраща за технічним станом бронетанкова техніка, яка придатна до бойового застосування (використання), технічно справна, укомплектована відповідним обладнанням, ЗІП та має незнижуваний ресурс до чергового ремонту не менше 5000 км.
В органах Держприкордонслужби машини бойової групи експлуатації використовуються для відбиття збройного нападу і вторгнення військових та терористичних формувань, припинення збройних провокацій на державному кордоні, проти порушників державного кордону у відповідь на застосування ними сили чи в разі, якщо припинення порушення або затримання порушників не може бути здійснено іншими засобами, а також для проведення навчань відповідно до плану підготовки.
4. Бронетанкова техніка навчально-бойової групи використовується для проведення занять з тактичної, вогневої, технічної і спеціальної підготовки, водіння, а також для проведення тактичних навчань, у тому числі з бойовою стрільбою. З метою економії витрат моторесурсів та ПММ на навчання залучається мінімально необхідна кількість бронетанкової техніки, що забезпечує виконання поставлених завдань.
5. У навчально-бойову групу зараховується бронетанкова техніка бойової групи з найменшим ресурсом до середнього ремонту і більш ранніх років випуску.
Використання навчально-бойових машин організовується з розрахунку забезпечення постійної готовності до застосування за призначенням, при цьому не менше 60 відсотків цих машин повинні мати запас ресурсу не менше 1000 км до середнього ремонту.
6. У навчальних закладах уся штатна бронетанкова техніка, призначена для забезпечення навчального процесу, зараховується у навчально-бойову та навчально-стройову групи експлуатації.
7. За рішенням Голови Державної прикордонної служби України або його заступників у навчальних закладах дозволяється використовувати машини навчально-бойової групи без проведення середнього ремонту, при цьому міжремонтні ресурси до капітального ремонту знижуються на 10 відсотків.
8. В органах Держприкордонслужби, у тому числі в тих, які переозброюються на нову техніку, групи експлуатації навчально-бойових та навчально-стройових машин комплектуються відповідно до встановлених норм, у першу чергу бойовими та стройовими машинами з найменшим ресурсом до чергового ремонту.
Перепідготовка усіх категорій особового складу в органах Держприкордонслужби, які переозброєні на нову техніку, здійснюється на зборах за окремою програмою. Органи Держприкордонслужби, що здійснюють перепідготовку особового складу, на тактичні навчання не залучаються і перевірці не підлягають.
9. На кожне навчання, яке проводиться у складі підрозділу чи органу Держприкордонслужби, старшим начальником встановлюється та затверджується необхідна кількість бронетанкової техніки та моторесурсів з урахуванням мети навчання та умов його проведення. Після закінчення навчань проводиться аналіз витрат моторесурсів і ПММ та виявляються причини їх перевитрат у разі їх наявності.
10. Ректору Національної академії Державної прикордонної служби України для навчання курсантів, а також начальникам (командирам) інших органів Держприкордонслужби, на базі яких проводиться підготовка особового складу, дозволяється збільшувати річні норми витрат моторесурсів, виходячи із загальної кількості особового складу, що підлягає навчанню, та норм витрат, що зазначені у відповідних документах.
11. За рішенням Голови Державної прикордонної служби України в органах Держприкордонслужби бронетанкова техніка всіх груп експлуатації може використовуватись для ліквідації наслідків стихійного лиха.
12. В органах Держприкордонслужби машини стройової та навчально-стройової груп експлуатації використовуються для обслуговування, ремонту та евакуації машин на тактичних навчаннях, під час постановки машин на зберігання, а також для забезпечення занять з водіння на плаву, навчання спеціалістів з ремонту та обслуговування машин.
13. У ремонтних підрозділах органів Держприкордонслужби усі стройові та навчально-стройові машини використовуються для обслуговування, ремонту та евакуації машин, які забезпечують охорону державного кордону, навчальний процес, а також для підготовки спеціалістів з ремонту та обслуговування машин.
14. Забороняється використовувати бронетанкову техніку для забезпечення господарської діяльності та інших робіт, не пов’язаних з обслуговуванням, ремонтом, евакуацією техніки та підготовкою спеціалістів з ремонту та обслуговування машин.
15. В органах Держприкордонслужби мотоцикли використовуються у транспортній групі експлуатації інспекторами прикордонної служби, які мають посвідчення водія з відповідною категорією на право керування транспортним засобом.
IX. Особливості використання автомобільної та бронетанкової
техніки у підрозділах охорони державного кордону
1. У підрозділах охорони державного кордону до використання допускається автомобільна та бронетанкова техніка, яка повністю укомплектована і підготовлена до роботи в складних умовах. За необхідності машини доукомплектовуються водійським інструментом, запасними частинами, шанцевим інструментом, заправним інвентарем, засобами підвищення прохідності тощо.
Гусеничні трактори використовуються для розробки та підтримки в належному стані контрольно-слідової смуги, а в комплексі з навісним бульдозерним обладнанням - для розчистки та будівництва доріг, планування місцевості тощо.
Колісні трактори використовуються для обробки контрольно-слідової смуги, а з навісним бульдозерним обладнанням - для виконання незначних дорожньо-будівельних робіт.
2. Уся автомобільна техніка та мотоцикли підрозділів охорони державного кордону належать до транспортної групи експлуатації.
3. Штатна і придана техніка в підрозділах охорони державного кордону використовується для виконання завдань оперативно-службової діяльності, проведення спеціальних робіт на ділянці відповідальності, виконання завдань інженерного облаштування державного кордону, для перевезення особового складу, вантажів, евакуації прикордонників, членів їх сімей тощо.
4. Категорично забороняється використання машин:
на дорогах, перевалах, що не досліджені, бродах та переправах, що не обладнані;
для перевезення вантажів сторонніх організацій та приватних осіб;
під час ожеледиці, сильного снігопаду, бурану, густого туману, сильного дощу, в умовах бездоріжжя, якщо не забезпечується безаварійна експлуатація машин;
які не пройшли в установлені терміни чергове технічне обслуговування, не укомплектовані та несправні;
з метою проведення обкатки дорогами з важкими умовами експлуатації (багнюка, пісок, круті підйоми і спуски тощо);
з метою перевезення прикордонних нарядів та школярів на не обладнаних для цього транспортних засобах.
5. Усі машини підрозділів охорони державного кордону зберігаються в гаражах (на спеціальних стоянках) або в польових парках.
Гараж - приміщення і територія, обладнані для зберігання, обслуговування та поточного ремонту машин.
Гараж має бути облаштований:
місцем стоянки на штатну кількість машин;
постом чищення і миття машин;
пунктом заправлення і зберігання ПММ;
постом технічного обслуговування і ремонту машин.
Облаштування гаража має забезпечувати:
зручність розміщення та повну збереженість машин, технічного майна та ПММ;
зручність технічного обслуговування та поточного ремонту машин;
швидке виведення машин з місць стоянки та негайне їх використання за обстановкою на кордоні;
пожежну безпеку.
6. З метою використання машин для охорони ділянки відповідальності начальник підрозділу охорони державного кордону визначає маршрути руху, їх протяжність та швидкість руху на кожній ділянці залежно від пори року, часу доби, стану погоди тощо.
7. Машини закріплюються за підрозділами охорони державного кордону наказом начальника (командира) органу Держприкордонслужби і передаються за актом технічного стану. Норми витрат моторесурсів встановлюються рішенням начальника органу Держприкордонслужби на підставі існуючих наказів і залежно від умов несення служби на ділянці відповідальності.
8. Розрахунок потреби у використанні машин здійснюється з урахуванням:
забезпечення виконання рішення начальника органу Держприкордонслужби щодо оперативно-службової діяльності і наявного досвіду використання машин;
забезпечення виконання плану інженерно-технічного облаштування кордону на відповідних ділянках у запланованому періоді;
забезпечення заходів професійної підготовки та життєдіяльності особового складу;
установлених норм витрат моторесурсів машин і ПММ;
наявності, стану і прохідності шляхів на ділянках відповідальності залежно від пори року;
зменшення навантаження на машини під час їх використання щодо охорони державного кордону з урахуванням доданих плавзасобів, снігоходів, авіації та інших транспортних засобів.
9. Підставою для планування використання машин є розрахунки потреби в роботі машин за періодами, що складаються відповідальними особами органу Держприкордонслужби з урахуванням пропозицій командирів підрозділів.
Щоденне використання машин для забезпечення охорони кордону та інших заходів має плануватися на підставі пунктів 11, 12 розділу IV цієї Інструкції з урахуванням відпочинку водіїв, часу на обслуговування машин та відвідування занять.
10. Порядок використання машин у підрозділах охорони державного кордону, які дислокуються окремо, зазначається у плані охорони державного кордону та здійснення прикордонного контролю. Включення машин до цього плану є підставою для їх використання на добу.
Машини для виконання заходів, не передбачених планом охорони державного кордону та здійснення прикордонного контролю, включаються в наряд на використання машин органу Держприкордонслужби.
11. Використання машин у підрозділах охорони державного кордону для забезпечення оперативно-службової діяльності, господарських потреб та в інших випадках планується командиром підрозділу і здійснюється тільки в межах ділянки відповідальності.
Виїзд за межі ділянки підрозділу здійснюється з особистого дозволу начальника (командира) органу Держприкордонслужби із поданням заявки на включення їх в наряд на використання машин.
12. Машини до виїзду готуються водіями під керівництвом заступника начальника з логістики (техніка підрозділу). У разі відсутності штатної посади наказом начальника (командира) органу Держприкордонслужби призначається особа, яка виконує його функції.
13. Дозвіл на підготовку машин до виїзду надає черговий. Ключі від воріт гаража (сховища, місця стоянки) та замка увімкнення двигуна водії отримують під підпис у чергового, який здійснює відповідні записи в книзі контролю експлуатації та утримання транспортних засобів (додаток 21).
Другий комплект ключів від воріт гаража (сховища, місця стоянки) та замків увімкнення двигунів зберігається у командира підрозділу в запечатаній скриньці.
14. На підставі рішення про використання машин старший технік (технік) виписує дорожні листи, які видає водіям під підпис. Бланки дорожніх листів мають бути прошнуровані, пронумеровані і зберігатися у старшого техніка (техніка). Використані дорожні листи разом зі звітом про використання машин та витрату моторесурсів передаються в орган Держприкордонслужби щомісяця.
15. Перед початком інструктажу та постановки завдань щодо охорони кордону зміні прикордонних нарядів старший технік (технік) перевіряє справність, технічний стан машин і готовність їх до використання. У разі виявлення технічних несправностей, непідготовленості машин до перевезення особового складу або вантажу, а також за відсутності або неправильного оформлення документів виїзд машини затримується до усунення виявлених недоліків.
Після усунення недоліків старший технік (технік) засвідчує підписами в дорожньому листі про справний стан машини і перевірку її технічного стану та надає дозвіл на вихід машини в рейс.
Обсяг і технічні умови на перевірку машин визначаються операційними картками, які складаються у відділі на кожну марку машини.
16. Командир підрозділу (старший зміни прикордонних нарядів) перевіряє машини, стан і зовнішній вигляд водіїв (інспекторів прикордонної служби) та, переконавшись у готовності машин і наявності правильно оформлених документів у водіїв, призначає старшого машини, доводить до його відома маршрут і швидкість руху машини до місця несення служби наряду та у зворотному напрямку, а також заходи, що забезпечують безпеку руху.
17. Черговий з дозволу командира підрозділу (старшого зміни прикордонних нарядів) випускає машини з території містечка, у тому числі й машини, які прикомандировані та тимчасово перебувають на території містечка. При цьому черговий перевіряє наявність посвідчення водіїв на право керування машинами, правильність оформлення дорожнього листа, відмічає в ньому час виходу, робить необхідні записи в книзі контролю експлуатації та утримання транспортних засобів і дозволяє виїзд машин.
18. Після повернення машини старший машини доповідає командиру підрозділу (старшому зміни прикордонних нарядів) про прибуття машини та результати несення служби, при цьому черговий підрозділу в дорожньому листі проставляє показники спідометра та час прибуття машини з рейсу.
19. Старший технік (технік) зовнішнім оглядом перевіряє технічний стан машини, звіряє показники спідометра машини з дорожнім листом і дає вказівку водію про проведення щоденного технічного обслуговування і підготовки машини до виконання наступних завдань.
20. Роботи зі щоденного технічного обслуговування включають контрольний огляд, чищення (миття) машини, перевірку наявності та рівня експлуатаційних рідин, заправлення ПММ. Після виконання водієм робіт зі щоденного технічного обслуговування машина ставиться на місце стоянки, ключі від замка увімкнення двигуна машини здаються черговому.
21. Облік використання машин у підрозділах охорони державного кордону здійснюється:
у рапорті старшого зміни прикордонних нарядів за результатами служби;
в окремо дислокованих відділеннях інспекторів прикордонної служби (мобільних прикордонних заставах, прикордонних комендатурах) - в книзі прикордонної служби;
у книзі обліку роботи машин, витрачання пально-мастильних матеріалів;
у книзі контролю експлуатації та утримання транспортних засобів;
у дорожньому листі.
22. Машини, які не планується використовувати в охороні кордону більше трьох місяців, - ставляться на зберігання, а понадштатні - вилучаються і утримуються в органі Держприкордонслужби.
23. Особовий склад, який несе службу з відривом від місця постійної дислокації, повинен щодня слідкувати за правильним використанням та обслуговуванням машин.
24. Мотоцикли в охороні державного кордону використовуються інспекторами прикордонної служби на час служби в межах ділянки підрозділів охорони державного кордону.
Інспекторам прикордонної служби дозволяється утримання мотоциклів за місцем проживання, при цьому водії зобов’язані створити умови для надійного їх утримання та зберігання.
Використовувати мотоцикли в особистих цілях забороняється.
25. В осінньо-зимовий період під час незадовільних погодних та дорожніх умов, коли не забезпечується надійна експлуатація мотоциклів, начальник відділу організовує їх надійне зберігання у приміщенні (боксі, гаражі) відповідно до керівних документів та технічних умов заводу-виробника.
X. Організація контролю за використанням машин
1. Контроль за використанням машин та законністю витрат моторесурсів і ПММ здійснюється шляхом оглядів та перевірок:
під час проведення аудитів фінансово-господарської діяльності та інспектування органів Держприкордонслужби;
під час перевірок організації технічного забезпечення органів Держприкордонслужби;
під час позапланових перевірок.
Контроль проводиться:
посадовими особами Адміністрації Держприкордонслужби, регіональних управлінь, органів Держприкордонслужби та підрозділів;
внутрішньо-перевірочними комісіями органів Держприкордонслужби;
посадовими особами Служби безпеки дорожнього руху (далі - СБДР).
2. Терміни, обсяги і порядок перевірки в кожному конкретному випадку визначаються планами робіт та розкладами занять. Перевірки проводяться в парках (гаражах) та на стоянках машин. Для машин, які знаходяться на чергуванні, - безпосередньо на місцях несення чергування.
3. Огляди машин посадовими особами проводяться:
старшим техніком (техніком) підрозділу та начальником (командиром) підрозділу - раз на місяць - усіх машин підрозділу;
командиром (начальником) органу Держприкордонслужби та начальником, який відповідає за організацію експлуатації техніки, - не менше ніж двічі на рік - усіх машин органу.
Огляди спеціальних машин і машин підрозділів, підпорядкованих начальникам відповідних видів забезпечення, проводяться відповідно до вимог Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України.
4. Під час огляду перевіряються:
наявність машин та їх відповідність обліковим даним;
справність машин (заправка, комплектність, надійність кріплень, правильність регулювань, робота агрегатів, механізмів та приладів), а також їх зовнішній вигляд;
укомплектованість машин запасними частинами, інструментом та приладдям за встановленими нормами;
технічний стан машин;
стан (заповнення) паспорта автомобіля (формуляра);
витрати моторесурсів.
5. Для проведення оглядів командирами (начальниками) органів Держприкордонслужби залучаються фахівці відповідних видів забезпечення. Під час оглядів перевіряється також стан парків, будівель та споруд, які в них знаходяться, рухомих засобів технічного обслуговування та ремонту машин, а також практичні навички водіїв в обслуговуванні закріплених машин.
Час для проведення огляду планується із розрахунку витрат на перевірку однієї машини, хв.:
автомобілі багатоцільового призначення - 20-40;
бронетанкова техніка та гусеничні машини - 30-50;
багатовісні машини - 40-60;
мотоцикли, квадроцикли, снігоходи - 5-10.
6. Результати огляду записуються до книги огляду (перевірки) озброєння, техніки та боєприпасів, яка постійно зберігається у начальника (командира) підрозділу (техніка, старшого техніка). Начальник (командир) органу Держприкордонслужби результати огляду оголошує в наказі.
7. Начальники регіональних управлінь проводять огляди машин і парків підпорядкованих органів Держприкордонслужби за своїм планом з урахуванням охоплення всіх основних підрозділів протягом року.
8. За результатами огляду оцінюється технічний стан, догляд і збереження машин, їх готовність до використання, а також встановлюються терміни усунення недоліків.
9. Оцінка стану машин визначається відповідно до керівних документів Адміністрації Держприкордонслужби. Загальна оцінка стану машин виводиться з урахуванням таких розділів:
забезпеченість машинами;
стан зразка, групи зразків та виду машин в цілому;
організація експлуатації машин;
організація ремонту машин та стан ремонтних підрозділів;
стан парку та внутрішньої служби в ньому;
стан запасів матеріальних засобів;
стан техніки безпеки та пожежної безпеки.
10. Машини, які за результатами огляду достроково відпрацювали заплановані моторесурси, знімаються з експлуатації на строк, що визначається величиною перевитрат моторесурсів. Рішення про зняття машини з експлуатації оголошується у наказі по органу Держприкордонслужби.
11. Посадові особи СБДР Адміністрації Держприкордонслужби, регіональних управлінь та інших органів Держприкордонслужби здійснюють постійний контроль за технічним станом та порядком використання машин у підрозділах й органах Держприкордонслужби як в парках (гаражах), так і на маршрутах руху, в тому числі при пересуванні автомобільних колон.
Для здійснення контролю за пересуванням автомобільних колон посадові особи СБДР заздалегідь отримують повідомлення від посадових осіб органів Держприкордонслужби, які відповідають за формування колон та перевезення матеріальних засобів, про маршрут і термін початку руху колон, військове звання та прізвище начальника колони.
Контроль за використанням машин здійснюється посадовими особами СБДР в межах повноважень. Результати перевірок оформлюються актом і доповідаються старшому начальнику.
Директор Департаменту формування політики щодо
підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС В.Є. Боднар
Додаток 1
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 6 розділу III)
Акт
технічного стану
Акт технічного стану (Додаток 1) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 2
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки
в Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 8 розділу III)
Акт
закріплення (передавання) транспортного засобу
Акт закріплення (передавання) транспортного засобу (Додаток 2) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 3
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки
в Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 3 розділу IV)
Річний план
експлуатації і виходу в ремонт машин
Річний план експлуатації і виходу в ремонт машин (Додаток 3) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 4
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 3 розділу IV)
Зведений річний план
експлуатації і виходу в ремонт машин
Зведений річний план експлуатації і виходу в ремонт машин (Додаток 4) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 5
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 3 розділу IV)
Місячний план
експлуатації і виходу в ремонт машин
Місячний план експлуатації і виходу в ремонт машин (Додаток 5) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 6
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 4 розділу IV)
Розрахунок
потреби в машинах та моторесурсах для
забезпечення заходів оперативно-службової
діяльності та плану професійної підготовки
особового складу
Розрахунок потреби в машинах та моторесурсах для забезпечення заходів оперативно-службової діяльності... (Додаток 6) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 7
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 5 розділу IV)
Розрахунок
потреби в машинах та моторесурсах для забезпечення
річного господарського плану
Розрахунок потреби в машинах та моторесурсах для забезпечення річного господарського плану (Додаток 7) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 8
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 6 розділу IV)
Аналіз
відповідності можливостей і потреб у машинах і моторесурсах
Аналіз відповідності можливостей і потреб у машинах і моторесурсах (Додаток 8) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 9
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 7 розділу IV)
Розрахунок
потреби в моторесурсах для забезпечення оперативно-службової діяльності,
професійної підготовки і річного господарського плану
Розрахунок потреби в моторесурсах для забезпечення оперативно-службової діяльності, професійної підготовки і річного господарського плану (Додаток 9) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 10
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 9 розділу IV)
Наряд
на використання машин
Наряд на використання машин (Додаток 10) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 11
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 13 розділу IV)
Книга
заявок на використання машин
Книга заявок на використання машин (Додаток 11) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 12
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 16 розділу IV)
Дорожній лист
Дорожній лист (Додаток 12) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 13
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 19 розділу IV)
Книга
обліку роботи машин та витрачання пально-мастильних матеріалів
Книга обліку роботи машин та витрачання пально-мастильних матеріалів (Додаток 13) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 14
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 19 розділу IV)
Журнал
обліку роботи машин
Журнал обліку роботи машин (Додаток 14) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 15
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 4 розділу V)
Книга
інструктажу та контролю руху машин
Книга інструктажу та контролю руху машин (Додаток 15) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 16
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 6 розділу V)
Перелік
основних питань, які включаються до інструктажу
водіїв та старших машин перед виїздом у рейс
1. Визначення можливості виконання завдань водіями і старшими машин за станом здоров'я та морально-діловими якостями.
2. Мета виїзду в рейс і завдання.
3. Характеристика маршруту руху (протяжність, стан дороги, наявність крутих підйомів і спусків, закритих поворотів та місць залізничних переїздів, що не охороняються, наявність та розташування вузлів зв'язку тощо).
4. Швидкість руху та допустимі дистанції між машинами.
5. Вид вантажу, що перевозиться, та особливості його транспортування.
6. Місця відпочинку, порядок харчування, правила та заходи безпеки при перевезенні особового складу, вантажів, буксируванні машин, на зупинках та стоянках, під час руху населеними пунктами, дорогами з інтенсивним рухом, при обгоні і зустрічному роз'їзді, здійсненні лівого повороту, виїзді на головну дорогу, перетинанні залізничних переїздів, під час вимушених зупинок. Дії старшого машини і водія під час дорожньо-транспортної пригоди.
7. Заборони під час рейсу.
8. Аналіз помилок та порушень, що допускалися водіями та старшими машин при виконанні завдань.
9. Перевірка знань основних положень ПДР та своїх обов’язків.
10. Перевірка наявності належних документів і правильність їх оформлення.
11. Порядок доповіді після повернення з рейсу.
Додаток 17
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 7 розділу V)
Книга
огляду (перевірки) машин начальником КТП
Книга огляду (перевірки) машин начальником КТП (Додаток 17) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 18
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 8 розділу V)
Журнал
реєстрації виходу та повернення в парк машин
Журнал реєстрації виходу та повернення в парк машин (Додаток 18) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 19
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 21 розділу V)
Книга
видачі ключів від замків запалювання і люків
машин, приміщень та воріт парку
Книга видачі ключів від замків запалювання і люків машин, приміщень та воріт парку (Додаток 19) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 20
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України
в мирний час (пункт 21 розділу V)
Книга
розпечатування паркових приміщень, сховищ і машин
Книга розпечатування паркових приміщень, сховищ і машин (Додаток 20) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".
Додаток 21
до Інструкції про порядок використання
автомобільної та бронетанкової техніки в
Державній прикордонній службі України в
мирний час (пункт 13 розділу IХ)
Книга
контролю експлуатації та утримання транспортних засобів
Книга контролю експлуатації та утримання транспортних засобів (Додаток 21) для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".