ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
10.08.2017 N 1564/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

Про оподаткування ПДВ

Державна фіскальна служба України розглянула звернення платника щодо права на включення до податкового кредиту сум ПДВ, сплачених підприємством покупцю продукції у складі винагороди (мотиваційних бонусів) за досягнення відповідних показників, спрямованих на стимулювання збуту продукції, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, підприємство є виробником фруктових наповнювачів, які використовуються у харчовій промисловості та здійснює постачання такої продукції суб'єктам господарювання (далі - покупцям) для подальшої реалізації кінцевому споживачу. При цьому підприємство за досягнення відповідних показників (досягнення планових показників закупки продукції, вивчення попиту на продукцію, повноту та своєчасність розрахунків, тощо), спрямованих на стимулювання збуту продукції, сплачує покупцям винагороду (мотиваційні бонуси).

Згідно з підпунктом 14.1.108 пункту 14.1 статті 14 ПКУ маркетингові послуги (маркетинг) - послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків.

Одним із методів, які використовуються постачальниками для просування товарів на ринку, є сплата винагороди (мотиваційних бонусів, інших заохочень) на користь суб'єктів господарювання, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут, що є винагородою за досягнення певних економічних показників такими суб'єктами господарювання у межах своєї основної діяльності та сприяють пожвавленню збуту товарів постачальника, стимулюють просування товарів у каналах дистрибуції.

Оскільки мотиваційні та стимулюючі виплати (бонуси, інші заохочення), які сплачуються підприємством покупцям, зокрема, за досягнення планових показників закупки продукції, вивчення попиту на продукцію, повноту та своєчасність розрахунків, тощо, спрямовуються на стимулювання збуту продукції, такі виплати визначаються як оплата маркетингових послуг.

Відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.

Постачання послуг, згідно з підпунктом 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 ПКУ, - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

Отже, при виплаті підприємством винагороди покупцю за досягнення відповідних показників (досягнення планових показників закупки продукції, вивчення попиту на продукцію, повноту та своєчасність розрахунків, тощо), об'єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем підприємству, а винагорода (мотиваційні бонуси, інші заохочення), що сплачуються підприємством покупцю, в свою чергу є компенсацією вартості таких послуг.

Таким чином, покупець при отриманні від підприємства мотиваційних та стимулюючих виплат за досягнення відповідних показників зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ, виходячи з суми отриманої винагороди (мотиваційних бонусів, інших заохочень), скласти податкову накладну і зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

У підприємства при виплаті винагороди (мотиваційних бонусів, інших заохочень) покупцю відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПКУ виникає право на формування податкового кредиту (за умови реєстрації в ЄРПН податкової накладної, складеної покупцем).