ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
07.06.2017 N 537/6/99-99-12-03-02-15/ІПК
Про проведення документальної позапланової
перевірки за письмовою заявою платника податків
Державна фіскальна служба України відповідно до листа Міністерства фінансів України щодо надання індивідуальної податкової консультації стосовно проведення документальної позапланової перевірки за письмовою заявою платника податків з питань правомірності заявленого бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (далі - ПДВ), яке знаходиться на податковому обліку в Харківському управлінні Офісу великих платників податків ДФС, проте, фактично всі виробничі потужності та документація платника, у тому числі первинна та бухгалтерська, знаходиться у м. Луганську, де згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 р. N 1275-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" (далі - розпорядження N 1275-р) проводиться антитерористична операція, і відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та в умовах дії розділу XX "Перехідні положення" Кодексу повідомляє таке.
Порядок визначення суми ПДВ, яка підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентовано статтею 200 Кодексу.
Згідно з пунктом 200.11 статті 200 Кодексу платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке відшкодування у разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування ПДВ за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 Кодексу, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункту, що проводиться відповідно до Кодексу.
Підпунктом 2 пункту 1 статті 75 Кодексу визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених Кодексом податків і зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок регламентується статтею 78 Кодексу.
Разом з цим пунктом 38 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції для платників податків, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, або населені пункти на лінії зіткнення, та/або платники податків, які мають об’єкти оподаткування, з яких сплачуються місцеві податки, збори, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Так, тимчасово до завершення проведення антитерористичної операції, до платників податків, які провадили господарську діяльність на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, як виняток із положень пункту 44.3 та пункту 44.5 статті 44 Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підстави неможливості пред’явлення первинних документів передбачені підпунктом 11 пункту 38 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, а саме: первинні документи втрачені (знищені чи зіпсовані у зв’язку із проведенням антитерористичної операції);
первинні документи знаходяться в районі населених пунктів, на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, які неможливо вивезти або вивезення яких з даної території пов’язане із ризиком для життя та здоров’я платника податків, або неможливе у зв’язку з іншими адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків за місцем свого обліку подає до контролюючого органу повідомлення у довільній формі, підписане керівником підприємства та, головним бухгалтером, в якому вказуються обставини, які призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, календарні періоди (день/місяць/рік), а також загальний перелік первинних документів (у разі можливості, із зазначенням реквізитів).
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів до завершення антитерористичної операції запроваджується мораторій на проведення будь-яких перевірок стосовно зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків стане відомо про втрату цих документів, такий платник податків зобов’язаний подати до контролюючого органу нове повідомлення із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього пункту, не можуть бути перевірені контролюючим органом стосовно зазначених у повідомленні періодів, у тому числі після завершення антитерористичної операції.