КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Департамент заробітної плати та умов праці
Щодо додержання закондавства про
працю працівників, прийнятих на військову службу
в особливий період
ПИТАННЯ 1: Працівник 10 листопада 2016 р. уклав контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України терміном на один рік та був звільнений за п. 3 ст. 36 КЗпП. Чи правомірні дії адміністрації підприємства?
ВІДПОВІДЬ 1: За частиною 3 ст. 119 КЗпП у редакції, чинній на 10 листопада 2016 р., за працівниками, прийнятими на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичної демобілізації, зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності й у фізичних осіб - підприємців, де вони працювали на час призову.
Відповідно до законодавства в Україні настав особливий період, який діє донині. Особливий період буде скасовано окремим Указом Президента України після стабілізації становища на сході України.
Ці норми передбачають, що між працівником, прийнятим на військову службу за контрактом в особливий період, та роботодавцем зберігаються трудові відносини, а працівник лише увільняється від виконання повноважень.
Ураховуючи викладене, працівники, які були звільнені з роботи за п. 3 ч. 1 ст. 36 КЗпП у зв'язку із вступом на військову службу, мають бути поновлені роботодавцем на роботі.
За працівниками, прийнятими на військову службу за контрактом в особливий період, зберігаються місце роботи, посада, і їм виплачується середній заробіток на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичного звільнення. За статтею 265 КЗпП посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні в порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Так, юридичні особи, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами України «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», - в десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення,
Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.
ПИТАННЯ 2: Працівник проходив військову службу у зв'язку з мобілізацією і після 11 місяців проходження служби уклав контракт строком на шість місяців. Чи зберігаються гарантії, передбачені ст. 119 КЗпП, у разі укладення нового контракту на такий самий строк у цій самій або іншій військовій частині?
ВІДПОВІДЬ 2: Верховною Радою України ухвалено Закон України від 06.12.2016 p. № 1769-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку проходження військової служби», котрим унесено зміни до ст. 119 КЗпП, відповідно до яких за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі через укладення нового контракту на проходження військової служби, під час особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності й у фізичних осіб - підприємців, де вони працювали на час призову.
Ці норми передбачають, що між працівником, прийнятим на військову службу за контрактом (у тому числі через укладення нового контракту) на особливий період, та роботодавцем зберігаються трудові відносини і працівник лише увільняється від виконання повноважень, крім того працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.
ПИТАННЯ 3: Чи може управління праці та соціального захисту населення провести виплату матеріальної допомоги військовослужбовцю, звільненому з військової строкової служби, якщо строковик узятий на військовий облік 11 жовтня 2016 p., а документи на виплату матеріальної допомоги подані військовим комісаром до управління соцзахисту 31 жовтня 2016 р.?
ВІДПОВІДЬ 3: Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 р. № 185 (із змінами за постановою від 22.07.2016 р. № 459).
За пунктом 5 цього Порядку матеріальна допомога виплачується органами соціального захисту населення, впродовж місяця з дня взяття рідповідної особи на військовий облік за місцем проживання у встановленому законодавством порядку.
Згідно з п. 6 названої постанови військові комісаріати упродовж 10 днів з дати взяття особи на військовий облік за п. 5 цього Порядку звертаються до органів соціального захисту населення з поданням про виплату матеріальної допомоги за формою згідно з додатком, тому тільки з об'єктивних причин (не дійшло поштою та з інших поважних причин, зазначених військкоматом) ця інформація може бути прийнята після проходження терміну, що перевищує 10 днів з дати взяття особи на військовий облік військовим комісаріатом, при цьому строки не можуть перевищувати місячного терміну.
Головний спеціаліст,
Інна ФЕДОРОВА
"Праця i зарплата" N 13 (1025), 05 квітня 2017 р.
Передплатний iндекс: 30214
