Документ втратив чиннiсть!

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
28.02.2017 N 15

(Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Правління Національного банку України
N 135 від 21.12.20
17)

Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів
Національного банку України

Відповідно до статей 6, 7, 15, 25, 44, 56 Закону України "Про Національний банк України" та керуючись статтями 66, 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність" і положеннями розділів ІІ та ІІІ Декрету Кабінету Міністрів України від 19 лютого 1993 року N 15-93 "Про систему валютного регулювання і валютного контролю", з метою вдосконалення порядку проведення деяких валютних операцій Правління Національного банку України постановляє:

1. Унести до постанови Правління Національного банку України від 23 лютого 2015 року N 124 "Про особливості здійснення деяких валютних операцій" (зі змінами) такі зміни:

1) підпункт 2 пункту 1 виключити.

У зв'язку з цим підпункт 3 уважати підпунктом 2;

2) у пункті 2 слова та цифри "підпунктів 2 та 3" замінити словом та цифрою "підпункту 2";

3) у пункті 3 слова та цифри "підпунктів 2 та 3" та "50000 доларів США чи 1000000 доларів США відповідно" замінити відповідно словами та цифрами "підпункту 2" та "1 000 000 доларів США";

4) у пункті 4:

в абзаці першому цифру "3" замінити цифрою "2";

абзац дев'ятий виключити.

2. Унести до постанови Правління Національного банку України від 07 квітня 2016 року N 247 "Про затвердження Інструкції про порядок формування уповноваженими банками реєстрів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань формування уповноваженими банками реєстрів" (зі змінами) такі зміни:

1) заголовок викласти в такій редакції:

"Про затвердження Інструкції про порядок формування уповноваженими банками інформаційного файла";

2) пункт 1 викласти в такій редакції:

"1. Затвердити Інструкцію про порядок формування уповноваженими банками інформаційного файла, що додається".

3. Затвердити Зміни до Інструкції про порядок формування уповноваженими банками реєстрів, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 07 квітня 2016 року N 247 (зі змінами), виклавши її в новій редакції, що додається.

4. Департаменту фінансового моніторингу (Береза І. В.) довести зміст цієї постанови до відома банків України для використання в роботі, а банкам України - до відома їх клієнтів.

5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Рожкову К. В.

6. Постанова набирає чинності з 22 березня 2017 року.

Голова В. О. Гонтарева

Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
07.04.2016 N 247

(у редакції постанови Правління
Національного банку України
28.02.2017 N 15)

Інструкція
про порядок формування уповноваженими
банками інформаційного файла

1. Ця Інструкція установлює порядок, строки, форму та спосіб подання уповноваженими банками до Національного банку України (далі - Національний банк) інформації щодо операцій з купівлі іноземної валюти/перерахування за межі України іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав (далі - Інструкція).

2. Уповноважені банки зобов'язані надавати до Національного банку інформацію щодо операцій з купівлі іноземної валюти/перерахування за межі України іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав, у вигляді інформаційного файла #2С "Інформація щодо операцій з купівлі та/або перерахування безготівкової валюти в розрізі суб'єктів" (далі - інформаційний файл) (додаток 1 до цієї Інструкції) та документи згідно з порядком, у строки, за формою та у спосіб, які визначаються цією Інструкцією.

3. Уповноважені банки зобов'язані включати до інформаційного файла інформацію щодо таких операцій:

1) купівлі та/або перерахування іноземної валюти за межі України за авансовими платежами уповноважених банків та їх клієнтів за імпорт товару;

2) купівлі та/або перерахування за межі України іноземної валюти клієнтами уповноважених банків, що не пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару;

3) перерахування коштів у гривнях за дорученням клієнтів на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках;

4) перерахування коштів, що здійснюється за дорученням клієнтів на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав;

5) купівлі та/або перерахування іноземної валюти за межі України за власними операціями уповноважених банків щодо повернення іноземному інвестору дивідендів.

4. Вимоги цієї Інструкції не поширюються на:

1) купівлю іноземної валюти за дорученням клієнтів для виконання зобов'язань в іноземній валюті за кредитними договорами, укладеними з уповноваженими банками;

2) перерахування клієнтами-резидентами на користь нерезидентів коштів у гривнях:

за контрактами (договорами), що здійснюються за рахунок цільових бюджетних коштів;

на кореспондентські рахунки Європейського банку реконструкції та розвитку в гривнях, відкриті в уповноважених банках.

5. Уповноважені банки зобов'язані включати інформацію про зазначені у пункті 3 цієї Інструкції власні операції та операції їх клієнтів до інформаційного файла у день здійснення операції (далі - день/дата здійснення операції).

Днем здійснення операцій клієнтів є день купівлі іноземної валюти на підставі отриманих від клієнтів заяв про купівлю іноземної валюти та/або день перерахування коштів на підставі отриманих від клієнтів платіжних доручень в іноземній валюті/платіжних доручень на перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/платіжних доручень на перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав, та/або день перерахування коштів для формування грошового забезпечення за документарним акредитивом на підставі отриманих від клієнтів заяв про відкриття акредитиву, та/або день купівлі/перерахування коштів на підставі оформленого в установленому порядку договору про надання банківських послуг (далі - заява, платіжне доручення, заява про відкриття акредитиву, договір про надання банківських послуг відповідно).

6. Уповноважені банки подають до Національного банку інформаційний файл за формою, наведеною в додатку 1 до цієї Інструкції.

7. Уповноважені банки подають інформаційний файл у регіональному розрізі засобами електронної пошти Національного банку Центральній розрахунковій палаті Національного банку України (далі - ЦРП) за адресою INF_1HC@U1H0 до 20.00 дня здійснення операцій.

8. Повідомлення про приймання інформаційного файла має надходити до уповноважених банків від ЦРП після 08.00 наступного робочого дня.

9. Уповноважені банки подають до Національного банку інформаційний файл з нульовими показниками, якщо даних немає.

10. За операціями клієнтів з купівлі іноземної валюти, які менші, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) та не пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, розрахунками у формі документарного акредитива та операціями з повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів, інформація до інформаційного файла включається окремими рядками. Копії документів, на підставі яких здійснювалися такі операції, уповноваженими банками не подаються.

За операціями клієнтів з перерахування іноземної валюти, які менші, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) та не пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, розрахунками у формі документарного акредитива та операціями з повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів, інформація до інформаційного файла не включається. Копії документів, на підставі яких здійснювалися такі операції, уповноваженими банками не подаються.

11. За операціями клієнтів з купівлі/перерахування іноземної валюти, які дорівнюють або більші, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції), та не пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, розрахунками у формі документарного акредитива та операціями з повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів, інформація до інформаційного файла включається окремими рядками. Уповноважені банки подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції.

12. За операціями клієнтів з перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав, які менші, ніж еквівалент 50 000 доларів США за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції, та не пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, інформація до інформаційного файла включається окремими рядками. Копії документів, на підставі яких здійснювалися такі операції, уповноваженими банками не подаються.

13. За операціями клієнтів з перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав, які дорівнюють або більші, ніж еквівалент 50 000 доларів США за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції, та не пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, інформація до інформаційного файла включається окремими рядками. Уповноважені банки подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції.

14. За операціями з купівлі/перерахування іноземної валюти з метою повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів інформація до інформаційного файла включається окремими рядками незалежно від суми операції. Уповноважені банки подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції.

15. За операціями з купівлі іноземної валюти для формування грошового забезпечення за документарним акредитивом інформація до інформаційного файла включається окремими рядками незалежно від суми операції. За такими операціями уповноважені банки:

1) не подають копії документів, на підставі яких здійснювалися операції, за умови, якщо акредитив відповідає вимогам абзаців другого - четвертого підпункту 2 пункту 1 постанови Правління Національного банку України від 23 лютого 2015 року N 124 "Про особливості здійснення деяких валютних операцій" (зі змінами) (далі - Постанова N 124);

2) подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися операції, за умови, якщо акредитив не відповідає вимогам абзаців другого - четвертого підпункту 2 пункту 1 Постанови N 124, виключно за операціями, які дорівнюють або більші, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції).

За операціями з перерахування власних (некуплених) коштів в іноземній валюті для формування грошового забезпечення за документарним акредитивом уповноважені банки:

1) не включають інформацію до інформаційного файла та не подають копії документів, на підставі яких здійснювалися такі операції, за умови, якщо акредитив відповідає вимогам абзаців другого та четвертого підпункту 2 пункту 1 Постанови N 124;

2) уключають інформацію до інформаційного файла окремими рядками незалежно від суми операції, подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції, виключно за операціями, які дорівнюють або більші, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції), за умови, якщо акредитив не відповідає вимогам абзаців другого та четвертого підпункту 2 пункту 1 Постанови N 124.

16. За операціями з купівлі іноземної валюти/перерахування іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав, які пов'язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, інформація до інформаційного файла включається окремими рядками незалежно від суми операції. Уповноважені банки подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції, виключно за операціями, які дорівнюють або більші, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції).

17. У разі здійснення одним резидентом протягом одного робочого дня двох і більше операцій з купівлі іноземної валюти/перерахування іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав, за зовнішньоекономічними контрактами (договорами) з одним і тим самим нерезидентом та за умови, якщо загальна сума цих операцій дорівнює або більша, ніж 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції), інформація до інформаційного файла включається окремими рядками. Уповноважені банки подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції.

За операцією з перерахування коштів в іноземній валюті на суму, яка дорівнює або більша, ніж еквівалент 50 000 доларів США (еквівалент цієї суми в іншій іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції), інформація до інформаційного файла включається за умови, якщо іноземна валюта для перерахування придбавалась окремими сумами, за якими інформація з купівлі включалася до інформаційного файла в узагальненому вигляді без подання копій документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції, та/або за умови, якщо сума платіжного доручення складається із суми купленої іноземної валюти та іноземної валюти за рахунок власних (некуплених) коштів. Уповноважені банки подають копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалися такі операції.

18. За операцією з перерахування коштів в іноземній валюті, що здійснюється виключно за рахунок купленої іноземної валюти, інформація про яку була включена уповноваженим банком до інформаційного файла та були подані копії документів (у сканованому вигляді), на підставі яких здійснювалася(лися) операція(ї) з купівлі іноземної валюти, інформація до інформаційного файла не включається.

19. За операціями з перерахування іноземної валюти за межі України за дорученням Державної казначейської служби України інформація до інформаційного файла включається окремими рядками незалежно від суми операції. Копії документів, на підставі яких здійснювалися такі операції, уповноваженими банками не подаються.

20. За операціями клієнтів з купівлі/перерахування іноземної валюти за межі України для оплати лікування фізичних осіб за кордоном інформація до інформаційного файла включається окремими рядками незалежно від суми операції. Копії документів, на підставі яких здійснювалися такі операції, уповноваженими банками не подаються.

21. Уповноважені банки подають копії документів, на підставі яких здійснювалися операції з купівлі іноземної валюти/перерахування іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках/перерахування коштів, що здійснюється на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав (далі - копії документів), у сканованому вигляді (усі сторінки одного документа скануються одним файлом у чорно-білому форматі) засобами електронної пошти Національного банку після 20.00 дня здійснення операції, але не пізніше 08.30 дня, наступного за днем подання інформаційного файла на адресу 28WCON2С@U0H0. Уповноважені банки мають право для спрощення розгляду копій документів подавати пояснення щодо операцій.

22. Уповноважені банки разом із копіями документів подають:

1) виписки про рух коштів за поточними рахунками клієнтів, відкритими в уповноваженому банку, які використовувалися для купівлі іноземної валюти/перерахування іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях, за попередні 30 робочих днів (уключно із днем подання інформаційного файла). Виписки обов'язково мають містити щоденний вхідний та вихідний залишок за рахунком, розшифровку контрагентів, призначення платежу, код та найменування банку отримувача. Виписки повинні бути сформовані у форматі Ехсеl і в такому вигляді, який дасть змогу виконувати сортування та пошук наявної в них інформації;

2) довідку про стан розрахунків за зовнішньоекономічним контрактом (договором) з імпорту/експорту товару (додаток 2), довідку про стан розрахунків за кредитним договором/договором позики (додаток 3) або довідку про стан розрахунків за операціями з повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів (додаток 4), які містять основні грошові показники, що характеризують стан розрахунків на дату подання інформаційного файла включно (з урахуванням здійснених у цей день операцій);

3) окреме рішення Національного банку, на підставі якого здійснювалася операція з купівлі іноземної валюти/переказу іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях (за наявності).

23. Національний банк має право отримувати документи/інформацію, зокрема щодо фінансової операції та її учасників, від уповноваженого(их) банку(ів) та/або з інших офіційних джерел (у тому числі від державних органів, інших банків, юридичних та/або фізичних осіб, під час здійснення безвиїзного нагляду/невиїзної (камеральної) перевірки/виїзної перевірки).

Вимога щодо надання висновків/документів/інформації, яка надіслана на адресу уповноваженого(их) банку(ів), інших банків (далі - Вимога), може містити заборону здійснювати надалі окремі операції клієнта та/або інших учасників фінансової операції (з урахуванням відомостей, що містяться у Вимозі) до моменту отримання від Національного банку окремого повідомлення. Вимога є обов'язковою до виконання уповноваженим(и) банком(ами), іншими банками у строки, визначені Національним банком у цій Вимозі.

Національний банк надсилає на адресу уповноваженого(их) банку(ів), інших банків окреме повідомлення у строк до 30 робочих днів починаючи з наступного робочого дня після дня надходження до Національного банку належного пакета всіх документів, зазначеного у Вимозі.

Національний банк може звернутися до уповноваженого(их) банку(ів), інших банків за додатковою інформацією, що потрібна для аналізу висновків/документів/інформації, отриманих на Вимогу. У такому разі перебіг строку, протягом якого Національний банк розглядає висновки/документи/інформацію та надсилає на адресу уповноваженого(их) банку(ів), інших банків окреме повідомлення, зупиняється та поновлюється після отримання належного пакета всіх додаткових документів на строк, установлений абзацом третім пункту 23 цієї Інструкції.

24. Національний банк надсилає на адресу уповноваженого банку(ів), інших банків окреме повідомлення, зокрема в разі виявлення ознак(и), що можуть(е) свідчити про здійснення уповноваженим(и) банком(ами), іншими банками ризикової діяльності, та/або в разі виявлення підозр, що характер або наслідки фінансових операцій можуть нести реальну або потенційну небезпеку використання уповноваженого(их) банку(ів), інших банків з метою вчинення кримінальних правопорушень, та/або якщо дійшов висновку, що характер або наслідки фінансових операцій можуть нести реальну або потенційну небезпеку використання уповноваженого(их) банку(ів), інших банків з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення, та/або виявив невідповідність операції та/або поданих висновків/документів/інформації законодавству України, нормативно-правовим актам Національного банку.

Уповноважений(і) банк(и), інші банки, отримавши окреме повідомлення, яке зазначене в абзаці першому пункту 24 цієї Інструкції, зобов'язаний(і) переглянути висновки/документи/інформацію стосовно окремих операцій клієнта та/або інших учасників фінансової операції та врахувати відомості, що містяться в окремому повідомленні Національного банку, під час приймання рішення щодо здійснення надалі окремих фінансових операцій.

25. Уповноважений банк, який отримав Вимогу із забороною здійснювати надалі окремі операції клієнта та/або інших учасників фінансової операції та/або окреме повідомлення, яке зазначене в абзаці першому пункту 24 цієї Інструкції, стосовно операцій клієнта, який закрив в уповноваженому банку поточні рахунки та/або перевів на обслуговування до іншого уповноваженого банку зовнішньоекономічні договори/кредити або позики в іноземній валюті, залучені від нерезидентів/здійснення операцій з повернення за кордон дивідендів тощо, зобов'язаний не пізніше наступного робочого дня після дня отримання Вимоги та/або окремого повідомлення, надіслати на адресу

Національного банку повідомлення, у якому має зазначити інформацію про цей факт, у тому числі зазначити за наявності найменування та код іншого уповноваженого банку, на обслуговування до якого перейшов клієнт.

26. Уповноважений банк під час передавання до іншого уповноваженого банку інформації щодо обслуговування зовнішньоекономічних договорів/кредитів або позик в іноземній валюті, залучених від нерезидентів/здійснення операцій з повернення за кордон дивідендів/зняття операцій з валютного контролю/закриття рахунків клієнта тощо, яка надається засобами електронної пошти Національного банку, зобов'язаний також передати відомості, що зазначені у Вимозі (у частині заборони здійснювати надалі окремі операції клієнта та/або інших учасників фінансової операції) та/або окремому повідомленні Національного банку (у частині виявлення ознак/підозр/порушень щодо операцій клієнта та/або інших учасників фінансової операції).

27. Уповноважений банк, у якому клієнт відкриває поточні рахунки, має право звернутися засобами електронної пошти Національного банку до інших уповноважених банків, які здійснювали попереднє обслуговування клієнта, для отримання відомостей щодо наявності/відсутності Вимог (у частині заборони здійснювати надалі окремі операції клієнта та/або інших учасників фінансової операції) та/або окремих повідомлень Національного банку (у частині виявлення ознак/підозр/порушень щодо операцій клієнта та/або інших учасників фінансової операції), що мають ураховуватися під час установлення ділових відносин та/або в подальшому обслуговуванні клієнта.

28. Порушення норм, установлених цією Інструкцією, тягне за собою відповідальність згідно із законодавством України.

Директор Департаменту фінансового моніторингу І. В. Береза

Погоджено

Заступник Голови Національного банку України К. В. Рожкова