МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВ УКРАЇНИ

НАКАЗ
17.02.1997 N 58

Про затвердження галузевих норм
для працівників театрально-видовищних підприємств

(Із змінами і доповненнями, внесеними Наказом
Міністерства культури і мистецтв України
N 130 від 20.03.20
01)

Згідно з Рекомендаціями Міністерства праці України, розробленими відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 1995 року N 197 "Про заходи поліпшення нормування праці в народному господарстві", та за погодженням з Центральним комітетом профспілки працівників культури наказую:

1. Затвердити норми виступів артистів в спектаклях, концертах і циркових виставах та норми постановок художнього персоналу згідно в додатками NN 1 - 5.

2. Керівникам театрально-видовищних підприємств:

- забезпечити рівномірне завантаження творчих робітників з урахуванням оптимального планування поточного репертуару і призначення артистів на ролі (партії) та своєчасного введення дублерів і підготовки других складів;

- не допускати перевиконання норм виступів і постановок. У виключних випадках оплату перевиконання норм проводити лише в межах затвердженого підприємствам, організаціям і колективам фонду заробітної плати при поквартальному обліку виконання;

- залучати у випадках систематичного незавантаження окремих артистів у виставах чи концертах, до участі в театрально-видовищних (радіо-, телепередачі та кінозйомки, концерти, записи на плівку тощо) або інших державних культурно-мистецьких заходах, із зарахуванням проведених виступів до їхньої норми за основним місцем роботи у разі оплати за виконану роботу через бухгалтерію театру (концертної організації);

- допускати в окремих випадках, коли це викликано виробничою необхідністю, запрошених сторонніх режисерів і художників для постановки вистав та концертних програм.

3. Затверджені цим наказом норми виступів розповсюдити на всі театри системи Міністерства культури і мистецтв України, за винятком Національної опери України, Національного академічного українського драматичного театру імені Івана Франка, Національного академічного театру російської драми імені Лесі Українки.

4. Визнати таким, що втратило чинність, право самостійного встановлення керівниками театрально-видовищних підприємств охоронних норм виступів творчим працівникам, яке було надано їм згідно з Положенням про умови й оплату праці працівників театрів та концертних організацій в нових умовах господарювання.

(Пункт 4 у редакції наказу Міністерства культури і мистецтв України від 20.03.2001 р. N 130)

5. Дію наказу ввести з 1 березня 1997 року.

6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра М. В. Захаревича.

Міністр Д. І. Остапенко

Погоджено:

Центральний комітет профспілки працівників культури

Додаток N 1
до наказу Міністерства
культури і мистецтв України
17.02.97 N 58

Норми
виступів артистів та художнього персоналу у
виставах і норми постановок художнього персоналу театрів

Артистичний персонал

1. З урахуванням особливостей творчої праці артистів театрів встановлюються такі місячні охоронні норми виступів артистів у виставах:

Драматичні театри

Артисти драми

Провідний майстер сцени  не більше 14 
Вища категорія  не більше 16 
Перша категорія  не більше 20 
Друга категорія  не більше 23 
Артисти оркестру (всі категорії), диригенти  не більше 29 
Артисти хору (всі категорії)  не більше 27 
Артисти балету (всі категорії)  не більше 27 

Театри опери і балету

Артисти-вокалісти (солісти)

Провідний майстер сцени  не більше 7 
Вища категорія  не більше 9 
Перша категорія  не більше 11 
Друга категорія  не більше 15 

Артисти балету

Провідний майстер сцени  не більше 7 
Вища категорія  не більше 9 
Перша категорія  не більше 13 
Друга категорія  не більше 19 
Артисти хору (всі категорії)  не більше 24 
Артисти оркестру  не більше 27 
Диригенти:   
Головний диригент  не більше 11 
Диригенти  не більше 15 
Диригент сценічного оркестру  не більше 25 
Суфлер  не більше 19 

Театри музичної комедії (оперети),
театри драми і музичної комедії

Артисти-вокалісти (солісти)

Провідний майстер сцени  не більше 14 
Вища категорія  не більше 15 
Перша категорія  не більше 18 
Друга категорія  не більше 20 

Артисти балету

Провідний майстер сцени  не більше 17 
Вища категорія  не більше 19 
Перша категорія  не більше 21 
Друга категорія  не більше 22 
Артисти кору (всі категорії)  не більше 26 
Артисти оркестру (всі категорії)  не більше 28 

Виступи артистів допоміжного складу у виставах всіх театрів нормою не обмежуються.

2. Облік дотримання охоронних норм виступів у виставах та концертах ведеться поквартально.

Оплата артистам перевиконання місячної норми виступів провадиться при перевиконанні сумарної норми виступів за квартал.

Перевиконання норм виступів оплачується артистам за ставкою, яка визначена шляхом ділення місячного окладу на місячну норму виступів.

Перевиконання норм виступів у виставах може бути допущено у виняткових випадках з дозволу профспілкового комітету.

3. Артистам-вокалістам (солістам), провідним майстрам сцени та артистам вищої категорії (драматичне та колоратурне сопрано, драматичний тенор, драматичний баритон) норма зменшується на одну одиницю.

4. Для артистів музичної комедії, оперети (не артистів-вокалістів) встановлюється місячна норма на дві вистави вище, ніж для артистів-вокалістів.

5. Для артистів оркестру, які грають на духових, мідних та дерев'яних інструментах, провідних майстрів сцени та артистів вищої категорії (концертмейстерів та їх заступників) місячна норма виступів у виставах відповідно знижується на дві одиниці.

6. Виконання провідними майстрами сцени та артистами балету вищої та першої категорії в оперних виставах балетних партій у великих самостійних балетних сценах і дивертисментах, тривалість яких складає не менше 15 хвилин підряд, зараховується за одну одиницю норми. В усіх інших випадках виконання провідними майстрами сцени та артистами балету вищої та першої категорії балетних партій в оперних виставах заховується за 0,5 одиниці норми.

7. Виконання провідними майстрами сцени та артистами балету вищої та першої категорії театрів опери і балету, великих самостійних балетних сцен і дивертисментів у виставах музичної комедії (оперети) тривалістю не менше 15 хвилин, а також виконання артистами балету другої категорії масових сцен чи дивертисментів у 2 діях цих вистав зараховується за одну одиницю норми. В усіх інших випадках участь артистів балету всіх категорій у виставах музичної комедії зараховується за 0,5 одиниці норми.

8. Виклик артистів-вокалістів (солістів) і артистів балету музичних театрів на виставу для чергування на випадок заміни (в запас) зараховується за 0,25 одиниці норми.

9. Участь артистів у ялинкових дійствах, крім ялинкових вистав, які проводяться на сцені чи у фойє, зараховується до місячної норми виступів. При цьому протягом дня кожне перше дійство зараховується за одну одиницю норми, кожне наступне - за 0,5 одиниці норми.

10. Участь артистів у радіопередачах, телевізійних передачах, кінозйомках, концертах, записах на плівку, які влаштовуються безпосередньо дирекцією театру, як з поточним репертуаром, так і з спеціально підготовленою в робочий час програмою зараховується до їхньої норми виступів за місцем основної роботи.

При цьому зараховується:

за участь у радіопередачі - 1 одиниця норми;

за виступ у мішаному конверті з окремими номерами - 1 одиниця норми;

за виступ з сольним концертом в одному відділенні - 1,5 одиниці норми;

за виступ з сольним концертом у двох відділеннях - 3 одиниці норми;

за участь у кінозйомках кожний повний зйомочний день - від 2 до 4 одиниць норми в залежності від складності й обсягу роботи;

за запис на плівку тривалістю до 1 години - 1 одиниця норми за кожний виклик; якщо ж тривалість запису за одним викликом склала більше 1 години - 2 одиниці норми.

11. Артистам, які беруть участь в передачах, що проводяться в студії телебачення, виступи зараховуються до установленої для них норми виступів за місцем основної роботи.

Лялькові театри

1. Для артистів лялькових театрів встановлюються такі денні охоронні норми виступів у виставах:

тривалістю до 1 години 15 хвилин - не більше 3 вистав на день;

тривалістю більше 1 години 15 хвилин - не більше 2 вистав на день;

2. У святкові та вихідні дні, а також у дні зимових і весняних шкільних канікул встановлені норми мажуть бути збільшені не більше ніж на одну виставу на день.

У дні зимових та весняних шкільних канікул забороняється залучати артистів до виступів за підвищеними нормами щодня протягом 3 днів.

У період гастрольних поїздок залучення артистів до виступів понад встановлені норми, але не більше ніж на одну виставу можуть бути допущені тільки через день.

В усіх вказаних випадках репетиційна робота не проводиться.

Художній персонал

1. Для художнього персоналу театрів встановлюються такі річні охоронні норми постановок вистав:

а) Театри опери і балету

Головні диригенти, головні режисери, головні балетмейстери, головні художники  не більше 2 
Диригенти, режисери-постановники, режисери, художники-постановники, балетмейстери-постановники, балетмейстери  не більше 3 

Норми диригування виставами встановлюються: для головних диригентів - не більше 9, для диригентів - не більше 12 на місяць.

б) Театри музичної комедії (оперети), театри драми і музичної комедії

Головні режисери, головні диригенти, головні балетмейстери, головні художники  не більше 3 
Режисери-постановники, режисери, диригенти  не більше 4 
Художники-постановники, балетмейстери-постановники, балетмейстери  не більше 5 

Норми диригування виставами встановлюються: для головних диригентів - не більше 12, для диригентів - не більше 15 на місяць.

в) Драматичні театри

Головні режисери, головні художники  не більше 3 
Режисери-постановники, режисери  не більше 4 
Художники-постановники  не більше 5 

г) Театри ляльок

Для художнього персоналу театрів ляльок встановлюється єдина для всіх театрів охоронна норма нових постановок - не більше 4 вистав на рік.

2. Оплата перевиконання норм нових постановок головним режисерам, головним диригентам, головним художникам і головним балетмейстерам провадиться після закінчення календарного року з розрахунку основної заробітної плати за рік, поділеної на річну норму нових постановок. Оплата перевиконання норм провадиться у відповідності з встановленою їм тарифною категорією (окладом) і нормою постановок як режисеру, диригенту, художнику і балетмейстеру.

3. Для помічників режисерів та суфлерів музичних та драматичних театрів встановлюється охоронна норма - 25 вистав на місяць.

4. Облік виконання норм помічникам режисерів за проведення вистав встановлюється квартальний. Оплата їм за перевиконання місячної норми при перевиконанні сумарної норми виступів за квартал провадиться за ставкою, яка визначається шляхом ділення місячного окладу на місячну норму виступів.

5. Облік виконання норм диригентам за диригування, помічникам режисерів та суфлерам за проведення вистав встановлюється квартальний.

6. При залученні двох чи більше диригентів музичних театрів в концертах, які проводяться дирекцією театру, їм зараховується до норми 0,5 одиниці (кожному).

7. Молодим спеціалістам (режисерам, диригентам, художникам і балетмейстерам), які закінчили вищі театральні та музичні навчальні заклади, встановлюються такі річні норми нових постановок вистав:

  Протягом першого року роботи після закінчення навчального закладу  Протягом другого і третього року роботи після закінчення навчального закладу 
Драматичні театри 
Режисери-постановники  не більше 2  не більше 3 
Художники-постановники  не більше 3  не більше 4 
Театри музичної комедії (оперети), театри драми і музичної комедії 
Диригенти, режисери-постановники, балетмейстери-постановники  не більше 2  не більше 3 
художники-постановники  не більше 3  не більше 4 
Театри опери і балету 
Диригенти, режисери-постановники, художники-постановники, балетмейстери-постановники  не більше 1  на більше 2 

Знижені річні норми нових постановок розповсюджуються на молодих спеціалістів, які стали до роботи в театрі після закінчення вищого театрального, музичного навчального закладу в тому ж році та продовжують працювати в даному театрі протягом 3 років.

Молоді спеціалісти, які залишили роботу в даному театрі до закінчення трьохрічного терміну і перейшли до інших театрів без відповідного переводу, втрачають право на скорочену охоронну норму постановок, і на них розповсюджується загальне правило щодо охоронної норми постановок художнього персоналу театрів.

З метою створення необхідних умов для творчої роботи і зростання професійної майстерності режисерів, диригентів, балетмейстерів і художників, які розпочинають вперше роботу в театрі після закінчення вищого театрального, музичного навчального закладу, не повинно допускатися навантаження молодих спеціалістів вище встановлених для них скорочених охоронних норм постановок.

У випадках особливої виробничої необхідності молодому спеціалісту з дозволу керівного органу культури за погодженням з відповідними профспілковими комітетами може бути доручено понадохоронну норму - постановка не більше однієї - двох вистав в оплатою за перевиконання норми.

Оплата перевиконання охоронних норм нових постановок молодим спеціалістам у цих випадках здійснюється після закінчення календарного року на загальних підставах з розрахунку основної річної заробітної плати спеціаліста, поділеної на річну норму нових постановок, встановлену для режисерів-постановників, балетмейстерів-постановників, диригентів, художників-постановників.

8. Постановка нової вистави, що складається з кількох дій або одноактних п'єс, зараховується за 1 одиницю норми. У тих випадках, коли постановка такої вистави здійснюється двома чи більше постановниками, кожному з них зараховується відповідна частина одиниці норми в залежності від обсягу і складності роботи.

9. Нова постановка, що здійснюється двома режисерами-постановниками, двома балетмейстерами-постановниками чи двома художниками-постановниками, зараховується кожному з них в розмірі від 0,5 до 0,75 одиниць норми.

10. Постановка балетних сцен в оперній виставі зараховується в розмірі від 0,25 до 0,5 одиниці норми в залежності від складності та обсягу роботи.

11. Капітально поновлені постановки зараховуються за 0,5 одиниці норми. (Капітальним поновленням вважається для режисера поновлення вистави, яке пов'язано зі змінами режисерського плану, нової трактовки сценічних образів та вводом нових виконавців на основні ролі, а для художника - значні зміни оформлення).

12. Оплата перевиконання режисерам і художникам річної норми нових постановок і капітального поновлення провадиться по закінченні календарного року із розрахунку основної заробітної плати за рік і річної норми нових постановок (річна заробітна плата, поділена на річну норму).

13. Головним режисерам чи головним художникам перевиконання норм оплачується з розрахунку вищого річного окладу за штатним розписом і річної норми постановок, передбачених для них.

14. Разові постановки штатним і запрошеним творчим працівникам сплачуються із розрахунку річної заробітної плати, поділеної на річну норму нових постановок, встановлених для відповідних категорій працівників у даному театрі.

15. При прийнятті працівників художньо-керівного персоналу в театр чи при звільненні від роботи в театрі протягом календарного року норма постановок відповідно (пропорційно) знижується у даному календарному році.

16. Постановка ялинкового дійства зараховується за 0,5 одиниці норми.

17. Робота режисера і художника над гастрольним і виїзним варіантами вистави зараховується у виконання норми по основній виставі й додатковій оплаті не підлягає.

18. Постановка балетмейстером одноактного балету або режисером одноактної вистави кожному з них зараховується по 0,25 одиниці норми.

У тих випадках, коли постановка одноактного балету чи вистави здійснюється двома чи більше постановниками, кожному з них зараховується відповідна частина одиниці норми постановки в залежності від обсягу і складності роботи.

19. Постановка окремих танців і балетних сцен у виставах театру музичної комедії (оперети) зараховується балетмейстеру-постановнику від 0,25 до 0,5 одиниці норми в залежності від складності і обсягу роботи.

Додаток N 2
до наказу Міністерства
культури і мистецтв України
17.02.97 N 58

Норми
виступів артистів та диригентів музичних колективів

Враховуючи особливості праці творчих працівників музичних колективів, встановлюються такі охоронні місячні норми їхніх виступів в мішаних концертах:

1) симфонічні, естрадно-симфонічні, камерні оркестри  не більше 12 виступів 
2) хорові колективи (акапелла)  не більше 14 виступів 
3) народні хори  не більше 18 виступів 
4) ансамблі пісні та танцю  не більше 19 виступів 
5) оркестри народних інструментів  не більше 17 виступів 
6) танцювальні (хореографічні) колективи  не більше 15 виступів 
7) концертні естрадні оркестри і ансамблі  не більше 19 виступів 
8) духові оркестри  не більше 18 виступів 
9) вокально-музичні колективи (капели бандуристів і т. д.)  не більше 16 виступів 
10) оркестри і ансамблі, що обслуговують ресторани, танцювальні майданчики за кількістю робочих та ін.  за кількістю робочих днів місяця 

2. В залежності від творчої майстерності колективу та обсягу його роботи з підготовки нового репертуару Міністерством культури і мистецтв в окремих випадках, у межах охоронних норм, дозволяється встановлювати для провідних колективів планові середньомісячні норми, які можуть бути нижче граничних охоронних норм. Додатковій оплаті підлягає тільки перевиконання охоронних норм, зазначених у п. 1.

3. Оплата артистам переробки встановленої місячної норми провадиться при перевиконанні сумарної норми виступів за квартал. Розмір оплати кожного виступу у концертах понад квартальні норми визначається шляхом ділення місячного окладу артиста на місячну охоронну норму виступів.

4. Участь артистів в радіопередачах, телевізійних передачах, кінозйомках, запису на плівку для показу по телебаченню, що організовується безпосередньо дирекцією концертної організації (колективу), як з поточним репертуаром, так і з спеціально підготовленою в робочий час програмою враховується до їхньої норми виступів у концертній організації (колективі).

При цьому зараховується:

за участь у радіопередачі до 30 хв. - 0,5 одиниці норми, понад 30 хв. - 1 одиниця норми;

за участь в кінозйомці кожний повний зйомочний день - 2 одиниці норми;

за запис на плівку тривалістю до 20 хв. - 0,5 одиниці норми, тривалістю понад 20 хв. до 1 години - 1 одиниця норми за кожний виклик; якщо ж тривалість запису за один виклик склала понад 1 годину - 2 одиниці норми.

Запис, зроблений для виробничих потреб концертної організації (колективу), зараховується до робочого часу і прирівнюється до репетиції.

За виступ концертно-естрадних оркестрів на відкритих стадіонах і в Палацах спорту місткістю понад 4 тис. глядачів, а також за виконання в концертах у 2 відділеннях інструментальної музики (без участі артистів-вокалістів) артистам зараховується до 1,5 одиниці норми.

5. Норми виступів штатним артистам-вокалістам, артистам балету, артистам розмовного жанру музичних колективів встановлюються в тих розмірах, що і для всього колективу.

6. Облік норм виступів всіх артистів музичних колективів і ансамблів у концертах встановлюється квартальний.

При цьому зараховується:

концерт колективу у 2-х відділеннях - 2 одиниці норми;

концерт колективу в 1-му відділенні - 1,5 одиниці норми.

7. Для штатних артистів-вокалістів оркестрів, які обслуговують кінотеатри і ресторани, встановлюється охоронна місячна норма виступів в такому ж розмірі, що і для артистів оркестру.

При цьому режим роботи артистів-вокалістів повинен складатися таким чином, щоб кількість виступів на естраді не перевищувала 20 разів на місяць, а решта їхнього робочого часу планувалась для проведення репетиційно-підготовчої роботи.

Артистам-вокалістам цих оркестрів за одиницю норми зараховується: в кінотеатрах - три виступи перед кіносеансом за один день, в ресторанах - чотири виступи з концертними номерами.

Протягом одного виступу артист-вокаліст (соліст) повинен виконати не менше 3 творів.

Для артистів-вокалістів (солістів) встановлюється місячний облік виконання норм виступів у концертах.

8. Для штатних артистів оркестрів, артистів-вокалістів (солістів), артистів балету і артистів оригінального жанру, які виступають в платних концертах у ресторанах, встановлюється охоронна місячна норма (не більше 22 виступів на місяць).

Для всіх артистів встановлюється місячний облік виконання норм виступів.

Артистам оркестру, які супроводжують виступи артистів-вокалістів, артистів балету і артистів оригінального жанру в концертах тривалістю понад 1 годину 15 хв., за супровід до і після закінчення концерту, танців зараховується додатково 0,25 одиниці норми.

9. До обов'язків головного диригента (художнього керівника) оркестру і хору, крім керівництва всім художнім і творчим життям колективу, входять і виступи в концертах як диригента.

Норми диригування в концертах встановлюються:

для симфонічних оркестрів головним диригентам - не більше 7, диригентам - не більше 10 на місяць;

для хорових колективів (акапелла) головним диригентам - не більше 7, диригентам - не більше 10 на місяць;

для оркестрів народних інструментів, духових оркестрів головним диригентам - не більше 9, диригентам - не більше 13 на місяць;

для ансамблів пісні і танцю головним диригентам - не більше 11 концертів на місяць, диригентам - не більше 15 концертів.

Для диригентів, у тому числі і для головних диригентів камерних оркестрів, концертних естрадних оркестрів і ансамблів, оркестрових груп танцювальних і хорових колективів, оркестрів та ансамблів, що обслуговують кінотеатри, ресторани, танцювальні майданчики та ін., охоронні місячні норми диригування встановлюються на рівні норм виступів, передбачених для артистів даного колективу.

Облік виконання норм диригування в концертах встановлюється квартальний.

10. За виступ головних диригентів (художніх керівників) естрадних оркестрів (крім диригування) як артистів з самостійними сольними номерами їм виплачується додаткова винагорода в розмірі 0,25 встановленої концертної ставки артиста-соліста-інструменталіста за кожний виступ.

11. Перевиконання норм нових постановок художніми керівниками і балетмейстерами допускається у виняткових випадках, і оплата за це провадиться по закінченні календарного року з розрахунку основної заробітної плати за рік, поділеної на річну норму нових постановок. Оплата переробки норм художнім керівникам хореографічних (танцювальних) колективів провадиться у відповідності із встановленою їм тарифною категорією (окладом) і нормою постановок як балетмейстеру. Для оплати переробки приймаються тільки ті постановки, які були завершені і прийняті у даному календарному році. Оплата за постановку, яка здійснена запрошеним балетмейстером у разовому порядку, провадиться на 15 відсотків нижче передбаченого розміру такої оплати балетмейстера, який знаходиться у штаті даного колективу.

12. У випадку запрошення для концертних виступів з музичними колективами диригентів, які не знаходяться у штаті даного колективу, оплата їх провадиться у відповідності з окладами і нормами, встановленими для диригентів даного колективу, за винятком диригентів-гастролерів.

Додаток N 3
до наказу Міністерства
культури і мистецтв України
17.02.97 N 58

Норми
постановок художнього персоналу концертних організацій,
музичних і танцювальних колективів

Виходячи із характеру і специфіки роботи художнього персоналу концертних організацій, музичних і танцювальних колективів, встановлюються такі річні охоронні норми нових постановок (в облікових одиницях):

головні режисери, головні балетмейстери, художні керівники, головні художники  не більше 20 
режисери-постановники, балетмейстери-постановники, художники-постановники  не більше 30 

При обліку виконання штатний працівником художнього персоналу річних норм нових постановок зараховується така кількість облікових одиниць за постановку:

1. Спеціального урочистого святкового концерту, здійсненого за спеціально затвердженим сценарієм і пов'язаного із складним режисерським рішенням, в м. Києві, м. Севастополі та обласних центрах  - 12 
2. Естрадного театралізованого видовища з наскрізним сюжетом, поставленого за спеціальним сценарієм, у двох відділеннях (чи в одному відділенні тривалістю понад 1 годину 50 хв.), а також ювілейного, декадного концерту  - 8 
3. Естрадного театралізованого видовища з наскрізним сюжетом, поставленого за спеціальним сценарієм, в одному відділенні  - 4 
4. Ялинкового театралізованого видовища із наскрізним сюжетом за спеціальним сценарієм тривалістю не менше 1 год. 20 хв. з одночасною постановкою театралізованої зустрічі дітей у фойє  - 8 
5. Ялинкового театралізованого видовища із наскрізним сюжетом за спеціальним сценарієм тривалістю не менше 1 год. 20 хв.  - 6 
6. Ялинкового концерту, складеного з готових номерів, спеціально підготовленим конферансом Діда Мороза і Снігуроньки, тривалістю не менше 1 год. 20 хв.  - 0,75 
7. Повної тематичної концертної програми (концерти із циклу "Життя і творчість видатних композиторів, музикантів, письменників, поетів", "Пам'ятні дати", "Музичне літо" і т. ін.) із наскрізним сюжетом за спеціальним сценарієм:   
в двох відділеннях  - 4 
в одному відділенні  - 2 
8. Свят-концертів або театралізованих видовищ на стадіонах, у Палацах спорту і зелених театрах місткістю понад 10 тис. місць  - 10 
9. Свят-концертів або театралізованих видовищ на стадіонах, у Палацах спорту і зелених театрах місткістю менше 10 тис. місць  - 7 
10. Мішаних концертів, складених з готових номерів (в тому числі тих, що проводяться у святкові дні)  - 0,5 
11. Масових танців, балетних сцен  - 4 
12. Сольних, парних і групових танців з числом учасників не більше трьох  - 3 
13. Концертних номерів розмовного жанру, музичних фейлетонів, вокальних номерів, що вимагають образно-сценічного рішення  - 1 
14. Сцен (в т. ч. вокальних сцен, що вимагають образно-сценічного рішення), скетчів для артистів розмовного жанру  - 2 
15. Концертних номерів фізкультурно-спортивного і оригінального жанрів  - 1,5 
16. Особливо складних концертних номерів фізкультурно-спортивного та ілюзіонного жанрів із оригінальними трюками і використанням спеціальної апаратури  - 3 
17. Сольних концертів артистів розмовного та вокального жанрів, що вимагають образно-сценічного рішення   
в двох відділеннях  - 3 
в одному відділенні  - 1,75 

________________

Примітка:

1. Молодим режисерам, балетмейстерам і художникам - випускникам вищих закладів освіти, які перебувають у штаті концертної організації, річні норми нових постановок зменшуються на таку кількість облікових одиниць: протягом першого року роботи після закінчення вищого спеціального навчального закладу - на 12, протягом другого року - на 8 і протягом третього року - на 4 облікові одиниці.

2. Штатним художникам-постановникам за створення ескізів костюмів для окремих концертних номерів, що не пов'язані з постановкою театралізованих видовищ, зараховується від 0,1 до 0,2 одиниці і за створення особливо складних ескізів історичних і сучасних оригінальних костюмів - від 0,2 до 0,3 одиниці за кожний ескіз.

Запрошеним в разовому порядку художникам за створення ескізів костюмів зараховується відповідно така ж кількість облікових одиниць.

3. У випадку залучення до оформлення концертної програми або театралізованого видовища двох художників (одного по декораціях і другого по костюмах) оплата їм здійснюється в межах загальної суми винагороди, встановленої у відповідності з діючими нормами за постановку цієї концертної програми або естрадного театралізованого видовища.

4. Облік норм художникам-постановникам, запрошеним для оформлення концертів і номерів, перерахованих в пунктах 6, 7, 10 - 17, здійснюється за фактичну кількість створених ескізів у відповідності до п. 2 примітки до цих норм.

5. За оформлення особливо складного театралізованого ялинкового видовища на центральних майданчиках або театральної програми "Мюзик-холла", які потребують здійснення понад 4 оригінальних ескізів декорацій і костюмів по групах типажів, художнику-постановнику зараховується 11 одиниць.

6. За постановку театралізованого ялинкового видовища в Палацах спорту місткістю понад 10 тис. місць режисеру-постановнику зараховується 11 одиниць.

7. Танці, поставлені балетмейстерами в своїй інтерпретації на основі раніше створених номерів, зараховуються у розмірі до 50 % від встановленої кількості облікових одиниць (або виплачується у розмірі до 50 % відповідної одноразової оплати).

8. За повторну постановку концертних програм і номерів всіх видів по тому ж сценарію чи режисерській експозиції зараховується 0,5 відповідної норми.

В такому ж розмірі зараховується художникам-постановникам за оформлення концертних програм і номерів за раніше створеними ескізами.

9. Оплата праці запрошених в разовому порядку режисерів-постановників, балетмейстерів-постановників, художників-постановників здійснюється із розрахунку встановлених їм основних посадових окладів за схемами і затверджених норм облікових одиниць.

Додаток N 4
до наказу Міністерства
культури і мистецтв України
17.02.97 N 58

Місячні норми
виступів артистів і творчих працівників циркових організацій

1. Враховуючи специфіку творчого процесу артистичного і іншого творчого персоналу циркових організацій, встановлюються такі норми виступів в циркових виставах:

а) артистам всіх жанрів, інспекторам манежу, асистентам, головним диригентам, диригентам, артистам оркестрів, які працюють в стаціонарних цирках, - 25 виступів на місяць;

б) артистам всіх жанрів, інспекторам манежу, асистентам, головним диригентам, диригентам, артистам оркестрів, які працюють в пересувних цирках, - 20 виступів на місяць;

в) артистам всіх жанрів, оркестрових груп, інспекторам манежу і асистентам колективів, що виступають на сцені, - 20 виступів на місяць;

г) артистам і асистентам колективів "Цирк на льоду" - 20 виступів на місяць.

2. Для артистів, асистентів, інспекторів манежу, які виступають на сцені, встановлюється поквартальний облік виконання норм виступів, для працівників циркового конвеєру - місячний облік виступів.

3. Адміністрація зобов'язана завантажити артистів та інший персонал роботою шляхом раціонального планування виступів у виставах і підготовчо-репетиційній роботі.

4. Місячна норма виступів відповідно (пропорційно) знижується під час влаштування на роботу чи при звільненні з роботи протягом місяця, під час відпустки, репетиційного періоду, днів хвороби.

5. Участь артистів, диригентів, артистів оркестрів, асистентів, інспекторів манежу в генеральній репетиції під час громадського перегляду, а також участь у радіо- та телепередачах, кінозйомках, концертах, записах на плівку для показу по телебаченню, які організуються безпосередньо дирекцією цирку для рекламування циркової програми, як з поточним репертуаром, так і зі спеціально підготовленою в робочий час програмою зараховується як виконання норми їх виступів у цирку.

Додаток N 5
до наказу Міністерства
культури і мистецтв України
17.02.97 N 58

Про норми
постановок художніх керівників, головних режисерів і
режисерів цирків і циркових організацій Укрдержцирку

1. З метою створення необхідних умов для випуску нових циркових номерів і атракціонів на належному ідейно-художньому рівні встановлюються такі річні норми нових постановок (в облікових одиницях) для художньо-керівного персоналу циркових організацій Укрдержцирку:

художнім керівникам колективів  - 8 обл. од. 
головним режисерам цирків і груп пересувних колективів "Цирк на сцені"  - 12 - " - 
режисерам-постановникам  - 14 - " - 

2. Зараховувати при обліку виконання художньо-керівним персоналом річних норм постановок таку кількість облікових одиниць за постановку:

а) багатоактної пантоміми або великої сюжетної вистави (не більше двох відділень)  - 6 - 8 обл. од. 
б) одноактної пантоміми  - 4 - 5 - " - 
в) великого атракціону із складними трюками чи масової циркової вистави на стадіоні  - 3 - 5 - " - 
г) нового атракціону  - 4 - 5 - " - 
д) реконструкцію і переоформлення атракціону  - 2 - 3 - " - 
є) нового номеру  - 2 - 3 - " - 
ж) нового складного номеру з оригінальними трюками або постановку цілої програми нового репертуару у складному номері  - 2 - 3 - " - 
з) ялинкової вистави в 2-х відділеннях  - 1,5 - 2,5 - " - 
і) реконструкцію і переоформлення номера  - 1 - " - 
к) ялинкової вистави в 1-му відділенні, циркової кавалькади  - 1 - 2 - " - 
л) програми циркової вистави, в тому числі парад, пролог, епілог, окремі репризи, інтермедії  - 1 - 2 - " - 
м) параду-прологу або епілогу  - 0,5 - " - 

3. Молодим режисерам - випускникам вищих закладів освіти впродовж першого року роботи річні норми нових постановок відповідно зменшувати на 2 облікові одиниці.

4. Оплату перевиконання норм нових постановок (в облікових одиницях) художньо-керівному персоналу провадити по закінченні календарного року із розрахунку основної заробітної плати за рік, поділеної на встановлену річну норму облікових одиниць.

При цьому оплату художнім керівникам (головним режисерам) перевиконання річної норми постановок провадити із розрахунку окладу і норми, встановленої їм як режисерам.

5. При прийомі працівників художньо-керівного персоналу в Укрдержцирк впродовж календарного року норма постановок відповідно (пропорційно) знижується в даному календарному році.