КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
I сесія VIII скликання
РІШЕННЯ
22.07.2016 N 847/847
Про Програму формування податкової
культури у місті Києві на 2016 - 2018 роки
Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та з метою поширення податкових знань у суспільстві, спрямованих на виховання соціальної свідомості, досягнення взаєморозуміння, Київська міська рада вирішила:
1. Затвердити Програму формування податкової культури у місті Києві на 2016 - 2018 роки (далі - Програма), що додається.
2. Встановити, що Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві є відповідальним виконавцем Програми.
3. Відповідальний виконавець Програми щоквартально до 01 числа другого місяця, що настає за звітним періодом, подає Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку інформацію про стан її виконання.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.
Київський міський голова В.Кличко
Додаток
до рішення Київської міської ради
22.07.2016 N 847/847
Програма
формування податкової культури у
місті Києві на 2016 - 2018 роки
I. Паспорт
Програма формування податкової культури
у місті Києві на 2016 - 2018 роки
1. | Ініціатори розроблення програми | Департамент фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Головне управління ДФС у м. Києві |
2 | Розробник програми | Департамент фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
3 | Співрозробник програми | Головне управління ДФС у м. Києві |
4 | Замовник (відповідальний виконавець) програми | Головне управління ДФС у м. Києві |
5 | Учасники (співвиконавці) програми | - |
6 | Термін реалізації програми | 2016 - 2018 роки |
6.1 | Етапи виконання програми (для довгострокових програм) | - |
7 | Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм) | Бюджет м. Києва |
8 | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: | Всього 9023,2 тис. грн., в т. ч.: 2016 рік 3495,1 тис. грн 2017 рік 2714,8 тис. грн 2018 рік 2813,3 тис. грн |
8.1 | Коштів бюджету міста Києва | Всього 9023,2 тис. грн., в т. ч.: 2016 рік 3495,1 тис. грн 2017 рік 2714,8 тис. грн 2018 рік 2813,3 тис. грн |
Коштів інших джерел | - |
Програма формування податкової культури у місті Києві на 2016 - 2018 роки розроблена відповідно до вимог Податкового кодексу України та Бюджетного кодексу України.
II. Визначення проблеми, на розв'язання
якої спрямована Програма
Україна обрала курс на реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади. В основі цієї реформи - децентралізація влади і розширення повноважень територіальних громад, що передбачає перерозподіл завдань, повноважень і ресурсів на національному, регіональному та місцевому рівнях, підвищення фінансової самостійності місцевих бюджетів, зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування.
Виконання зазначеного є неможливим без такого джерела бюджетних надходжень та водночас економічного інструменту як податки. З іншого боку, кожен громадянин зацікавлений у тому, щоб податки не перешкоджали покращенню його добробуту, а їх кількість і розміри були якомога меншими. Це призводить до певного конфлікту інтересів між державою та громадянами. В умовах відсутності усталених традицій функціонування системи оподаткування в сучасних ринкових відносинах в Україні, невисокого рівня життя населення, цей конфлікт призводить до того, що фіскальні органи сприймаються громадськістю переважно негативно, розглядаються здебільшого як органи примусу, а не як інституція, що виконує важливе державне та суспільне завдання.
Наявність численних конфліктів між контролюючими органами в сфері оподаткування та платниками податків ускладнює процес адміністрування податків, що у свою чергу призводить до зменшення надходжень до бюджетів усіх рівнів, а відповідно і зменшення ресурсної бази для здійснення видаткових повноважень територіальної громади міста Києва.
В період реалізації адміністративної та податкової реформ, в основі яких є перегляд і вдосконалення організації функціонування фіскальних органів, методів їх роботи, особливої актуальності набуває питання гармонізації відносин між цими органами та платниками податків.
Причинами існування розбіжностей у поглядах фіскальних органів та платників податків є зокрема відсутність податкової культури та податкової свідомості, спрямованої на самостійне обчислення та добровільну сплату податків і зборів, не зовсім виправдані завдання і методи роботи контролюючих органів у сфері оподаткування, нечіткість та нестабільність податкового законодавства.
З метою виправлення цієї ситуації важливим завданням для місцевих органів влади та фіскальних органів міста є формування у суспільстві податкової культури та створення податкових традицій.
Світовий досвід свідчить, що бюджетні витрати на підвищення правової культури та забезпечення суспільної свідомості в сфері оподаткування, спрямовані на добровільну сплату податків, значно нижчі від витрат на примусове їх адміністрування. Так, завдяки вдалому поєднанню силового та правового примусу в Сполучених Штатах Америки забезпечується добровільна сплата податків, яка становить 90 % всіх податкових надходжень.
Одним із шляхів формування податкової свідомості є створення програми, реалізація заходів якої дасть можливість проведення інформаційно-роз'яснювальної кампанії, яка б планомірно, доступно та інформативно доводила та роз'яснювала громадськості всі нововведення податкового законодавства.
Цільова аудиторія інформаційно-роз'яснювальної кампанії - все працездатне населення Києва у віці від 15 до 65 років. Цільова аудиторія поділяється на 2 підгрупи.
Первинна цільова аудиторія - особи, що самостійно приймають рішення про сплату податків (приватні підприємці, суб'єкти господарської діяльності - фізичні особи, що мають незадекларовані прибутки). Ця підгрупа цікавить, в першу чергу, як потенційне джерело підвищення податкових надходжень.
Вторинна цільова аудиторія - всі інші власники нерухомого майна міста Києва. Ця підгрупа цікавить, насамперед, як потенційне джерело створення реальної бази оподаткування та як носій громадської думки щодо податкової системи.
Реалізація заходів, спрямованих на поширення податкових знань та зосередження уваги на тому, що сплата податків - громадянський обов'язок перед державою та суспільством, має позитивно вплинути на свідомість платників податків щодо добровільної сплати податків та зборів, що, у свою чергу, збільшить обсяги надходжень до бюджету столиці.
III. Мета та завдання Програми
Кінцева мета проведення заходів, що плануються до виконання Програмою - формування у суспільстві податкових знань та свідомості, збільшення рівня добровільних надходжень від сплати місцевих податків та зборів.
Дієвими механізмами, що забезпечать досягнення зазначеної мети, є поширення податкових знань у суспільстві, формування серед громадян відповідального ставлення до сплати податків, створення позитивної суспільної думки щодо сфери оподаткування.
Інформаційно-роз'яснювальна кампанія, присвячена вирішенню питань формування податкової культури, має проводитися в рамках загального інформаційного контексту суспільного життя.
Основні характеристики кампанії:
доведення до платників нормативно-правових актів з питань оподаткування, в тому числі рішень Київської міської ради та відповідних нововведень в частині адміністрування податків та зборів;
кампанія має пов'язувати суспільні очікування змін зі зміною індивідуального ставлення до сплати податків;
враховуючи специфіку аудиторії, основний акцент має бути зроблений на індивідуальні вигоди від добросовісного ставлення до сплати податків, а не на поняття суспільного блага.
Спільні заходи Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві та міської влади, які передбачені Програмою - ефективний механізм співпраці, який сприятиме підвищенню рівня обізнаності платників (в першу чергу фізичних осіб) в частині адміністрування та сплати податків та формуванню суспільної свідомості щодо необхідності добровільної сплати податків до бюджету.
Підвищення податкової культури киян, формування відповідального ставлення населення до сплати податків матиме в результаті збільшення надходжень до бюджету міста Києва.
IV. Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми,
обсягів та джерел фінансування Програми
Формування фінансової основи територіальної громади міста Києва залежить від стабільної дохідної бази, яка складається з податків та зборів, що зараховуються, відповідно до законодавства, до бюджету міста Києва.
Потенційним джерелом збільшення надходжень до бюджету міста Києва є розширення бази оподаткування місцевих податків та зборів.
Основними ресурсними джерелами місцевих податків та зборів для міста Києва є податок на майно, до складу якого входить плата за землю, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та транспортний податок.
Податок на нерухомість для України є порівняно новим податком (застосовується з 2013 року). Нерухоме майно є особливим об'єктом оподаткування, який можна чітко ідентифікувати як за власником, так і за базою оподаткування. Цей податок існує в багатьох країнах світу і є суттєвим джерелом надходжень до місцевих бюджетів. Він забезпечує до 95 % надходжень до місцевих бюджетів у Нідерландах, 81 % - у Канаді, 52 % - у Франції. У структурі доходів загального фонду бюджету міста Києва на 2015 рік податок на майно становить 20,2 %.
Проблемною в адмініструванні майнових податків є відсутність достовірного та повного державного реєстру об'єктів майна. Крім цього, коло платників цих податків є досить широке, включаючи фізичних та юридичних осіб, які до цього не стикалися з питаннями оподаткування.
Податок на майно є потенційним джерелом збільшення надходжень до бюджету міста Києва, тому основним завданням міської влади та фіскальних органів є проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед фізичних та юридичних осіб в частині адміністрування цього податку з метою створення реальної бази для оподаткування та залучення широкого кола платників.
Майнові податки в Україні запроваджені порівняно недавно і нормативні акти, якими регулюється адміністрування цих податків, змінюються часто, причому в деяких напрямках кардинально. Це, в свою чергу, призводить до непорозумінь у взаємовідносинах фіскальних органів та органів місцевої влади з платниками податків.
У зв'язку з цим проведення регулярної інформаційно-роз'яснювальної роботи є важливим завданням органів влади. Таким чином, інформаційно-роз'яснювальна робота проводитиметься шляхом розповсюдження інформаційних матеріалів (в тому числі рішень Київської міської ради, якими регулюються питання місцевих податків і зборів), проведення семінарів, надання консультацій.
Одним із шляхів розширення кола платників є робота фіскальних органів у частині направлення податкових та інформаційних повідомлень потенційним платникам податків, що передбачено листом Державної фіскальної служби України від 03.06.2015 N 19496/7/99-99-17-04-01-17 "Про формування та вручення податкових повідомлень-рішень з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та земельного податку фізичних осіб".
Так, Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві таких повідомлень у 2014 році було надіслано - 43377, у 2015-му - 54706, у 2016-му році буде надіслано орієнтовно 80000. З урахуванням змін у Податковому кодексі України, які відбулись у 2015 році, в частині розширення бази оподаткування податком на майно з 2016 року кількість платників збільшилась, а відповідно і обсяг інформаційних матеріалів також.
Відповідно до вимог Податкового кодексу України органи Державної фіскальної служби міста Києва до 1 липня року базового податкового (звітного) періоду (року) мають направляти платнику податку повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити.
Ця робота проводиться кожного року після отримання контролюючими органами відомостей, необхідних для розрахунку податку.
Термін виконання Програми на 2016 - 2018 роки
Ресурсне забезпечення Програми:
тис. грн
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми | Термін реалізації Програми, роки | Усього витрат на виконання Програми | ||
2016 рік | 2017 рік | 2018 рік | ||
Обсяг ресурсів, усього, у тому числі: | 3495,1 | 2714,8 | 2813,3 | 9023,2 |
Бюджет м. Києва | 3495,1 | 2714,8 | 2813,3 | 9023,2 |
Кошти інших джерел | - | - | - | - |
Обсяг фінансування уточнюється щороку під час підготовки проекту змін до бюджету міста Києва на відповідний рік у межах видатків, передбачених головному розпоряднику бюджетних коштів, відповідальному за виконання завдань і заходів Програми.
Очікуваними результатами від виконання Програми є:
1. Підвищення рівня податкової культури у суспільстві та формування відповідального ставлення до сплати податків.
2. Збільшення бази оподаткування місцевими податками та зборами та як результат збільшення надходжень до бюджету міста Києва.
3. Створення позитивної думки щодо сфери оподаткування.
V. Напрями діяльності та перелік завдань і заходів Програми
Інформаційно-роз'яснювальна робота має проводитися за допомогою погоджених з виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) макетів (вид, формат, зміст тощо) або інших засобів інформації.
Перелік завдань і заходів Програми наведений у додатку.
VI. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координацію та контроль за виконанням Програми здійснює відповідальний виконавець - Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві.
Відповідальний виконавець Програми щоквартально до 01 числа другого місяця, що настає за звітним періодом, подає Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку інформацію про стан її виконання.
Київський міський голова В.Кличко
Додаток
до рішення Київської міської ради
22.07.2016 N 847/847
Напрями діяльності та заходи
Програми формування податкової культури
у місті Києві на 2016 - 2018 роки
N з/п |
Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання) | Перелік заходів Програми | Строк виконання заходу | Виконавці | Джерела фінансування | Орієнтовні обсяги фінансування (вартість), тис. гривень, у тому числі: | Очікуваний результат |
2016 рік 3495,1 | |||||||
2017 рік 2714,8 | |||||||
2018 рік 2813,3 | |||||||
1 | Взаємодія представників фіскальних органів з платниками податків та громадськістю | - проведення прес-конференцій, "круглих столів", семінарів; - виготовлення та розповсюдження інформаційних матеріалів; |
липень - грудень 2016 - 2018 років | Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві | Бюджет м. Києва | 950,0 р. у тому числі: 2016 р. - 350,0 2017 р. - 300,0 2018 р. - 300,0 |
Збільшення рівня добровільних надходжень від сплати податків |
2 | Виготовлення та розміщення інформації в засобах масової інформації | - виготовлення інформаційних матеріалів; - розміщення інформації |
липень - грудень 2016 року, квітень - грудень 2017 - 2018 років |
Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві | Бюджет м. Києва | 3093,1 р. у тому числі: 2016 р. - 1580,5 2017 р. - 756,3 2018 р. - 756,3 |
Збільшення рівня добровільних надходжень від сплати податків |
3 | Інформування платників податків | - виготовлення та розміщення інформаційних матеріалів, в т. ч. через житлово-експлуатаційні організації; - виготовлення та відправлення інформаційних поштових повідомлень; - обробка інформації по контингенту платників; - виготовлення податкових повідомлень-рішень; - відправлення поштових повідомлень |
2016 - 2018 роки | Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві ДПІ у районах міста Києва Департамент фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Районні в місті Києві державні адміністрації |
Бюджет м. Києва | 4980,1 р. у тому числі: 2016 р. - 1564,6 2017 р. - 1658,5 2018 р. - 1757,0 |
Збільшення надходжень до бюджету міста Києва |
Київський міський голова В.Кличко