МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
02.07.2016 N 3554/0/10-16/5

Кабінету Міністрів України

Комітету Верховної Ради України з питань
соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення
Федерації професійних спілок України
вул. Шота Руставелі, 39 - 41
м. Київ, 01601
Федерації професійних спілок Хмельницької області
вул. Соборна, 57
м. Хмельницький, 29013

Щодо проведення парламентських слухань
з метою забезпечення соціального захисту населення
в умовах зростання цін і тарифів

Міністерство соціальної політики на виконання доручення Віце-прем'єр-міністра України Розенка В. П. від 17.06.2016 N 22321/1/1-16 до листа Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення від 14.06.2016 N 04-34/9-145989 розглянуло звернення народного депутата Лабазюка С. П., Федерації професійних спілок України та Федерації професійних спілок Хмельницької області щодо проведення парламентських слухань з метою забезпечення соціального захисту населення в умовах зростання цін і тарифів.

Стосовно допомоги на оплату житлово-комунальних послуг

Програма субсидій залишається головним механізмом забезпечення соціального захисту населення в умовах підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і гарантує малозабезпеченим громадянам стабільність витрат на оплату житлово-комунальних послуг незалежно від зміни їхньої вартості.

Через програму житлових субсидій держава компенсує сім'ям витрати на оплату житлово-комунальних послуг у межах нормативів споживання, що перевищують обсяг обов'язкового платежу.

Із 01.10.2014 розмір обов'язкової частини платежу для кожної сім'ї визначається індивідуально за єдиною формулою і залежить від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу. Що менші доходи, то меншим є відсоток обов'язкової плати за житлово-комунальні послуги.

Протягом 2015 року суттєво спрощено порядок призначення та надання населенню житлових субсидій, що дало змогу забезпечити соціальною підтримкою в оплаті житлово-комунальних послуг громадян, які її потребують. Зокрема, для призначення субсидії необхідно подати або надіслати поштою до управління соціального захисту населення за місцем реєстрації лише два документи - заяву та декларацію, форми яких спрощено.

Інформація про доходи отримується від Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, а про розмір платежів - від організацій, що надають послуги.

Субсидія призначається на наступний період без звернення особи.

Місцевим органам виконавчої влади надано додаткові повноваження щодо прийняття рішень про призначення субсидії у виняткових випадках.

В опалювальний період 2015/2016 років субсидію отримувало близько 5,5 млн. сімей, що майже у 5 разів більше ніж у попередньому опалювальному періоді.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 N 319 внесено чергові зміни до порядку надання субсидій, які напрацьовано за підсумками проходження опалювального періоду з метою підвищення ефективності житлових субсидій.

Громадянам, які мають пільги на оплату житлово-комунальних послуг і звертаються за субсидією, не нараховуватимуться відповідні пільги на період отримання субсидії. Зазначене не призведе до зниження рівня соціального захисту населення, оскільки субсидії розраховуються з урахуванням пільг на оплату послуг, а обсяг обов'язкового платежу за послуги залежить лише від доходів сім'ї.

Крім того, за підсумками опалювального сезону невикористані суми субсидії на оплату послуг опалення внаслідок економного споживання енергоресурсів повертаються до державного бюджету. При цьому з метою стимулювання громадян до економного споживання послуг частина невикористаної суми субсидії в еквіваленті вартості 100 куб. м природного газу або в еквіваленті 150 кВт·год. електричної енергії (в разі використання таких джерел енергії для індивідуального опалення) зараховується як оплата послуг, у тому числі обов'язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди.

Прийняті Урядом рішення дають змогу своєчасно забезпечити державною підтримкою в оплаті житлово-комунальних послуг саме тих громадян, які її найбільше потребують.

Стосовно збільшення розміру прожиткового мінімуму

Відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" розмір прожиткового мінімуму щорічно затверджується у Законі України про державний бюджет на відповідний рік. Реалізація цієї норми забезпечує врахування величини прожиткового мінімуму в розрахунках відповідних показників та обсягів витрат Державного бюджету України.

При підготовці проекту Державного бюджету України Мінсоцполітики надає Мінфіну як головному розробнику відповідного законопроекту пропозиції щодо встановлення прожиткового мінімуму, визначені з урахуванням прогнозованого рівня інфляції на базі фактичного розміру прожиткового мінімуму, який щомісячно розраховується Мінсоцполітики з урахуванням фактичних цін і тарифів та оприлюднюється на офіційному сайті Мінсоцполітики (www.mlsp. gov.ua).

Остаточне рішення щодо затвердження розміру прожиткового мінімуму приймається виходячи з вимог бюджетного законодавства. Зокрема, оскільки згідно з Бюджетним кодексом України одним із принципів бюджетної системи України є принцип збалансованості, виходячи з якого повноваження на здійснення витрат бюджету повинні надаватись відповідно до обсягу надходжень до бюджету на відповідний бюджетний період, при встановленні розміру прожиткового мінімуму враховуються можливості Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення державних соціальних гарантій (мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії, розміру державної допомоги та інших соціальних виплат), які визначаються на його основі.

Встановлення розміру прожиткового мінімуму без урахування фінансово-економічної ситуації в країні призведе до неможливості забезпечити своєчасним фінансуванням у повному обсязі видатків на пенсії та інші соціальні виплати.

Підвищенню рівня соціального захисту сьогодні перешкоджає комплекс проблем, пов'язаних з економічними та політичними умовами і воєнними подіями в країні. Тому зараз немає можливості забезпечити суттєве підвищення національних стандартів.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" від 25.12.2015. N 928-VIII передбачено поетапне підвищення розмірів прожиткового мінімуму з травня та грудня 2016 року. З урахуванням змін, внесених до держбюджету Законом України від 19.05.2016 N 1384-VIII, загальне зростання розмірів прожиткового мінімуму до кінця року становитиме 16,1 % (раніше було заплановано 12,5 відсотка).

Відповідно до зростання прожиткового мінімуму збільшуються розміри державних соціальних гарантій, у тому числі мінімальна заробітна плата і мінімальна пенсія.

Подальше зростання рівня державних соціальних стандартів і гарантій залежатиме від динаміки економічного розвитку та фінансових можливостей держави.

Що стосується індексації грошових доходів громадян, то відповідно до статті 5 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексація грошових доходів проводиться у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Крім того, Урядом удосконалено порядок нарахування індексації, що передбачає запровадження постійного перегляду розмірів посадових окладів працівників бюджетної сфери при досягненні 10 % рівня інфляції.

За таких умов з огляду на необхідність збереження купівельної спроможності грошових доходів громадян є доцільним залишення порогу індексації, який дає право на проведення індексації у розмірі 103 %, що сприятиме зменшенню кількості перерахунків сум індексації.

Збільшення межі доходів, які підлягають індексації, потребуватиме додаткових коштів з бюджетів усіх рівнів.

Стосовно пенсійного забезпечення

Розмір пенсії кожного пенсіонера залежить від тривалості страхового стажу та отримуваної заробітної плати.

Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, який з 01.05.2016 становить 1130 гривень.

У зв'язку зі зміною прожиткового мінімуму проводиться перерахунок мінімальних розмірів пенсій та доплат (надбавки, підвищення, допомога тощо), які визначаються залежно від розміру прожиткового мінімуму.

При цьому основною проблемою є значні розриви у розмірах пенсій.

Мінсоцполітики опрацьовуються різні варіанти осучаснення пенсій.

Також інформуємо, що Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" від 19.05.2016 N 1384 прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, підвищується з 01.12.2016 до 1247 грн, а розмір мінімальної заробітної плати - до 1600 гривень.

Стосовно укладення нової Генеральної та Територіальної угод

До підписання нової Генеральної угоди "Про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні" (далі - Генеральна угода) сторонам соціального діалогу залишилось узгодити редакцію двох положень, що стосуються розміру заробітної плати працівника небюджетної сфери.

Зазначене питання обговорювалось 16.06.2016 на засіданні Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об'єднань профспілок на національному рівні.

21.06.2016 та 23.06.2016 у Мінсоцполітики проведено наради з урегулювання питань оплати праці працівників бюджетної сфери з метаю завершення колективних переговорів та укладення нової Генеральної угоди.

За результатами проведених заходів не вдалось остаточно врегулювати розбіжності в позиціях сторін колективних переговорів. Тому робота з пошуку компромісних рішень продовжується в межах узгоджувальних консультацій.

Дві інші сторони колективних переговорів мають виробити компромісні пропозиції для остаточного схвалення проекту нової Генеральної угоди на засіданні Спільної робочої комісії та подальшого її підписання.

У Хмельницькій області укладено Регіональну угоду між Хмельницькою обласною державною адміністрацією, Федерацією профспілок Хмельницької області та Об'єднанням організацій роботодавців Хмельницької області на 2011 - 2012 роки, яка відповідно до її Загальних положень діє до укладення нової або перегляду чинної Угоди (зареєстрована в Мінсоцполітики 25.07.2011 за N 39).

Федерація профспілок Хмельницької області відповідно до законодавства може ініціювати колективні переговори щодо укладення територіальної угоди.

Стосовно відновлення фінансування санаторно-курортного лікування працівників та оздоровлення дітей за рахунок коштів Фонду соціального страхування

На виконання вимог Угоди про коаліцію депутатських фракцій "Європейська Україна" у Верховній Раді України восьмого скликання з метою оптимізації видатків і звільнення системи соціального страхування від фінансування заходів нестрахового характеру, а також створення умов для зменшення навантаження на фонд оплати праці шляхом зниження розміру єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці" від 28.12.2014 N 77-VIII (далі - Закон).

Згідно із Законом скорочено функції та видатки, не властиві системі соціального страхування, зокрема, щодо санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованих осіб і членів їхніх сімей.

Водночас для забезпечення відновлення здоров'я застрахованих осіб за соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності Законом передбачено лікування за рахунок коштів Фонду соціального страхування України застрахованих осіб у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів після перенесених захворювань і травм.

На сьогодні норми законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності відповідають Конституції України та положенням міжнародних документів (Європейського кодексу соціального забезпечення, Конвенції Міжнародної організації праці про мінімальні норми соціального забезпечення N 102 та інших), якими не передбачено фінансування закладів оздоровлення та відпочинку за рахунок коштів соціального страхування.

Законом також внесено зміни до статті 7 Закону України "Про колективні договори і угоди", відповідно до яких колективний договір може передбачати додаткові, крім визначених законодавством та угодами, гарантії, соціально-побутові пільги, зокрема, щодо дитячого оздоровлення. Цією статтею також передбачено можливість установлювати взаємні зобов'язання сторін щодо забезпечення організації оздоровлення і відпочинку працівників.

При цьому треба враховувати, що Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 N 909 із 01.01.2016 ставка єдиного внеску на соціальне страхування для роботодавців зменшена майже у два рази і становить 22 %, а працівники звільнені від сплати цього внеску. Для збалансування фінансової системи загальнообов'язкового державного та пенсійного страхування в Державному бюджеті України на 2016 рік у сумі видатків, що спрямовуються Пенсійному фонду України, враховано кошти в розмірі 144,9 млрд. грн, у тому числі на покриття дефіцитів бюджетів фондів соціального страхування.

З огляду на викладене пропозиція стосовно відновлення санаторно-курортного лікування застрахованих осіб за рахунок коштів соціального страхування потребуватиме значних додаткових коштів із бюджету Фонду соціального страхування, що містить ризики невиконання Фондом своїх основних завдань і функцій у разі настання страхових випадків та розбалансування усієї системи загальнообов'язкового державного соціального та пенсійного страхування і, відповідно, не може бути підтримана.

Водночас на сьогодні у Верховній Раді України знаходиться законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо надання соціальних послуг) (реєстр. N 2245 від 26.02.2015), яким передбачається відновлення фінансування санаторно-курортного лікування застрахованих осіб та оздоровлення дітей у дитячих оздоровчих закладах.

Згідно із законодавством України за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів проводиться державна підтримка надання послуг із санаторно-курортного лікування та оздоровлення, насамперед уразливим категоріям громадян і дітей, які потребують особливої уваги та підтримки. Зокрема, Мінсоцполітики вживає всіх заходів для проведення оздоровчої кампанії у 2016 році на належному рівні.

Ефективними засобами профілактики захворюваності працюючих громадян і членів їхніх сімей мають стати вдосконалення механізмів, визначених законами України "Про колективні договори і угоди" та "Про оздоровлення та відпочинок дітей", підвищення соціальної відповідальності бізнесу, залучення з урахуванням зниження навантаження на фонд оплати праці додаткових джерел фінансування для профілактики тимчасової непрацездатності шляхом створення гідних умов праці, стимулювання здорового способу життя, розвитку фізкультури і спорту.

Відповідь народному депутату України Лабазюку С. П. надано окремим листом.

Заступник Міністра В. Мущинін