МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
04.05.2016 N 356
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
30 травня 2016 р. за N 792/28922
Про затвердження Положення про підсистему реагування на надзвичайні ситуації,
проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
єдиної державної системи цивільного захисту
Відповідно до статті 9 Кодексу цивільного захисту України та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року N 101 "Про затвердження типових положень про функціональну і територіальну підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту" та з метою визначення засад створення та ефективного функціонування підсистеми реагування на надзвичайні ситуації, проведення аварійно-рятувальних невідкладних робіт єдиної державної системи цивільного захисту наказую:
1. Затвердити Положення про підсистему реагування на надзвичайні ситуації, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт єдиної державної системи цивільного захисту.
2. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр А.Б. Аваков
Затверджено
Наказ
Міністерства внутрішніх справ
України
04.05.2016 N 356
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
30 травня 2016 р. за N 792/28922
Положення
про підсистему реагування на надзвичайні ситуації, проведення аварійно-рятувальних
та інших невідкладних робіт єдиної державної системи цивільного захисту
1. Це Положення визначає засади створення підсистеми реагування на надзвичайні ситуації, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт єдиної державної системи цивільного захисту (далі - Підсистема реагування на надзвичайні ситуації), її склад та основні завдання.
2. Підсистема реагування на надзвичайні ситуації утворюється ДСНС з метою організації та здійснення робіт, спрямованих на ліквідацію або мінімізацію наслідків надзвичайної ситуації, локалізацію її зони, припинення дії або впливу небезпечних факторів, викликаних надзвичайною ситуацією, пошук, рятування і захист населення, майна, а також ліквідацію чинників, що унеможливлюють проведення таких робіт або загрожують життю рятувальників.
3. Підсистема реагування на надзвичайні ситуації функціонує відповідно до Кодексу цивільного захисту України, актів Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів з питань цивільного захисту та цього Положення.
4. Завданнями Підсистеми реагування на надзвичайні ситуації є:
1) забезпечення готовності органів управління, сил і засобів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (далі - ОРС ЦЗ) до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації і небезпечні події;
2) організація та проведення моніторингу і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та їх розвитку, визначення ризику виникнення надзвичайних ситуацій;
3) організація та проведення робіт щодо рятування людей, надання допомоги у ліквідації наслідків аварій, катастроф, стихійного лиха та інших видів небезпечних подій, що становлять загрозу життю або здоров’ю населення чи призводять до завдання матеріальних збитків, та гасіння пожеж;
4) залучення органів управління та формувань ОРС ЦЗ до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій державного і регіонального рівнів та координація їх діяльності під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт;
5) своєчасне і достовірне інформування заінтересованих центральних і місцевих органів виконавчої влади про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій;
6) забезпечення планування заходів цивільного захисту;
7) здійснення заходів цивільного захисту відповідно до компетенції ДСНС;
8) виконання піротехнічних робіт відповідно до компетенції ДСНС, а також проведення робіт із гуманітарного розмінування;
9) здійснення заходів з мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних із технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності під час проведення антитерористичних операцій;
10) розроблення та забезпечення виконання планів реагування на надзвичайні ситуації;
11) раціональне використання оперативного матеріального резерву для оперативного реагування на надзвичайні ситуації;
12) контроль за готовністю авіаційних сил та засобів пошуку і рятування, управління діяльністю координаційних центрів з пошуку і рятування в єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування, координація проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт авіаційними силами і засобами ДСНС;
13) проведення навчань (тренування) органів управління функціональної підсистеми та підпорядкованих їй сил цивільного захисту згідно з планом основних заходів цивільного захисту ДСНС на відповідний рік;
14) інші завдання, визначені законодавством.
5. До складу Підсистеми реагування на надзвичайні ситуації входять:
1) у режимах повсякденного функціонування, підвищеної готовності та надзвичайної ситуації:
орган управління Підсистемою реагування на надзвичайні ситуації -апарат ДСНС (далі - орган управління Підсистемою реагування);
органи управління та формування ОРС ЦЗ;
2) у режимі надзвичайного стану та в особливий період, у разі проведення мобілізації:
орган управління Підсистемою реагування;
органи управління та формування ОРС ЦЗ;
спеціальні формування, призначені для виконання окремих завдань цивільного захисту міст, віднесених до груп цивільного захисту, та суб’єктів господарювання, віднесених до категорій цивільного захисту (далі - спеціальні формування).
6. До сил Підсистеми реагування на надзвичайні ситуації належать формування ОРС ЦЗ, які залучаються до виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, а також спеціальні формування в режимі надзвичайного стану та в особливий період.
7. Безпосереднє керівництво Підсистемою реагування на надзвичайні ситуації здійснюється Головою ДСНС.
8. Управління Підсистемою реагування на надзвичайні ситуації здійснюють:
на державному рівні - Голова ДСНС;
на регіональному рівні - керівники територіальних органів ДСНС.
9. Для управління у режимі повсякденного функціонування суб’єктами забезпечення цивільного захисту, координації дій органів управління та сил цивільного захисту, здійснення цілодобового чергування та забезпечення функціонування системи збору, оброблення, узагальнення та аналізу інформації про обстановку в районах надзвичайних ситуацій у системі ДСНС функціонують:
на державному рівні - Державний центр управління в надзвичайних ситуаціях;
на регіональному рівні - центри управління в надзвичайних ситуаціях.
10. Організація робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до вимог статей 71-77 Кодексу цивільного захисту України.
11. Для координації заходів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації на державному, регіональному, місцевому та об’єктовому рівнях утворюються спеціальні комісії з ліквідації надзвичайної ситуації.
12. Для безпосереднього управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами під час виникнення будь-якої надзвичайної ситуації призначається керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та його робочий орган - штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
Порядок призначення та повноваження керівника робіт визначаються статтею 75 Кодексу цивільного захисту України.
Порядок утворення та роботи штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації визначено статтею 76 Кодексу цивільного захисту України та Положенням про штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26 грудня 2014 року N 1406, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16 січня 2015 року за N 47/26492.
13. Для координації дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, органів управління та сил цивільного захисту, а також організованого та планового виконання комплексу заходів та робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій використовуються пункти управління та центри управління у надзвичайних ситуаціях, які взаємодіють із штабом з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
14. Для забезпечення сталого управління Підсистемою реагування на надзвичайні ситуації використовуються телекомунікаційні мережі загального користування і спеціального призначення, а також державні системи пунктів управління та урядового зв’язку.
15. Режими функціонування Підсистеми реагування на надзвичайні ситуації встановлюються відповідно до статей 11-15 Кодексу цивільного захисту України, заходи з їх реалізації визначаються відповідно до Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року N 11.
16. Переведення Підсистеми реагування на надзвичайні ситуації у режим функціонування в умовах особливого періоду здійснюється відповідно до актів Президента України, Кабінету Міністрів України, планів цивільного захисту на особливий період.
17. Планування діяльності Підсистеми реагування на надзвичайні ситуації здійснюється відповідно до статті 130 Кодексу цивільного захисту України.
Директор
Департаменту формування
політики щодо підконтрольних
Міністрові органів влади
та моніторингу МВС В.Є. Боднар