МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ
ЦЕНТР ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА
"НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО"
ЛИСТ
25.03.2016 N 02/02-1-1/657
Щодо перегляду і застосування Правил улаштування електроустановок
НТЦЕ згідно з листом Держенергонагляду розглянув запит [...] щодо перегляду і застосування Правил улаштування електроустановок.
Перед тим, як дати відповіді на запитання, наведемо ряд загальних пояснень для кращого розуміння ситуації.
Абревіатурою "ПУЭ-86" позначимо "Правила устройства электроустановок" (М.: Энергоатомиздат, 6-е изд. перераб. и доп. - 1986. - 648 с.). Абревіатурою "ПУЕ" (ПУЕ:2006, ПУЕ:2009, ПУЕ:2014) позначимо видання переглянутих Правил в Україні.
У преамбулі запиту журналу "Охорона праці" стверджується, що Міністерство енергетики та вугільної промисловості України неодноразово вносило своїми наказами зміни та доповнення до ПУЭ-86, що фактично не відповідає дійсності: за весь період перегляду Правил в Україні (2004 - 2016 рр.) до ПУЭ-86 не внесено жодної окремої зміни або доповнення. Усі зміни і доповнення внесені шляхом поетапного приведення текстів окремих глав Правил у відповідність до сучасного розвитку техніки і технологій та оформлення їх згідно з вимогами законів України та правил національної стандартизації.
У 2006 - 2008 рр. наказами Міненерговугілля в установленому порядку було внесено три зміни до ПУЕ:2006 (підкреслимо - не до ПУЭ-86!).
Непорозуміння можна пояснити користуванням скороченими назвами наказів "Про зміни та доповнення...", проте в повних текстах наказів про затвердження всіх переглянутих глав ПУЭ-86 написано: "... шляхом викладення в новій редакції...". Звичайно, кращою була б назва наказів: "Про затвердження нової редакції...", що відповідало б фактичному стану речей, однак суті справи це не міняє.
У запиті редакції журналу "Охорона праці" висловлені сумніви щодо дотримання вимог законодавства України в процесі перегляду Правил.
НТЦЕ в межах своєї компетенції пояснює, що всі перегляди ПУЭ-86, виконані міністерством у 2004 - 2016 рр. відповідно до вимог Технічних завдань, затверджених (або погоджених) керівництвом Міненерговугілля (далі - ТЗ) з дотриманням чинних в Україні законів, ДСТУ, ДБН та інших нормативних документів. Усі переглянуті глави (всього - 32) ПУЕ погоджені Мінрегіоном України, затверджені і введені в дію відповідними наказами Міненерговугілля. У кожному наказі вказано конкретно, на заміну якої глави ПУЭ-86 (чи ПУЕ) вводиться переглянута глава. До речі, всі накази міністерства про затвердження переглянутих глав ПУЭ-86 (ПУЕ) пройшли перевірку Мін'юстом України в установленому порядку.
Таким чином, будь-яких порушень вимог Конституції України та інших документів про державну реєстрацію нормативних актів стосовно ПУЕ НТЦЕ не бачить.
На наш погляд, слід також мати на увазі, що ПУЭ-86 - результат колективної творчості, в тому числі - українських організацій (про що зазначено в субтитулі до ПУЭ-86).
Далі спробуємо дати конкретні відповіді на запитання редакції журналу "Охорона праці".
Питання 1. Чи відноситься ПУЭ-86 до нормативно-правового акта?
Відповідь. Ні, не відноситься.
Це питання цілком справедливо наведено першим, бо питання про "правовий" характер ПУЕ є ключовим, від якого залежать відповіді на інші запитання.
Ретельне вивчення столітньої історії документів, які є попередниками ПУЭ-86, не виявило ні однієї згадки про погодження їх текстів органами юстиції, так само як не виявлено визначення ПУЭ-86 як нормативно-правового документа. До речі, в ті часи різниця між "нормативно-правовим" і "нормативно-технічним" документом не мала такого значення, як тепер.
Керуючись критеріями сучасного українського законодавства, ПУЭ-86 мали б бути нормативно-правовим актом, бо в них був розділ 7 "Спеціальні електроустановки", які не входили до складу Міненерго (транспорт, комунально-побутові споживачі, зв'язок та ін.). Однак після розробки у 1999 - 2000 рр. Міністерством праці та соціальної політики України Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (НПАОП 40.1-1.32-01) (введені в дію наказом Мінпраці N 272 від 21.06.2001) на території України втратили чинність глави ПУЭ-86: 5.4, 5.5, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.6. Міненерго України підтримало ініціативу Мінпраці, бо доцільність регламентації галузевими ПУЕ спеціальних електроустановок, що належать до інших відомств, викликала сумнів у багатьох фахівців і посадовців. Після цього ПУЭ-86 в Україні втратили ознаку "міжгалузевого" документа. У зв'язку з відсутністю у Правилах правових положень Мін'юст України ні в 2006 р., коли були переглянуті глави щодо улаштування ліній електропередавання, ні потім не вважав за потрібне брати на державну реєстрацію переглянуті глави ПУЕ.
У згаданому ТЗ написано, що ПУЕ - це галузевий технічний нормативний документ, який стосується улаштування надійних і безпечних електроустановок загального призначення, що не містить правових норм і кон'юнктурних вимог.
Таким чином, незалежно від статусу ПУЭ-86 статус Правил, виданих в Україні, визначається як галузевий нормативно-технічний документ, який не відноситься до нормативно-правових актів.
Питання 2. ПУЭ-86 затверджені відповідним Міністерством СРСР у 1986 р., а зміни та доповнення вносяться наказами Міненерговугілля України. Хіба це не суперечить частині 3 ст. 117 Конституції України, Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. N 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" (зі змінами) та вимогам Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. N 731 (зі змінами)?
Відповідь. Ні, не суперечить. Автори запитань виходять з помилкового визначення ПУЕ як нормативно-правового акта (див. відповідь на питання 1).
Відповідно до Прикінцевих положень Закону України "Про стандартизацію" протягом 15 років з дати набрання чинності цим Законом центральні органи виконавчої влади мають право у відповідних сферах діяльності та в межах своїх повноважень переглядати* галузеві нормативні документи.
____________
* Перегляд - внесення всіх необхідних змін до змісту та оформлення нормативного документа, результатом якого є прийняття нового нормативного документа.
Питання 3. Чи повинні ПУЭ-86, а також зміни і доповнення до нього подаватися на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України, оскільки вони поширюються на невизначене коло осіб?
Відповідь. Ні, не повинні.
Щодо "невизначеного кола осіб" звернемось до офіційних видань ПУЭ-86, а також ПУЕ 2009 і 2014 рр., у субтитулах яких одна і та ж фраза: "Для інженерів і техніків, зайнятих проектуванням, улаштуванням (монтажем) та експлуатацією електроустановок". На наш погляд, коло осіб визначено досить чітко.
Питання 4. Чи має право Міненерговугілля України вносити зміни і доповнення власними наказами до ПУЭ-86 та чи обов'язкове у цьому випадку їх застосування?
Відповідь. Так, має.
Див. ст. 7 Закону України "Про електроенергетику", пункт 4, переліки 2), 55), 70), пункт 8 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України; Постанову Верховної Ради України "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР" (ВРВ, 1991, N 46); наказ Міненерго України від 10.09.91 N 54 "О порядке временного действия отдельных нормативных актов Союза ССР в отрасли"; наказ Міністерства енергетики та електрифікації України від 30.03.95 N 56 "Про використання нормативних документів Міненерго СРСР...".
За умови затвердження ПУЕ наказом Міненерговугілля вирішується питання про обов'язковість застосування документа. Так, Положенням про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, яке затверджене Указом Президента України від 06.04.2011 N 382/2011, визначено: "Накази Міненерговугілля України, видані в межах його повноважень, є обов'язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, ... підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності та громадянами".
Питання 5. Чи мають право посадові особи відповідних органів виконавчої влади накладати адміністративні стягнення за порушення вимог ПУЭ-86 та перевіряти знання за ПУЭ-86 в тій частині, до якої вносилися зміни та доповнення організаційно-розпорядчими документами?
Відповідь. Так, мають - у межах законодавства України.
У 2016 р. очікується затвердження наказом Міненерговугілля ПУЕ:2016 як окремого нормативного документа (а не глав ПУЕ, як було до цього) і відповідне припинення чинності ПУЭ-86 в Україні.
Питання 6. Чому зміни та доповнення до ПУЭ-86 не вивішуються на офіційному сайті Міненерговугілля України, а вивішуються лише накази, оскільки згідно з вимогами діловодства додатки до наказів є їх невід'ємною частиною?
Відповідь. Нові тексти переглянутих глав були опубліковані в збірнику інституту "Укрсільенергопроект" "Розподільчі мережі" та оприлюднені на офіційному сайті НЕК "Укренерго" www.ukrenergo.energy.gov.ua. Крім того, перша і друга редакції нових текстів офіційно були направлені на відгук у зацікавлені (компетентні) організації і на підприємства України згідно з ТЗ (усього 156 адрес).
Науково-технічні аспекти перегляду ПУЕ і дискусійні питання обговорено на науково-практичних конференціях та науково-технічних нарадах різних рівнів, спеціальних узгоджувальних нарадах із залученням зацікавлених сторін та авторитетних фахівців галузі.
Більш детально про перегляд ПУЕ в Україні викладено в спеціальній статті, яка має вийти друком у найближчому номері журналу "Енергетика і електрифікація".
<...>
Головний інженер НТЦЕ, доцент, канд. техн. наук, наук. керівник перегляду ПУЕ
А. О. Квицинський
