ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
10 листопада 2015 року N 550
Про окремі питання діяльності Міжгірської селищної виборчої комісії
Міжгірського району Закарпатської області
До Центральної виборчої комісії 2 листопада 2015 року надійшли скарги кандидата в депутати Міжгірської районної ради Закарпатської області Буришина М.Ф. та кандидата на посаду Міжгірського селищного голови Барана В.В., суб'єктом оскарження в яких визначено Міжгірську селищну виборчу комісію Міжгірського району Закарпатської області (далі - Міжгірська селищна виборча комісія).
Зазначені скарги оформлено без дотримання передбачених статтею 96 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року N 229, вимог, а відтак згідно з частиною другою статті 97 Закону та пунктом 6.7 указаного Порядку їх повернуто суб'єктам звернення зі скаргами без розгляду з відповідними роз'ясненнями.
Крім того, до Центральної виборчої комісії на виконання вимог частини тринадцятої статті 94 Закону надійшла постанова Міжгірського районного суду Закарпатської області від 4 листопада 2015 року в справі N 302/1143/15-а (2-а/302/76/15) за адміністративним позовом Барана В.В. до Міжгірської селищної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності територіальної виборчої комісії та постанова Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2015 року у справі N 876/11071/15.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку.
Центральна виборча комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (частина друга статті 1 зазначеного Закону).
Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії матеріали, Комісія встановила.
Частина перша статті 38 Конституції України регламентує, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії (стаття 69 Конституції України).
Відповідно до частини першої статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Частиною першою статті 20 Закону визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).
Згідно з пунктом 14 частини четвертої статті 25 Закону до повноважень селищної виборчої комісії віднесено встановлення підсумків голосування та результатів виборів селищного голови.
За змістом частини чотирнадцятої статті 83 Закону територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій відповідно про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на п'ятий день з дня голосування встановлює підсумки голосування, про що складає протокол.
Селищна виборча комісія на підставі протоколу про підсумки голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів селищного голови встановлює результати виборів у цьому виборчому окрузі, про що складає протокол (частина друга статті 85 Закону).
Відповідно до частини четвертої вказаної статті Закону селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі складеного нею протоколу про результати виборів селищного голови не пізніш як на п'ятий день з дня голосування приймає одне з рішень: про визнання селищного голови обраним; про проведення повторного голосування; про визнання виборів відповідного селищного голови такими, що не відбулися.
Таким чином, на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року селищна виборча комісія повинна була встановити підсумки голосування та результати виборів селищного голови до 30 жовтня 2015 року включно.
Згідно з частиною дванадцятою статті 15 Закону днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена дія, передбачена цим чи іншими законами України.
За змістом частини дванадцятої вказаної статті Закону про результати виборів селищного голови відповідна територіальна виборча комісія надсилає повідомлення Центральній виборчій комісії в порядку та за формою, встановленими Центральною виборчою комісією. Таке повідомлення також в електронному вигляді передається територіальною виборчою комісією відповідному органу ведення Державного реєстру виборців для невідкладного надсилання Центральній виборчій комісії.
Так, згідно з пунктом 8.4 Порядку надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 9 вересня 2015 року N 239 (із змінами, внесеними постановою Комісії від 9 жовтня 2015 року N 408), про результати виборів сільського, селищного голови, старости села, селища сільські, селищні виборчі комісії невідкладно надсилають відповідним органам ведення Державного реєстру виборців, визначеним у пункті 1.2 цього Порядку, повідомлення за формою N 8 (додаток 8 до цього Порядку).
Проте відповідного повідомлення Міжгірської селищної виборчої комісії у встановленому порядку до Центральної виборчої комісії не надійшло.
Центральна виборча комісія листом від 6 листопада 2015 року звернулася до Міжгірської селищної виборчої комісії з вимогою повідомити Комісію до 9 години 9 листопада 2015 року про встановлені селищною виборчою комісією результати виборів Міжгірського селищного голови.
Натомість на момент розгляду вказаного питання Центральною виборчою комісією Міжгірською селищною виборчою комісією інформацію про встановлені нею результати виборів Міжгірського селищного голови до Комісії не подано.
Разом з тим, постановою Міжгірського районного суду Закарпатської області від 4 листопада 2015 року в адміністративній справі N 302/1143/15-а (2-а/302/76/15) визнано протиправною бездіяльність Міжгірської селищної виборчої комісії відносно невжиття заходів із встановлення підсумків голосування та результатів виборів Міжгірського селищного голови, а також зобов'язано виборчу комісію встановити результати виборів Міжгірського селищного голови, про що скласти відповідний протокол і оприлюднити результати виборів Міжгірського селищного голови відповідно до Закону.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2015 року в адміністративній справі N 876/11071/15 постанову Міжгірського районного суду Закарпатської області від 4 листопада 2015 року в справі N 302/1143/15-а (2-а/302/76/15) змінено в частині абзацу третього резолютивної частини, виклавши його в такій редакції: "Зобов'язати Міжгірську селищну виборчу комісію Міжгірського району Закарпатської області встановити підсумки голосування та результати виборів Міжгірського селищного голови Міжгірського району Закарпатської області та скласти протоколи про підсумки голосування та результати виборів". В іншій частині зазначену постанову Міжгірського районного суду Закарпатської області залишено без змін.
Відповідно до частини п'ятої статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, установлену законом (частина третя статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України).
Проте на момент розгляду Центральною виборчою комісією вказаного питання Міжгірською селищною виборчою комісією не встановлено підсумки голосування та результати виборів Міжгірського селищного голови, не складено відповідні протоколи та не передано відповідне повідомлення до Центральної виборчої комісії, а також не виконано постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2015 року в справі N 876/11071/15, яка набрала законної сили.
Бездіяльність Міжгірської селищної виборчої комісії, яка полягає в невиконанні рішення суду, що набрало законної сили, невстановленні підсумків голосування та результатів виборів Міжгірського селищного голови, порушує гарантоване статтею 38 Конституції України право громадян вільно обирати та бути обраними до органів місцевого самоврядування, що свідчить про одноразове грубе порушення цією комісією положень Конституції України та законів України.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 1 частини першої статті 24 Закону).
Частиною третьою статті 29 Закону встановлено, що повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України та законів України.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 Закону Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Наявна в Центральній виборчій комісії інформація дає підстави встановити одноразове грубе порушення Міжгірською селищною виборчою комісією вимог Конституції України та Закону.
У порядку здійснення контролю за дотриманням та однаковим застосування законів України, принципів виборчого процесу, недопущення порушення виборчих прав громадян Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Міжгірської селищної виборчої комісії.
Разом із тим, з метою недопущення порушення виборчих прав громадян України, виконання рішення суду, що набрало законної сили, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зобов'язати Міжгірську селищну виборчу комісію після сформування її нового складу встановити підсумки голосування та результати виборів Міжгірського селищного голови та скласти протоколи про підсумки голосування та результати виборів.
Центральна виборча комісія також зазначає, що встановлені нею факти можуть свідчити про наявність ознак перешкоджання здійсненню виборчого права, ухилення окремих членів Міжгірської селищної виборчої комісії від участі в роботі комісії без поважних причин та складу злочину, передбаченого статтею 157 Кримінального кодексу України.
Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" у разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 38, статті 69, частини першої статті 71, частини п'ятої статті 124 Конституції України, частин першої, третьої статті 19, частини першої статті 20, частини першої статті 24, частини четвертої статті 25, частини третьої статті 29, частин четвертої, дванадцятої статті 85 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною першою статті 2, статтями 11 - 13, частиною першою статті 16, пунктами 1 - 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Встановити факт одноразового грубого порушення Міжгірською селищною виборчою комісією Міжгірського району Закарпатської області Конституції України та Закону України "Про місцеві вибори".
2. Достроково припинити повноваження усього складу Міжгірської селищної виборчої комісії Міжгірського району Закарпатської області у зв'язку із одноразовим грубим порушенням комісією Конституції України та Закону України "Про місцеві вибори".
3. Міжгірській районній виборчій комісії Закарпатської області довести до відома місцевих організацій політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстрованих в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцевих організацій політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу Міжгірської селищної виборчої комісії Міжгірського району Закарпатської області, про можливість подання не пізніше 24 години 12 листопада 2015 року до Міжгірської районної виборчої комісії Закарпатської області нових кандидатур для включення до складу зазначеної селищної виборчої комісії.
4. Зобов'язати Міжгірську районну виборчу комісію Закарпатської області 13 листопада 2015 року затвердити новий склад Міжгірської селищної виборчої комісії Міжгірського району Закарпатської області.
5. Зобов'язати Міжгірську селищну виборчу комісію Міжгірського району Закарпатської області після сформування її нового складу на виконання постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2015 року в справі N 876/11071/15 встановити підсумки голосування та результати виборів Міжгірського селищного голови до 14 листопада 2015 року включно, про що скласти відповідні протоколи.
6. Звернутися до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Закарпатській області та надіслати до нього відповідні матеріали для перевірки викладених у них обставин та реагування відповідно до законодавства України.
7. Копії цієї постанови надіслати Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Закарпатській області, Міжгірській районній виборчій комісії Закарпатської області, Міжгірській селищній виборчій комісії Міжгірського району Закарпатської області.
8. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії М. ОХЕНДОВСЬКИЙ
