ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
ПОСТАНОВА
26.02.2015 N 826/15605/14
(в порядку письмового провадження)
Про визнання протиправними дій
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі: головуючого - судді Кротюк О. В., суддів - Бояринцева М. А., Мазур А. С. розглянув справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України; Служби безпеки України, третя особа - Державна служба експортного контролю України, про визнання протиправними дій, скасування наказу.
Обставини справи:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Служби безпеки України та, згідно із збільшеними позовними вимогами, просить суд:
- визнати протиправними дії Служби безпеки України щодо пропонування в поданні Міністерству економічного розвитку і торгівлі України застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій за порушення Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність";
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 949 від 06.08.2014 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності з 15.09.2014;
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 20 від 15.01.2015 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій - переведення на індивідуальний режим ліцензування.
Відповідачі заперечили проти позовних вимог, з підстав, викладених у письмових запереченнях, долучених до матеріалів справи.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Державна служба експортного контролю України - правову позицію визначила у письмових поясненнях, долучених до матеріалів справи.
Розглянувши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив:
ТОВ "НВК "ВК СИСТЕМА" звернулося до Держекспортконтролю України із зверненням від 09.08.2011 N 244 стосовно проведення попередньої експертизи дизельного двигуна 5Д20Б-300 та реєстрації товариства як суб'єкта здійснення міжнародних передач цього товару. У зв'язку з наявністю у матеріалах звернення висновку Міністерства промислової політики України (лист від 02.08.2011 N 01/3-1-42-167) про допущення двигуна 5Д20Б-300 до цивільного використання згідно з пунктом 8 постанови Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 N 1807, Держекспортконтролю України дійшов висновку про те, що порядок здійснення міжнародних передач цього виробу визначається постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 N 86 "Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання". За результатами попередньої експертизи, яка була здійснена на підставі документів, наданих разом із зазначеним вище зверненням, ТОВ "НВК "ВК СИСТЕМА" зареєстроване в Державній службі експортного контролю України як суб'єкт здійснення міжнародних передач товарів, про що товариству було видано Посвідчення про реєстрацію від 12.09.2011 N 2337/01/2014 та лист-роз'яснення щодо порядку здійснення міжнародних передач товарів від 15.09.2011 N 2917/11-11.
ТОВ "НВК "ВК СИСТЕМА" за зверненням від 05.04.2012 N 115 Держекспортконтролем України був наданий разовий дозвіл від 14.06.2012 N 27763200 на експорт до Республіки Індія двигунів 5Д20Б-300 у кількості 2 шт. згідно з умовами контракту від 23.03.2012 N 1/03/12, укладеного із компанією "BHARTIYA VEHICLES & ENGG. CO. LTD" для власних потреб компанії зі строком дії до 29 березня 2013 року.
Службою безпеки України на адресу першого заступника Міністра економічного розвитку і торгівлі України направлено подання щодо застосування спеціальної санкції до ТОВ "НВК "ВК Система" від 19.06.2014 N 2/3/3-26555, мотивоване наступним.
22.04.2011 ТОВ "Науково-виробнича компанія "ВК Система" за вантажно-митною декларацією 125000022/2011/201617, на виконання контракту N 4/11 від 15.03.2011 експортувало на адресу компанії "HORIMEX s.r.o." (Чеська Республіка) насоси відцентрові "БЦН-1" у кількості 91, загальною вартістю 409541,04 грн.
За інформацією Міністерства оборони України (вих. N 220/1437 від 15.03.2014) вказаний виріб використовується на військовій техніці, зокрема, на бомбардувальниках Ту-16, вертольотах Ми-2, Ми-8Т (МТ), Ми-24, Ка-25, бойових машинах піхоти БМП-2, танках Т-80УД, Т-84, БМ "Булат", БМ "Оплот" та відповідає опису товарів за позиціями ML6, ML10 Додатка до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою КМ України від 20.11.2003 N 1807. Відповідно до цього Порядку, експорт зазначених виробів здійснюється за наявності відповідного дозволу (висновку) Держекспортконтролю України (при цьому судом встановлено, що у зв'язку із вказаним за порушення вимог законодавства в галузі державного експортного контролю постановою Держекспортконтролю України від 19.04.2014 N 248 на позивача було накладено штраф у розмірі 100 відсотків вартості товарів, які були об'єктом міжнародної передачі).
Також, на підставі дозволу Державної служби експортного контролю України N 27763200 від 14.06.2012 р. за вантажно-митною декларацією 125160000/2012/157593 ТОВ "НВК "ВК Система" експортувало на адресу компанії "BHARTIYA VEHICLES & ENGG. CO. LTD" (Індія) дизельні двигуни 5Д20Б-300. Згадані вироби ТОВ "НВК "ВК Система" були ідентифіковані як товар подвійного використання. Разом з тим, згідно з висновком Державної служби експортного контролю України (вих. N 34/23-14 від 10.01.2014) дизельні двигуни 5Д20Б-300 є товаром військового призначення (позиція ML6 Додатка до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою КМ України від 20.11.2003 р. N 1807).
Оскільки ТОВ "НВК "ВК Система" повноважень на здійснення експортно-імпортних операцій з товарами військового призначення не отримувало, на підставі статті 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", СБУ підготовлено та надіслано до Мінекономрозвитку України вищезгадане подання від 19.06.2014 N 2/3/3-26555 про розгляд питання щодо застосування до ТОВ "НВК "ВК Система" за порушення пункту 4 Порядку N 1807, статті 24 Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" спеціальної санкції у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності.
06.08.2014 Мінекономрозвитку України прийнято наказ N 949 "Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності - до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України", згідно з додатком до якого вказану санкцію застосовано до позивача за порушення ст. 24 Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання".
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, висновок Державної служби експортного контролю України вих. N 34/23-14 від 10.01.2014, на який покликається СБУ у поданні від 19.06.2014 N 2/3/3-26555, оформлено листом у відповідь на лист СБУ від 25.12.2013 N 2/3/3-56902, до якого був доданий висновок (лист) Міністерства оборони України від 31.07.2013 N 220/5947, у якому зазначено про те, що дизельний двигун 5Д20Б-300 є товаром військового призначення (позиція ML6 Додатка до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою КМ України від 20.11.2003 р. N 1807). Зазначений висновок Державної служби експортного контролю України вих. N 34/23-14 від 10.01.2014 містить інформацію про те, що виходячи з інформації, наданої Міністерством оборони України та відповідно до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою КМ України від 20.11.2003 р. N 1807, експорт вказаного товару повинен здійснюватися суб'єктом господарювання, який зареєстрований у Держекспортконтролі України як суб'єкт здійснення міжнародних передач товарів та за умови наявності у нього дозволу Держекспортконтролю України.
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.01.2015 N 20 відповідно до ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" позивача переведено на індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності та визнано таким, що втратив чинність, наказ Мінекономрозвитку України N 949 від 06.08.2014.
В той же час, ТОВ "Науково-виробнича компанія "ВК Система" зверталось з клопотаннями про скасування дії застосованої до них спеціальної санкції до Мінекономрозвитку України (від 23.09.2014 N 276) та СБУ (від 06.10.2014 N 286).
Наказом Мінекономрозвитку України від 13.02.2015 N 123 на підставі матеріалів СБУ вих. від 05.01.2015 N 2/4/3-343 скасовано дію спеціальної санкції, що застосована до ТОВ "Науково-виробнича компанія "ВК Система", та визнано таким, що втратив чинність наказ Мінекономрозвитку України від 15.01.2015 N 20 в частині застосування спеціальної санкції до позивача.
Аналізуючи вищевикладені обставини, суд приймає до уваги наступне.
Діяльність, пов'язану з державним контролем за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання, з метою забезпечення захисту національних інтересів України, дотримання нею міжнародних зобов'язань щодо нерозповсюдження зброї масового знищення, засобів її доставки, обмеження передач звичайних видів озброєння, а також здійснення заходів щодо недопущення використання зазначених товарів у терористичних та інших протиправних цілях, врегульовано Законом України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" від 20.02.2003 N 549-IV (далі - Закон N 549-IV).
Порушеннями вимог законодавства в галузі державного експортного контролю, згідно із ст. 24 вищевказаного Закону, є здійснення міжнародних передач товарів без отримання в установленому порядку дозволів, висновків чи документів про гарантії або здійснення таких передач на підставі дозволів, висновків чи документів про гарантії, отриманих шляхом подання підроблених документів чи документів, що містять недостовірні відомості.
За порушення, передбачені абзацами другим та третім статті 24 цього Закону на суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів - юридичних осіб штрафи накладає Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю (згідно з вимогами ст. 25 Закону N 549-IV).
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2003 р. N 1807 затверджено Порядок здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення (далі - Порядок N 1807).
Пунктами 3, 4, 5 вказаного Порядку встановлено наступне.
Міжнародна передача товарів може здійснюватися суб'єктом здійснення міжнародних передач товарів або іноземним суб'єктом господарської діяльності за наявності у нього відповідного дозволу чи висновку Держекспортконтролю.
Експорт та імпорт товарів може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності, які в установленому порядку отримали відповідні повноваження, крім випадків, передбачених пунктом 4 Положення про порядок надання суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 червня 1998 р. N 838.
Товари, контроль за міжнародними передачами яких здійснюється відповідно до цього Порядку, зазначені у списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю, згідно з додатком.
Відповідно до ст. 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91 N 959-XII (далі - Закон N 959-XII), за порушення цього або пов'язаних з ним законів України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності можуть бути застосовані такі спеціальні санкції:
- накладення штрафів у випадках несвоєчасного виконання або невиконання суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності своїх обов'язків згідно з цим або пов'язаних з ним законів України. Розмір таких штрафів визначається відповідними положеннями законів України та/або рішеннями судових органів України;
- застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та іноземних суб'єктів господарської діяльності індивідуального режиму ліцензування у випадках порушення такими суб'єктами цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, що встановлюють певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій;
- тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності у випадках порушення цього Закону або пов'язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.
Санкції, зазначені у цій статті, застосовуються центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за поданням органів доходів і зборів та контрольно-ревізійної служб, правоохоронних органів, органів Антимонопольного комітету України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Національного банку України або за рішенням суду. Санкції, зазначені у цій статті, можуть бути застосовані до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності протягом трьох років з дня виявлення порушення законодавства.
Подання щодо застосування санкцій повинно містити такі дані: найменування та реквізити суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності (для іноземних суб'єктів господарювання - мовою країни їхнього місцезнаходження), відомості про зміст порушення з посиланням на конкретні положення законодавства України, вид спеціальної санкції, яку пропонується застосувати, найменування та реквізити контрагента, при виконанні контракту з яким порушено законодавство, іншу доцільну інформацію.
Тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності діє до моменту усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, але не більше трьох місяців з дати винесення відповідного рішення центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики. Після тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності або іноземні суб'єкти господарської діяльності переводяться центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики на індивідуальний режим ліцензування.
У разі усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання цього Закону та/або пов'язаних з ним законів України, і приведення своєї зовнішньоекономічної діяльності у відповідність із законами України або надання достатніх доказів неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання закону, суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності та іноземні суб'єкти господарської діяльності, до яких застосовано санкції, мають право подавати до центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики відповідні матеріали та виходити з клопотанням про скасування (зміну виду, тимчасове зупинення) дії санкцій.
Застосування санкцій, зазначених у цій статті, може бути оскаржено в суді.
Вирішуючи позовні вимоги щодо визнання протиправними дій Служби безпеки України щодо пропонування в поданні Міністерству економічного розвитку і торгівлі України застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій за порушення Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", суд приймає до уваги наступне.
Служба безпеки України, згідно із ст. 1 Закону України "Про службу безпеки України" від 25.03.92 N 2229-XII, - державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України.
Згідно із ст. 2 того ж Закону на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління і економіки та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Служба безпеки України взаємодіє з державними органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами, які сприяють виконанню покладених на неї завдань (ст. 8 Закону України "Про службу безпеки України").
Порядок взаємодії Міністерства економіки України та Служби безпеки України з питань застосування спеціальних санкцій затверджено наказом Міністерства економіки України, Служби безпеки України від 8 листопада 2006 р. N 339/712 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 р. за N 1234/13108.
Пунктами 2.1, 2.3 зазначеного Порядку встановлено, що СБУ на підставі відповідних матеріалів, які свідчать про порушення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності або іноземними суб'єктами господарської діяльності Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та пов'язаних із ним законів України, готуються подання до Мінекономіки про застосування спеціальних санкцій.
Вид спеціальної санкції, яку пропонується застосувати, визначається СБУ в залежності від змісту правопорушення згідно із вимогами статті 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність".
Офіційне попередження Мінекономіки про можливість застосування спеціальних санкцій пропонується СБУ, якщо порушення допущено вперше та/або носить разовий характер, або обсяги допущених порушень незначні та суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності або іноземним суб'єктом господарської діяльності взято зобов'язання в найкоротший термін вжити практичні заходи, що призведуть до ліквідації порушення або гарантують у подальшому ліквідацію наслідків здійсненого порушення.
Таким чином, суд не вбачає в оскаржуваних діях СБУ ознак протиправності, оскільки, з урахуванням вищенаведених норм, вказаний орган діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.
В частині вимог щодо визнання протиправними та скасування наказів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 949 від 06.08.2014 та N 20 від 15.01.2015 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій, суд приймає до уваги те, що наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.01.2015 N 20 визнано таким, що втратив чинність, наказ Мінекономрозвитку України N 949 від 06.08.2014, а наказом від 13.02.2015 N 123 визнано таким, що втратив чинність наказ Мінекономрозвитку України від 15.01.2015 N 20 в частині застосування спеціальної санкції до позивача.
Тобто накази Міністерства економічного розвитку і торгівлі України в оскаржуваній частині втратили чинність, тому підстави для їх скасування відсутні.
Разом з тим суд приймає до уваги те, що подання СБУ подання щодо застосування спеціальної санкції до ТОВ "НВК "ВК Система" від 19.06.2014 N 2/3/3-26555 мотивоване наступним двома обставинами:
1) експорт позивачем на адресу компанії "HORIMEX s.r.o." (Чеська Республіка) насосів відцентрових "БЦН-1";
2) експорт позивачем на адресу компанії "BHARTIYA VEHICLES & ENGG. CO. LTD" (Індія) дизельних двигунів 5Д20Б-300.
В частині експорту насосів відцентрових "БЦН-1" на адресу компанії "HORIMEX s.r.o." (Чеська Республіка) за контрактом N 4/11 від 15.03.2011, суд приймає до уваги те, що постановою Державної служби експортного контролю України N 248 від 19.04.2012 на ТОВ "НВК "ВК СИСТЕМА" на підставі ст. 25 Закону N 549-IV було накладено штраф у розмірі 100 % вартості товарів, які були об'єктом вказаної міжнародної передачі.
Статтею 61 Конституції України встановлено, що ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено наступне.
За порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Відповідно до ст. 239 Господарського кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції:
вилучення прибутку (доходу);
адміністративно-господарський штраф;
стягнення зборів (обов'язкових платежів);
абзац п'ятий виключено;
застосування антидемпінгових заходів;
припинення експортно-імпортних операцій;
застосування індивідуального режиму ліцензування;
зупинення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання певних видів господарської діяльності;
анулювання ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання окремих видів господарської діяльності;
обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання;
ліквідація суб'єкта господарювання;
інші адміністративно-господарські санкції, встановлені цим Кодексом та іншими законами.
Таким чином, застосований до позивача постановою Державної служби експортного контролю України N 248 від 19.04.2012 штраф та тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності, застосоване наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 949 від 06.08.2014, а також, в подальшому, переведення на індивідуальний режим ліцензування, застосоване наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 20 від 15.01.2015, - є видами адміністративної відповідальності.
Тобто, до позивача, всупереч вимогам статті 61 Конституції України двічі притягнуто до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
В частині ж експорту позивачем на адресу компанії "BHARTIYA VEHICLES & ENGG. CO. LTD" (Індія) дизельних двигунів 5Д20Б-300, суд приймає до уваги наступне.
Відповідно до ст. 5 Закону N 549-IV методами здійснення державного експортного контролю є:
- ідентифікація товарів, що передбачає встановлення відповідності конкретних товарів, які є об'єктами міжнародних передач, найменуванню та опису товарів, внесених до списків товарів, що підлягають державному експортному контролю;
- надання дозволів чи висновків на здійснення міжнародних передач товарів або проведення переговорів щодо здійснення таких передач;
- здійснення митного контролю та митного оформлення товарів відповідно до законодавства;
- застосування санкцій до суб'єктів господарювання, які порушили порядок здійснення таких передач, установлений цим Законом та іншими актами законодавства в галузі експортного контролю.
Статтею 11 Закону N 549-IV встановлено, що експертиза в галузі державного експортного контролю проводиться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, для вирішення питання про можливість надання відповідних дозволів, висновків чи міжнародних імпортних сертифікатів, можливість проведення реєстрації суб'єктів господарювання у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, як суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів або надання таким суб'єктам повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю.
Держекспортконтроль України відповідно до покладених на неї завдань, проводить експертизу у галузі державного експортного контролю для вирішення питання про можливість надання відповідних дозволів, висновків чи міжнародних імпортних сертифікатів, можливість проведення реєстрації суб'єктів господарювання у Держекспортконтролі України як суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів або надання таким суб'єктам повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю (пп. 3 п. 4 Положення про Державну службу експортного контролю України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року N 448/2011).
Таким чином, Держекспортконтроль України є уповноваженим органом на здійснення експертизи для вирішення питання про можливість надання відповідних дозволів та реєстрації у Держекспортконтролі України як суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів, надання таким суб'єктам повноважень на право здійснення експорту товарів військового призначення.
Позивач здійснив експорт двигунів 5Д20Б-300 до Республіки Індія на підставі дозволу Держекспортконтролю України від 14.06.2012 N 27763200, при цьому, був зареєстрований в як суб'єкт здійснення міжнародних передач товарів (Посвідчення про реєстрацію від 12.09.2011 N 2337/01/2014).
При цьому, дозвіл Держекспортконтролю України від 14.06.2012 N 27763200 станом на момент вчинення операції був чинним (скасований у встановленому законом порядку не був). Подальше зупинення Держекспортконтролем України дії посвідчення від 12.09.2011 N 2337/01/2014 та листа-роз'яснення від 15.09.2011 N 2917/11-11 у зв'язку з надходженням висновку Міністерства оборони України від 31.07.2013 N 220/5947 вказаного не змінює та не спростовує. При цьому суд враховує, що надання висновку щодо ідентифікації товарів Міністерством оборони України для отримання дозволу Держекспортконтролю України на право здійснення міжнародних передач товарів законодавством не передбачено.
В той же час, належних доказів щодо подання позивачем завідомо неправдивих відомостей для отримання відповідного дозволу відповідачами не надано (наприклад, рішень судів щодо цього, чи рішень судів про скасування, визнання неправомірним відповідного дозволу).
За таких обставин, суд не вбачає у діях позивача порушень вимог пункту 4 Порядку N 1807 та статті 24 Закону N 549-IV. Тому застосування до нього, згідно із наказами Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 949 від 06.08.2014 та N 20 від 15.01.2015 спеціальних санкцій на підставі ст. 37 Закону N 959-XII, - є протиправним.
Тому, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог стосовно визнання протиправними наказів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 949 від 06.08.2014 та N 20 від 15.01.2015 у відповідних частинах.
Позивач в силу положень ч. 1 ст. 71 КАС України довів суду належними доказами наявність обставин, що обґрунтовують його позовні вимоги частково.
Керуючись ст. ст. 9, 71, 159, 163 КАС України, Окружний адміністративний суд міста Києва постановив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 949 від 06.08.2014 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності.
Визнати протиправним наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N 20 від 15.01.2015 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "ВК Система" спеціальних санкцій - переведення на індивідуальний режим ліцензування.
В іншій частині позову відмовити.
Постанова набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 254 КАС України. Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги в порядку і строки, встановлені ст. 186 КАС України.
Головуючий, суддя: О. В. Кротюк
Судді:
М. А. Бояринцева
А. С. Мазур