Які права мають працівники внутрішнього аудита міністерства
Аудитори наділені правами відповідно до ст. 18 Закону України «Про аудиторську діяльність» від 22.04.1993 р. № 3125-ХІІ, зокрема, вони мають право на одержання від підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, інформації, документів і матеріалів, необхідних для виконання покладених на них завдань. Тому виникає питання, чи мають такі права працівники підрозділу внутрішнього аудиту міністерства та як їм діяти у разі відмови у наданні зазначеної інформації чи документів.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Міністерство є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи декількох визначених КМУ сферах, проведення якої покладено на КМУ Конституцією та законами України (ч. 1 ст. 6 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» ві 17.03.2011 р. № 3166-VI, далі - Закон № 3166).
Видатки на здійснення виконавчої влади здійснюються за рахунок коштів державного бюджету (пп. 1 ч. 1 ст. 87 Бюджетного кодексу України, далі - БКУ).
Разом з тим дія Закону України «Про аудиторську діяльність» від 22.04.1993 р. № 3125-ХІІ (далі - Закон про аудиторську діяльність) не поширюється на аудиторську діяльність державних органів, їх підрозділів та посадових осіб, уповноважених законами України на здійснення державного фінансового контролю.
Щодо права на отримання інформації від підприємств, організацій та установ при проведенні внутрішнього аудиту підрозділом міністерства
Відносини, які виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а також питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства регулюються БКУ.
Основні засади здійснення внутрішнього аудиту та порядок утворення підрозділів внутрішнього аудиту встановлює Кабінет Міністрів України (ч. 3 ст. 26 БКУ). З метою реалізації вимог БКУ прийнято низку нормативно-правових актів, які регулюють діяльність підрозділів внутрішнього аудиту в органах державного сектору, зокрема це:
- постанова КМУ «Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади» від 28.09.2011 р. № 1001;
- Стандарти внутрішнього аудиту, затверджені наказом Мінфіну від 04.10.2011 р. № 1247 (далі - Стандарти внутрішнього аудиту);
- Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту, затверджений наказом Мінфіну від 29.09.2011 р. № 1217.
Отже, враховуючи те, що міністерство є розпорядником бюджетних коштів, підрозділ внутрішнього аудиту міністерства, воно має керуватися нормативно-правовими актами, визначеними ст. 4 БКУ, і не може застосовувати у своїй діяльності норми Закону про аудиторську діяльність.
Основним завданням підрозділу внутрішнього аудиту відповідно до п. 4 Порядку утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ від 28.09.2011 р. № 1001 (далі - Порядок № 1001) є:
- надання керівнику центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи об'єктивних і незалежних висновків та рекомендацій щодо функціонування системи внутрішнього контролю та її удосконалення;
- удосконалення системи управління; запобігання фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів;
- запобігання виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи.
Для належного виконання завдань, покладених на підрозділ внутрішнього аудиту, відповідно до п. 12 Порядку № 1001 працівникам цього підрозділу надано право:
1) на повний та безперешкодний доступ до документів, інформації та баз даних, які стосуються аудиторських завдань, включаючи інформацію з обмеженим доступом, що надається в установленому законодавством порядку.
2) проводити анкетування, опитування та інтерв'ювання працівників центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи за їх згодою, готувати запити до юридичних осіб з метою отримання необхідної інформації для проведення внутрішнього аудиту;
3) ініціювати перед керівником центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи залучення експерта для забезпечення виконання аудиторського завдання;
4) визначати цілі, обсяг, методи аудиту і ресурси, які необхідні для виконання кожного аудиторського завдання;
5) проводити за рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи позапланові внутрішні аудити
Також внутрішні аудитори можуть проводити анкетування, опитування та інтерв>ювання працівників центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи за їх згодою, готувати запити до юридичних осіб з метою отримання необхідної інформації для проведення внутрішнього аудиту.
Окрім того, згідно зі ст. 5 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 р. № 2657-ХІІ кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Суб'єктами інформаційних відносин визначено фізичних осіб, юридичних осіб, об'єднання громадян та суб'єктів владних повноважень (ст. 4 цього Закону).
Зауважимо, що у внутрішніх документах мі ністерства з питань внутрішнього аудиту також повинні бути визначені основні завдання та функції підрозділу внутрішнього аудиту, права, повноваження і обов'язки керівника та працівників підрозділу внутрішнього аудиту, як це передбачено п. 1.1 глави 1 розділу II Стандартів внутрішнього аудиту.
З огляду на викладене вище, у таких внутрішніх розпорядчих документах міністерства може бути встановлена форма офіційного документа (запиту) на отримання інформації та документів для проведення внутрішнього аудиту, а також порядок її надання аудиторській групі з урахуванням специфіки діяльності міністерства та визначеної на його рівні системи документообігу.
Щодо вжиття заходів працівниками підрозділу внутрішнього аудиту Міністерства, у випадку відмови у наданні інформації та документів, необхідних для проведення внутрішнього аудиту.
Насамперед слід зазначити, що керівник центрального органу виконавчої влади, його територіального органу та бюджетної установи для проведення на належному рівні внутрішнього аудиту забезпечує згідно з п. 15 Порядку № 1001:
- надання підрозділу повного та безперешкодного доступу до документів, інформації та баз даних, які стосуються проведення внутрішнього аудиту;
- комплектування підрозділу з урахуванням вимог, установлених Порядком № 1001, добір кадрів відповідної кваліфікації з високими діловими, професійними та моральними якостями, систематичне підвищення їх кваліфікації та навчання;
- створення належних умов для проведення внутрішнього аудиту шляхом затвердження планів та підписання звітів, надання достатнього строку для проведення внутрішнього аудиту, своєчасного розгляду аудиторських звітів і рекомендацій;
- вжиття відповідних заходів реагування за результатами проведення внутрішніх аудитів;
- здійснення заходів щодо усунення виявлених Держфінінспекцією порушень і недоліків, установлених за результатами оцінки якості внутрішнього аудиту.
Враховуючи такі повноваження керівника міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, у випадку ненадання аудиторській групі інформації та документів, необхідних для проведення внутрішнього аудиту, потрібно насамперед поінформувати про це керівника міністерства для вжиття ним відповідних заходів.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону № 3166 до повноважень міністра належить притягнення до дисциплінарної відповідальності керівників державних підприємств, установ, організацій, що перебувають у сфері управління відповідного міністерства.
Таким чином, керівник підрозділу внутрішнього аудиту міністерства може ініціювати перед міністром притягнення осіб, винних у ненаданні аудиторській групі необхідних документів та інформації, до дисциплінарної відповідальності, у т. ч. звільнення таких осіб із займаних посад, а у випадку, якщо це керівник підприємства, - розірвання із ним контракту.
У разі виникнення обставин, які перешкоджають проведенню працівниками або керівником підрозділу внутрішнього аудиту їх обов'язків (наприклад, ненадання необхідної інформації та/або документів для проведення аудиту), працівники підрозділу або керівник підрозділу мають право письмово поінформувати про це Держфінінспекцію для дослідження нею зазначених обставин та здійснення заходів відповідно до законодавства (п. 14 Порядку № 1001).
Таким чином, державні аудитори мають право готувати запити та одержувати інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на підрозділ внутрішнього аудиту завдань у межах чинного законодавства. Також нормативно-правовими актами визначено низку заходів, які можуть вживатися внутрішніми аудиторами, у випадку ненадання зазначеної інформації та документів.
