КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
03.10.2014 р.
Справа N 875/202/14
Про визнання протиправною та скасування постанови
N 1379 від 30 вересня 2014 року в частині
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - Романчук О. М., суддів: Глущенко Я. Б., Шелест С. Б., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_3 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови N 1379 від 30 вересня 2014 року в частині, встановив:
02 жовтня 2014 року ОСОБА_3 звернувся до Київського апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії N 1379 від 30 вересня 2014 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12, ОСОБА_13" в частині відмови в реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі N 82 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року та про повернення внесеної ОСОБА_3 грошової застави.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що постанова Центральної виборчої комісії від 30 вересня 2014 року N 1379 "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12, ОСОБА_13" в частині відмови в реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 є протиправною, так як винесена на підставі висновку комісії щодо відсутності у документах, поданих позивачем для реєстрації кандидатом у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, обов'язкових елементів, зазначених у пунктах 1 та 2 частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV, що є порушенням п. 2 ч. 1, ч. 2 ст. 60 вказаного Закону.
Ухвалами судді Київського апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2014 року провадження у даній справі відкрито та призначено до розгляду на 03 жовтня 2014 року на 16 год. 00 хв.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
25 вересня 2014 року ОСОБА_3 на підставі п. 1 ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV було подано до Центральної виборчої комісії заяву про самовисування та реєстрацію останнього кандидатом у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі N 82 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, а також інші документи.
За результатами розгляду поданих документів постановою Центральної виборчої комісії від 30 вересня 2014 року N 1379 "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12, ОСОБА_13" позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом у народні депутати України у виборчому окрузі N 82.
Оскаржувана постанова Центральної виборчої комісії від 30 вересня 2014 року N 1379 в частині відмови в реєстрації позивача кандидатом у народні депутати України мотивована тим, що автобіографія ОСОБА_3 не містить відомостей щодо громадянства, а також заява ОСОБА_3 про самовисування датована іншим днем, ніж день її подання, а саме 26 вересня 2014 року, проте подані до Центральної виборчої комісії 25 вересня 2014 року, що є порушенням вимог п. 2 ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд виходить з наступного.
Положеннями ст. 76 Конституції України визначено, що народні депутати України обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років.
Відповідно до ч. 3 ст. 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати в разі відсутності документів, зазначених у ч. 1 ст. 54 чи ч. 1, 2 ст. 55 цього Закону.
Частиною 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV, встановлено, що Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред'явлення ним особисто одного із документів, передбачених п. 1 або п. 2 ч. 3 ст. 2 цього Закону, та отримання нею таких документів:
1) заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у депутати до Центральної виборчої комісії, із зобов'язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у виборах, а також із зобов'язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);
2) автобіографії кандидата в депутати, на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;
3) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кандидата у депутати відповідно до ст. 57 цього Закону;
4) документа про внесення грошової застави відповідно до ст. 56 цього Закону;
5) 4 фотографії кандидата розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
6) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата.
Відповідно до ч. 4 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV Центральна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій або частині другій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Під час розгляду справи встановлено, що 25 вересня 2014 року для реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 82 відповідно до ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV ОСОБА_3 подано документи, а Центральною виборчою комісією прийнято такі документи: заява про самовисування кандидатом у народні депутати України; автобіографія кандидата в депутати на паперовому носії та в електронному вигляді; документ про внесення грошової застави; 4 фотографії кандидата розміром 4 х 6 сантиметрів на паперовому носії та в електронному вигляді; ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата; передвиборна програма кандидата у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді.
Вказана обставина підтверджується наданою позивачем довідкою.
При цьому колегією суддів досліджено матеріали справи та встановлено, що в автобіографії про самовисування ОСОБА_3, яка датована 25.09.2014 року, не зазначено "щодо громадянства", а заява ОСОБА_3 про самовисування датована іншим днем, ніж день її подання, а саме 26 вересня 2014 року, проте подана до Центральної виборчої комісії 25 вересня 2014 року.
У відповідності до ч. 3 ст. 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV помилки і неточності, виявлені в поданих кандидатами на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Системний аналіз положень ч. 2 ст. 55, п. 2 ч. 1 ст. 60, ч. 3 ст. 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV свідчить про те, що однією з обставин, з якою закон пов'язує наявність підстав для відмови у реєстрації кандидатом у народні депутати України, є неподання визначених законом документів; у випадку ж наявності помилки і неточності у змісті поданого документа зазначене може бути усунено шляхом внесення відповідних виправлень та не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Таким чином, підставою для відмови в реєстрації позивача кандидатом у депутати міг бути факт неподання заяви про самовисування чи автобіографії, а не їх оформлення із порушенням вимог п. 2 ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року N 4061-IV.
Крім того, Європейський суд з прав людини у виборчих справах щодо інших країн, зокрема, у рішенні "Краснов та Скуратов проти Росії" від 19 липня 2007 року визначає поняття "надмірного формалізму", коли в документі відсутня якась назва або реквізит, це вважається органами влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документа. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною практикою факт позбавлення органами виконавчої влади заявника можливості приймати участь в виборах у зв'язку з можливим неподанням заявником точної інформації про свою зайнятість, через що в подібних правових ситуаціях суд вважає відсутнім розумне співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною метою.
Враховуючи викладене, зважаючи на обставини, встановлені на підставі доказів, досліджених під час судового розгляду справи, виходячи з необґрунтованості відмови Центральної виборчої комісії у реєстрації кандидату у народні депутати України ОСОБА_3 з мотивів, викладених у постанові від 30 вересня 2014 року N 1379, колегія суддів дійшла висновку про протиправність постанови Центральної виборчої комісії від 30 вересня 2014 року N 1379 "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12, ОСОБА_13" в частині відмови в реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі N 82 як такої, що прийнята за відсутності передбачених законом підстав та без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, що є підставою для її скасування у відповідній частині.
Вказана правова позиція висвітлена в постанові Вищого адміністративного суду України від 27 вересня 2014 року у справі N 875/66/14.
Таким чином, надавши оцінку встановленим у справі обставинам та доказам, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 8 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав у відповідача для прийняття оскаржуваного рішення, а тому вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
У відповідності до пунктів 1, 2 ч. 2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення; зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Керуючись ст. ст. 2, 7, 24, 159, 162, 163, 172, 177 КАС України, суд постановив:
Адміністративний позов ОСОБА_3 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови N 1379 від 30 вересня 2014 року в частині - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії N 1379 від 30 вересня 2014 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12, ОСОБА_13" в частині відмови в реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі N 82 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року та про повернення внесеної ОСОБА_3 грошової застави.
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя: О. М. Романчук
Судді:
Я. Б. Глущенко
С. Б. Шелест
