ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ПОСТАНОВА
24.09.2014 р. N 826/12803/14

Про скасування наказу в частині

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Келеберди В. І., суддів: Данилишин В. М., Качура І. А., при секретарі судового засідання Віруцькій О. В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Універсальної товарної біржі "Контрактовий дім УМВБ" до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, про скасування наказу в частині.

обставини справи:

Універсальна товарна біржа "Контрактовий дім УМВБ" звернулась до суду з позовом до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, про скасування п. 1 наказу N 296 від 11.04.2014 "Про утворення конкурсної комісії".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскарженим наказом з порушенням порядку реалізації до складу конкурсної комісії введено громадян, які не є державним службовцями і, відповідно, не можуть виконувати обов'язки, покладені чинним законодавством на службову особу центрального органу виконавчої влади.

Відповідач - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України - заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у письмових запереченнях, які долучено до матеріалів справи, з якого вбачається, що оскаржуваний наказ затверджено на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 N 1064, якою затверджено Порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, яка не містить вимоги, що до складу конкурсного комітету мають входити лише державні службовці. Згідно згадуваної постанови Міністр енергетики та вугільної промисловості України наділений повноваженнями щодо самостійного визначення кола осіб, що можуть входити до складу комісії.

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Міністерство економічного розвитку України - заперечувала проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у письмових запереченнях, які долучено до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва встановив:

Наказом Міністра енергетики та вугільної промисловості України від 11.04.2014 N 296 "Про утворення конкурсної комісії" на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 N 1064 "Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу" та з метою проведення конкурсу з визначення бірж, які мають право на організацію та проведення відповідних аукціонів, утворено конкурсну комісію з визначення біржі для організації та проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, у тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення, згідно з додатком.

Як вбачається зі змісту додатка до вказаного наказу до складу конкурсної комісії включено наступних осіб:

- заступника директора департаменту - начальника відділу альтернативних видів палива, координації діяльності та функціонування торфовидобувних підприємств, балансів торфу і виробництва торфопродукції Департаменту з питань виробництва традиційних та альтернативних видів палива Міністерства енергетики та вугільної промисловості (голова комісії);

- радника Міністра енергетики та вугільної промисловості (за згодою);

- головного спеціаліста відділу методології функціонування та моніторингу діяльності підприємств нафтогазового комплексу Департаменту з питань виробництва традиційних та альтернативних видів палива Міністерства енергетики та вугільної промисловості (секретар комісії);

- завідувача сектору з питань запобігання та протидії корупції Міністерства енергетики та вугільної промисловості;

- начальника управління обліку нафти і нафтопродуктів та логістики НАК "Нафтогаз України" (за згодою);

- голову правління ПАТ "Укргазвидобування" (за згодою);

- начальника відділу реалізації природного і скрапленого газу управління з продажу нафти, газу та продуктів нафто- і газопереробки ПАТ "Укрнафта" (за згодою);

- заступника начальника управління - начальника відділу забезпечення структурних перетворень та розвитку реального сектору економіки юридичного департаменту Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (за згодою);

- заступника начальника відділу зведеного аналізу та планування розвитку реального сектору економіки управління розвитку ринків департаменту розвитку реального сектору економіки Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (за згодою).

Судом встановлено та сторонами не заперечується, що радник Міністра енергетики та вугільної промисловості, начальник управління обліку нафти і нафтопродуктів та логістики НАК "Нафтогаз України", голова правління ПАТ "Укргазвидобування", начальник відділу реалізації природного і скрапленого газу управління з продажу нафти, газу та продуктів нафто- і газопереробки ПАТ "Укрнафта" не є державними службовцями Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.

Вирішуючи адміністративну справу по суті, суд виходить з того, що обґрунтованість оскаржуваного наказу, а отже, і вмотивованість позовної заяви, полягає у визначенні відповідності прийнятого рішення наданим відповідачу повноваженням, при цьому з обов'язковим встановленням законності його змісту з приписами законів України "Про центральні органи виконавчої влади", "Про державну службу", якими визначено спеціальний порядок призначення осіб, що безпосередньо виконують завдання і функції держави.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одночасно вони є і вимогами для суб'єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускається бездіяльності.

Універсальна товарна біржа "Контрактовий дім УМВБ", відповідно до статуту, створена з метою виконання функцій товарної біржі в розумінні, визначеному для цього терміна в Законі України "Про товарну біржу".

З матеріалів справи вбачається, що за результатами розгляду поданих відповідно до пункту 12 Порядку організації та проведення біржових аукціонів, документів конкурсною комісією прийнято рішення стосовно допуску і участі Позивача в конкурсах, тобто позивач є суб'єктом правовідносин, які регулюються конкурсною комісією, склад якої затверджено оскарженим наказом.

Механізм організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу на внутрішньому ринку, в тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення, визначено постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 N 1064 "Порядок організації та проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу" (далі - Порядок).

Відповідно до п. 4 Порядку для організації та проведення аукціонів Міненерговугілля проводить конкурс з визначення бірж, які мають право на організацію та проведення відповідних аукціонів (далі - конкурс), визначає за результатами конкурсу переможців і укладає з ними договір про організацію та проведення аукціонів (далі - договір).

Згідно із п. 6 Порядку для проведення конкурсу Міненерговугілля утворює конкурсну комісію (далі - комісія) у складі не менше семи осіб, з яких дві особи є представниками Мінекономрозвитку.

Отже, Порядком визначено лише кількісний склад такої комісії, а саме 2 особи - представники Мінекономрозвитку, інші - представники Міенерговугілля.

Заперечуючи позовні вимоги, відповідач зазначає, що Міністр керувався особистими міркуваннями при визначенні кола осіб, які можуть входити до складу комісії.

Згідно з положеннями Конституції України систему органів виконавчої влади складають Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, а також місцеві державні адміністрації, які здійснюють виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі (пункт 15 частини першої ст. 106, частина перша статті 113, частина перша статті 118).

Закон України "Про центральні органи виконавчої влади" і Указ Президента України від 06.04.2011 N 382/2011 "Про Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України" передбачають, що для забезпечення діяльності міністерства діють, зокрема: колегія міністерства і інші консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи міністерства; апарат міністерства; патронатна служба міністра.

Відповідно до частин 1 та 7 статті 14 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" для підготовки рекомендацій щодо виконання завдань міністерства може утворюватися колегія міністерства як консультативно-дорадчий орган; для розгляду наукових рекомендацій та проведення фахових консультацій з повних питань діяльності у міністерстві можуть утворюватися інші постійні або тимчасові консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи.

Колегія міністерства утворюється у складі Міністра (голова колегії), першого заступника та заступників Міністра за посадою, і у разі потреби до складу колегії Міненерговугілля України можуть включатися керівники структурних підрозділів апарату Міненерговугілля, а також у встановленому порядку інші особи (пункт 11 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України).

Колегія міністерства діє відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Типового положення про колегію міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади і місцевої державної адміністрації" від 02.10.2003 N 1569.

Призначення консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів міністерства пов'язане з розглядом наукових рекомендацій та проведенням консультацій (частина 3 пункту 11 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України). Міністр наділений повноваженнями щодо визначення на власний розсуд персонального складу виключно консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів міністерства.

Вимоги чинного законодавства не передбачають передачу та/або делегування безпосередніх повноважень центрального органу державної виконавчої влади, в тому числі щодо проведення конкурсу з визначення бірж, визначення результатів цього конкурсу, консультативним і дорадчим органам з огляду на їх рекомендаційно-консультаційний характер діяльності.

Конкурсна комісія з визначення бірж, затверджена спірним наказом, не є консультативним, дорадчим чи іншим допоміжним органом міністерства в розумінні Закону України "Про центральні органи виконавчої влади".

Відповідно з п. 9 Порядку основними функціями комісії є: 1) визначення мети проведення конкурсу; 2) визначення дати проведення конкурсу; 3) опублікування інформації про проведення конкурсу; 4) визначення учасників конкурсу; 5) розгляд поданих документів та оцінка учасників конкурсу; 6) визначення переможця конкурсу; 7) складення та затвердження протоколу про результати проведення конкурсу.

З системного аналізу викладеного вбачається, що конкурсна комісія, склад якої затверджено оскаржуваним наказом, створена з метою організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу на внутрішньому ринку, в тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення, тобто виконання окремих функцій з реалізації державної політики у вугільно-промисловому та нафтогазовому комплексах.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України (далі - міністерства) та інші центральні органи виконавчої влади.

Міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики.

Указом Президента України від 06.04.2011 N 382/2011 "Про Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України" визначено, що Міненерговугілля є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному та нафтогазовому комплексах (далі - паливно-енергетичний комплекс). Міненерговугілля України очолює Міністр, який призначається на посаду за поданням Прем'єр-міністра України і звільняється з посади Президентом України.

Повноваження Міністра як керівника Міненерговугілля України визначені п. 10 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, з системного аналізу яких вбачається, що Міністр здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені у встановленому порядку територіальні органи.

Пунктом 7 Порядку визначено, що персональний склад комісії та голова комісії затверджуються Міненерговугіллям.

Отже, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України є органом державної влади, основним завдання якого є формування та реалізація державної політики в паливно-енергетичному комплексі, у тому числі через діяльність конкурсної комісії.

Оскільки конкурсна комісія реалізує повноваження Міненерговугілля, яке є суб'єктом владних повноважень у сфері публічних правовідносин, отже, приймаючи відповідне рішення, конкурсна комісія фактично реалізує волю держави, а члени конкурсної комісії при прийнятті рішення виконують роль державного органу.

Законом України "Про державну службу" встановлено особливий порядок прийняття та проходження служби для осіб, на яких покладено виконання функцій держави, як то: проходження спеціальної перевірки при прийнятті на службу, обмеження, пов'язані з проходженням державної служби, та фінансовий контроль.

З матеріалів справи вбачається та відповідачем не заперечується, що останнім не досліджувалась кадрова документація членів конкурсної комісії при прийнятті оскарженого наказу, тобто питання кваліфікації, відсутності обмежень, пов'язаних з виконанням функцій держави, при прийнятті оскарженого наказу не досліджувалось.

Оскарженим наказом до складу конкурсної комісії включено осіб, які не є державними службовцями, отже, фактично осіб приватного права наділено повноваженнями щодо здійснення державної регуляторної політики у сфері енергетики та вугільної промисловості.

Проте чинне законодавство не наділяє Міністра як керівника міністерства правом делегувати владні повноваження міністерства суб'єктам приватного права.

Повноваження Міненерговугілля на утворення конкурсної комісії підлягає законодавчим обмеженням та реалізується з неухильним дотриманням порядку, встановленого законом, адже члени конкурсної комісії, реалізуючи завдання і функції центрального органу державної виконавчої влади, фактично виконують завдання та функції держави і для таких осіб встановлено особливий порядок прийняття та проходження служби, визначений Законом України "Про державну службу".

Недотримання особливого порядку прийняття особи на службу або порушення визначених згадуваним Законом обмежень, на думку суду, унеможливлює виконання такою особою завдань та функцій держави (центрального органу виконавчої влади).

Крім того, введення до складу конкурсної комісії інших осіб (недержавних службовців), на думку суду, містить корупційну складову, оскільки при вирішенні питання про включення суб'єктів приватного права до складу комісії такі особи не проходили спеціальну перевірку та не перевірялось питання відсутності обмежень, пов'язаних з виконанням функцій держави. І такі суб'єкти приватного права наділені відповідачем повноваженнями щодо здійснення регуляторної функції та визначення прав та обов'язків інших господарюючих суб'єктів у правовідносинах паливно-енергетичного комплексу.

Підсумовуючи викладене, покладення оскарженим наказом виконання функцій держави на осіб (членів конкурсної комісії), які не перебувають на державній та не є державними службовцями Мінпаливвугілля, суперечить законам України "Про центральні органи виконавчої влади", "Про державну службу".

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно із частиною першою статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва, з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з аналізу положень чинного законодавства та доказів, наявних у матеріалах справи, вважає адміністративний позов Універсальної товарної біржі "Контрактовий дім УМВБ" таким, що підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати п. 1 наказу Міністра енергетики та вугільної промисловості України N 296 від 11.04.2014 "Про утворення конкурсної комісії".

Постанова набирає законної сили в строки та порядку, встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: В. І. Келеберда

Судді:

В. М. Данилишин

І. А. Качур