ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
10.09.2014 N К/800/45732/13
Про визнання недійсним та скасування припису
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого - судді Голяшкіна О. В. (доповідач), суддів - Заяць В. С., Стрелець Т. Г., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 16 травня 2013 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 05 серпня 2013 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Адалар" до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі, Головного інспектора відділу контролю за будівництвом об'єктів, якості будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі ОСОБА_2 про визнання недійсним та скасування припису, встановив:
У лютому 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю "СК Адалар" звернулося до суду з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі та Головного інспектора відділу контролю за будівництвом об'єктів, якості будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі ОСОБА_2, в якому просило визнати недійсним та скасувати припис від 14 лютого 2013 року N 6/ю, винесеного головним інспектором відділу контролю за будівництвом об'єктів, якості будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про незаконність оскаржуваного припису та його прийняття відповідачем з перевищенням наданих повноважень.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 16 травня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 05 серпня 2013 року, адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано припис від 14 лютого 2013 року N 6/ю про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, який видано Товариству з обмеженою відповідальністю "СК "Адалар" головним державним інспектором відділу контролю за будівництвом об'єктів, якості будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в місті Севастополі.
При винесенні рішень суди першої та апеляційної інстанції виходили із протиправності дій відповідача щодо винесення оскаржуваного припису через їх невідповідність Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року N 553.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Заперечення на касаційну скаргу не надходили.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 26 листопада 2012 року головним державним інспектором відділу контролю за будівництвом об'єктів, якістю будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду інспекції ДАБК у м. Севастополі ОСОБА_2 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Адалар", за результатами якої складено акт від 26 листопада 2012 року, згідно якого при проведенні перевірки встановлено, що замовниками будівництва ПП "Морський Клуб", ОК ЖБК "Советський" зареєстрована в Інспекції ДАБК у м. Севастополі декларація про початок виконання будівельних робіт від 03 вересня 2012 року СТ N 08312155718; встановлено, що на об'єкті здійснюються будівельні роботи з будівництва другого поверху багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1; проект шифр 0339120 розроблений СФДНДДПВІ, позитивний експертний звіт від 03 березня 2006 року N Є-22/2006; встановлено, що будівельні роботи виконуються з відхиленням від проектної документації, що є порушенням ст. 27 Закону України "Про архітектурну діяльність", ДБНу А.3.1.-52-9 "Організація будівельного виробництва", п. 11 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертиз, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року N 560.
22 січня 2013 року головним державним інспектором відділу контролю за будівництвом об'єктів, якістю будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду інспекції ДАБК у м. Севастополі ОСОБА_2 видано припис N 6/ю про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким зобов'язано зупинити будівельні роботи на об'єкті: будівництво багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1; усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та надати до Інспекції проектну документацію, що відповідає вимогам законодавства України, затвердженим містобудівним умовам, державним нормам, стандартам і правил до 28 лютого 2013 року.
14 лютого 2013 року головним державним інспектором відділу контролю за будівництвом об'єктів, якістю будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду інспекції ДАБК у м. Севастополі ОСОБА_2 видано припис N 6/ю про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким зобов'язано зупинити виконання будівельних робіт на об'єкті: "Будівництво багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1"; усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та надати до Інспекції проектну документацію, що відповідає вимогам законодавства України, затвердженим містобудівним умовам, державним нормам, стандартам і правил до 14 квітня 2013 року.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року N 553 затверджений Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності (далі - Порядок N 553).
Відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п. 11 Порядку N 553 посадові особи інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів та до об'єктів, що підлягають обов'язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.
Як передбачено у п. п. 16, 17, 19 Порядку N 553, за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком; у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в інспекції, а інший надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Припис підписується посадовою особою інспекції, яка провела перевірку.
Відповідно до ч. ч. 7, 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (у редакції, чинній на момент проведення перевірки та винесення оскаржуваного припису) на підставі акта, який складено за результатами здійснення планового заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Отже, припис є письмовою вимогою органу державного нагляду (контролю) до суб'єкта господарювання щодо усунення допущених порушень вимог законодавства та зупинення дій (бездіяльності), які потягли ці порушення. Підставою для винесення припису є виявлення порушень вимог законодавства за результатами проведеної перевірки.
Із матеріалів справи вбачається та судами встановлено, що відповідачем в ході проведення 26 листопада 2012 року перевірки позивача встановлений факт виконання будівельних робіт з відхиленням від проектної документації, що є порушенням ст. 27 Закону України "Про архітектурну діяльність", ДБН А.3.1.5.-2009 "Організація будівельного виробництва", затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 25 грудня 2009 року N 689 (зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 31 серпня 2010 року N 334, від 25 травня 2011 року N 53), п. 11 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертиз, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року N 560.
Вказані обставини є належними підставами для винесення припису щодо зупинення виконання будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, та усунення допущених порушень шляхом коригування проектної документації відповідно до вимог чинного законодавства, зі встановленням строку усунення цих порушень та надання інспекції відповідних відомостей щодо вжитих заходів.
Як вбачається зі змісту оскаржуваного припису від 14 лютого 2013 року N 6/ю, він винесений за результатами перевірки, проведеної 26 листопада 2012 року, містить вимоги щодо усунення виявлених порушень. Обставин щодо необґрунтованості та безпідставності вказаного припису судами попередніх інстанцій не встановлено.
Факт винесення оскаржуваного припису як повторного, в межах дії припису від 22 січня 2013 року N 6/ю, не свідчить про його незаконність або необґрунтованість; доказів усунення виявлених порушень на момент винесення припису від 14 лютого 2013 року позивачем не надано; у оскаржуваному приписі встановлений більш тривалий термін виконання вимог щодо усунення порушень, а тому становище позивача не погіршується.
Враховуючи викладене суди першої та апеляційної інстанції прийшли до помилкових висновків про наявність підстав для задоволення позову, з урахуванням встановлених судами попередніх інстанцій обставин в заявленому позові необхідно відмовити.
Відповідно до ст. 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновків, що обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанції при ухваленні судових рішень порушили норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення необґрунтованих рішень, які підлягають скасуванню з винесенням нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд постановив:
Касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 16 травня 2013 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 05 серпня 2013 року скасувати та ухвалити нове рішення.
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Адалар" відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
