МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
02.02.2015 N 31-07010-04-3/3286
Кабінету Міністрів України
Профспілці працівників освіти і науки України
Щодо скасування положень окремих законодавчих актів
Міністерство фінансів України на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 23.01.2015 N 2091/1/1-15 розглянуло звернення Профспілки працівників освіти і науки України щодо скасування п. 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", пп. 5 п. 63 Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" та відновлення попередньої редакції окремих Законів України, змінених Законом України від 28.12.2014 N 76 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України", у частині законодавчих актів з питань освіти і доповідає.
Норми щодо реалізації окремих положень Законів України "Про вищу освіту", "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", "Про дошкільну освіту", "Про професійно-технічну освіту" відповідно до пункту 26 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів.
Відповідно до частини другої статті 4 Бюджетного кодексу України бюджетна система України і Державний бюджет України встановлюються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України. Якщо іншим нормативно-правовим актом бюджетні відносини визначаються інакше, ніж у цьому Кодексі, застосовуються відповідні норми цього Кодексу. Виключно законом про Державний бюджет України визначаються надходження та витрати Державного бюджету України.
У Законі України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" визначені норми аналогічні нормам, встановленим пунктом 26 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України.
Також необхідно зазначити, що статтею 95 Конституції України встановлено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
У Рішенні від 25 січня 2012 року N 3-рп/2012 Конституційний Суд України зазначив, що в аспекті конституційного подання положення статті 1, частин першої, третьої статті 95 Конституції України у системному зв'язку з положеннями статті 3, частини першої статті 17, частини третьої статті 22, статей 46, 48 Основного Закону України треба розуміти так, що однією з ознак України як соціальної держави є забезпечення загальносуспільних потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України, виходячи з фінансових можливостей держави, яка зобов'язана справедливо і неупереджено розподіляти суспільне багатство між громадянами і територіальними громадами та прагнути до збалансованості бюджету України. При цьому рівень державних гарантій права на соціальний захист має відповідати Конституції України, а мета і засоби зміни механізму нарахування соціальних виплат та допомоги - принципам пропорційності і справедливості.
У цьому ж рішенні Конституційним судом зазначено, що в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов'язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах.
Конституційним судом вирішено, що порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, регулює Кабінет Міністрів України відповідно до Конституції та законів України.
Таким чином, підстав для скасування п. 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", пп. 5 п. 63 Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" та відновлення попередньої редакції окремих законів України, змінених Законом України від 28.12.2014 N 76 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України", немає.
Одночасно повідомляємо, що відповідно до чинного порядку співпраці із соціальними партнерами підготовлені проекти рішень Уряду будуть погоджуватися із Спільним представницьким органом об'єднань профспілок.
Заступник Міністра - керівник апарату В. Матвійчук