ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
ПОСТАНОВА
18.08.2014 р.
Справа N 826/6735/14
Про визнання протиправним та скасування розпорядження
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді - Кузьменка В. А., за участю секретаря - Калужського Д. О., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність" до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради, про визнання протиправним та скасування розпорядження.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Громадська організація "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність" (далі по тексту - позивач, ГО "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність") звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради, в якій просила: 1) визнати комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в місті Києві, затверджену розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13 грудня 2013 року N 2251, розроблену без врахування вимог пункту 1.6 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Мінрегіону від 21 жовтня 2011 N 244, протиправною; 2) визнати комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в місті Києві, затверджену розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13 грудня 2013 року N 2251, якою відображені не місця розміщення, а пропозиції щодо можливості розміщення тимчасових споруд на території міста Києва протиправними; 3) скасувати розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13 грудня 2013 року N 2251 "Про затвердження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в місті Києві".
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 травня 2014 року відкрито провадження в адміністративній справі N 826/6735/14, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02 червня 2014 року замінено первинного відповідача - Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради, належним відповідачем - Виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) (далі по тексту - КМДА) та залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (далі по тексту - третя особа, Департамент містобудування та архітектури).
В судовому засіданні 11 серпня 2014 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представник третьої особи проти задоволення адміністративного позову заперечив; відповідач свого представника до суду не направив.
Відповідно до частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи неприбуття представника відповідача та положення частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, беручи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, в судовому засіданні 11 серпня 2014 року суд ухвалив перейти до розгляду справи в письмовому провадженні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив:
Пунктом 1 розпорядження КМДА від 13 грудня 2013 року N 2251 "Про затвердження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві" відповідно до законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про столицю України - місто-герой Київ", "Про благоустрій населених пунктів", статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року N 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за N 1330/20068, рішення Київської міської ради від 20 вересня 2012 року N 70/8354 "Про затвердження Міської цільової програми створення та впровадження Містобудівного кадастру міста Києва на 2013 - 2015 роки", на виконання пункту 1 рішення Київської міської ради від 28 лютого 2013 року N 97/9154 "Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві", з метою вирішення питань розміщення та функціонування тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території м. Києва, в межах функцій органу місцевого самоврядування, затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві, що додається (далі по тексту - Комплексна схема).
Позивач вважає вказане розпорядження протиправним, оскільки не забезпечив розроблення Комплексної схеми, яка б відповідала вимогам пунктів 1.5, 1.6 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року N 244 (ненадання переможцями процедури закупівлі з розроблення Комплексної схеми дозволів або ліцензій на провадження певного виду господарської діяльності, неправильне визначення предмета закупівлі) та затвердив схему пропозицій щодо можливості і умов розміщення ТС на території м. Києва, розроблення якої не потребує наявності відповідного кваліфікаційного сертифіката або ліцензії.
Відповідач та третя особа письмового заперечення проти адміністративного позову до суду не надали.
Окружний адміністративний суд міста Києва, частково погоджується із позовними вимогами ГО "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність", виходячи з наступних мотивів.
Відповідно до пункту 1 рішення Київської міської ради від 28 лютого 2013 року N 97/9154 "Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві" доручено КМДА завершити розробку Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві з урахуванням будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою до 01 грудня 2013 року.
Замовником робіт з розроблення Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві визначено Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Доручено замовнику в термін до 01 жовтня 2013 року подати Комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві на затвердження у встановленому порядку.
Суд неодноразово зобов'язував відповідача надати належним чином засвідчену копію Комплексної схеми, однак, станом на день вирішення спору, відповідач належним чином засвідчену копію Комплексної схеми надав.
Третьою особою долучено до матеріалів справи Комплексну схему на електронному носії (2 CD-диски).
Відповідно до частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
На виконання частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року N 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі по тексту - Порядок).
За визначенням пунктів 1.3, 1.4 Порядку тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі по тексту - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту; комплексна схема розміщення ТС - схема розміщення ТС на території населеного пункту або його частині.
Пункт 1.5 Порядку встановлює, що Комплексна схема розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту - являє собою текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.
Відповідно до пункту 1.6 Порядку визначено, що Комплексна схема розміщення ТС та архітип розробляються за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради суб'єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджуються рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. Розроблення комплексної схеми розміщення ТС та архітипу здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.
Таким чином, наведені норми Порядку Комплексна схема повинна складатись із текстових та графічних матеріалів, якими визначаються місця розташування ТС, та має бути розроблена за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством, суб'єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат.
Відповідно до частини першої статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Частина четверта статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Разом з тим, відповідач не надав суду:
1) доказів, які б вказували, що Комплексна схема, затверджена розпорядженням КМДА від 13 грудня 2013 року N 2251 "Про затвердження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві" складається із текстових та графічних матеріалів, якими визначаються місця розташування ТС; з текстових матеріалів Комплексної схеми, наданої в електронному вигляді третьою особою, вбачається, що розроблена Комплексна схема визначає місця можливого розміщення ТС, що не відповідає пункту 1.5 Порядку;
2) доказів, які б підтверджували, що Комплексна схема розроблена суб'єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, зокрема матеріали справи не місять відповідної ліцензії суб'єкта господарювання на виконання проектних робіт, або кваліфікаційного сертифіката архітектора, що суперечить приписам пункту 1.6 Порядку.
Крім того, на підставі відомостей офіційного загальнодержавного веб-порталу "Державні закупівлі" судом встановлено, що на виконання рішення Київської міської ради від 28 лютого 2013 року N 97/9154 "Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві" замовником робіт з розроблення Комплексної схеми - Департамент містобудування та архітектури, проведено процедуру закупівлі шляхом відкритих торгів на закупівлю послуг щодо обробляння даних, розміщування інформації на веб-вузлах, щодо програмного застосування та інші послуги щодо забезпечення інформаційно-технологічною інфраструктурою (розробка комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності):
Лот N 1. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Голосіївського району м. Києва;
Лот N 2. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Дарницького району м. Києва;
Лот N 3. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Деснянського району м. Києва;
Лот N 4. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Дніпровського району м. Києва;
Лот N 5. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Оболонського району м. Києва;
Лот N 6. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Печерського району м. Києва;
Лот N 7. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Подільського району м. Києва;
Лот N 8. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Святошинського району м. Києва;
Лот N 9. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Солом'янського району м. Києва;
Лот N 10. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності на території Шевченківського району м. Києва.
Переможцями торгів визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРРА ПРОДЖЕКТ" Комунальна організація виконавчого органу Київської міськради (Київської міськдержадміністрації) "Інститут Генерального плану міста Києва" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Бетоніндустріяпроект".
У той же час, із документації конкурсних торгів щодо проведення процедури закупівлі відкритих торгів на закупівлю: код 63.11.1 за ДК 016-2010, яка розміщена на офіційного загальнодержавного веб-порталу "Державні закупівлі" (https://tender.me.gov.ua/EDZFrontOffice/menu/uk/purchaseResultSearch/announce_detail/announce_detail?id=1681907703), вбачається, що в кваліфікаційних критеріях до учасників не передбачено наявності у них ліцензії суб'єкта господарювання на виконання проектних робіт, та не передбачається надання таких документів учасниками торгів; у свою чергу відповідач та третя особа не надали доказів, що переможці торгів мають ліцензії суб'єкта господарювання на виконання проектних робіт.
Наведене вказує, що Комплексна схема не відповідає вимогам пунктів 1.5 та 1.6 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року N 244, відповідно, відповідач не мав правових підстав затверджувати таку Комплексну схему спірним розпорядженням.
Таким чином розпорядження КМДА від 13 грудня 2013 року N 2251 "Про затвердження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві" є протиправним та підлягає скасуванню.
При вирішенні спору судом враховано наявність у спірному розпорядженні пунктів 2 - 5, однак вказані пункти є похідними від пункту 1, яким безпосереднього затверджено Комплексну схему, а тому скасування такого розпорядження у повному обсязі узгоджується із викладеним вище.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, КМДА не доведено правомірність та обґрунтованість оскаржуваного розпорядження з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, однак, виходячи з формулювання позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ГО "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність" у цій частині підлягає задоволенню.
Разом з тим, формулювання позовних вимог щодо визнання Комплексної схеми такою, що розроблена без врахування вимог пункту 1.6 Порядку та такою, що відображає пропозиції щодо можливості розміщення тимчасових споруд на території міста Києва, не дає суду підстав для їх задоволення, оскільки такі висновки вже містяться у мотивувальній частині постанови, а скасування оскаржуваного розпорядження є достатнім способом захисту прав позивача.
Згідно з частиною третьою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд постановив:
1. Адміністративний позов Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність" задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13 грудня 2013 року N 2251 "Про затвердження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві".
3. В іншій частині адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В. А. Кузьменко