ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. КИЄВА

ПОСТАНОВА
30.09.2014

Справа N 761/8760/14-а

Провадження N 2-а/761/220/2014

Про визнання розпоряджень нечинними з моменту їх прийняття

Шевченківський районний суд м. Києва в складі: головуючого - судді Волокітіної Н. Б., при секретарі - Михнюк В. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київської міської державної адміністрації, треті особи - Житлово-експлуатаційний кооператив "Теремки-2", Житлово-будівельний кооператив "Буревісник-3", Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Науковець", Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сердолік", Приватне підприємство "Компанія ФАХ", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, Публічне акціонерне товариство "Київенерго", Публічне акціонерне товариство "Акціонерна компанія "Київводоканал", ОСОБА_13, ОСОБА_14, Житлово-будівельний кооператив "Хімікат", Житлово-будівельний кооператив "Хімік - 17", Житлово-будівельний кооператив "Хімік - 18", Житлово-будівельний кооператив "Кристал - 22", ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, про визнання тарифів такими, що порушують вимоги закону, скасування рішень про підвищення тарифів, визнання розпоряджень незаконними і нечинними з моменту прийняття та за позовом третіх осіб з самостійними вимогами ОСОБА_23 та Житлово-будівельного кооперативу "Ремонтник" до Київської міської державної адміністрації про визнання розпоряджень нечинними з моменту їх прийняття, встановив

В січні 2007 року позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, який в ході розгляду справи неодноразово змінював, про визнання тарифів такими, що порушують вимоги закону, скасування рішень про підвищення тарифів, визнання незаконними та нечинними розпорядження Київської міської державної адміністрації (далі - КМДА) N 640 від 30 травня 2007 року "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води"; N 641 від 30 травня 2007 року "Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та внесення змін до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 N 748"; N 642 від 30 травня 2007 року "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води"; N 643 від 30 травня 2007 року "Про затвердження тарифів на теплову енергію".

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що дії відповідача щодо підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги не відповідають вимогам п. п. 1, 6 ч. 1 ст. 6, п. 2 ч. 1 ст. 20, п. п. 3, 4, 5, 7 ч. 1 ст. 30, ч. ч. 2, 3 ст. 31 та ч. 5 ст. 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Також в позовній заяві позивач зазначив, що вищевказані розпорядження підлягали державній реєстрації, однак не були зареєстровані, у зв'язку з чим вони підлягають визнанню незаконними і нечинними з моменту їх прийняття.

Треті особи з самостійними вимогами ОСОБА_23 та ЖБК "Ремонтник" звернулися до суду з позовами, в яких також просили визнати розпорядження КМДА N 640, N 641, N 642, N 643 від 30.05.2007 року нечинними з моменту прийняття.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1, треті особи на стороні позивача та їх представники позовні вимоги ОСОБА_1 та третіх осіб з самостійними вимогами підтримали, просили їх задовольнити.

Представник відповідача КМДА та треті особи на стороні відповідача в судовому засіданні заперечували проти позову ОСОБА_1 та проти позову третіх осіб з самостійними вимогами ОСОБА_23 та ЖБК "Ремонтник".

В ході розгляду справи в якості третіх осіб без самостійних вимог було залучено ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_22.

Вислухавши пояснення сторін, представників сторін, третіх осіб та представників третіх осіб, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного.

Перевіряючи обставини справи, судом встановлено, що 30.05.2007 року Київською міською державною адміністрацією були прийняті розпорядження N 640 "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води"; N 641 "Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та внесення змін до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 N 748"; N 642 "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води"; N 643 "Про затвердження тарифів на теплову енергію".

Так, розпорядженням КМДА N 640 від 30.05.2007 року "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води" погоджено розроблені ВАТ "АК "Київводоканал" та введено в дію з 01.12.2006 року тарифи на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення холодної та гарячої води, які виробляються ВАТ "АК "Київводоканал"; тарифи на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведенні холодної та гарячої води виробникам та виконавцям цих послуг для здійснення розрахунків з населенням.

Розпорядженням КМДА N 641 від 30.05.2007 року "Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та внесення змін до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 N 748" внесено з 01.12.2006 року зміни до розпорядження КМДА від 19.05.2000 року N 748 "Про встановлення розмірів квартирної плати та плати (для приватних квартир) за утримання будинків і прибудинкових територій в м. Києві".

Пунктом 2 зазначеного розпорядження визначено коефіцієнт підвищення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, встановлених розпорядженням КМДА від 19.05.2000 року N 748, які надаються підприємствами та організаціями комунальної форми власності для жилих будинків згідно з додатком, в розмірі 1.9.

Пунктом 5 розпорядження КМДА N 641 визнані такими, що втратили чинність, розпорядження КМДА від 30 жовтня 2006 року N 1574 "Про впорядкування розмірів квартирної плати та плати за утримання будинків та прибудинкових територій"; від 30 листопада 2006 року N 1703 "Про впорядкування розмірів квартирної плати та плати за утримання окремих типів будинків та їх прибудинкових територій"; від 15 грудня 2006 року N 1785 "Про впорядкування розмірів квартирної плати та плати за утримання окремих типів будинків та їх прибудинкових територій"; від 15 грудня 2006 року N 1787 "Про внесення змін до розпорядження КМДА від 30 жовтня 2006 року N 1574"; від 27 січня 2007 року N 69 "Про внесення змін до розпоряджень КМДА від 30 листопада 2006 року N 1703 та від 15 грудня 2006 року N 1785"; від 12 лютого 2007 року N 141 "Про внесення змін до розпоряджень КМДА від 19 травня 2000 року N 748 та від 30 жовтня 2006 року N 1574".

Розпорядженням КМДА N 642 від 30 травня 2007 року "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води" встановлено тарифи на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води виробникам та виконавцям цих послуг комунальної форми власності для здійснення розрахунків з населенням та погоджені на цьому рівні тарифи на зазначені послуги підприємствам-виробникам, в тому числі ЗАТ "ЕК "Укр-Кан Пауер" (АК "Дарницька ТЕЦ") та АК "Київенерго" (в частині теплових пунктів, що знаходяться на балансі) і виконавцям цих послуг інших форм власності, та введено в дію з 01 грудня 2006 року.

Згідно пункту 11 даного розпорядження визнані такими, що втратили чинність, розпорядження КМДА від 30 жовтня 2006 року N 1577 "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води"; від 15 грудня 2006 року N 1784 "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення та постачання холодної і гарячої води та водовідведення холодної і гарячої води", від 15 грудня 2006 року N 1786 "Про затвердження, погодження змін до розпоряджень КМДА від 30 жовтня 2006 року N 1575, від 30 жовтня 2006 року N 1576 та від 30 жовтня 2006 року N 1577" та від 12 лютого 2007 року N 144 "Про внесення змін та доповнень до розпорядження КМДА від 30 жовтня 2006 року N 1577".

Розпорядження КМДА N 643 від 30 травня 2007 року "Про затвердження тарифів на теплову енергію" з метою упорядкування нормативно-правових актів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) щодо запровадження тарифів на житлово-комунальні послуги та реалізації власних (самоврядних) повноважень затверджено тарифи на теплову енергію, що виробляється АК "Київенерго" та ЗАТ "ЕК "Укр-Кан Пауер" (АК "Дарницька ТЕЦ") для відпуску балансоутримувачам теплових пунктів, в тому числі житлово-експлуатаційним організаціям, житлово-будівельним кооперативам, об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим балансоутримувачам жилих будинків усіх форм власності, для вироблення/створення комунальних послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води населенню.

В розпорядженні також зазначено, що тарифи, зазначені в пункті 1 цього розпорядження, враховують вартість теплової енергії, виробленої на ТЕЦ, витрати на виробництво теплової енергії на котельнях, вартість транспортування до теплових пунктів, а в інших випадках - до межі балансової належності та витрати на постачання юридичним особам. В тарифах на теплову енергію, затверджених цим розпорядженням, враховані 2,7 % коштів, що самостійно перераховуються теплопостачальними підприємствами до Фонду для фінансування впровадження (придбання, встановлення, їх повірки, ремонту) будинкових приладів обліку витрачання і регулювання споживання теплової енергії на опалення і гаряче водопостачання (п. п. 2, 3 розпорядження).

Вказані розпорядження стосуються встановлення, змін чи погоджень тарифів на житлово-комунальні послуги для фізичних осіб, що проживають в м. Києві, а тому вони можуть впливати на права, свободи та інтереси позивача в зв'язку з чим він має право звернутися до суду за своїм захистом.

Підставою для визнання оскаржуваних розпоряджень незаконними та нечинними, позивач ОСОБА_1 та треті особи з самостійними вимогами зазначають те, що дані розпорядження не пройшли необхідну реєстрацію в органах Міністерства юстиції України.

Відповідно до п. 3 Указу Президента України N 493/92 від 03.10.92 року "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" нормативно-правові акти, зазначені в статті 1 цього Указу, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.

Пунктом 15 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 731 від 28.12.92 року, передбачено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.

Оскільки оскаржувані розпорядження не пройшли реєстрації в органах Міністерства юстиції України, а отже, вони не набули чинності.

Зазначена обставина підтверджується постановою Верховного Суду України від 28.11.2011 року по справі N 21-246а11, яка відповідно до ч. 1 ст. 244-2 КАС України є обов'язковою для всіх судів України і які зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з цим рішенням.

Так, відповідно до вказаної постанови державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, які виступають суб'єктами нормоутворення, здійснюється відповідно до Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".

Виходячи із змісту пунктів 1, 2 Указу, державну реєстрацію нормативно-правових актів КМДА здійснює Київське міське управління юстиції.

Закон України "Про житлово-комунальні послуги" визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки.

Статтею 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначені основні принципи державного регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги. Відповідно до пунктів 3, 4, 5, 7 ч. 1 ст. 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" державне регулювання базується на таких основних принципах: відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво; відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства; відповідності оплати житлово-комунальних послуг їх наявності, кількості та якості; гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги та випередження зростання доходів населення над зростанням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.

Рішенням Конституційного Суду України N 2-рп/2000 від 10.02.2000 року дано тлумачення, що засади цінової політики - це відправні, вихідні ідеї, які виражають найважливіші підвалини і закономірності політики цін, в той же час - це відносно самостійна, відокремлена від конкретного регулювання цін і тарифів категорія. Головною метою засад цінової політики є спрямування і забезпечення збалансованості усього механізму ціноутворення, єдності в регулюванні відносин у цій сфері.

Невід'ємною частиною реалізації засад політики ціноутворення в державі є визначення механізму та конкретних органів, на які покладено обов'язок щодо забезпечення виконання політики в цій сфері.

Таким чином, оскаржувані розпорядження не враховують базові принципи реалізації державної політики у сфері житлово-комунальних послуг, передбачені статтями 2, 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", щодо регулювання цін/тарифів з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону, технічних можливостей, а також випередження зростання доходів населення над зростанням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України "Про ціни і ціноутворення", який діяв на момент прийняття оспорюваних розплоджень, у разі виникнення заборгованості по виплаті заробітної плати, стипендій, пенсій та інших соціальних виплатах забороняється до погашення такої заборгованості підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та послуги громадського транспорту, що надаються громадянам України.

Отже, в порушення вимог Закону України "Про ціни і ціноутворення" КМДА були підвищені тарифи на житлово-комунальні послуги в момент наявної заборгованості з виплати заробітної плати та соціальних виплат.

Також судом встановлено, що оскаржуваними розпорядженнями не враховано положення чинного законодавства щодо рівня витрат на житлово-комунальні послуги.

28 вересня 2006 року на III сесії V скликання Київської міської ради було прийнято рішення N 102/159 "Про соціальний захист населення міста Києва в умовах запровадження економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги".

Дане рішення було прийнято з метою приведення тарифів на житлово-комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня, а саме з метою недопущення погіршення майнового стану соціально незахищених верств населення.

Однак, при прийнятті оскаржуваних розпоряджень відповідачем вказане рішення не було враховано.

Виходячи з наведеного вище, суд приходить до висновку, що ціни/тарифи, що визначені оскаржуваними розпорядженнями КМДА від 30.05.2007 року N 640, 641, 642, 643 є економічно необґрунтованими, а також не відповідають іншим принципам, закріплених у ст. 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Таким чином суд вважає за необхідне визнати незаконними і нечинними з моменту прийняття розпорядження Київської міської державної адміністрації: N 640 від 30 травня 2007 року "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води"; N 641 від 30 травня 2007 року "Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та внесення змін до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 N 748"; N 642 від 30 травня 2007 року "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води"; N 643 від 30 травня 2007 року "Про затвердження тарифів на теплову енергію".

Що стосується позовних вимог ОСОБА_1 про скасування оскаржуваних розпоряджень та визнання дії КМДА щодо підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги такими, що не відповідають вимогам Закону України "Про житлово-комунальні послуги", то в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки порушене право позивача в цій частині позовних вимог захищено судом шляхом визнання незаконними і нечинними з моменту прийняття вищевказаних розпоряджень.

Керуючись ст. ст. 70, 71, 94, 159, 160, 161, 162, 163, 244-2 КАС України, суд постановив

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Київської міської державної адміністрації про визнання тарифів такими, що порушують вимоги закону, скасування рішень про підвищення тарифів, визнання розпоряджень незаконними і нечинними з моменту прийняття задовольнити частково.

Позовні вимоги третьої особи з самостійними вимогами ОСОБА_23 до Київської міської державної адміністрації про визнання розпоряджень нечинними з моменту їх прийняття задовольнити.

Позовні вимоги третьої особи з самостійними вимогами Житлово-будівельного кооперативу "Ремонтник" до Київської міської державної адміністрації про визнання розпоряджень нечинними з моменту їх прийняття задовольнити.

Визнати незаконними і нечинними з моменту прийняття розпорядження Київської міської державної адміністрації: N 640 від 30 травня 2007 року "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води"; N 641 від 30 травня 2007 року "Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та внесення змін до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 N 748"; N 642 від 30 травня 2007 року "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води"; N 643 від 30 травня 2007 року "Про затвердження тарифів на теплову енергію".

Судові витрати в сумі 3,40 грн. присудити на користь ОСОБА_1 за рахунок Державного бюджету України.

Судові витрати в сумі 32,19 грн. присудити на користь ОСОБА_23 за рахунок Державного бюджету України.

Судові витрати в сумі 32,19 грн. присудити на користь Житлово-будівельного кооперативу "Ремонтник" за рахунок Державного бюджету України.

Решту позовних вимог ОСОБА_1 до Київської міської державної адміністрації залишити без задоволення.

Постанова суду може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі протягом 10 днів апеляційної скарги з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Судді: