ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
22.05.2014 N 21-14/240

Щодо чинної нормативно-правової бази з
питань організації внутрішнього контролю та
здійснення внутрішнього аудиту

<...>

Щодо чинної нормативно-правової бази та методичних матеріалів з внутрішнього контролю повідомляємо, що сутність внутрішнього контролю визначено у ст. 26 Бюджетного кодексу України. Крім того, цією статтею встановлено відповідальність розпорядника бюджетних коштів в особі його керівника за організацію внутрішнього контролю у своєму закладі та у підвідомчих бюджетних установах. Аналогічні вимоги для керівника установи визначені в розділі IX Стратегії розвитку системи управління державними фінансами, схваленої розпорядженням Уряду від 01.08.2013 N 774-р, та Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю, схваленій розпорядженням Уряду від 24.05.2005 N 158-р (у редакції від 22.10.2008 N 1347), згідно з якими до основних функцій керівника установи належить планування та організація діяльності установи, створення адекватної структури внутрішнього контролю, нагляд за організацією внутрішнього контролю та управління ризиками для досягнення визначених мети та цілей установи.

Організаційні засади з побудови внутрішнього контролю, принципи, на яких має базуватися внутрішній контроль, а такожсутність п'яти елементів внутрішнього контролю, відповідно до яких має будуватися внутрішній контроль у розпорядників бюджетних коштів, визначено у зазначеній Концепції та Методичних рекомендаціях з організації внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів у своїх закладах та у підвідомчих бюджетних установах (затверджені наказом Мінфіну від 14.09.2012 N 995).

Крім того, є навчальні посібники "Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід", "Індикатори стану внутрішнього контролю установи державного сектору України", які містять детальні вказівки щодо побудови внутрішнього контролю в органах державного сектору. Зазначені посібники роздані під час проведення навчальних заходів усім учасникам ... (на семінарі "Внутрішній контроль та внутрішній аудит в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади: проблеми та шляхи їх розв'язання" 25 - 26.06.2013 та тритижневому навчанні з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту, яке проводилось з 03.02.2014 по 13.03.2014). Стосовно розробки внутрішніх документів з питань внутрішнього аудиту та нормативно-правової бази (методичних матеріалів), якими слід керуватися при їх підготовці, повідомляємо, що загальні вимоги до організації та проведення внутрішнього аудитувизначено у:

- постанові Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 N 1001 "Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади...", яка містить основні завдання, функції та права керівника і працівників підрозділу внутрішнього аудиту, вимоги до освітньо-кваліфікаційного рівня внутрішніх аудиторів та звітування про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту тощо;

- Стандартах внутрішнього аудиту (наказ Мінфіну від 04.10.2011 N 1247), главою 1 розділу II яких передбачено обов'язковість затвердження внутрішніх документів з питань внутрішнього аудиту (положення про підрозділ внутрішнього аудиту, посадових інструкцій його працівників та порядку планування і проведення внутрішніх аудитів, документування, реалізації їх результатів), а також встановлюють єдині підходи до організації та проведення внутрішнього аудиту, підготовки аудиторських звітів, висновків та рекомендацій, здійснення внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту;

- Кодексі етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту (наказ Мінфіну від 29.09.2011 N 1217), що визначає морально-етичні принципи професійної діяльності працівників підрозділу внутрішнього аудиту та правила поведінки державного внутрішнього аудитора.

Водночас при розробці керівником підрозділу внутрішнього аудиту внутрішніх документів з питань внутрішнього аудиту, як це передбачено п. 1.2 глави 1 розділу II Стандартів внутрішнього аудиту, слід зважати на специфіку діяльності та особливості його організаційної структури. Разом з тим при підготовці внутрішніх документів можна керуватися навчальними посібниками "Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти" (містить конкретні методичні прийоми та основні аспекти здійснення внутрішнього аудиту ефективності), "Внутрішня та зовнішня оцінка якості функції внутрішнього аудиту в органах державного сектору України" (містить рекомендації з організації та проведення внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту, критерії за якими проводяться такі оцінки).

Аналогічно ці посібники роздано під час проведення навчальних заходів, учасникам ... на семінарі "Практичні аспекти організації внутрішнього аудиту в центральних органах виконавчої влади", ... на науково-практичній конференції "Стан запровадження системи державного внутрішнього фінансового контролю".

Крім того, при розробці внутрішніх документів з внутрішнього аудиту можуть використовуватись роздаткові матеріали, підготовлені Держфінінспекцією до семінарів "Практичні аспекти проведення внутрішнього аудиту в системі міністерств, інших центральних органів виконавчої влади" (проведено 29.11.2013) та "Підсумки діяльності та перспективи розвитку внутрішнього аудиту в центральних органах виконавчої влади" (14.03.2014) ...

Також інформуємо, що роз'яснення з питань організації внутрішнього контролю та здійснення діяльності з внутрішнього аудиту постійно висвітлюються у всеукраїнському науково-практичному журналі "Фінансовий контроль" та щомісячному інформаційно-аналітичному журналі "Державний бухгалтер&аудитор", а також оприлюднюються на веб-сайті Держфінінспекції (www.dkrs.gov.ua) у рубриці "Внутрішній аудит у державному секторі".

<...>

Перший заступник Голови Г. Р. Берадзе