Нові стандарти обліку:
однією ногою в чоботі, другою - у личаку
От уже кілька років ніяк не відбудеться довгоочікувана реформа бухгалтерського обліку в державному секторі. Мінфін усе переносить і переносить термін набуття чинності національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі. Але от нарешті зайнялося світло на старті реформаторського марафону: з 01.01.2015 року частина нацстандартів все-таки має набути чинності. У статті буде багато "якщо", але ми все-таки визначимо реальний стан речей у майбутньому реформуванні і допоможемо вам розібратися, що, до чого в цій реформі і чому.
Передісторія питання
Перші Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі (далі узагальнено будемо називати їх Нацстандартами), які припускають початок реформування бюджетного обліку, були ухвалені ще наприкінці 2009 року. Мінфін, ухвалюючи їх, припускав, що набути чинності вони мають з 01.01.2013 р., до цього буде час упорядкувати усі нормативні документи з обліку, а установи встигнуть ознайомитися з новими правилами обліку й підготуватися до їхнього впровадження. Що й говорити, кількаразове перенесення термінів набуття чинності, а також численні внесені зміни в Нацстандарти, що не набули чинності, практично звели нанівець спробу Мінфіну одним ударом відрубати всі голови драконові бюджетного обліку. А зараз, здається, уже ніхто й не вірить у набуття ними чинності з 01.01.2015 р. Але, судячи з деяких доказів, виявлених на сайті Мінфіну*, Нацстандарти все-таки набудуть чинності з настанням 2015 року, хоча не всі. А значить остаточно драконячих голів нам поки не позбутися. А ті, які все-таки набудуть чинності, - схоже, будуть суттєво відрізнятися від актуальних на сьогодні текстів. Але про це пізніше.
Мета, обґрунтування і тому подібне...
Проте, чи потрібна реформа бюджетному обліку, можна говорити нескінченно, та й міністерських копій зламано на цьому полі бою чимало. Тому схиляємося до того, щоб прийняти факт прийдешнього реформування як даність, і пропонуємо вам зробити це також. Однак об'єктивні факти все-таки говорять про те, що настав час позбутися від латаних-перелатаних личаків і придбати новенькі чепурні чобітки.
Стратегія модернізації задала напрям реформи бухгалтерського обліку в бюджетній сфері.
Мета - визначити вдосконалення системи бухгалтерського обліку в державному секторі з урахуванням вимог міжнародних стандартів. А основні завдання Стратегії модернізації визначили перехід на єдині методологічні основи бухгалтерського обліку й звітності, а також створення уніфікованого організаційного й інформаційного забезпечення бухгалтерського обліку.
Саме ці "єдині основи" і втілились у першому кроці реалізації Стратегії модернізації - затвердженні Нацстандартів, які в результаті вийшли наближеними за формою і змістом до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, за якими вже 15 років працюють комерційні підприємства, ну і як наслідок - стали на крок ближче до міжнародних.
Разом до кінця 2014 року ухвалено 19 Нацстандартів (упорядкувати які за певною ознакою не вдається), 9 з яких набудуть чинності 01.01.2015 р. Доведеться бухгалтерам звикати й до номерів стандартів - поки від 101 до 135 - адже раніше в бюджетному обліку не було практики введення такої нумерації.
Другим етапом реформи має стати впровадження нового Плану рахунків, який хоч вже і затверджений, але набуде чинності, найімовірніше, тільки З 01.01.2016 р. Відзначимо, що в чинний План рахунків ще будуть вноситися зміни (швидше за все, ще до кінця поточного року), які дозволять адаптувати бухоблік до термінології Нацстандартів. І навіть один "обліковий" нормативний документ, а саме Положення про інвентаризацію, уже ухвалений Мінфіном відповідно до майбутніх облікових реалій. До речі, з нового року інвентаризацію за однаковими правилами будуть проводити і бюджетники, і комерційні підприємства. Так що курс на зближення досить явний.
Для кого намагаємося
Ми вже сказали про зближення з міжнародними стандартами, про уніфікацію облікових правил та однорідність методологічної основи. Однак у чому ж на практиці виражені ці гарні слова? Для початку звернемо увагу на те, що сфера застосування Нац-стандартів - суб'єкти бухгалтерського обліку в державному секторі. Таким нехитрим чином об'єднано методологічні основи бухгалтерського обліку для:
- органів казначейства;
- усіх розпорядників бюджетних коштів;
- фондів загальнообов'язкового державного соціального й пенсійного страхування.
Те, що всі згадані вище суб'єкти після впровадження реформи повинні будуть вести бухгалтерський облік з урахуванням однакових правил, також підтверджує структура нового Плану рахунків, яка передбачає рахунки й субрахунку окремо для органів казначейства, соцфондів і розпорядників бюджетних коштів.
Які нацстандарти на носі?
Найочікуваніші новини від Мінфіну з приводу набуття (або все-таки ненабуття) чинності Нацстандартів обліку в державному секторі поки залишаються тільки у формі проекту наказу, про який ми вже сказали вище. Якщо (а, найімовірніше, так воно й буде) Мінфін видасть цей наказ, то вже з нового року набудуть чинності 9 Нацстандартів:
- НС 121 "Основні кошти";
- НС 122 "Нематеріальні активи";
- НС 123 "Запаси";
- НС 125 "Зміни облікових оцінок і виправлення помилок";
- НС 127 "Зменшення корисності активів";
- НС 128 "Забезпечення, непередбачені зобов'язання й непередбачені активи" (передбачається, що після внесення змін проектом наказу назва буде змінена на "Зобов'язання");
- НС 130 "Вплив змін валютних курсів" (крім третього розділу);
- НС 132 "Виплати працівникам";
- НС133 "Фінансові інвестиції". Відзначимо, що проектом наказу планується також внести істотні зміни в тексти стандартів, утому числі й тих, які от-от набудуть чинності**.
Як далі жити
Можливо, що проект так і залишиться тільки проектом і пірне в безодню разом з легіоном попередників. У такому випадку до перерахованих вище Нацстандартів, що набувають чинності з нового року, додасться новий План рахунків і всі інші Нацстандарти, терміни набуття чинності яких не перенесуть.
Якщо... Отож якщо перетворення проекту в ніщо інше як справжній наказ все-таки відбудеться, то вже 2 січня доведеться працювати за новими правилами. Але поспішаємо вас заспокоїти! Хоч Мінфін і не поклопотався зробити будь-які методичні рекомендації з переходу на Нацстандарти обліку, у вас напохваті надійний помічник- газета "Бухгалтерія: бюджет", на сторінках якої ми разом з вами пройдемо цей тернистий шлях.
Що ж до нового Плану рахунків, то не кваптеся його зубрити, у найближчі 12 місяців він вам не знадобиться, адже найімовірніше його почнуть застосовувати лише з 01.01.2016 року. А от у чинний План рахунків Мінфін таки внесе зміни. В основному вони будуть пов'язані з упорядкуванням назв рахунків та субрахунків і термінології Нацстандартів, що набувають чинності, але будуть і новації. І останній важливий момент: суттєво буде доповнена новими операціями й кореспонденцією рахунків Типова кореспонденція, що, зізнатися, незначно полегшить роботу бухгалтерам.
__________
* На сайті Мінфіну за адресою www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=403997&cat_id=392447 ще 21.10.2014 р, був розміщений проект наказу "Про внесення змін до деяких наказів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку", положення якого в тому числі стосуються і Нацстандартів.
** Як тільки проект офіційно стане наказом Мінфіну, ми опублікуємо докладний коментар до всіх змін, а також для зручності вашої роботи - чинний План рахунків з урахуванням нововведень.
Використані документи
Стратегія модернізації - Стратегія модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки, затверджена постановою КМУ від 16.01.2007 р. N 34.
Новий План рахунків - План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом МФУ від 31.12.2013 р. N 1203.
Чинний План рахунків - План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджений наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.
Положення про інвентаризацію - Положення про інвентаризацію активів і зобов'язань, затверджене наказом МФУ від 02.09.2014 р. N 879.
НС 127 "Зменшення корисності активів" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 127 "Зменшення корисності активів", затверджене наказом МФУ від 24.12.2010 р. N 1629.
НС 128 "Забезпечення, непередбачені зобов'язання й непередбачені активи" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 128 "Забезпечення, непередбачені зобов'язання й непередбачені активи", затверджене наказом МФУ від 24.12.2010 р. N 1629.
НС 130 "Вплив змін валютних курсів" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 130 "Вплив змін валютних курсів", затверджене наказом МФУ від 11.08.2011 р. N 1022.
НС 121 "Основні кошти" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 "Основні кошти", затверджене наказом МФУ від 12.10.2010 р. N 1202.
НС 122 "Нематеріальні активи" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 "Нематеріальні активи", затверджене наказом МФУ від 12.10.2010 р. N 1202.
НС 123 "Запаси" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 "Запаси", затверджене наказом МФУ від 12.10.2010 р. N 1202.
НС 125 "Зміни облікових оцінок і виправлення помилок" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 "Зміни облікових оцінок і виправлення помилок", затверджене наказом МФУ від 24.12.2010 р. N1629.
НС 132 "Виплати працівникам" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 132 "Виплати працівникам", затверджене наказом МФУ від 29.12.2011 р. N 1798.
НС 133 "Фінансові інвестиції" - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 132 "Фінансові інвестиції", затверджене наказом МФУ від 18.05.2012 р. N 568.
Типова кореспонденція - Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом і зобов'язаннями бюджетних установ, наведена в додатку 2 до Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженому наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.
Ганна Даниленко,
експерт газети "Бухгалтерія: бюджет"