Призначення (перерахунок) пенсії:
орган ПФУ має право вимагати від роботодавця документи,
що підтверджують відомості про зарплату працівника

(коментар до листа Мінсоцполітики
від 12.03.2014 р. N 312/039/161-14 та листа ПФУ
від 11.03.2014 р. N 2572/11-1)

Ситуація

Працівнику-пенсіонеру в установі, де він працював, видано довідку для перерахунку пенсії (пенсія не пільгова). Проте Пенсійний фонд України (далі - ПФУ) вимагає, щоб роботодавець додатково надав або гарантійний лист, або копи первинних документів про зарплату за 5 років. Гарантійний лист має бути приблизно такого змісту: "Довідка видана на підставі первинних документів (особових рахунків, відомостей про нарахування зарплати тощо), які зберігаються в архіві установи. За видачу довідки несемо відповідальність. Надати копії первинних документів немає технічної можливості". Звідси виникають запитання:

1. Чи має право ПФУ вимагати такі документи?

2. Чи потрібний для цього офіційний запит?

Думка ПФУ

ПФУ у листі від 11.03.2014 р. N 2572/11-1, що коментується, хоча прямо й не зазначає, але, цитуючи норми Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 р. N 22-1 (далі - Порядок N 22-1)*, дає зрозуміти, що орган ПФУ, який здійснює перерахунок пенсії, діє правомірно, вимагаючи надати гарантійний лист або первинні документи.

Очевидно, йдеться про довідку за період роботи до 1 липня 2000 року, тобто до запровадження персоніфікованого обліку. Згідно з п.п. 3 п. 2.1 Порядку N 22-1 за бажанням у період до 1 січня 2016 року пенсіонер може подавати довідку про зарплату (дохід)** до 1 липня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам***.

При поданні документів орган, який призначає пенсію (п. 4.2 Порядку N 22-1):

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст та належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує і засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності);

ВАЖЛИВО! Орган, який призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформления прийнятих та подання додаткових документів, передбачених законодавством (у тримісячний строк із дня подання заяви), а також перевіряти обґрунтованість їх видачі (абз. 2 п.п. 3 п. 4.2 Порядку N 22-1****).

4) видає пам'ятку***** пенсіонеру, копія якої зберігається в пенсійній справі.

Як бачимо, орган ПФУ має право вимагати додаткові "документи, передбачені законодавством". І, можливо, пенсійники під цими документами розуміють також копії первинних документів, що підтверджують нарахування і виплату зарплати, а якщо їх не надають - гарантійний лист про достовірність наданих у довідці відомостей. Зауважимо, що посадова особа підприємства, установи, організації повинна надавати працівникові допомогу в отриманні документів для призначення пенсії, яких бракує. Те, що такі документи роботодавець зобов'язаний видавати тільки на підставі запиту органу ПФУ, з Порядку N 22-1 не випливає.

Думка Мінсоцполітики

А от Мінсоцполітики, схоже, в листі від 12.03.2014 р. N 312/039/161-14, що коментується, не погоджується з вимогою органу ПФУ про надання, крім довідки про зарплату, додаткових документів. Позиція ґрунтується на тому, що довідка про заробітну плату (дохід) видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану і виплачену заробітну плату підприємством, установою або організацією, де працювала особа, яка звертається за призначенням пенсії. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, довідки про зарплату видаються правонаступником цих підприємств, установ, організацій або архівними установами (п. 2.10 Порядку N 22-1).

НА ЗАМІТКУ. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою (тобто за формою додатка 1 до Порядку N 22-1) з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, які відповідають даним, наявним в архівних фондах, без дотримання цієї форми.

Підсумовуємо

Як ми розуміємо, Мінсоцполітики вважає, що роботодавцеві дуже просто видати працівнику довідку про зарплату. Вимагати надати інші документи (копії первинних документів, гарантійний лист тощо) ПФУ не має права. Проте, зважаючи на те, що перевіряти відомості, подані для призначення (перерахунку) пенсії, - компетенція органу ПФУ, вважаємо, що він має право вимагати від підприємства, установи, організації необхідні для підтвердження цих відомостей документи. І цю вимогу можна побачити в абз. 2 п.п. 3 п. 4.2 Порядку N 22-1.

__________

* 3 29.08.2014 р. Порядок N 22-1 викладено в новій редакції згідно з постановою правління ПФУ від 07.07.2014 р. N 13-1, Але норми, на які посилаються в листах, що коментуються, залишилися без змін.

** Форму довідки наведено в додатку 1 до Порядку N 22-1.

*** Це уточнення з'явилося завдяки постанові правління ПФУ від 07.07.2014 р. N 13-1.

**** Ця норма залишилась незмінною після викладення в новій редакції Порядку N 22-1.

***** За формою додатку 3 до Порядку N 22-1.

Вероніка Чернишова,
експерт газети "Бухгалтерія: бюджет"