ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА
11.03.2014 р. N К/800/63164/13

Про визнання протиправним та скасування наказів

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: головуючого - судді Леонтович К. Г., суддів - Васильченко Н. В., Калашнікової О. В., секретаря - Наумця О. В. (за участю представників: Державної служби геології та надр України - Д. О. В., приватного підприємства "Сарматський ярус" - О. К. П. та С. В. А.), розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2013 року у справі N 817/3061/13-а за позовом приватного підприємства "Сарматський ярус" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказів, встановила:

У вересні 2013 року приватне підприємство "Сарматський ярус" звернулося в суд з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 21 лютого 2013 року N 88 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26 січня 2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області; визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 15 липня 2013 року за N 364 в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26 січня 2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області, та зобов'язати Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу N 4880, виданого 26 січня 2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області, та внести відповідні зміни до Єдиного ліцензійного реєстру, скасувавши напис про анулювання спеціального дозволу N 4880.

Позовні вимоги мотивовані тим, що порушуючи вимоги Порядку здійснення геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 р. N 1294, відповідач без надання позивачу відповідної консультації, без будь-якого сприяння розвитку підприємства як платнику податків, без відповідного припису на усунення порушень, наказом N 364 від 15.07.2012 р. анулював спеціальний дозвіл N 4880, виданий 26.01.2009 р. приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області.

Позивач зазначає, що при прийнятті оскаржуваного наказу відповідач не врахував всіх обставин, які мають значення для прийняття рішення, а саме те, що ним були вжиті належні та своєчасні заходи для усунення причин зупинення дії дозволу на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р.

Крім цього, у разі його незгоди на припинення права користування надрами відповідач, у відповідності до вимог ст. 26 Кодексу України про надра, зобов'язаний був припинити таке право у судовому порядку, а не самостійно приймати відповідний наказ.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2013 року, позовні вимоги задоволені.

Визнаний протиправним та скасований наказ Державної служби геології та надр України від 21 лютого 2013 року N 88 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26 січня 2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області. Визнаний протиправним та скасований наказ Державної служби геології та надр України від 15 липня 2013 року за N 364 в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26 січня 2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області. Зобов'язана Державна служба геології та надр України поновити дію спеціального дозволу N 4880, виданого 26 січня 2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області, та внести відповідні зміни до Єдиного ліцензійного реєстру, скасувавши напис про анулювання спеціального дозволу N 4880.

Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями Державна служба геології та надр України звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

В письмових запереченнях на касаційну скаргу приватне підприємство "Сарматський ярус" просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що 26.01.2009 р. приватному підприємству "Сарматський ярус" виданий спеціальний дозвіл на користування надрами N 4880 на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області.

Головним спеціалістом Центрального міжрегіонального територіального сектору Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Держгеонадр України 06.12.2012 р. проведена перевірка позивача з питань дотримання останнім вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин. За результатами перевірки складений акт N 281 від 06.12.2012 р.

Проведеною перевіркою встановлені наступні порушення і недоліки: відсутнє погодження робочого проекту з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та Державним комітетом України по нагляду за охороною праці; відсутній Акт передачі родовища "Батьківці" для промислового освоєння; на підприємстві відсутня первинна маркшейдерська документація; відсутнє геологічне обслуговування та первинна геологічна документація; не виконуються рекомендації ДКЗ України (виконати радіаційно-гігієнічну оцінку корисної копалини, протягом 3 років з часу отримання Спеціального дозволу на користування надрами опрацювати та подати на державну експертизу до ДКЗ України матеріали геолого-економічної оцінки родовища "Батьківці"); відсутній проект рекультивації родовища "Батьківці"; розділ ОВНС не розроблений та не наданий на розгляд Державної екологічної експертизи Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Рівненській області; не виконується Програма робіт в частині початку промислового видобування вапняків в об'ємі 20 тис. м3 не пізніше 24 місяців із часу реєстрації Дозволу; не виконується Угода про умови користування надрами в частині виходу на проектну потужність з видобування вапняку і виробництва щебеню карбонатного обсягом 42,9 тис. куб. м. на рік не пізніше ніж 36 місяців з дня початку дії Дозволу. Крім того, у акті проведення перевірки N 281 від 06.12.2012 р. вказано, що на підставі п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 615 від 30.05.2011 р., до Держгеонадр буде направлене подання щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р., наданого приватному підприємству "Сарматський ярус" для розробки родовища "Батьківці" вапняків в Рівненської області.

Вказаний акт підписаний уповноваженою особою позивача із зауваженнями, в яких зазначено, що він вже звертався до Державної служби геології та надр України з листом-інформацією від 11.01.2011 р. N 1-01 "Щодо стану виконання Програми робіт по Угоді про умови користування надрами", у якому зазначалося, що окремі обставини, які вказані як порушення, виникли не з вини надрокористувача, а відтак - існує необхідність у внесенні змін до Угоди про умови користування надрами.

На повторну скаргу та пояснення позивача щодо причин допущення порушення була надана відповідь у якій перелічені встановлені перевіркою порушення і зазначено, що відсутні підстави для відкликання подання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 3694 від 29.12.2009 р., в той час, як позивач володіє спеціальним дозволом за N 4880 від 26.01.2009 р.

Листом від 05.03.2013 р. N 1975/01/14-13 відповідачем було доведено до відома позивача, що дія спеціального дозволу на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р. зупинена наказом служби геології та надр України від 21.02.2013 року N 88 у зв'язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; порушенням надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища. При цьому, позивачу наданий 21 календарний день для усунення порушень з моменту відправлення даного листа.

Судами встановлено, що приватним підприємством "Сарматський ярус" лист від 05.03.2013 р. N 1975/01/14-13 отриманий 17.03.2013 р. У зв'язку з неможливістю усунення порушень в такий короткий строк для Центрального міжрегіонального територіального сектору Держгеонадр України був надісланий лист-прохання N 2/3 від 21.03.2013 р. про продовження строків на усунення порушень та про невживання дій щодо анулювання спеціального дозволу. Вказаний лист залишений без реагування, тому позивачем було відправлено повторне звернення з тих же питань.

Листом від 29.04.2013 року N 455-14/06/1 позивача було повідомлено, що Центральний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту Державного геологічного контролю Держгеонадр України буде пропонувати розглянути питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р. у зв'язку з не усуненням порушень та недоліків, зафіксованих у акті перевірки від 28.11.2012 р. N 267.

В свою чергу, листом відповідача від 19.07.2013 р. N 7846/02/14-13 позивачу було доведено до відома, що спеціальний дозвіл на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р. анульований наказом Державної служби геології та надр України від 15.07.2013 р. N 364 у зв'язку з невжиттям надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу у встановлений строк.

Задовольняючи позовні вимоги суди першої і апеляційної інстанцій виходили з того, що у Державної служби геології та надр України не було законодавчих підстав на винесення наказу від 15.07.2013 р. за N 364 в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26.01.2009 р. приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області, оскільки за наявності спору відповідно ст. 26 Закону про надра припинення права користування надрами здійснюється в судовому порядку.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Статтею 11 Кодексу України про надра встановлено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Згідно ч. 7 ст. 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України N 391/2011 від 06.04.2011 р., Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно п. 3 Положення основними завданнями Держгеонадр України є внесення пропозицій щодо формування державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр; реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За змістом п. 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, веде єдину інформаційну систему користування надрами (пп. 10); видає у встановленому порядку спеціальні дозволи на видобування корисних копалин (пп. 12); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію (пп. 13).

Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр визначений Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року N 1294.

Так, згідно пп. 2, 5, 15 вказаного Порядку державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами. Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. За результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 06.12.2012 р. спеціалістом органу державного геологічного контролю проведена планова перевірка позивача з питань дотримання останнім вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, за результатами якої складений акт N 281 від 06.12.2012 р. Проведеною перевіркою встановлений ряд порушень і недоліків вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.

Відповідно п. 16 Порядку здійснення державного геологічного контролю у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.

Дана норма є імперативною та зобов'язує орган державного геологічного контролю винести припис або відповідне розпорядження у разі виявлення порушень вимог законодавства.

В порушення вимог вищевказаної норми, органом державного геологічного контролю, який проводив перевірку, припис або розпорядження щодо усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ПП "Сармат" не складалися, чого не заперечував в суді першої інстанції представник відповідача.

Суди попередніх інстанцій правильно виходили з того, що акт проведення перевірки не є рішенням суб'єкта владних повноважень, який зобов'язує особу до вчинення певних дій, зокрема, на усунення виявлених перевіркою порушень, а лише дає підставу для винесення такого рішення.

Слід також зазначити, що відповідно до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 615 від 30.05.2011 року, врегульоване питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначена процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дублікату, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

Відповідно до п. 22 вказаного Порядку дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення; 3) проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; 4) наявності заборгованості з плати за користування надрами; 5) порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; 6) проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; 7) відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; 8) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування; 9) не переоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.

Згідно наказу Державної служби геології та надр України від 21.02.2013 р. N 88 та листів N 91-14/03 від 31.01.2013 р. та N 1975/01/14-13 від 05.03.2013 р. підставою для зупинення дії спеціального дозволу позивача стало подання Центрального міжрегіонального територіального сектору Держгеонадр України про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням приватним підприємством "Сарматський ярус" п. п. 1, 3, 5 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами. Вказані порушення зафіксовані актом перевірки від 06.12.2012 р. N 281.

Оскільки законодавством України (п. 16 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року N 1294) передбачений обов'язок контролюючого органу складати припис або розпорядження щодо усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр то, відповідно, право звертатися до центрального органу виконавчої влади з поданням про зупинення права користування надрами у нього виникає з моменту не усунення надрокористувачем у встановлений приписом або розпорядженням строк виявлених перевіркою порушень.

Враховуючи те, що відповідного припису або розпорядження Центральним міжрегіональним територіальним сектором Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Держгеонадр України складено не було, тому в останнього були відсутні правові підстави для звернення до Держгеонадр України з поданням щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р.

Щодо виявлених проведеною перевіркою порушень та недоліків, зафіксованих актом перевірки від 06.12.2012 р. N 281 колегія суддів зазначає наступне.

У акті перевірки зазначено, що у позивача відсутній Акт передачі родовища "Батьківці" для промислового освоєння, чим порушені вимоги ст. 40 Кодексу України про надра.

Відповідно до ст. 40 Кодексу України про надра розвідані родовища корисних копалин, у тому числі техногенні, або їх ділянки, запаси корисних копалин яких оцінено, включаються до Державного фонду родовищ корисних копалин і передаються для промислового освоєння в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Умови передачі для промислового освоєння розвіданих родовищ корисних копалин, у тому числі техногенних, або їх ділянок, запаси корисних копалин яких оцінені та визнані підготовленими до промислового освоєння Державною комісією по запасах корисних копалин і які включені до державного фонду родовищ корисних копалин визначені Порядком передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України N 114 від 14.02.95 р.

Відповідно до п. 8 вказаного Порядку контроль, зокрема, за правильністю та своєчасністю передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння здійснюють у межах своєї компетенції Держнаглядохоронпраці, Держгеонадра та їхні органи на місцях.

Виходячи з наведеного на надрокористувача не покладений обов'язок передачі родовища для промислового освоєння.

Судами встановлено, що контролюючий орган, який провів перевірку, вказує на відсутність у позивача Акту передачі родовища "Батьківці" для промислового освоєння або договору купівлі-продажу геологічної інформації, хоча в акті проведення перевірки від 06.12.2012 р. N 281 про обов'язковість наявності такого договору взагалі не йдеться. При цьому твердження перевіряючих щодо відсутності договору купівлі-продажу геологічної інформації спростовується листом Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України "Геоінформ України" Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 23.01.2008 р. N 05/205-0233 щодо порядку сплати вартості за геологічну інформацію та платіжним дорученням N 1 від 19.01.2009 р., що підтверджує сплату за надану інформацію відповідно до умов виконання договору.

Твердження контролюючого органу про порушення та недоліки, зазначені у п. 3, 5 - 7 акта перевірки від 06.12.2012 р. N 281, а саме: щодо відсутності первинної маркшейдерської документації, не виконання рекомендації ДКЗ України, щодо відсутності проекту рекультивації родовища "Батьківці" та щодо не розроблення розділу ОВНС та його неподання на розгляд Державній екологічній експертизі Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Рівненській області, спростовуються наявними в матеріалах справи письмовими доказами.

Судами встановлено, що невиконання Програми робіт в частині початку промислового видобування вапняків в об'ємі 20 тис. м. куб. не пізніше 24 місяців із часу реєстрації Дозволу було зумовлено забороною відведення земельних ділянок для потреб надрокористування відповідно до отримання спеціальних дозволів (постанова КМУ від 10.04.2008 року N 610), а зміни до цього розпорядження про вилучення ділянок і передачу у постійне користування або в оренду для видобування корисних копалин відповідно до спеціальних дозволів на користування надрами були внесені лише 23.02.2011 р. (розпорядження КМУ від 23.02.2011 року N 153 (Розпорядження N 153-р)).

Відповідач був обізнаний щодо вказаних обставин про що свідчать наявні в матеріалах справи листи-повідомлення.

Невиконання Угоди про умови користування надрами в частині виходу на проектну потужність з видобування вапняку і виробництва щебеню карбонатного обсягом 42,9 тис. м3 на рік не пізніше ніж 36 місяців з дня початку дії Дозволу зумовлена неплатоспроможністю замовників, зокрема філії Острозький райавтодор Рівненського облавтодору, як основного покупця продукції, кредиторська заборгованість якого за товари і послуги становить 485,4 тис. грн. в т. ч. ПП "Сарматський ярус" 70247 грн. за 2011 рік.

Судами також встановлено, що протягом 2011 - 2012 років позивачем розробка родовища практично не проводилася у зв'язку з відсутністю замовника на відповідний товар, про що свідчить звітний баланс запасів корисних копалин.

Враховуючи наведене невиконання Програми робіт в частині початку промислового видобування вапняків в об'ємі 20 тис. куб. м не пізніше 24 місяців з часу реєстрації Дозволу та невиконання Угоди про умови користування надрами в частині виходу на проектну потужність з видобування вапняку і виробництва щебеню карбонатного обсягом 42,9 тис. м3 на рік не пізніше ніж 36 місяців з дня початку дії Дозволу прямо не залежать від позивача, оскільки неможливість їх виконання зумовлена об'єктивними факторами.

Як зазначалося вище, ч. 1 ст. 57 Кодексу України про надра та п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами передбачено право центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншому державному органу, уповноваженому на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством, обмежити, тимчасово заборонити (зупинити) або припинити право користування надрами.

Таким чином, реалізовуючи своє право на зупинення дії спеціального дозволу позивача на користування надрами N 4880 від 26.01.2009 р., відповідач зобов'язаний з'ясувати всі фактичні обставини стосовно підстав внесення контролюючим органом подання, а також стосовно наявності (не усунення) на момент прийняття відповідного рішення порушень та недоліків, які в свій час були виявлені під час проведення перевірки.

Разом з тим, відповідачем такі обставини з'ясовані не були, листи-пояснення позивача залишені без реагування, що призвело до безпідставного винесення наказу від 21.02.2013 р. N 88 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26.01.2009 р. приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області.

Колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що контролюючим органом поверхнево та без з'ясування всіх фактичних обставин проведена перевірка позивача з питань дотримання останнім вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин. На усунення порушень та недоліків, виявлених перевіркою, позивачу було надано недостатньо часу (з урахуванням дати одержання) чим порушений загальний принцип розумності строків. Виходячи з наведеного, винесений відповідачем наказ від 21.02.2013 р. N 88 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N 4880 є передчасним, та такий, що винесений на основі помилкових висновків контролюючого органу.

Надаючи правову оцінку наказу Державної служби геології та надр України від 15.07.2013 р. за N 364 в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26.01.2009 р. приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області, слід зазначити наступне.

Відповідно до ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, у судовому порядку.

Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.

За відсутності спору Держенергонадр мав право у випадках, передбачених п. п. 1, 2, 3 та 7 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених п. п. 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Відповідно до п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби, за підстав: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; 2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об'єкта оренди (концесії).

Вказаний нормативно-правовий акт встановлює додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки таке право органу з питань надання дозволу надано ч. 3 ст. 26 Кодексу України про надра, однак він (акт) не може змінювати правило, відповідно до якого у разі незгоди користувача, це право припиняється у судовому порядку.

Такої правової позиції дотримується Верховний Суд України у своєму рішення від 25.06.2011 р. у справі 21-36а11.

Судами встановлено, що керівником приватного підприємства "Сарматський ярус" акт перевірки від 06.12.2012 р. N 281 підписаний з зауваженнями. Крім того, подальше листування позивача із контролюючим органом, який проводив перевірку, та відповідачем свідчить про відсутність згоди надрокористувача із викладеними в акті перевірки порушеннями та недоліками, і взагалі, - згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли до вірного висновку про обґрунтованість позовних вимог, оскільки у Державної служби геології та надр України не було законодавчих підстав на винесення наказу від 15.07.2013 р. за N 364 в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами N 4880, виданого 26.01.2009 року приватному підприємству "Сарматський ярус" на видобування вапняків на родовищі "Батьківці" Острозького району Рівненської області.

Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З урахуванням викладеного, судами першої та апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається.

Керуючись ст. ст. 220, 221, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України ухвалила:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 5 грудня 2013 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, передбачених ст. ст. 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді: