Переговорна процедура: підстави для застосування й обґрунтування

Колишня процедура закупівлі в одного учасни­ка стала переговорною процедурою. Правила її за­стосування та проведення визначено ст. 39 Закону України "Про здійснення державних закупівель" від 10.04.2014 р. № 1197-VІІ.

Для того щоб мати можливість застосовувати неконкурентну процедуру закупівлі замовнику, насам­перед необхідно визначитись із підставами. Перелік таких підстав для застосування обмежений і визна­чений ч. 2 ст. 39 Закону про закупівлі. Але замовник має документально обґрунтувати застосування цих підстав.

Форма обґрунтування застосування переговор­ної процедури поки що не затверджена. Тому до прийняття відповідних нормативно-правових актів рекомендовано використовувати форми про застосування процедури закупівлі в одного учасника, затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922, зазначаючи в пункті «Додат­кова інформація» про застосування переговорної процедури закупівель.

Обґрунтування застосування переговорної про­цедури закупівлі відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону по­винно містити:

- умови застосування процедури закупівлі;

- посилання на експертні, нормативні, технічні й інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі.

Проте, беручи до уваги різноманітність підстав для застосування цієї процедури, у кожному випад­ку для підтвердження потрібен окремий документ. Але конкретного переліку таких документів не іс­нує. Таким чином, щоб замовник не помилився, на­ведемо в таблиці їх орієнтовний перелік.

Таблиця

Орієнтовні документи для обґрунтовування:
можливість застосування переговорної процедури закупівлі

Підстава для застосування переговорної процедури (згідно із ч. 2 ст. 39 Закону)  Орієнтовний перелік документів, які можуть використовуватися для підтвердження наявності підстави  Примітки 
1. Закупівля творів мистецтва або заку­півля, пов'язана із захистом прав інте­лектуальної власності, або укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного чи мистецького кон­курсу  - свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір;
- документ, що підтверджує проведення архі­тектурного чи мистецького конкурсу та визна­чення відповідного переможця (протокол про­ведення конкурсу);
- рішення про реєстрацію договору, який сто­сується права автора на твір (про передання (відчуження) майнових прав на твір, про пере­дання виключного права на використання твору або про передання невиключного права на ви­користання твору 
додатковими підтверджен­нями можуть бути експертні висновки профільних навчальних закладів мис­тецтва, самоврядних об'єднань (академій, спілок) мит­ців 
2. Відсутність конкуренції (у т.ч. че­рез технічні причини) на відповідно­му ринку, унаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи  - посилання на документ, що підтвердить мо­нопольне становище учасника (перелік суб'єк­тів природних монополій);
- експертний висновок;
- документ, який підтвердить виключну тех­нічну можливість надання предмета закупівлі єдиним учасником 
 
3. Нагальна потреба у здійсненні заку­півлі у зв'язку з виникненням особли­вих економічних чи соціальних обста­вин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, а саме пов'язаних із негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій тех­ногенного та природного характеру, з особливим періодом, якщо замовником є Міноборони, МВС, СБУ, Нацгвардія, Держприкордонслужба, Служба зо­внішньої розвідки, Держспецзв'язку, ДСзНС, а також надання в установле­ному порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам  - експертний висновок;
- документ Державної служби з надзвичайних ситуацій України або іншого державного орга­ну, що вповноважений на встановлення режиму надзвичайної ситуації;
- рішення про надання Україною гуманітар­ної допомоги, що затверджується постановою Верховної Ради України чи Указом Президента України 
застосування переговорної процедури закупівлі в та­ких випадках здійснюєть­ся за рішенням замовника щодо кожного випадку 
4. Якщо замовником було двічі скасо­вано процедуру закупівлі через відсут­ність достатньої кількості учасників  - два звіти про результати проведення торгів чи оголошення про результати проведення тор­гів, у яких зазначено про їх скасування  торги повинні бути скасова­ні повністю, а не частково тобто за окремими лотами 
5. Потреба здійснити додаткову заку­півлю в того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами чи послугами, якщо заміна попередньо­го постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності чи виникнення проблем технічного характеру, пов'язаних з експлуатацією та обслуговуванням  - експертний висновок, що підтвердить необ­хідність (технічні вимоги, вимушена потреба, ризик, ігнорування яких може завдати замовни­ку значних проблем, збитків, ушкоджень) для додаткового обсягу раніше закупленого пред­мета закупівлі та, що дійсно з технічних при­чин попередній постачальник (виконавець) не може бути замінений іншим;
- основний договір про закупівлю;
- звіт про результати проведення конкурсних торгів на відповідний предмет закупівлі 
немає вартісних і кількіс­них обмежень між обсягом попередньої (основної) за­купівлі та обсягом і кіль­кістю випадків додаткової закупівлі 
6. Необхідність проведення додатко­вих будівельних робіт, не зазначених у початковому проекті, але які стали через непередбачувані обставини не­обхідними для виконання проекту за сукупності певних умов  - експертний висновок;
проектно-кошторисна документація зі змінами, які засвідчать виникнення необхідності в додаткових будівельних роботах;
- основний договір про закупівлю;
- звіт про результати проведення конкурсних торгів на відповідний предмет закупівлі 
обов'язкові умови: договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, але вони технічно чи економіч­но пов'язані з первинним договором; загальна вар­тість додаткових робіт не перевищує 50% вартості головного (первинного) до­говору 
7. Закупівля юридичних послуг, пов'я­заних із захистом прав та інтересів України, у т.ч. із метою захисту наці­ональної безпеки й оборони, під час урегулювання спорів, розгляду в за­кордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб'єкта й України на підставі рішення КМУ чи РНБО  - рішення Кабінету Міністрів України;
- рішення Ради національної безпеки і обо­рони України 
 

Слід наголосити, що основна ознака пере­говорної процедури полягає у винятковості її застосування внаслідок неможливості з неза­лежних від замовника причин або економічної недоцільності (невигідності) провести будь­яку іншу, конкурентну, процедуру закупівлі. Водночас застосування переговорної процеду­ри закупівлі може бути обґрунтованим унаслі­док поєднання декількох таких виняткових ви­падків.