Переговорна процедура: підстави для застосування й обґрунтування
Колишня процедура закупівлі в одного учасника стала переговорною процедурою. Правила її застосування та проведення визначено ст. 39 Закону України "Про здійснення державних закупівель" від 10.04.2014 р. № 1197-VІІ.
Для того щоб мати можливість застосовувати неконкурентну процедуру закупівлі замовнику, насамперед необхідно визначитись із підставами. Перелік таких підстав для застосування обмежений і визначений ч. 2 ст. 39 Закону про закупівлі. Але замовник має документально обґрунтувати застосування цих підстав.
Форма обґрунтування застосування переговорної процедури поки що не затверджена. Тому до прийняття відповідних нормативно-правових актів рекомендовано використовувати форми про застосування процедури закупівлі в одного учасника, затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922, зазначаючи в пункті «Додаткова інформація» про застосування переговорної процедури закупівель.
Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону повинно містити:
- умови застосування процедури закупівлі;
- посилання на експертні, нормативні, технічні й інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі.
Проте, беручи до уваги різноманітність підстав для застосування цієї процедури, у кожному випадку для підтвердження потрібен окремий документ. Але конкретного переліку таких документів не існує. Таким чином, щоб замовник не помилився, наведемо в таблиці їх орієнтовний перелік.
Таблиця
Орієнтовні документи для обґрунтовування:
можливість застосування переговорної процедури закупівлі
| Підстава для застосування переговорної процедури (згідно із ч. 2 ст. 39 Закону) | Орієнтовний перелік документів, які можуть використовуватися для підтвердження наявності підстави | Примітки |
| 1. Закупівля творів мистецтва або закупівля, пов'язана із захистом прав інтелектуальної власності, або укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного чи мистецького конкурсу | - свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір; - документ, що підтверджує проведення архітектурного чи мистецького конкурсу та визначення відповідного переможця (протокол проведення конкурсу); - рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір (про передання (відчуження) майнових прав на твір, про передання виключного права на використання твору або про передання невиключного права на використання твору |
додатковими підтвердженнями можуть бути експертні висновки профільних навчальних закладів мистецтва, самоврядних об'єднань (академій, спілок) митців |
| 2. Відсутність конкуренції (у т.ч. через технічні причини) на відповідному ринку, унаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи | - посилання на документ, що підтвердить монопольне становище учасника (перелік суб'єктів природних монополій); - експертний висновок; - документ, який підтвердить виключну технічну можливість надання предмета закупівлі єдиним учасником |
| 3. Нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, а саме пов'язаних із негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, з особливим періодом, якщо замовником є Міноборони, МВС, СБУ, Нацгвардія, Держприкордонслужба, Служба зовнішньої розвідки, Держспецзв'язку, ДСзНС, а також надання в установленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам | - експертний висновок; - документ Державної служби з надзвичайних ситуацій України або іншого державного органу, що вповноважений на встановлення режиму надзвичайної ситуації; - рішення про надання Україною гуманітарної допомоги, що затверджується постановою Верховної Ради України чи Указом Президента України |
застосування переговорної процедури закупівлі в таких випадках здійснюється за рішенням замовника щодо кожного випадку |
| 4. Якщо замовником було двічі скасовано процедуру закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників | - два звіти про результати проведення торгів чи оголошення про результати проведення торгів, у яких зазначено про їх скасування | торги повинні бути скасовані повністю, а не частково тобто за окремими лотами |
| 5. Потреба здійснити додаткову закупівлю в того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами чи послугами, якщо заміна попереднього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності чи виникнення проблем технічного характеру, пов'язаних з експлуатацією та обслуговуванням | - експертний висновок, що підтвердить необхідність (технічні вимоги, вимушена потреба, ризик, ігнорування яких може завдати замовнику значних проблем, збитків, ушкоджень) для додаткового обсягу раніше закупленого предмета закупівлі та, що дійсно з технічних причин попередній постачальник (виконавець) не може бути замінений іншим; - основний договір про закупівлю; - звіт про результати проведення конкурсних торгів на відповідний предмет закупівлі |
немає вартісних і кількісних обмежень між обсягом попередньої (основної) закупівлі та обсягом і кількістю випадків додаткової закупівлі |
| 6. Необхідність проведення додаткових будівельних робіт, не зазначених у початковому проекті, але які стали через непередбачувані обставини необхідними для виконання проекту за сукупності певних умов | - експертний висновок; проектно-кошторисна документація зі змінами, які засвідчать виникнення необхідності в додаткових будівельних роботах; - основний договір про закупівлю; - звіт про результати проведення конкурсних торгів на відповідний предмет закупівлі |
обов'язкові умови: договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, але вони технічно чи економічно пов'язані з первинним договором; загальна вартість додаткових робіт не перевищує 50% вартості головного (первинного) договору |
| 7. Закупівля юридичних послуг, пов'язаних із захистом прав та інтересів України, у т.ч. із метою захисту національної безпеки й оборони, під час урегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб'єкта й України на підставі рішення КМУ чи РНБО | - рішення Кабінету Міністрів України; - рішення Ради національної безпеки і оборони України |
Слід наголосити, що основна ознака переговорної процедури полягає у винятковості її застосування внаслідок неможливості з незалежних від замовника причин або економічної недоцільності (невигідності) провести будьяку іншу, конкурентну, процедуру закупівлі. Водночас застосування переговорної процедури закупівлі може бути обґрунтованим унаслідок поєднання декількох таких виняткових випадків.
