Зміни до Закону про Держбюджет-2014:
нова дірка на пасках бюджетників

У поточному році економіка України зазнала значних потрясінь і тепер перебуває у надзвичайно складному становищі. Анексія Криму, військовий конфлікт у провідних промислових регіонах країни, нестабільність фінансової системи, торговельні обмеження з боку Російської Федерації призвели до розбалансування доходів та видатків Державного бюджету України. Верховна рада ухвалила зміни до Закону про держбюджет-2014, направлені на забезпечення фінансування видатків невідкладного характеру. Всі ми розуміємо, що навряд чи нові зміни сприятимуть довгоочікуваному підвищенню зарплати бюджетникам, але й не хочемо отримати погані звістки про нове скорочення фінансування. Як саме затверджені зміни вплинуть на наше життя, спробуємо з'ясувати у цій статті.

Загальний розмір доходів та видатків

Законом N 1622 затверджено нові граничні розміри доходів, видатків та інших показників Державного бюджету. При збільшенні загального розміру доходів на 4,89 млрд грн, граничний обсяг державного боргу зріс на 142,95 млрд грн. Законом N 1622 також внесено зміни до додатків до Закону про держбюджет-2014 щодо перерозподілу видатків державного бюджету в розрізі програмної класифікації доходів та видатків. Головний напрям змін - це виділення додаткових асигнувань силовим міністерствам та відомствам, підрозділи яких беруть участь у проведенні антитерористичної операції, за рахунок скорочення інших видатків державного бюджету.

Також зменшено затверджений розмір видатків Фонду соцстраху з тимчасової непрацездатності на 0,6 млрд грн і Фонду соцстраху на випадок безробіття на 1,4 млрд грн. Кошти, отримані в результаті скорочення видатків, Державна казначейська служба України повинна щодекадно у рівних частинах до кінця 2014 року вилучити у вказаних фондів та зарахувати до Пенсійного фонду України (зміни до ст. 27 Закону про держбюджет-2014).

Отже, всі бюджетні установи та соціальні фонди, які отримують кошти з державного бюджету, чекає робота з упорядкування їхніх кошторисів, доходів та витрат відповідно до затверджених асигнувань. Нагадаємо, що зміни до кошторисів доходів та витрат вносяться з дотриманням вимог п.п. 46-49 Порядку N 228.

Бувалі працівники бюджетних установ здогадуються, що такі зміни зазвичай призводять до чергового затягування пасків на вже залатаних штанях. Отже, далі розглянемо заходи, яких нам потрібно дотримуватися у 2014 році, щоб забезпечити фінансування антитерористичної операції та уникнути розвалу економіки.

Якщо буде оголошено воєнний стан

Працюючи над змінами до держбюджету, законотворці передбачили можливість введення воєнного стану в Україні, тому затвердили порядок здійснення видатків Державного бюджету в разі оголошення воєнного стану (нові ст. 28-30, п. 6-5 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014).

Так, відповідно до ст. 29 Закону про держбюджет-2014 при оголошенні воєнного стану підрозділи Збройних сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, які задіяні у військовій операції, проводять закупівлі товарів робіт та послуг для свої потреб без застосування процедур конкурсних торгів, передбачених Законом про держзакупівлі.

Введення воєнного стану може вплинути і на розмір мінімальних соціальних гарантій. У такій ситуації норми ст. 7-9 Закону про держбюджет-2014 (ними встановлено розміри прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати), а також норми і положення актів законодавства, які стосуються інших державних соціальних стандартів та гарантій, застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабміном, на підставі наявних фінансових ресурсів (ст. 30 Закону про держбюджет-2014).

У разі введення воєнного стану Кабмін за погодженням з Верховним Головнокомандувачем ЗСУ може приймати рішення щодо скорочення видатків та кредитування Державного бюджету України та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби Збройних сил, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканості державного кордону та захисту держави (ст. 28 Закону про держбюджет-2014).

Крім того, у разі введення воєнного стану не застосовуються положення БКУ, які визначали порядок витрачання коштів Державного бюджету, а саме:

- визначення виключно законом про Державний бюджет України витрат державного бюджету (абз.3 ч.2 ст.4 БКУ);

- обов'язкове погодження рішення Кабміну про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів із бюджету з Комітетом Верховної Ради з питань бюджету (ч. 8 ст. 23 БКУ);

- визначення ч. 3 ст. 24 БКУ розміру резервного фонду бюджету, який не може перевищувати 1 % обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету.

- перелік підстав, які можуть стати причиною внесення змін до Державного бюджету України (ч. 1 ст 52 БКУ);

- порядок скорочення видатків і кредитування загального фонду Державного бюджету України (ст. 54 БКУ)

- ч.1 ст. 55 БКУ, яка давала нам перелік захищених видатків загального фонду бюджету, обсяг яких не може змінюватися при здійсненні скорочення затверджених бюджетних призначень.

Сподіваємося, що всі наведені вище положення залишаться без практичного застосування. Але, як ми всі зрозуміли, у разі введення воєнного стану Кабмін може самостійно проводити перерозподіл призначень Державного бюджету України для забезпечення фінансування Збройних сил. При цьому всі звичні нам положення законодавства щодо порядку внесення змін не діють.

Доходи загального фонду

До доходів загального фонду Державного бюджету з 01.08.2014 р. знову зараховуються плата за отримання інформації з державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка раніше зараховувалась до спеціального фонду (ст. 10 Закону про держбюджет-2014.).

Спрямування екологічного податку

Із врахуванням змін, внесених Законом N 1622, екологічний податок, що надходить до Державного бюджету України, розподіляється таким чином:

1) дозагальногофондувідповіднодо ст. 10 Закону про держбюджет-2014 зараховується

- у повній сумі екологічний податок, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк у сумі 37,75 млрд грн (ст. 10 Закону про держбюджет-2014);

- 53,5% (замість 31,6 %, як це було раніше) екологічного податку (крім податку, названо вище);

2) до спеціального фонду держбюджету - 11,5% екологічного податку (ст. 11 Закону про держбюджет-2014);

3) 35% екологічного податку знову зараховується до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Положення п. 4 ч. 3 ст. 29 БКУ щодо зарахування "радіоактивного" екологічного податку до спеціального фонду державного бюджету, залишилися чинними. Отже, можна зробити висновок, що після перерахування визначеної суми до загального фонду податок за утворення радіоактивних відходів спрямовуватиметься за напрямом, визначеним БКУ.

Із напрямів витрачання коштів спеціального фонду, отриманих від екологічного податку, виключено:

- фінансове забезпечення цільових проектів екологічної модернізації підприємств у межах сум сплаченого ними екологічного податку;

- кошти на реалізацію Загальнодержавної цільової програми "Питна вода України".

Урізання зарплати

Закон N 1622 не торкнувся зарплат більшості працівників бюджетних установ. Разом з тим деякі категорії втратять доходи.

Так, відповідно до нової ст. 32 Закону про держбюджет-2014 до завершення антитерористичної операції членам Кабміну, керівникам центральних органів виконавчої влади та інших державних органів (крім органів, підрозділи яких беруть участь у проведенні антитерористичної операції), народним депутатам України місячна заробітна плата нараховується лише в розмірі посадового окладу.

Відчують зміни і особи, які отримують суддівську винагороду: місячний розмір суддівської винагороди обмежується 15 МЗП (п. 6-4 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014).

Керівники центральних органів виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд у відповідних галузях і сферах, та центральних органів виконавчої влади, виконання функцій яких можуть здійснювати відповідні міністерства, для забезпечення скорочення видатків отримали завдання здійснити заходи щодо (п. 6-6 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014):

- оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати;

- встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу;

- зменшення або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, встановлених у граничних розмірах;

- перегляду укладених договорів на придбання товарів, робіт, послуг.

Крім того, вони мають право без згоди та попередження працівників встановлювати для них режим роботи на умовах неповного робочого часу та надавати відпустки без збереження заробітної плати на визначений керівниками строк.

ВАЖЛИВО! Під час здійснення центральними органами виконавчої влади цих заходів положення ст. 32, 56, 84 КЗпП і ст. 26 Закону про відпустки (в частині обмеження строку відпустки без збереження заробітної плати, необхідності повідомлення не пізніше ніж за два місяці та погодження з працівником встановлення режиму роботи на умовах неповного робочого часу) не застосовуються.

Мабуть, щоб не дати працівникам органів державної виконавчої влади, які перебувають у відпустках без збереження заробітної плати, померти з голоду, Закон N 1622 визначає, що обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, встановлені ст. 7 Закону про запобігання корупції, не застосовуються. Це означає, що працівники органів виконавчої влади можуть знайти собі додатковий заробіток у всіх раніше заборонених галузях діяльності на час вимушеної відпустки без збереження заробітної плати.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Пункт 6-6 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014 скасовує обмеження ст. 7 Закону про запобігання корупції лише "працівникам ... які перебувають у відпустках без заробітної плати відповідно до цього Закону". Отже, керівники органів виконавчої влади, які змушені застосовувати такі заходи скорочення видатків, у наказі про надання відпусток без збереження заробітної плати визначають як підставу "Пункт 6-6 Прикінцевим положень Запону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік"", Інакше ваші працівники, які виявили бажання попрацювати, матимуть проблеми з органами, уповноваженими на боротьбу з корупцією.

Особливий порядок надання соціальних гарантій
та індексації доходів

На жаль, п. 6-7 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014 встановлює, що з 01.01.2014 р. положення про пільги та гарантії особам, які зазначені в законах за визначеним переліком, застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабміном, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету ПФУ та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на 2014 рік. До цього переліку ввійшли 7 законів, які гарантували соціальний захист окремим категоріям громадян.

Особливо дивує дата застосування цього положення - 01.01.2014. У поточному році ми вже бачили подібні колінця від законотворців, які скасовували виплату окремих надбавок чи допомог. Однак вони починали діяти з дня набрання чинності законодавчим актом. Зараз ситуація дещо відрізняється тим, що частина пільговиків отримала належні їм пільги чи лікування в межах кошторисних призначень, затверджених на початку року. Тому вданому випадку нам важко здогадатися, як органи соціального захисту, ПФУ та інші фонди соціального страхування зможуть розподіляти видатки на забезпечення таких соціальних гарантій.

Інша неприємна новина стосується всіх бухгалтерів бюджетних установ, які не встигають вивчати новації щодо індексації заробітної плати. До переліку "особливих законів" потрапив і Закон про індексацію. При цьому особливий порядок проведення індексації у межах фінансових ресурсів має затвердити Кабмін (п. 6-7 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014).

Отже, невдовзі бухгалтерам доведеться вивчати нові положення індексації наших з вами доходів. Наразі нам залишається тільки чекати від Кабміну обіцяного порядку надання пільг та соціальних гарантій окремим категоріям населення і "особливого" порядку індексації.

Діяльність контролюючих органів

Контролюючі органи (крім Державної фіскальної служби) протягом серпня - грудня 2014 року можуть проводити перевірки підприємств, установ та організацій виключно з дозволу Кабміну або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки (ст. 31 Закону про держбюджет-2014). Гадаємо, що контролюючим органам нічого сподіватися на те, що всі підприємства, установи та організації вишикуються в чергу із проханням провести перевірки їх діяльності. Що в такому разі робити контролюючим органам із вже затвердженими планами перевірок на друге півріччя поточного року? І що взагалі вони можуть робити, якщо не можуть виконувати свої основні повноваження?

Уданому випадку відповідь можна знайти в п. 6-8 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2014 і вона буде невтішною для працівників контролюючих органів. Адже він визначає, що Кабмін повинен надати Верховній Раді до 01.10.2014 р. проекти законів України щодо перегляду функцій та повноважень контролюючих та дозвільних органів з метою приведення їх до стандартів Європейського союзу, та внести зміни до власних нормативно-правових актів з метою усунення дублювання функції, скорочення обсягу функцій та обсягу контрольно-наглядової роботи та відповідного скорочення чисельності.

Незайвим для працівників контролюючих органів буде ознайомитися із проектом Закону України "Про основи запобігання та боротьби з економічними правопорушеннями і здійснення фінансового контролю"*.

Вказаний проект закону визначає правові засади фінансового контролю, запобігання та боротьби з економічними правопорушеннями, функціонування системи державних органів. Суб'єктами фінансового контролю визначено Рахункову палату, Антимонопольний комітет, Нацбанк і центральний орган виконавчої влади у сфері охорони економічної безпеки держави, якого досі немає в структурі органів виконавчої влади.

Отже, працівникам контролюючих органів треба налаштуватися на чергову реорганізацію та упорядкування їх діяльності відповідно до положень нового закону.

Набрання чинності

Норма, щодо набрання чинності Законом N 1622 звучить досить звично: "Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування". І отут все й починається! Справа втому, що у газеті "Голос України" N 146/2014 від 02.08.2014 р. опубліковано Закон N 1622, але ... не повністю. У цьому номері газети "Голос України" ви не знайдете нові редакції додатків до Закону про держбюджет-2014, які були змінені Законом N 1622. То чи можна, зважаючи на таке, вважати Закон офіційно опублікованим? Є така думка, що ні. Свого часу Мін'юст з приводу аналогічної проблеми зазначив (лист від 30.08.2005 р. N 34-48-68): "вимоги статті 57 Конституції України можна вважати виконаними уразі, якщо нормативно-правовий акт опубліковано повністю". Тож питання з датою набрання чинності Законом N 1622 залишається відкритим.

Головні тези

- Головний напрям аналізованих змін - виділення додаткових асигнувань силовим міністерствам та відомствам, підрозділи яких беруть участь у проведенні антитерористичної операції, за рахунок скорочення інших видатків державного бюджету.

- У разі введення воєнного стану Кабмін може самостійно проводити перерозподіл призначень Державного бюджету України для забезпечення фінансування Збройних сил.

- Введення воєнного стану дасть змогу підрозділам Збройних сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, які задіяні у військовій операції, проводити закупівлі товарів робіт та послуг для свої потреб без застосування процедур конкурсних торгів, передбачених Законом про держзакупівлі.

- Урізано зарплату деяким категоріям працівників бюджетних установ.

- Керівники органів виконавчої влади мають забезпечити скорочення видатків, зокрема, шляхом оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпустки без збереження заробітної плати, встановлення неповного робочого часу, зменшення або скасування стимулюючих виплат, підвищення посадових окладів тощо.

- Кабмін має затвердити особливий порядок індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів.

Використані документи

БКУ - Бюджетний Кодекс України від 08.07.2010 р. N 2456-VI.

КЗпП - Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р.

Закон N 1622 - Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 р." від 31.07.2014 p. N 1622-VII.

Закон про держбюджет-2014 - Закон України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" від 16.01.2014 р. N 719-VII.

Закон про відпустки - Закон України "Про відпустки" від 15.11.1996 р. N 504/96-ВР.

Закон про запобігання корупції - Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції" від 07.04.2011 р. N 3206-VI.

Закон про держзакупівлі - Закон України "Про здійснення державних закупівель" від 10.04.2014 р. N 1197-VII.

Закон про індексацію - Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 р. N 1282-ХІІ.

Порядок N 228 - Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 р. N 228.

МЗП - мінімальна заробітна плата.

__________

* Можете ознайомитися з проектом Закону на сайті Міндоходів (http://minrd.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-poltika-/).

Оксана Верхогляд,
експерт газети "Бухгалтерія:бюджет"